Toch zijn er juist die zeggen als je bidt om geloof dat dit eigenlijk ook van natuere niet kan omdat, als je dan op een tekst wijst 'Bid en u zal gegeven worden.' ze zeggen dat dit alleen voor Gods kinderen geldt...Posthoorn schreef:Dan begrijpen we elkaar wat dat betreft goed. Ik ben het met je eens dat ook op 'verstandelijk' niveau soms blokkades opgeruimd moeten worden: 'ken ik mijn zonden wel genoeg?', 'wil Christus mij wel aannemen?' etc. Maar ook al zijn deze blokkades uit de weg geruimd, dan nog ligt het niet in ons vermogen om te geloven en tot Christus te gaan. Wat niet wegneemt dat we tot Hem mogen bidden óm geloof.eilander schreef:We praten soms langs elkaar heen, Posthoorn. Ik bedoel ook juist: het begint ermee om met het verstand te geloven dat...
Ik vind er overigens niets ouderwets aan, zo is het precies.
Gelezen, gedacht, gehoord...
-
- Verbannen
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dit kreeg ik vandaag via de mail, ik wil het graag met jullie delen:
Het geloof van ons recht op Christus
Wij getuigen, dat de Vader Zijnen Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
Voorts moet gij geloven, dat Jezus Christus de Zaligmaker der wereld, en uw Zaligmaker in het bijzonder is, door de bestemming Zijns Vaders en Zijn eigen offerande; De uwe (ik meen niet, in bezitting, maar) in recht daartoe; Denk niet dat dit te veel voor u is. Het is niet meer dan hetgeen tot een zaligmakend geloof in Christus nodig is.
Als gij alleen in het algemeen gelooft, dat Christus de Zaligmaker der wereld is, maar niet gelooft dat Hij uw Zaligmaker in het bijzonder is, wat gelooft gij dan meer dan de duivelen? Zij geloven dat Hij is Jezus de Zaligmaker, Mark. 1:24.
Gewisselijk, God moet Christus eerst aan ons geven, eer wij Hem kunnen aannemen. Want een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij, Joh. 3:27. Het geven aan Gods kant en het aannemen aan onze kant staan in betrekking tot elkaar. Het eerste is het fundament van het laatste*. Gods gave nu, is genoegzaam om een ding het onze te maken. Derhalve, gelooft voor vast, dat Christus in het bijzonder uw Zaligmaker is; dat Zijn gerechtigheid de uwe, en het eeuwige leven het uwe is.
Vraag: Maar hoe kan ik, een arm zondaar, van nature onder de vloek, geloven dat Christus mijn Zaligmaker is, dat Zijn gerechtigheid en eeuwig leven, mijne zijn?
Gij moogt het gewisselijk geloven, want gij hebt deswege het Woord en het getuigenis des eeuwigen Gods in Zijn heilig Evangelie. Wat is het Evangelie waartoe de apostelen gezonden waren om het in de naam Gods te getuigen? 1 Joh. 4:14: Wij getuigen, dat de Vader Zijnen Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld. Is Christus Jezus dan niet, Zaligmaker der wereld? En indien Hij dus is, en gij van die wereld vol mensen een zijt, is Hij dan ook uw Zaligmaker niet? Waarom wilt gij het dan niet geloven?
God heeft de zon in de hemel geplaatst, om een licht voor de wereld te zijn. En oordeelt gij daarom ook niet, dat gij zowel een recht tot het licht van die zon hebt, als de overigen van het mensdom? En het dienvolgens vrij moogt gebruiken, om er bij te werken of te lezen, als uw eigen door de vrije gave Gods?
Jezus Christus is insgelijks het licht der wereld Joh. 8:12. Gegeven ten licht der heidenen Jes.49:6. En het geloof eigent zich dat toe, zeggende: De Heere is mijn licht en mijn heil, Ps. 27:1. Gij nu zijt een lid van deze maatschappijen, te weten, de wereld en de heidenen. Derhalve, Hij is uw licht, dat is, u ten licht gegeven.
Wilt gij er Christus’ eigen woorden op toepassen? Gij hebt die: Joh. 6:32: Mijn Vader geeft u dat ware brood uit de hemel. Wanneer uw buurman u brood geeft, zo zult gij die zijn gift genoegzaam oordelen, om het u eigen te maken, en dus vrijmoedig daarvan eten als uw eigen. Hoe is het dan, dat als de Vader u Zijn Christus geeft, gij echter niet wilt geloven dat Hij de uwe is, Hem niet aannemend als uw eigen? Waarom? De waarheid van de zaak is hierin gelegen: gij gelooft uw buurman, doch gij gelooft uw God niet, in Zijn heilig Evangelie, maar gij maakt Hem tot een leugenaar, omdat gij het getuigenis niet gelooft, dat God getuigd heeft van Zijn Zoon, 1Joh. 5:10.
Maar hetzij dat gij het gelooft of niet, het is een waarheid, dat Christus uw Zaligmaker is. En indien gij het nu niet wilt geloven, tot uw zaligheid, zo zult gij ongetwijfeld hiernamaals uw misverstand zien; wanneer gij, verloren gaande, overtuigd zult worden dat gij verloren gaat, niet omdat gij geen Zaligmaker had, maar omdat gij verwaarloosd hebt van Hem gebruik te maken.
(*vet gemaakt door mij)
Auteur: Thomas Boston (1676-1732)
Het geloof van ons recht op Christus
Wij getuigen, dat de Vader Zijnen Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
Voorts moet gij geloven, dat Jezus Christus de Zaligmaker der wereld, en uw Zaligmaker in het bijzonder is, door de bestemming Zijns Vaders en Zijn eigen offerande; De uwe (ik meen niet, in bezitting, maar) in recht daartoe; Denk niet dat dit te veel voor u is. Het is niet meer dan hetgeen tot een zaligmakend geloof in Christus nodig is.
Als gij alleen in het algemeen gelooft, dat Christus de Zaligmaker der wereld is, maar niet gelooft dat Hij uw Zaligmaker in het bijzonder is, wat gelooft gij dan meer dan de duivelen? Zij geloven dat Hij is Jezus de Zaligmaker, Mark. 1:24.
Gewisselijk, God moet Christus eerst aan ons geven, eer wij Hem kunnen aannemen. Want een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit de hemel niet gegeven zij, Joh. 3:27. Het geven aan Gods kant en het aannemen aan onze kant staan in betrekking tot elkaar. Het eerste is het fundament van het laatste*. Gods gave nu, is genoegzaam om een ding het onze te maken. Derhalve, gelooft voor vast, dat Christus in het bijzonder uw Zaligmaker is; dat Zijn gerechtigheid de uwe, en het eeuwige leven het uwe is.
Vraag: Maar hoe kan ik, een arm zondaar, van nature onder de vloek, geloven dat Christus mijn Zaligmaker is, dat Zijn gerechtigheid en eeuwig leven, mijne zijn?
Gij moogt het gewisselijk geloven, want gij hebt deswege het Woord en het getuigenis des eeuwigen Gods in Zijn heilig Evangelie. Wat is het Evangelie waartoe de apostelen gezonden waren om het in de naam Gods te getuigen? 1 Joh. 4:14: Wij getuigen, dat de Vader Zijnen Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld. Is Christus Jezus dan niet, Zaligmaker der wereld? En indien Hij dus is, en gij van die wereld vol mensen een zijt, is Hij dan ook uw Zaligmaker niet? Waarom wilt gij het dan niet geloven?
God heeft de zon in de hemel geplaatst, om een licht voor de wereld te zijn. En oordeelt gij daarom ook niet, dat gij zowel een recht tot het licht van die zon hebt, als de overigen van het mensdom? En het dienvolgens vrij moogt gebruiken, om er bij te werken of te lezen, als uw eigen door de vrije gave Gods?
Jezus Christus is insgelijks het licht der wereld Joh. 8:12. Gegeven ten licht der heidenen Jes.49:6. En het geloof eigent zich dat toe, zeggende: De Heere is mijn licht en mijn heil, Ps. 27:1. Gij nu zijt een lid van deze maatschappijen, te weten, de wereld en de heidenen. Derhalve, Hij is uw licht, dat is, u ten licht gegeven.
Wilt gij er Christus’ eigen woorden op toepassen? Gij hebt die: Joh. 6:32: Mijn Vader geeft u dat ware brood uit de hemel. Wanneer uw buurman u brood geeft, zo zult gij die zijn gift genoegzaam oordelen, om het u eigen te maken, en dus vrijmoedig daarvan eten als uw eigen. Hoe is het dan, dat als de Vader u Zijn Christus geeft, gij echter niet wilt geloven dat Hij de uwe is, Hem niet aannemend als uw eigen? Waarom? De waarheid van de zaak is hierin gelegen: gij gelooft uw buurman, doch gij gelooft uw God niet, in Zijn heilig Evangelie, maar gij maakt Hem tot een leugenaar, omdat gij het getuigenis niet gelooft, dat God getuigd heeft van Zijn Zoon, 1Joh. 5:10.
Maar hetzij dat gij het gelooft of niet, het is een waarheid, dat Christus uw Zaligmaker is. En indien gij het nu niet wilt geloven, tot uw zaligheid, zo zult gij ongetwijfeld hiernamaals uw misverstand zien; wanneer gij, verloren gaande, overtuigd zult worden dat gij verloren gaat, niet omdat gij geen Zaligmaker had, maar omdat gij verwaarloosd hebt van Hem gebruik te maken.
(*vet gemaakt door mij)
Auteur: Thomas Boston (1676-1732)
Hora est!
En voor wie is "zoekt en gij zult vinden" dan?Jantje schreef:Toch zijn er juist die zeggen als je bidt om geloof dat dit eigenlijk ook van natuere niet kan omdat, als je dan op een tekst wijst 'Bid en u zal gegeven worden.' ze zeggen dat dit alleen voor Gods kinderen geldt...Posthoorn schreef:Dan begrijpen we elkaar wat dat betreft goed. Ik ben het met je eens dat ook op 'verstandelijk' niveau soms blokkades opgeruimd moeten worden: 'ken ik mijn zonden wel genoeg?', 'wil Christus mij wel aannemen?' etc. Maar ook al zijn deze blokkades uit de weg geruimd, dan nog ligt het niet in ons vermogen om te geloven en tot Christus te gaan. Wat niet wegneemt dat we tot Hem mogen bidden óm geloof.eilander schreef:We praten soms langs elkaar heen, Posthoorn. Ik bedoel ook juist: het begint ermee om met het verstand te geloven dat...
Ik vind er overigens niets ouderwets aan, zo is het precies.
Geloof komt werkelijk van God. De openbaring die we geloven en de kracht om die openbaring te geloven zijn beide Goddelijk. De Heilige Geest heeft de Schriften geschreven en aan ons gegeven om te geloven tot zaligheid. 'Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God' (Rom. 10:17). Hij maakt de dode ziel levend, zodat ze gaat geloven en nadat ze geloot, komt Hij in haar wonen. Vandaar dat er staat dat wij de Geest ontvangen door 'het horen van het geloof' (Gal. 3:2; Eng. vert.) Hij opent onze hand om het geschenk te ontvangen en Hij legt het geschenk in onze hand, die Hij Zelf heeft geopend. Laten we nooit vergeten dat geloof niet alleen het resultaat is van het werk van de Geest in ons, maar dat het geloof Hem ook als de inwonende Geest in het hart ontvangt. We bezitten de naar de mate van ons geloof. Dit is weer één van de vele tweevoudige waarheden of processen van de Schrift: de Geest stelt ons in staat om te geloven en door te geloven ontvangen wij Hem en al Zijn gaven, meer of minder overvloedig, overeenkomstig ons geloof.
Horatius Bonar in Heilig leven voor God.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Al deze citaten gaan niet in op mijn punt. Maar misschien was dat ook niet de bedoeling. 

Laatst gewijzigd door Posthoorn op 07 jul 2017, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi! Dank voor het posten Nasrani!Nasrani schreef:Geloof komt werkelijk van God. De openbaring die we geloven en de kracht om die openbaring te geloven zijn beide Goddelijk. De Heilige Geest heeft de Schriften geschreven en aan ons gegeven om te geloven tot zaligheid. 'Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God' (Rom. 10:17). Hij maakt de dode ziel levend, zodat ze gaat geloven en nadat ze geloot, komt Hij in haar wonen. Vandaar dat er staat dat wij de Geest ontvangen door 'het horen van het geloof' (Gal. 3:2; Eng. vert.) Hij opent onze hand om het geschenk te ontvangen en Hij legt het geschenk in onze hand, die Hij Zelf heeft geopend. Laten we nooit vergeten dat geloof niet alleen het resultaat is van het werk van de Geest in ons, maar dat het geloof Hem ook als de inwonende Geest in het hart ontvangt. We bezitten de naar de mate van ons geloof. Dit is weer één van de vele tweevoudige waarheden of processen van de Schrift: de Geest stelt ons in staat om te geloven en door te geloven ontvangen wij Hem en al Zijn gaven, meer of minder overvloedig, overeenkomstig ons geloof.
Dat klopt....Posthoorn schreef:Al deze citaten gaan niet in op mijn punt. Maar misschien was dat ook niet de bedoeling.

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Dat is ook precies wat ds. Harinck aangeeft in zijn antwoord, toch?Posthoorn schreef:"Houd maar aan in het gebed."eilander schreef:Wat zou jouw advies eigenlijk zijn aan deze mevrouw?
Ben het wel met Posthoorn eens.Posthoorn schreef:"Houd maar aan in het gebed."eilander schreef:Wat zou jouw advies eigenlijk zijn aan deze mevrouw?
"Vraag maar of de Heere het je leert" Hij werkt door Woord en Geest.
Ik vind de lijn van Handelingen 16 vers 31 beter.
Het zou allemaal eigenlijk hetzelfde zijn, ware het niet dat we het gebed gemaakt hebben tot een verzoek wat we in het dagelijkse leven nooit zouden doen: we vragen iets, en zonder op antwoord te wachten draaien we ons om. En zo doen we dat elke dag weer. En dan presteren we het ook nog om te zeggen 'ik vraag al zo lang om'. Is dat bidden?Herman schreef:Ik vind de lijn van Handelingen 16 vers 31 beter.
Als er nood is, doen we zo niet.
"Wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken."
Ja, maar wat doe je als je ziet dat dat niet werkt?Herman schreef:Ik vind de lijn van Handelingen 16 vers 31 beter.
Als dat niet werkt... wat bedoel je?Posthoorn schreef:Ja, maar wat doe je als je ziet dat dat niet werkt?Herman schreef:Ik vind de lijn van Handelingen 16 vers 31 beter.
Wel, Paulus sprak die woorden op een bepaald tijdstip en in een bepaalde context. Het waren de woorden die de stokbewaarder daar en op dat moment nodig had. Maar wij kunnen Paulus niet zomaar nadoen. Of ja, dat kan wel, maar dan is de kans groot dat die ander niet zo krachtig tot geloof komt als die stokbewaarder en de zijnen.eilander schreef:Als dat niet werkt... wat bedoel je?Posthoorn schreef:Ja, maar wat doe je als je ziet dat dat niet werkt?Herman schreef:Ik vind de lijn van Handelingen 16 vers 31 beter.
Goed... een paar hoofdstukken verder dan:Posthoorn schreef:Wel, Paulus sprak die woorden op een bepaald tijdstip en in een bepaalde context. Het waren de woorden die de stokbewaarder daar en op dat moment nodig had. Maar wij kunnen Paulus niet zomaar nadoen. Of ja, dat kan wel, maar dan is de kans groot dat die ander niet zo krachtig tot geloof komt als die stokbewaarder en de zijnen.eilander schreef:Als dat niet werkt... wat bedoel je?
Hand. 20:21. Daar zegt Paulus dat hij zowel Joden als Grieken betuigd heeft 'de bekering tot God en het geloof in onze Heere Jezus Christus'.
Is dat heel anders dan wat hij tegen de stokbewaarder zei? Ik denk het niet, maar de situatie was wel heel verschillend.