Dit vind ik toch echt wel helderder als een standenleer.HersteldHervormd schreef:Brakel:Forummer schreef:Van de melk en vaste spijzen is mij bekend.
Maar bij mijn weten worden er met de standen niet baby, peuter, kleuter enz bedoeld.
Ik vind het nergens, hoop toch dat iemand het lijstje met standen weet te benoemen.
Heeft het te maken met bekommerden en van verre staanden? Deze uitdrukkingen ken ik wel van klank maar zijn me eigenlijk ook nooit helder uitgelegd.
De eerste trap. Van het kindschap in Christus
De tweede trap. Van de jongelingschap in Christus
De derde trap. Bevattende de vader in Christus
In ''Trappen van het Geestelijk leven'' van a Brakel word dit heel mooi en helder uitgelegd.
Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Laatst gewijzigd door Ukkie op 02 jan 2021, 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Daarom zijn het ook twee woorden. Of je nu wel of niet het eens bent met welke versie van de standenleer dan ook, dit is gewoon een kwestie van definitie. De twee woorden betekenen duidelijk iets anders, in ieder geval in deze context.samanthi schreef:Dat is hetzelfde.huisman schreef:Je bedoeld waarschijnlijk twee staten. Een mens is of geestelijk dood of geestelijk levend. Daar zit inderdaad niets tussen. Maar dan heb je het over hun staat. Dit gaat over de zogenaamde standenleer.samanthi schreef:Er zijn twee standen dood of levend.
Bij de geestelijk levendgemaakten zit (als het gezond leven is) wel een opwas in de genade. Dat is naar de Schrift. Die opwas heeft een bepaalde theologie vervat in een standenleer en over of dat altijd naar de Schrift is zijn ook op dit forum talloze discussies geweest.
Mijn mening daarover is vast ergens in de archieven van dit forum te vinden.
@Forummer: iedere dominee kan zijn eigen onderscheidingen maken. Een dominee die veel onderscheidingen heeft vastgelegd, is ds. A. Moerkerken. Ds. A. Schot heeft nog wat nieuwe ontwikkelingen vastgelegd. Mijns inziens is het tamelijk onbelangrijk, behalve dan als het in preken terugkomt.
Een onderdeel van de standenleer is bijvoorbeeld ook dat gelovigen pas in heel late instantie persoonlijk en bewust de gemeenschap met de heilige Geest ervaren. Dat noemt men dan het beleven van Pinksteren. Deze opvattingen zijn te vinden in een deel van de Gereformeerde Gemeenten en Oud Gereformeerde Gemeenten, en misschien ook nog wat in de HHK. Ds. I. Kievit had hier een eigen, weer wat afwijkende visie op en die was Nederlands Hervormd.
Hier kun je hier meer over lezen: https://wapenveldonline.nl/artikel/122/ ... jke-twist/
-
Bekommerd wordt nog wel eens helaas zo gelaten als iets dat nog net wel kan is mijn idee.
In plaats van dat ze je oproept om te knielen en te smeken aan de genadetroon worden ze nog wel eens in die trap gelaten.
Ik vind dat heel gevaarlijk.
In plaats van dat ze je oproept om te knielen en te smeken aan de genadetroon worden ze nog wel eens in die trap gelaten.
Ik vind dat heel gevaarlijk.
-
- Verbannen
Ik hoorde anders pas nog van een dominee die in zijn preek zei dat het soms zo kan zijn dat het met Kerst al Pinksteren wordt.DDD schreef:Een onderdeel van de standenleer is bijvoorbeeld ook dat gelovigen pas in heel late instantie persoonlijk en bewust de gemeenschap met de heilige Geest ervaren. Dat noemt men dan het beleven van Pinksteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Verwarrend toch?Jantje schreef:Ik hoorde anders pas nog van een dominee die in zijn preek zei dat het soms zo kan zijn dat het met Kerst al Pinksteren wordt.DDD schreef:Een onderdeel van de standenleer is bijvoorbeeld ook dat gelovigen pas in heel late instantie persoonlijk en bewust de gemeenschap met de heilige Geest ervaren. Dat noemt men dan het beleven van Pinksteren.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
- Verbannen
Nee. Dat is alleen maar om de stelling van @DDD deels te ontkrachten. Het was namelijk niet de eerste, de beste predikant die dat zei.Ukkie schreef:Verwarrend toch?Jantje schreef:Ik hoorde anders pas nog van een dominee die in zijn preek zei dat het soms zo kan zijn dat het met Kerst al Pinksteren wordt.DDD schreef:Een onderdeel van de standenleer is bijvoorbeeld ook dat gelovigen pas in heel late instantie persoonlijk en bewust de gemeenschap met de heilige Geest ervaren. Dat noemt men dan het beleven van Pinksteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik raad je aan het boek van Venning te lezen voor dat je veel gaat discuseren hierover.Forummer schreef:Van de melk en vaste spijzen is mij bekend.
Maar bij mijn weten worden er met de standen niet baby, peuter, kleuter enz bedoeld.
Ik vind het nergens, hoop toch dat iemand het lijstje met standen weet te benoemen.
Heeft het te maken met bekommerden en van verre staanden? Deze uitdrukkingen ken ik wel van klank maar zijn me eigenlijk ook nooit helder uitgelegd.
Dat sluit elkaar totaal niet uit. Je kunt dan Pinksteren met Kerst beleven.Jantje schreef:Ik hoorde anders pas nog van een dominee die in zijn preek zei dat het soms zo kan zijn dat het met Kerst al Pinksteren wordt.DDD schreef:Een onderdeel van de standenleer is bijvoorbeeld ook dat gelovigen pas in heel late instantie persoonlijk en bewust de gemeenschap met de heilige Geest ervaren. Dat noemt men dan het beleven van Pinksteren.
-
Wat wel helaas nog wel eens gezegd wordt is dat men pas gerechtvaardigd is als men bepaalde dingen voelt ofzo. Gerechtvaardigd geloof buiten Christus om.
Zie boek van ds Kort.
Maar goed misschien heeft dit heel weinig met standenleven te maken.
Zie boek van ds Kort.
Maar goed misschien heeft dit heel weinig met standenleven te maken.
Er is verschil tussen het beleven van rechtvaardigmaking en de rechtvaardigmaking zelf.
-
Dat wordt nog wel eens op 1 hoop gegooid.DDD schreef:Er is verschil tussen het beleven van rechtvaardigmaking en de rechtvaardigmaking zelf.
Ik meende te weten dat de standenleer meer te maken heeft met het toevallen van Gods recht, Gods eer boven de eigen zaligheid stellen en dat soort ervaringen. Althans dat heb ik eruit opgemaakt als de preken er over gaan. Want dit soort uitspraken komt bij ons regelmatig langs in de prediking. Maar zoals gezegd, echt helder is het mij nooit geworden.
DDD, ik zal het artikel achter de link eens doornemen. Alvast bedankt!
DDD, ik zal het artikel achter de link eens doornemen. Alvast bedankt!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Maanenschijn
Ik zou hier aan toevoegen:KDD schreef:Ik raad je aan het boek van Venning te lezen voor dat je veel gaat discuseren hierover.Forummer schreef:Van de melk en vaste spijzen is mij bekend.
W. Guthrie: Des Christens groot interest en het boek 'Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven'' van een schotse predikant John Brown.
In de Redelijke Godsdienst van Brakel is redelijk wat te vinden. Ik denk wel dat je inspanning moet leveren om deze informatie te ordenen voordat je bij het door jou @refoforummer gewenste lijstje bent, want ik vermoed zomaar dat je dat niet eenvoudig zult vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Niet persoonlijk, maar is dit een bevindelijk NEE of een verstandelijk NEE?Jantje schreef:Nee. Dat is alleen maar om de stelling van @DDD deels te ontkrachten. Het was namelijk niet de eerste, de beste predikant die dat zei.Ukkie schreef:Verwarrend toch?Jantje schreef:Ik hoorde anders pas nog van een dominee die in zijn preek zei dat het soms zo kan zijn dat het met Kerst al Pinksteren wordt.DDD schreef:Een onderdeel van de standenleer is bijvoorbeeld ook dat gelovigen pas in heel late instantie persoonlijk en bewust de gemeenschap met de heilige Geest ervaren. Dat noemt men dan het beleven van Pinksteren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
In het woord lezen we nergens over een standenleer. Dat is een verzinsel van de moderne kritische mens.
Heel wat anders is de bevindelijke leer, die overal in Schrift is te vinden. We willen daar af, dat begrijp ik wel, want als dat waar mocht zijn zijn een heleboel zogenaamde bekeringen en opwekkingen ineens niet meer op het Woord te gronden. Maar we laten ons de verworven nieuwe inzichten niet ontnemen. Lees dit forum er maar op na. Telkens proberen we het opnieuw om de dingen sluitend te krijgen. Ik zeg vooruit: Dat heeft men al 6000 jaar geprobeerd en het nog nooit gelukt. Maar we geven het niet op...
Heel wat anders is de bevindelijke leer, die overal in Schrift is te vinden. We willen daar af, dat begrijp ik wel, want als dat waar mocht zijn zijn een heleboel zogenaamde bekeringen en opwekkingen ineens niet meer op het Woord te gronden. Maar we laten ons de verworven nieuwe inzichten niet ontnemen. Lees dit forum er maar op na. Telkens proberen we het opnieuw om de dingen sluitend te krijgen. Ik zeg vooruit: Dat heeft men al 6000 jaar geprobeerd en het nog nooit gelukt. Maar we geven het niet op...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«