-DIA- schreef:Het advies van mijn vader leek ook niet slecht, lijkt me. De Gereformeerde Bond heeft langer het kerkvolk weten te binden dan de meer vrijzinnige en midden-orthodoxe groepen, die sneller leeglopen dan de reformatorische kerken. Wat kan daarvan de reden zijn? Meer redenen misschien: Men is er zich meer van bewust van de ernst van het leven, anderzijds wordt er nauwelijks aan de eeuwige dingen gedacht. Dat komt ook hierin uit, als men zegt: Ik geef ieder het zijne en ik leef netjes, dus over de hemel maak ik me geen zorgen. Al weten dan ze weer niet wat ze in de hemel moeten doen. Hier schijnt het besef weg te zijn. Overigens stond hierover van de week nog een artikel in de krant (RD), waaruit ook bleek dat 'lichtere' kerken meer te maken hebben met kerkverlating. Kerkelijk besef of de zondagsheiliging zijn in 'lichtere' kringen vaak meer verdwenen. Opvallend is ook, en dat was in H. het geval, dat de mensen eerst reageerden als: Ik geloof wel, maar dat kan ik thuis net zo goed als in de kerk. Een andere reactie van mijn eigen oom uit die plaats: Ik kijk naar de televisie, en dan horen wij ook heel goede dominees. Of mijn oom goed kon luisteren is de vraag, want hij zei ook: Je kunt ook wel naar een roomse luisteren, want als je het niet weet, hoor je geen verschil. Deze uitspraak is wel typerend voor mensen uit 'lichtere' kringen. Het kerkelijk besef is weg, en de zondagsontheiliging gaat ook hand-in-hand met de mate het kerkverzuim.
Even iets tussendoor om je bijdragen wat beter te kunnen plaatsen. Ik bedoel dit oprecht.
Ik meen in deze maar ook andere bijdragen van je veel somberheid, verdriet om wat voorbij is te lezen. Het lijkt in mijn ogen haast een rouwproces.
Er komen onbedwingbare vragen in me op:
- Is er ook sprake hoop, dankbaarheid, uitzien?
Zo ja: Hoe geef je dat gestalte, zowel op dit forum als in andere gesprekken?
Zo nee: Hoe is dit vol te houden?