Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mara

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Noem dat maar een dag niet gelachen: kerkdiensten met meer dan 100 bezoekers worden in heel Nederland afgelast tot eind deze maand.
Is dat zo? Kerkdiensten worden niet genoemd. Scholen met meer dan 100 kinderen draaien ook gewoon door.
Er is wel degelijk iets over kerkdiensten genoemd. Ook die worden afgeraden boven de 100 personen.
Ze moeten ergens een grens trekken, maar in een klein kerkje temidden tussen 97 personen loop je misschien wel meer risico dan in een grote kerk, waar je verspreid kunt zitten, met 500 man. Tenzij de kerk altijd propvol zit natuurlijk.

En dan kun je nog denken aan
- in de ochtenddienst alle leden met een achternaam A t/m M
- in de middagdienst de leden met achternaam N t/m Z

Zoiets?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Floppy

Bericht door Floppy »

Herman schreef:
ejvl schreef:Dit vind ik een rare vraag, er zijn toch audiovisuele hulpmiddelen, dus je ziel hoeft hier niets onder te lijden? Je stelt het lichaam dan niet boven de ziel?
Het beleggen van een kerkdienst heeft veel meer in zich dan alleen de woordverkondiging. Je komt bij elkaar als het lichaam van Christus.

Het tweede is dat in mijn beleving een belangrijk disbalans optreedt tussen het geloof in Gods voorzienigheid en het nemen van verantwoorde maatregelen.
De overheid neemt een afgewogen beslissing om te voorkomen dat er slachtoffers vallen, daar is volgens mij niets goddeloos aan. In mijn tien geboden staat ook een vijfde gebod - en dus zie ik niet in wat een goede reden kan zijn om de overheid in dezen niet te gehoorzamen.

Echt verbazingwekkend dat sommigen nu al van plan lijken te zijn om deze regel te negeren.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:Nou ja goed wat er dan kan is dat een gemeente besluit om 4 diensten te organiseren.
Alleen het probleem is is dat je niet weet wie er naar toe gaan...
Je weet niet de verdeling ervan...
Gewoon indelen op alfabet.
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:...

Het is goed om de overheid te gehoorzamen, maar over kerkelijke samenkomsten gaat de overheid niet.
Ook niet in geval van ebola, zoals je eerder opmerkte?
Ik verbaas me echt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat ik dan toch maar thuis luister.
Als de kerk uit gaat loop je alsnog met een kudde achter elkaar aan.
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:Ook in oorlogstijd met bombardementsgevaar gingen kerkdiensten altijd door.
Bombardementen hebben doorgaans de eigenschap niet besmettelijk te zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:

Het is goed om de overheid te gehoorzamen, maar over kerkelijke samenkomsten gaat de overheid niet.
Ik verbaas me echt.
De kerk gaat daar altijd zelf over. Niet de staat. Dat lijkt mij principieel. Vervolgens kan de kerk tot dezelfde conclusie komen, maar het is wel een besluit van de kerkregeerders.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 mar 2020, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ook werd door Rutte genoemd in verschillende ruimtes met audio apparatuur tegelijk.
Maar eerlijk gezegd snap ik ook niet wat het verschil is tussen een gemiddelde school. En een kerkdienst waar je elkaar niet aanraakt en hygiëne in acht neemt.

School . Je hebt met broertjes en zusjes te maken. En stel dat kind a besmet wordt. En kind b die extra kwetsbaar is via de school van kind a besmet wordt. Dan lijkt me een kerkdienst echt minder risicovol met inachtneming van hygiënische maatregelen. Waar je anderhalf uur bent. En school waar ze de hele dag zijn.

Overigens zei Rutte niet het mag niet. Maar ga er wijs mee om.
Floppy

Bericht door Floppy »

Een school wordt minder als probleem gezien omdat kinderen weerbaarder zijn.
Maar er lag nog een andere reden onder ten grondslag - men heeft de ouders te hard nodig...
Geytenbeekje

Valcke schreef:
Floppy schreef:

Ik verbaas me echt.
De kerk gaat daar altijd zelf over. Niet de staat. Dat lijkt mij principieel. Vervolgens kan de kerk tot dezelfde conclusie komen, maar het is wel een besluit van de kerkregeerders.
Uiteraard maar mensen hebben ook de keuze om naar de adviezen van de overheid te luisteren..
Geytenbeekje

Floppy schreef:Een school wordt minder als probleem gezien omdat kinderen weerbaarder zijn.
Maar er lag nog een andere reden onder ten grondslag - men heeft de ouders te hard nodig...
Ik heb liever dat verpleegkundigen het werk kunnen doen dan dat men thuis zit te kniezen en de ouderen zitten te jammeren..
Valcke

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Floppy schreef:

Ik verbaas me echt.
Uiteraard maar mensen hebben ook de keuze om naar de adviezen van de overheid te luisteren..
Zeker. Maar het moet wel een advies zijn en geen gebod/verbod.
Floppy

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef:
Floppy schreef:Een school wordt minder als probleem gezien omdat kinderen weerbaarder zijn.
Ik heb liever dat verpleegkundigen het werk kunnen doen dan dat men thuis zit te kniezen en de ouderen zitten te jammeren..
En de kinderen blijven toch niet braaf thuis. Beter maar keurig op school lijkt me. Wel de hoestjes e.d. in de gaten houden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Floppy schreef:De overheid neemt een afgewogen beslissing om te voorkomen dat er slachtoffers vallen, daar is volgens mij niets goddeloos aan. In mijn tien geboden staat ook een vijfde gebod - en dus zie ik niet in wat een goede reden kan zijn om de overheid in dezen niet te gehoorzamen.

Echt verbazingwekkend dat sommigen nu al van plan lijken te zijn om deze regel te negeren.
Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Er zijn 5 schakels en ze morrelen nu aan de eerste met het oog op de laatste twee schakels omdat daar de zorgcapaciteit op is ingericht.

1 Je belegd een kerkdienst: wel/niet
2 In de kerkdienst is een besmet persoon aanwezig: wel/niet
3 Er vindt daadwerkelijk overdracht van de besmetting plaats: wel/niet
4 De nieuwe patiënt wordt ernstig ziek en moet behandeld worden: wel/niet
5 De nieuwe patiënt komt te overlijden: wel/niet

Het risico is natuurlijk vrij laag, zeker als je risicopersonen vrijwillig vraagt niet te komen, zodat je nummer vier al goed hebt staan.
Floppy

Bericht door Floppy »

Valcke schreef: Zeker. Maar het moet wel een advies zijn en geen gebod/verbod.
Ik proef een beetje angst voor een overheid die probeert kerkdiensten de nek om te draaien, zoals je zelf al aangaf zullen ze totaal niet met kerkdiensten bezig zijn geweest. Er wordt ons 2.5 week gevraagd aan te passen om een probleem het hoofd te bieden. De manier waarop er hier over wordt gesproken vind ik nog steeds in het licht van het 5e gebod onfatsoenlijk.
Plaats reactie