Re: Autoliefhebbers
Geplaatst: 02 jun 2020, 11:59
Even googelen, dan weet je waar het over gaat.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Dat is nog extremer.refo schreef:Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
HersteldHervormd schreef: Je kunt het zelf het beste ervaren. Rijd gewoon 2 km in een auto met een tsi blok, trek je de motorkap open en voel je eventjes een beetje. Pas op dat je niet je handen brand.
Ik vraag mij dan af: is dat een VW (VAG) probleem, of is dat een fundamenteel probleem bij gedownsizede motoren? Want bijna alle fabrikanten hebben kleine turbo motoren.HersteldHervormd schreef: Wat betreft diesels is dat wel iets minder erg. Maar het is wel nog steeds aanwezig. Over het algemeen zijn diesels natuurlijk degelijker als benzine.
Volkswagen heeft zoveel problemen en klachten bij TSI gehad. Erge motorschades bij een km stand van zegmaar 100.000 tot 120.000.
Wat is normaal? Daar dachten ze in 1980 ook heel anders over dan in 1950. Toen vonden sommigen 90 pk uit een 1600 cc ook teveel van het goede.HersteldHervormd schreef: Het is toch ook niet normaal hoeveel pk's er uit een 1000 cc 3 cillinder bijvoorbeeld word gehaald?
Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.Tiberius schreef:Dat is nog extremer.refo schreef:Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik ga er bij de APK, tenminste gebeurt bij mij wel, dat de garage echt wel even naar de niveau's van de vloeistoffen kijkt.ejvl schreef:Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.Tiberius schreef:Dat is nog extremer.refo schreef:Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Alleen een APK niet, dan moet je het met een beurt combineren.Zeeuw schreef:Ik ga er bij de APK, tenminste gebeurt bij mij wel, dat de garage echt wel even naar de niveau's van de vloeistoffen kijkt.ejvl schreef:Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.Tiberius schreef:Dat is nog extremer.refo schreef: Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Ik heb een garage, waar ik al jaren kom. Die nemen dit gewoon als service mee. Het is uiteraard aan mij om dan te vinden dat het moet worden bijgevuld, maar ik hoor wel graag hoe het ermee staat.ejvl schreef:
Alleen een APK niet, dan moet je het met een beurt combineren.
Met alleen een beetje googelen ben je er echt niet hoor. Maargoed, google jij maar en dan mag je het zeggen.refo schreef:Even googelen, dan weet je waar het over gaat.
Ja dat vraag ik me ook af. Het probleem zit hem ook gewoon in de emissie. Het is voor veel automerken nu belangrijker om een bepaald verbruik en uitstoot te hebben, dan dat ze kwaliteit neerzetten. Er word dus bezuinigd op materialen, want de degelijke materialen zijn natuurlijk allemaal te zwaar. Maar dus ook motorisch wordt de motor zo efficiënt afgesteld dat er een zo goed mogelijk verbruik uitkomen, ten koste van de kwaliteit.Marco schreef:HersteldHervormd schreef: Je kunt het zelf het beste ervaren. Rijd gewoon 2 km in een auto met een tsi blok, trek je de motorkap open en voel je eventjes een beetje. Pas op dat je niet je handen brand.Ik vraag mij dan af: is dat een VW (VAG) probleem, of is dat een fundamenteel probleem bij gedownsizede motoren? Want bijna alle fabrikanten hebben kleine turbo motoren.HersteldHervormd schreef: Wat betreft diesels is dat wel iets minder erg. Maar het is wel nog steeds aanwezig. Over het algemeen zijn diesels natuurlijk degelijker als benzine.
Volkswagen heeft zoveel problemen en klachten bij TSI gehad. Erge motorschades bij een km stand van zegmaar 100.000 tot 120.000.
Daarnaast: je verwacht van een klein blokje inderdaad dat dat snel opwarmt. Dat is een van de redenen dat ze relatief zuinig zijn: je rijdt niet zo lang met een koude motor.Wat is normaal? Daar dachten ze in 1980 ook heel anders over dan in 1950. Toen vonden sommigen 90 pk uit een 1600 cc ook teveel van het goede.HersteldHervormd schreef: Het is toch ook niet normaal hoeveel pk's er uit een 1000 cc 3 cillinder bijvoorbeeld word gehaald?
Voor de goede orde: ik denk ook dat de huidige kleine motortjes niet zo lang mee zullen gaan als de vorige generatie. De vraag is alleen, of dat heel erg is (houdt de carrosserie van de huidige generatie het dan wél zo lang uit?).