Ger Gem in Ned B.V.
-
Re: Ger Gem in Ned B.V.
“Wie weet, God mocht zich wenden en berouw hebben” Jona 3:9
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Johann Gottfried Walther
Sja als jij daar nergens een aanbod van genade vind, als is het maar in woorden, dan lees je niet goed nee.Geeske_1991 schreef: Verder lees ik Huntington, van der Groe, Kersten, Bunyan (ja de Christen en Christinnenreis en nog een aantal), Rutherford, Boston, Watson, gebroeders Erskine, Warbuton en de complete bijbelverklaring van Matthew Henry. Nergens vind ik daar een aanbod van genade.
Alleen al in de Kanttekeningen kan je het tegenkomen:
Aanbod van genade in de Kanttekeningen:
Spreuken 9 vers 2, De opperste Wijsheid heeft Haar slachtvee geslacht. “Versta het Woord Gods, het ware voedsel der ziel, en alle geestelijke en zaligmakende weldaden die ons daarin beloofd en in de sacramenten aangeboden worden.”
Jesaja 7:13, Toen zei Jesaja tegen koning Achaz: is het u te weinig, dat u de mensen moe maakt, dat u ook mijn God moe maakt? “De zin is: nu bent u God de Heere zelfs lastig of moeilijk, omdat u de genade die Hij u aanbiedt, veracht.”
Jesaja 8:15, En velen onder hen zullen struikelen en vallen en verbroken worden, en zij zullen verstrikt en gevangen worden. “Omdat zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zo zou die hun tot grotere verdoemenis strekken.”
Jesaja 50:1-2, Zo zegt de HEERE: waarom riep Ik, en niemand antwoordde? “Namelijk die Mijn woord hoorde en gehoorzaamde, toen Ik u door de profeten, Mijn dienaars, tot boete liet roepen en Mijn genade liet aanbieden.”
Jesaja 55:1, O alle dorstigen, kom tot de wateren! “Dat is, tot de hemelse goederen, die Ik u door het evangelie aanbied, namelijk vergeving van zonden en de gerechtigheid, die ons zonder onze verdiensten door God in Christus gegeven worden.”
Jesaja 55:6, Zoek de HEERE, terwijl Hij te vinden is; roep Hem aan, terwijl Hij nabij is. “Terwijl Hij Zijn goedertierenheid aan arme zondaren aanbiedt, hen tot boete en bekering nodigende.”
Lukas 19:44, ...dat u de tijd van uw bezoeking niet bekend hebt. “Namelijk waarin u door de prediking van het evangelie de genade van God nu wordt aangeboden.”
Handelingen 14:3, De Heere gaf getuigenis aan het Woord van Zijn genade. “Dat is, het evangelie, waarin de genade Gods wordt verkondigd en aangeboden.”
Openbaring 16:9, En de mensen lasterden de Naam van God; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven. “Namelijk in het bekennen van Zijn rechtvaardigheid en aannemen van Zijn barmhartigheid en genade, die hun wordt aangeboden.”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
D.L. H1p16
D.L. H1p16
-
Het leek eerder dat je je wel probeerde te verontschuldigen en met een halve waarheid (= een hele...) kwam door de middelen te verachten; je voerde immers de verkiezing aan als argument als voorafgaande aan het geloof. Terwijl de oudvaders die jij leest allemaal leren dat voor ons de geopenbaarde wil van God leidend is en niet de besluiten van God in de eeuwigheid. Die worden na te hebben geloofd pas zichtbaar, niet en nooit eerder. Geloof is de spiegel van de uitverkiezing, aldus Calvijn.Geeske_1991 schreef:Ik heb dat stuk van brakel over de redelijke godsdienst al een keer gelezen gelezen en ik weet wat er staat.
Ik kan mij niet verontschuldigen tegenover God ik ben met de duivel moedwillig van Hem afgeweken.
Ik heb geen vreze en ik ken God niet zoals Hij gekend moet worden, behalve dan van de Bijbel en dat is een verdrietige zaak maar om eigen schuld.
De leer maakt zoals ik al zei geen zorgeloze en goddeloze mensen maar dat zijn wij al. Vanaf de baarmoeder af.
We zijn blind voor onze blindheid. Ellendig, jammerlijk en naakt.
Ik schrok toen er zo fel gereageerd werd, en ik lees al enige tijd mee, ook dat meerdere forumleden dit bemerken.
Maar gelukkig geef je hier aan dat we je bijdragen anders moeten opvatten.
Zeker, we zijn blind van nature. Het punt waarop hierbij wel gewezen moet worden is dat de prediking een middel is voor dode zondaren.
Blinden zullen zien, doven horen. Geestelijk doden zullen horen de stem van de Levende God. De prediking zegt en dat we dood in de zonden en misdaden liggen EN dat er een middel tot ontkomen is voor de toekomende toorn. Altijd met twee woorden spreken. Wet EN Evangelie, Zonde en Genade, Schuld en vergeving, Dood in Adam en het leven in Christus.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 16 jun 2018, 19:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Totaal niet denigrerend bedoeld.GGotK schreef:Als je je zo denigrerend uitlaat, dan kan je daar beter niet aan gaan beginnen.Luther schreef:Je bedoelt waarschijnlijk het historieel ongeloof. Want dat is het.Geeske_1991 schreef:Ik geloof de schriften wel. Met een historieel geloof maar dat is wat anders dan het zaligmakende geloof.
Je ergste uitspraak in dit draadje is: "En mogelijk wil God je wel bekeren dat weet je niet."
Graag zou ik per PB je adres hebben, krijg je gratis een Bijbel van me. En dan gaan we samen Markus 1 lezen, m.n. de verzen 40-42.
En op voorhand kan ik je zeggen: De Drie-enige God wil niets liever dan jouw zaligheid. En dat is zonder beperkingen.
Maar je bent wel gevaarlijk bezig! Zie Hebr. 4:1-2.
Maar de postings van Geeske doen mij vermoeden dat ze nog nooit de Bijbel gelezen heeft. Daarin is het namelijk helemaal niet de vraag of God haar bekering wil of niet.
Haar laatste post getuigt er ook weer van: Een set gestolde waarheden, die voor haar het lezen van de Schrift belemmert. Sorry voor het beeld, maar het komt op mij over als iemand die op de bovenste verdieping van een brandend huis zit en daar een college geeft over de scheikundige samenstelling van vuur.
(En ondertussen ook nog even alle brandweerkorpsen van kritisch commentaar voorziet.)
Het redeneren van Geeske, dus ik bedoel dit niet persoonlijk, is goddeloos redeneren. @Jantje zei net terecht: Dit is het onrein achten van het bloed van Christus, Die zo vriendelijk nodigt ieder die onder het Woord zit. Deze manier van reageren is niet anders dan de belofte die nog van kracht is, ongebruikt laten liggen. Er zelfs niet mee werkzaam zijn. Dit soort kille redeneringen leiden vrij rechtstreeks naar de hel. (En nee, ik bedoel dat niet hard of sarcastisch, maar anders kan ik het niet verwoorden.) Het is als het volk Israel... De belofte van Zijn rust ontvangen, maar op de grens van Kanaan zei het volk: U kunt dat nu wel beloofd hebben, maar we geloven U niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Als dit alles is, wat volgens jouw in de kerk beleden wordt, dan is het maar arm.Geeske_1991 schreef:Verder lees ik Huntington, van der Groe, Kersten, Bunyan (ja de Christen en Christinnenreis en nog een aantal), Rutherford, Boston, Watson, gebroeders Erskine, Warbuton en de complete bijbelverklaring van Matthew Henry. Nergens vind ik daar een aanbod van genade.
Als er in de Bijbelverklaring van Matthew Henry geen aanbod van genade is, volgens jouw, lees je toch wel verkeerd. Lees eens een boek van Spurgeon.
Als er geen aanbod van genade is, hoe kun je dan nog zalig worden?
Eens was ik een vreemdeling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en voelde geen smart.
Ik vroeg niet: "Mijn ziele doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
Al sprak daar een stem uit de Heilige blaân,
van 't Lam met de zonde der wereld belaân.
'k Zocht bij de kruispaal geen veilige wijk.
Ik stond blind en van ver, in mijzelve zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochter weleer.
Ik weend' om de pijn van mijn lijdende Heer'.
Ik dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld,
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed,
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Toen vluchtt' ik tot Jezus! Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet.
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hije.
Ik boog m', en geloofd', en mijn God sprak mij vrij.
Nu ken ik die waarheid zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood; nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.
Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis,
naar 't erfgoed daarboven in 't vaderlijk huis!
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn:
"Gestorven voor mij zal mijn zwanenzang zijn!
Matthéüs 6 vers 33
Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Matthéüs 7 vers 6 tot en met vers 11
Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven? En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!
Psalm 50 vers 15
En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.
Psalm 86 vers 5, vers 6 en vers 7
Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE! HEERE! neem mijn gebed ter ore, en merk op de stem mijner smekingen. In den dag mijner benauwdheid roep ik U aan, want Gij verhoort mij.
Psalm 130
Een lied Hammaaloth. Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE! HEERE! hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen. Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt. Ik verwacht den HEERE; mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn Woord. Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen. Israël hope op den HEERE; want bij den HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing. En Hij zal Israël verlossen van al zijn ongerechtigheden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De absolute noodzakelijkheid om door het geloof te vlieden tot de Heere Jezus Christus en dezelfde noodzakelijkheid tot berouw, en heiligheid van hart en leven. De bloedwreker achtervolgt u. O zondaar, haast u en ontkom naar de vrijstad. Was u nu in de fontein van het bloed van de Middelaar, opdat u niet zult omkomen in de "poel des verderfs". Open uw hart voor Hem, opdat de put des afgronds zijn mond niet over u zal toesluiten. Verlaat uw zonden, want anders zullen ze u verderven. Dood ze, want anders zullen ze voor eeuwig uw dood zijn! Laat de schrik van het helse vuur u er niet toe aanzetten om uw hart nog meer te verharden, zoals misschien zou gebeuren, als u die zondige gedachte koestert, dat "het buiten hoop is (Jer. 2:25). Deze gedachte komt misschien vaker voor onder de hoorders van het Evangelie dan velen zich ervan bewust zijn. Maar er is hoop voor de ergste der zondaren die tot Christus wil komen. Indien er geen goede hoedanigheden in u zijn (zoals er zeker geen kunnen zijn in een natuurlijk mens; ja, geen enkele in welk mens ook, dan alleen die ontvangen worden uit Christus), weet dan, dat Hij uw welkom niet laat afhangen van enige goede hoedanigheden. Neem Hemzelf en Zijn genade aan, die om niet wordt aangeboden" aan allen tot wie het Evangelie komt. "Die wil, neme het water des levens om niet (Openbaring 22:17). "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Joh. 6:37).
Th. Boston
Ds. Smijtegeldt waarschuwde hier (vetgedrukte gedeelte) ook voor en zei dat dit zondige gedachte ook vaak voorkwam in zijn gemeente.
Th. Boston
Ds. Smijtegeldt waarschuwde hier (vetgedrukte gedeelte) ook voor en zei dat dit zondige gedachte ook vaak voorkwam in zijn gemeente.
Toch was dat echt de leer van de GG in Ned BV. Met name zoals Ds. A. Wink die preekte. Hij vond het ook niet goed om te zingen: "Die met ons lot bewogen". (Lofz. van Zacharias) Hij was er echt heel duidelijk over dat de Heere ons behoud niet op het oog had. Alleen het behoud van de uitverkorenen. Daarom bad hij ook of God diegenen zou willen toebrengen die onder het zegel van de uitverkiezing lagen.Geeske_1991 schreef:Ik heb dat stuk van brakel over de redelijke godsdienst al een keer gelezen gelezen en ik weet wat er staat.
Ik kan mij niet verontschuldigen tegenover God ik ben met de duivel moedwillig van Hem afgeweken.
Ik heb geen vreze en ik ken God niet zoals Hij gekend moet worden, behalve dan van de Bijbel en dat is een verdrietige zaak maar om eigen schuld.
De leer maakt zoals ik al zei geen zorgeloze en goddeloze mensen maar dat zijn wij al. Vanaf de baarmoeder af.
Ik schrok toen er zo fel gereageerd werd, en ik lees al enige tijd mee, ook dat meerdere forumleden dit bemerken.
Lees de eerste zondagen er is op na. Pas als je ware zonde kennis hebt (wat tegenwoordig niet meer nodig is want de tijden zijn zo veranderd en men meent dat God wel meeveranderen, maar men beseft niet dat God onveranderlijk is) die gepaard gaat met een berouw om tegen een Heilig en goeddoend God gezondigd te hebben welke niets anders doet dan Goed, dan wordt er plaats gemaakt voor de HEERE, dan krijg je een waar gemis en een droefheid naar God welke een onberouwelijke bekering tot de zaligheid is. God heeft zijn volk van eeuwigheid verkoren. We hebben inderdaad niets met de verkiezing uit te staan als we onbekeerd zijn. We zijn in zonde en ellende ontvangen en geboren. Zondigen is onze natuur, en ook al probeer je niet te zondigen dan zondig je nog, want Geen onbekeerd mens kan God behagen.
Noem mij hypercalvinistisch,maar dit is toch wat er in mijn Bijbel (Statenvertaling) staat.
Verder lees ik Huntington, van der Groe, Kersten, Bunyan (ja de Christen en Christinnenreis en nog een aantal), Rutherford, Boston, Watson, gebroeders Erskine, Warbuton en de complete bijbelverklaring van Matthew Henry. Nergens vind ik daar een aanbod van genade.
Mijn uitspraak over misschien wil God je nog bekeren was inderdaad niet goed. Maar ik zoals ik zei, ik ben slecht in dit soort berichten typen en ik weet niet de juiste woorden en ik ben ook niet tactisch in de omgang met mensen..
Hij had er ook grote moeite mee als er gezegd werd: "Vraag er maar veel om". Dat preekte hij echt nooit.
- Wandelende
- Inactief
A. Wink heb ik eenmaal gehoord, dus dat is een smalle basis, maar wat ik hoorde zal ik mijn leven lang niet vergeten.Hendrien schreef:Toch was dat echt de leer van de GG in Ned BV. Met name zoals Ds. A. Wink die preekte. Hij vond het ook niet goed om te zingen: "Die met ons lot bewogen". (Lofz. van Zacharias) Hij was er echt heel duidelijk over dat de Heere ons behoud niet op het oog had. Alleen het behoud van de uitverkorenen. Daarom bad hij ook of God diegenen zou willen toebrengen die onder het zegel van de uitverkiezing lagen.
Hij had er ook grote moeite mee als er gezegd werd: "Vraag er maar veel om". Dat preekte hij echt nooit.
Tegen zijn luisteraars: "Gij, u allemaal, zult branden, branden in de hel."
En als die zin nog in een context van genade of mogelijkheid van vergeving stond, dan zou ik het nog kunnen plaatsen. Maar helaas stonden deze zinnen in de context van het oordeel, de context dat er niets en helemaal niets meer aan te doen was. Hopeloos verloren en zonder uitzicht.
Naar verluid was hetgeen ik hoorde exemplarisch voor zijn prediking. Ik hoop dat dit niet zo was, maar ben bang van wel.
(~)
-
Nee de natuurlijke mens zal altijd op zichzelf aanbidden.Hendrien schreef:Toch was dat echt de leer van de GG in Ned BV. Met name zoals Ds. A. Wink die preekte. Hij vond het ook niet goed om te zingen: "Die met ons lot bewogen". (Lofz. van Zacharias) Hij was er echt heel duidelijk over dat de Heere ons behoud niet op het oog had. Alleen het behoud van de uitverkorenen. Daarom bad hij ook of God diegenen zou willen toebrengen die onder het zegel van de uitverkiezing lagen.Geeske_1991 schreef:Ik heb dat stuk van brakel over de redelijke godsdienst al een keer gelezen gelezen en ik weet wat er staat.
Lees de eerste zondagen er is op na. Pas als je ware zonde kennis hebt (wat tegenwoordig niet meer nodig is want de tijden zijn zo veranderd en men meent dat God wel meeveranderen, maar men beseft niet dat God onveranderlijk is) die gepaard gaat met een berouw om tegen een Heilig en goeddoend God gezondigd te hebben welke niets anders doet dan Goed, dan wordt er plaats gemaakt voor de HEERE, dan krijg je een waar gemis en een droefheid naar God welke een onberouwelijke bekering tot de zaligheid is. God heeft zijn volk van eeuwigheid verkoren. We hebben inderdaad niets met de verkiezing uit te staan als we onbekeerd zijn. We zijn in zonde en ellende ontvangen en geboren. Zondigen is onze natuur, en ook al probeer je niet te zondigen dan zondig je nog, want Geen onbekeerd mens kan God behagen.
Noem mij hypercalvinistisch,maar dit is toch wat er in mijn Bijbel (Statenvertaling) staat.
Verder lees ik Huntington, van der Groe, Kersten, Bunyan (ja de Christen en Christinnenreis en nog een aantal), Rutherford, Boston, Watson, gebroeders Erskine, Warbuton en de complete bijbelverklaring van Matthew Henry. Nergens vind ik daar een aanbod van genade.
Mijn uitspraak over misschien wil God je nog bekeren was inderdaad niet goed. Maar ik zoals ik zei, ik ben slecht in dit soort berichten typen en ik weet niet de juiste woorden en ik ben ook niet tactisch in de omgang met mensen..
Pas als God door de heilige geest bid dan is het een waar gebed. In geest en waarheid..
die teksten zijn allemaal waarheid. Maar aan het begin van de Bijbel staat ook Jacob heb ik liefgehad en Ezou heb ik gehaat. Bij ons wordt elke zondag de uitverkiezing gepreekt, heel kort en het wekt soms wel vijandschap op wat mij net zo goed verdriet doet maar dat is wel menselijk, daarmee zeg ik niet dat het goed is of dat ik het vergoeilijk. Maar dat gaat aan alles vooraf.
We hebben ons er niet in te mengen of daarmee lijdelijk en goddeloos te worden. Maar het is er wel.
Ds Wink preekte de waarheid zoals de oudvaderen die preekten.
Geeske_1991 schreef:Ik heb dat stuk van brakel over de redelijke godsdienst al een keer gelezen gelezen en ik weet wat er staat.
Ik kan het niet anders formuleren dan als ik heb gedaan.
De gedachten dat je net zo goed niet naar de kerk kan gaan is goddeloos maar dat is mijn natuur. De mens kan werkelijk niet uit zichzelf terug naar God want de hof van Eden (de wet) werd.
Zo diep zijn we gevallen, dood in zonde en misdaden, de top van eer (de mens was het pronkjuweel van de schepping) in eeuwige verwoesting neer. Ik hoop dat het je (welke lezer dan ook) tot schuld mag worden.
Ik kan je in grote lijnen goed volgen Geeske, het zal wel komen dat ik ook uit zo'n nest kom. Wat voor mij de grootste ontdekking was toen ik me losmaakte uit de GG in Ned B.V. was de prediking waarin een mogelijkheid van zalig worden gepreekt werd. Dit hoorde ik daar gewoon praktisch niet. Ik heb er veel gesprekken over gehad. Voor de rest zijn veel dingen in mijn huidige kerkverband(GG) hetzelfde. Niet vergeten dat voor velen de wijze waarop Ds A Wink tot bekering is gekomen een soort mal is geworden. Zo moet het bij iedereen dan gaan en niet anders. Dat is niet juist. Aan de andere kant heb je een punt wanneer je stelt dat vandaag de dag velen Christus vinden zonder ellendekennis, althans je hoort ze er niet over. Ik kan alleen maar de oproep van harte ondersteunen om zich niet lijdelijk te verschuilen achter onze onmacht. Daarentegen het oog te krijgen op onze onwil. Leg dat voor de Heere neer. Ik kan en wil niet boven je staan en je net zo min veroordelen. Of we nu godsdienstig zijn of niet, een ieder keert zich van God af. Maar we staan compleet schuldig voor God, en dat besef is er zowel in de GG in Ned, als ook in alle andere kerkverbanden veel te weinig.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 16 jun 2018, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat hoor ik ook vaak genoeg binnen de GG.Hendrien schreef:Toch was dat echt de leer van de GG in Ned BV. Met name zoals Ds. A. Wink die preekte. Hij vond het ook niet goed om te zingen: "Die met ons lot bewogen". (Lofz. van Zacharias) Hij was er echt heel duidelijk over dat de Heere ons behoud niet op het oog had. Alleen het behoud van de uitverkorenen. Daarom bad hij ook of God diegenen zou willen toebrengen die onder het zegel van de uitverkiezing lagen.Geeske_1991 schreef:Ik heb dat stuk van brakel over de redelijke godsdienst al een keer gelezen gelezen en ik weet wat er staat.
Uiteindelijk worden de uitverkorenen alleen zalig, dus verstandelijk beredeneerd, begrijp ik ds Wink wel. Want welk nut heeft het aanbod van genade aan niet-uitverkorenen? Denk aan Ezau, etc etc. Kortom, ik begrijp dat je tot zulke redeneringen komt zoals ds Wink. Zeker als je in navolging van ds Steenblok het verduisterd verstand (gedeeltelijk) ontkend.
Laatst gewijzigd door GGotK op 16 jun 2018, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Nope, dat was niet exemplarisch!! Dergelijke uitspraken zijn al aan meerdere predikanten gekoppeld.Wandelende schreef:A. Wink heb ik eenmaal gehoord, dus dat is een smalle basis, maar wat ik hoorde zal ik mijn leven lang niet vergeten.Hendrien schreef:Toch was dat echt de leer van de GG in Ned BV. Met name zoals Ds. A. Wink die preekte. Hij vond het ook niet goed om te zingen: "Die met ons lot bewogen". (Lofz. van Zacharias) Hij was er echt heel duidelijk over dat de Heere ons behoud niet op het oog had. Alleen het behoud van de uitverkorenen. Daarom bad hij ook of God diegenen zou willen toebrengen die onder het zegel van de uitverkiezing lagen.
Tegen zijn luisteraars: "Gij, u allemaal, zult branden, branden in de hel."
En als die zin nog in een context van genade of mogelijkheid van vergeving stond, dan zou ik het nog kunnen plaatsen. Maar helaas stonden deze zinnen in de context van het oordeel, de context dat er niets en helemaal niets meer aan te doen was. Hopeloos verloren en zonder uitzicht.
Naar verluid was hetgeen ik hoorde exemplarisch voor zijn prediking. Ik hoop dat dit niet zo was, maar ben bang van wel.
Voorts, gelijk deze leer van de Goddelijke verkiezing, naar Gods wijzen raad, door de profeten, Christus Zelven en de apostelen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament gepredikt is, en daarna in de Heilige Schriften voorgesteld en nagelaten, alzo moet zij ook ten huidige dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods , dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend, voorgesteld worden, met den geest des onderscheids en met godvruchtige eerbiedigheid, heiliglijk, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten, ter ere van Gods heiligen Naam en tot een levendigen troost van Zijn volk.
DL h1p14
DL h1p14
Laatst gewijzigd door Brbndr op 16 jun 2018, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrien schreef:Toch was dat echt de leer van de GG in Ned BV. Met name zoals Ds. A. Wink die preekte. Hij vond het ook niet goed om te zingen: "Die met ons lot bewogen". (Lofz. van Zacharias) Hij was er echt heel duidelijk over dat de Heere ons behoud niet op het oog had. Alleen het behoud van de uitverkorenen. Daarom bad hij ook of God diegenen zou willen toebrengen die onder het zegel van de uitverkiezing lagen.Geeske_1991 schreef:Ik heb dat stuk van brakel over de redelijke godsdienst al een keer gelezen gelezen en ik weet wat er staat.
Persoonlijk zie ik dat als gevolg van de scholastische werkwijze van Dr Steenblok. Ds. A. Wink was wat dat betreft echt een volgeling ervan. Maar hoe dan ook, ik heb goede herinneringen aan de tijd onder Ds. A. Wink.