Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

PVV
21
50%
VVD
13
31%
GL-PvdA
4
10%
NSC
1
2%
Een andere partij
0
Geen stemmen
Weet ik niet
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 42

MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 23 nov 2023, 10:34
Edelweiss schreef: 23 nov 2023, 10:30
Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 10:25
Herman schreef: 23 nov 2023, 10:15 Het is ook tamelijk bizar en ergelijk dat heel veel nationale en internationale- voornamelijk linkse- politici 'geschokt' reageren. Dit zijn ook gewoon jouw burgers die fatsoenlijke aandacht willen en een evenwichtig regeringsbeleid nastreven. Het kan niet zo zijn dat de ene minderheid wel en de andere geen aandacht krijgt, en daar lijkt het verdacht veel op.
Maar goed. Met Wilders krijgen we mogelijk een premier voor heel het volk. Dat beloofde hij onlangs. We zullen zien. Erger is dat ik vrees dat iemand de de hand aan hem slaat. Ook niet ondenkbaar en dat zal niet voor het eerst zijn in NL.
Ja, onder welke steen leeft men toch zeg. En maar doorduwen van plannen, waarmee een groot deel van Nederlanders niets heeft, drammen op onderwerpen waar ik iedere dag van in de praktijk zie dat het niet werkt, maar niet willen luisteren.
Een kop in de Telegraaf:

Schrik, gegil, handen voor de mond. Als PvdA- en GL-leden horen dat Wilders de verkiezingen heeft gewonnen, slaat verbijstering toe bij de linkse verkiezingsavond in het Amsterdamse Westerpark. Hier was gehoopt op een rood-groen feestje. Dat werd het niet: de missie van lijsttrekker Frans Timmermans – om de grootste te worden – is faliekant mislukt.
Die groep is kleiner maar wel een stuk luider dan de zwijgende meerderheid, die nu van zich laat horen in hun stem. Dan zie je dat stemmen toch een stuk effectiever is dan roeptoeteren.

Ik sluit me overigens volledig aan bij Herman in de zorg over Wilders' veiligheid. Daarin zien we toch een gradatie van intolerantie die niet te negeren valt.
Met laatste eens. Als hij premier wordt kan hij waarschijnlijk ook niet naar landen als Saudi-Arabie, of zelfs Indonesie ofzo. Hij heeft zich wel iets te beledigend gedragen over dingen die heilig zijn voor velen. Dat je dan je leven niet zeker bent pleit tegen de mensen die de bedreiging vormen, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Trump was ook welkom. Nogmaals de soep wordt vaak niet zo heet gegeten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Herman »

MGG schreef: 23 nov 2023, 10:39 Trump was ook welkom.
Als je geld meeneemt, mag je ook gewoon in het Midden-Oosten komen. Trump wel. Rutte niet: een gasdeel kwam een winter of twee geleden niet tot stand. Dat heeft o.a. met de reputatie van Wilders te maken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 10:35
parsifal schreef: 23 nov 2023, 10:34
Edelweiss schreef: 23 nov 2023, 10:30
Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 10:25
Ja, onder welke steen leeft men toch zeg. En maar doorduwen van plannen, waarmee een groot deel van Nederlanders niets heeft, drammen op onderwerpen waar ik iedere dag van in de praktijk zie dat het niet werkt, maar niet willen luisteren.
Een kop in de Telegraaf:

Schrik, gegil, handen voor de mond. Als PvdA- en GL-leden horen dat Wilders de verkiezingen heeft gewonnen, slaat verbijstering toe bij de linkse verkiezingsavond in het Amsterdamse Westerpark. Hier was gehoopt op een rood-groen feestje. Dat werd het niet: de missie van lijsttrekker Frans Timmermans – om de grootste te worden – is faliekant mislukt.
Die groep is kleiner maar wel een stuk luider dan de zwijgende meerderheid, die nu van zich laat horen in hun stem. Dan zie je dat stemmen toch een stuk effectiever is dan roeptoeteren.

Ik sluit me overigens volledig aan bij Herman in de zorg over Wilders' veiligheid. Daarin zien we toch een gradatie van intolerantie die niet te negeren valt.
Met laatste eens. Als hij premier wordt kan hij waarschijnlijk ook niet naar landen als Saudi-Arabie, of zelfs Indonesie ofzo. Hij heeft zich wel iets te beledigend gedragen over dingen die heilig zijn voor velen. Dat je dan je leven niet zeker bent pleit tegen de mensen die de bedreiging vormen, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Klopt. Dat zegt m.i. ook veel over de waarheid van zijn woorden.
Ik ken genoeg Indonesische moslims die gruwen van de bedreigingen. Er was een tijd dat Wahid (Gus Dur) president was in Indonesie en dat was een moslim-geestelijke en degene die het meest betekend heeft voor de vrijheid van godsdienst in het land. Wilders lijkt voorbij te gaan aan die mensen. Ook in Nederland zijn er genoeg moslims die gewoon goede burgers zijn, die toch zwaar beledigd zijn en verdriet voelen door hoe ze door Wilders benaderd zijn. Kritiek op Islamisme of Islam zoals bijvoorbeeld dat soms vanuit SGP komt of zoals Segers dat uitte is m.i. wat beter dan hoe Wilders het doet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: 23 nov 2023, 10:43
Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 10:35
parsifal schreef: 23 nov 2023, 10:34
Edelweiss schreef: 23 nov 2023, 10:30

Die groep is kleiner maar wel een stuk luider dan de zwijgende meerderheid, die nu van zich laat horen in hun stem. Dan zie je dat stemmen toch een stuk effectiever is dan roeptoeteren.

Ik sluit me overigens volledig aan bij Herman in de zorg over Wilders' veiligheid. Daarin zien we toch een gradatie van intolerantie die niet te negeren valt.
Met laatste eens. Als hij premier wordt kan hij waarschijnlijk ook niet naar landen als Saudi-Arabie, of zelfs Indonesie ofzo. Hij heeft zich wel iets te beledigend gedragen over dingen die heilig zijn voor velen. Dat je dan je leven niet zeker bent pleit tegen de mensen die de bedreiging vormen, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Klopt. Dat zegt m.i. ook veel over de waarheid van zijn woorden.
Ik ken genoeg Indonesische moslims die gruwen van de bedreigingen. Er was een tijd dat Wahid (Gus Dur) president was in Indonesie en dat was een moslim-geestelijke en degene die het meest betekend heeft voor de vrijheid van godsdienst in het land. Wilders lijkt voorbij te gaan aan die mensen. Ook in Nederland zijn er genoeg moslims die gewoon goede burgers zijn, die toch zwaar beledigd zijn en verdriet voelen door hoe ze door Wilders benaderd zijn. Kritiek op Islamisme of Islam zoals bijvoorbeeld dat soms vanuit SGP komt of zoals Segers dat uitte is m.i. wat beter dan hoe Wilders het doet.
Ja, mee eens. Ik denk alleen wel dat 7 oktober veel op scherp heeft gezet. Ik heb moslims gesproken die ik als heel gematigd ken, maar de manier van spreken over Israël/Joden, ging heel ver.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 23 nov 2023, 10:39

Trump was ook welkom. Nogmaals de soep wordt vaak niet zo heet gegeten.
Trump werd niet direct geassocieerd met koranverbranding etc. Ik kan ook zo snel niet zoveel vinden over Fatwas tegen hem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door HHR »

Chrisje72 schreef: 22 nov 2023, 20:36
HHR schreef:Ik had gehoopt op NSC als grootste. Maar ik ben ook bang dat PVV de grootste wordt. (Al is mijn angst voor PvdA GL als grootste partij nog groter.)
Maar ik vermoed dat PVV het nu nipt gaat winnen.

.
Als je dat hoopt dan heb je er toch zeker ook wel aan bijgedragen?

Het programma van NSC sprak me wel aan, maar het gedraai van Omtzigt van de laatste weken stond me tegen. Dingen die hij anderen verweet zelf ook doen, ik wil geen premier worden en heb geen idee wie wel, of ik wil het misschien toch wel .. ik vond het niet zo geloofwaardig meer. En denk dat het hem kiezers gekost heeft.
Nee natuurlijk niet.
Uiteindelijk is NSC geen christelijke partij.
En zolang we in NL gezegend zijn met christelijke partijen zal ik die blijven stemmen.
Profesto
Berichten: 849
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Profesto »

Ik begrijp de verbazing hier over de geschokte reacties van links niet zo.
Jullie zouden toch ook geschokt en verdrietig zijn als de partijen die diametraal tegenover je eigen normen, waarden en opvattingen staan de verkiezingen winnen? Bijvoorbeeld D66?

De analyse dat de aanslagen van 7 oktober, en misschien dan vooral het antisemitisme in Nederland vanuit de extreem islamitische hoek bijgedragen heeft aan het succes van Wilders deel ik geloof ik wel. Ik ben ook geschrokken van de hoeveelheid antisemitische incidenten die in de media te zien en te horen waren. En ik heb me ook unheimisch gevoeld toen ik tijdens een pro Palestijnse demonstratie over Utrecht Centraal liep.

Ik denk wel dat het een samenspel is met de zwakke campagne van Timmermans, van der Plas en ook van Yesilgöz.

En ik denk dat Wilders niet het goede antwoord heeft, maar dat zal de toekomst gaan uitwijzen.
Profesto
Berichten: 849
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Profesto »

Overigens vraag ik me af of de punten 'neutrale leraar' en 'geen indoctrinatie op scholen' zich niet keihard tegen het bijzonder onderwijs gaan keren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door parsifal »

parsifal schreef: 23 nov 2023, 09:53 Als PVV in een regering komt kunnen ze trouwens niet teveel bewindslieden van hun lijst kiezen. Ze hebben maar 45 mensen op de lijst.
Ik zie nu trouwens dat veel van degenen die nu de Tweede Kamer gaan vullen, ook op Eerste Kamer lijst stonden (al is Faber de enige senator die direct gekozen is), maar Van Strien en Van Hattem staan ook op Tweede Kamer lijst.
Als Wilders regering in gaat wordt het echt wel puzzelen als hij bewindslieden wil zoeken, zonder zetels in Eerste en Tweede Kamer op te geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 11:00 Ik begrijp de verbazing hier over de geschokte reacties van links niet zo.
Jullie zouden toch ook geschokt en verdrietig zijn als de partijen die diametraal tegenover je eigen normen, waarden en opvattingen staan de verkiezingen winnen? Bijvoorbeeld D66?

De analyse dat de aanslagen van 7 oktober, en misschien dan vooral het antisemitisme in Nederland vanuit de extreem islamitische hoek bijgedragen heeft aan het succes van Wilders deel ik geloof ik wel. Ik ben ook geschrokken van de hoeveelheid antisemitische incidenten die in de media te zien en te horen waren. En ik heb me ook unheimisch gevoeld toen ik tijdens een pro Palestijnse demonstratie over Utrecht Centraal liep.

Ik denk wel dat het een samenspel is met de zwakke campagne van Timmermans, van der Plas en ook van Yesilgöz.

En ik denk dat Wilders niet het goede antwoord heeft, maar dat zal de toekomst gaan uitwijzen.
Ja, en de afgelopen jaren hebben de partijen die tegenover die normen staan zich zeer gemanifesteerd in een enorme drang en dwang hun eigen gedachtegoed bij een ander door te duwen. Als je dan 'geschokt en verdrietig' bent ontbreekt het je zeer aan eigen inzicht.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 11:04 Overigens vraag ik me af of de punten 'neutrale leraar' en 'geen indoctrinatie op scholen' zich niet keihard tegen het bijzonder onderwijs gaan keren.
De linkse partijen waren al jaren bezig zich keihard tegen dat onderwijs te keren, dus een versnelling daarin zal niet plaatsvinden.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Henk J »

parsifal schreef: 23 nov 2023, 11:08 Ik zie nu trouwens dat veel van degenen die nu de Tweede Kamer gaan vullen, ook op Eerste Kamer lijst stonden (al is Faber de enige senator die direct gekozen is), maar Van Strien en Van Hattem staan ook op Tweede Kamer lijst.
Als Wilders regering in gaat wordt het echt wel puzzelen als hij bewindslieden wil zoeken, zonder zetels in Eerste en Tweede Kamer op te geven.
Je hoeft voor het kabinet niet te kiezen uit mensen in de Tweede Kamer of de Eerste Kamer. Kunnen ook gewoon ergens anders vandaan komen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door parsifal »

Henk J schreef: 23 nov 2023, 11:19
parsifal schreef: 23 nov 2023, 11:08 Ik zie nu trouwens dat veel van degenen die nu de Tweede Kamer gaan vullen, ook op Eerste Kamer lijst stonden (al is Faber de enige senator die direct gekozen is), maar Van Strien en Van Hattem staan ook op Tweede Kamer lijst.
Als Wilders regering in gaat wordt het echt wel puzzelen als hij bewindslieden wil zoeken, zonder zetels in Eerste en Tweede Kamer op te geven.
Je hoeft voor het kabinet niet te kiezen uit mensen in de Tweede Kamer of de Eerste Kamer. Kunnen ook gewoon ergens anders vandaan komen.
Weet ik, maar heeft Wilders genoeg mensen die hij daarvoor vertrouwt? Hij is nu min of meer gedwongen om voorzichtig te zijn om zijn grootste vertrouwelingen bewindsfuncties te geven. Het zal best lukken, maar ik denk dat hij nu graag wat meer mensen op de lijst had gehad.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door refo »

parsifal schreef: 23 nov 2023, 11:26
Henk J schreef: 23 nov 2023, 11:19
parsifal schreef: 23 nov 2023, 11:08 Ik zie nu trouwens dat veel van degenen die nu de Tweede Kamer gaan vullen, ook op Eerste Kamer lijst stonden (al is Faber de enige senator die direct gekozen is), maar Van Strien en Van Hattem staan ook op Tweede Kamer lijst.
Als Wilders regering in gaat wordt het echt wel puzzelen als hij bewindslieden wil zoeken, zonder zetels in Eerste en Tweede Kamer op te geven.
Je hoeft voor het kabinet niet te kiezen uit mensen in de Tweede Kamer of de Eerste Kamer. Kunnen ook gewoon ergens anders vandaan komen.
Weet ik, maar heeft Wilders genoeg mensen die hij daarvoor vertrouwt? Hij is nu min of meer gedwongen om voorzichtig te zijn om zijn grootste vertrouwelingen bewindsfuncties te geven. Het zal best lukken, maar ik denk dat hij nu graag wat meer mensen op de lijst had gehad.
Laten we eerste maar eens afwachten hoe het zal gaan.
Inzake migratie is hij rechts, economisch is hij links. Dus een program smeden zal lastig zijn.

En er zijn nog wel twee of drie partijen die mee gaan doen.
Misschien leveren die in verhouding wat meer bewindslieden.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door merel »

parsifal schreef: 23 nov 2023, 11:26
Henk J schreef: 23 nov 2023, 11:19
parsifal schreef: 23 nov 2023, 11:08 Ik zie nu trouwens dat veel van degenen die nu de Tweede Kamer gaan vullen, ook op Eerste Kamer lijst stonden (al is Faber de enige senator die direct gekozen is), maar Van Strien en Van Hattem staan ook op Tweede Kamer lijst.
Als Wilders regering in gaat wordt het echt wel puzzelen als hij bewindslieden wil zoeken, zonder zetels in Eerste en Tweede Kamer op te geven.
Je hoeft voor het kabinet niet te kiezen uit mensen in de Tweede Kamer of de Eerste Kamer. Kunnen ook gewoon ergens anders vandaan komen.
Weet ik, maar heeft Wilders genoeg mensen die hij daarvoor vertrouwt? Hij is nu min of meer gedwongen om voorzichtig te zijn om zijn grootste vertrouwelingen bewindsfuncties te geven. Het zal best lukken, maar ik denk dat hij nu graag wat meer mensen op de lijst had gehad.
Ik vraag het mij af. Hij heeft zijn partij niet voor niets gesloten gehouden. Hij is als de dood voor slechte publiciteit.
Plaats reactie