1. De virologe uit het Leidse UMC vergeleek het coronavirus met de gewone seizoensgriep. Ik neem aan dat zij daarvan een gemiddelde variant genomen heeft en dan uitkomt op een sterftecijfer van gemiddeld 0,1% (van de besmettingen).Jantje schreef:Hoe verklaar jij dan het hoge aantal doden tijdens de griepuitbraak van, ik meen, 2017-2018? Toen stierven er de meeste mensen per week, sinds de hongerwinter van 1944. En als je het vergelijkt met de uitbraak van de Spaanse griep, ruim 100 jaar geleden, was die ook veel dodelijker dan het coronavirus überhaupt is.Valcke schreef:Gisteren was er een viroloog op de radio uit het Leidse UMC, die aangaf dat het sterftecijfer voor het coronavirus volgens huidige informatie circa 2% is. Dat is wat we nu bij benadering weten. Voor de griep is dat 0,1% volgens dezelfde viroloog. Ze gaf aan dat de ziekte dus wel degelijk aanzienlijk gevaarlijker is dan griep. Ook gaf ze aan dat circa 1 op de 7 gevallen volgens Chinees onderzoek uitmondt in een longontsteking. Dat is echt heel veel meer dan bij griep. En al zou het maar de helft hiervan zijn, dan nog is het virus duidelijk gevaarlijker dan een gewone griep.Ambtenaar schreef:Ik hecht toch meer waarde aan wat het RIVM zegt hierover:Valcke schreef: Het is veel te vroeg om zoiets te zeggen. Allereerst moet nog blijken of het virus tot massale uitbraken leidt. Dat is beslist niet zeker, en hopelijk gebeurt het niet, maar áls het gebeurt zal het aantal overledenen veel hoger liggen dan bij de griep.
Is het nieuwe coronavirus (COVID-19) ernstiger dan een gebruikelijke griep?
Dat weten we nog niet goed. De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend. Maar we weten niet precies hoeveel vertraging er in de gegevens zit en of er sprake is van een onderrapportage en hoe groot die is.
Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden. En van alle mensen die ziek worden, wil je eigenlijk precies weten wat ze hebben gedaan.
Al ben ik hier een anoniem persoon, ik heb de berichtgeving goed gevolgd, en ik ga af op wat wetenschappelijk deskundige personen hierover rapporteren. Dat lijkt mij gewoon betrouwbaar en gebaseerd op de laatste kennis die hierover beschikbaar is.
Iets anders is de vraag hoeveel mensen besmet zullen worden. Dat is momenteel zeer onzeker. We weten nog lang niet of er een massale uitbraak komt of niet. We mogen hopen dat dit niet gebeurt.
2. De Spaanse griep uit 1918-1919 was geen 'gewone' seizoensgriep. Ik lees op sites dat het sterftecijfer hier rond de 3% (van de besmettingen) heeft gelegen. Dat lijkt hoger dan het sterftecijfer voor Covid19 (coronovirus) waarvoor de virologen nu uitgaan van een sterfecijfer rond de 2%. Maar 2% is echt niet gering, zeg maar: zeer hoog wanneer we het vergelijken met het huidige sterftecijfer voor een gewone griep. Overigens zijn voor een gewone griep veel personen in de risicogroep gevaccineerd, als dat niet zo zou zijn, dan zou het sterftecijfer wellicht ook wat hoger liggen dan de 0,1% die de virologe gisteren noemde. Hoe dan ook: alle cijfers wijzen erop dat dit virus echt ernstiger is dan 'gewone griep' en zelfs in de buurt komt van de ernst van de Spaanse griep uit 1918-1919. Het is daarom ook niet voor niets dat de overheden overal tot drastische maatregelen besluiten inclusief quarantaine en het afsluiten van steden of dorpen. Bij een virusje vergelijkbaar met gewone griep zou dat echt niet gebeuren...
Ik denk van niet. Natuurlijk zijn er mensen die fake-nieuws de wereld insturen. Echter: informatie die virologen geven, mogen we m.i. best serieus nemen. Ik verwijs ook nogmaals naar het overzicht in het RD van gisteren. Het is geen geen paniek zaaien wanneer de thans bekende gegevens eerlijk gepresenteerd worden.Verder lees ik net op NOS dat de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken in een tweet schrijft dat er volgens hem de afgelopen dagen veel paniek is gezaaid en onnauwkeurige informatie is verspreid over het coronavirus in zijn land. Dus ik denk dat @huisman wel degelijk gelijk heeft dat het allemaal opgeblazen wordt door de nieuwshonger en -sensatie in de wereld.
Nogmaals: de andere factor is het aantal besmettingen dat te verwachten is. Daarover valt m.i. op dit moment NIETS te zeggen. Dit hangt zeer sterk af van het succes om bestaande besmettingen te isoleren.