ejvl schreef:
Mara, je hebt diverse malen beargumenteerd dat dit hand in hand gaat met een afzwakkende prediking.
Toch blijf ik van mening dat dit eerst bewezen en ervaren moet worden.
Dit zijn "randzaken" waar alleen niet op beoordeeld mag worden.
Omdat het ook zo is. Daar weten verschillende andere forummers hier ook over mee te praten, al kiezen ze er momenteel voor om dat niet te doen.
Maar ik weet het uit pbwisselingen.
In een "normale" CGK, ik noem het maar even zo, omdat het niet altijd over een BhP kerk hoeft te gaan, vind je echt niet al die behoeftes aan modernisering
en afgooien van oude waarden.
En wat noem jij dan randzaken?
Kleur van de schoenen of stropdas van de dominee? Ja, dat is een randzaak.
Ritmisch zingen? Kan, maar sommigen zien dit niet zo.
Herziene S.V.? Kan, maar sommigen zien dit niet zo.
Vrouwenkiesrecht?
Vrouwen die met ongedekte hoofden en/of lange broek deelnemen aan de bediening van de sacramenten?
Opwekkingsliederen en gezangen?
Lichtelijk off topic, maar als je een CGK binnen stapt, moet je je vantevoren even oriënteren welke predikant daar staat.
Bij een GG of HH hoef je dat niet.
Ik zou niet weten waardoor die schuivende panelen (glijdende schaal) anders dan door afzwakkende prediking zou geschieden.
Mensen die bepaalde zaken door willen drukken, krijgen dan geen kans en die vertrekken dan.
Nu is het andersom, mensen die hun rechtse gemeente steeds meer naar links op zien schuiven, horen de prediking die zij niet meer herkennen als bevindelijk, of ontdekkend en mede door allerlei beslissingen kunnen zij dan niet anders meer dan vertrekken, en de gemeente schuift nog verder en nog sneller opzij.
Als er geen tegengeluid meer komt bij een k.r. vergadering of gemeentevergadering, houdt het toch op?
Pimpelmees schreef:Mara, ik ontken niet dat er in de stad sprake kan zijn van schuivende panelen of van een glijdende schaal. Dergelijke processen zijn aan de orde van de dag
Ik denk niet dat het een stads probleem is. Dat weet ik niet zeker, maar er zijn ook in kleinere stadjes gemeentes verdwenen, maar niet altijd met de oorzaak van de schuivende panelen.
Pimpelmees schreef:Veel 20-ers tot en met 50-ers hebben de mogelijkheid om binnen de stad nieuwe wegen in te slaan, om op de fiets te stappen naar een andere gemeente waar de prediking weer voluit gereformeerd is, of om binnen de buurt eventueel zelfs een ander kerkverband binnen te gaan. Bij deze stedelingen is de mobiliteit en flexibiliteit groter en zij hebben dan ook volop kans om in de stad een geschikte gemeente te vinden, zeker in Rotterdam.
Ja, maar je gaat dan wel even voorbij aan het verdriet en de pijn van het losmaken!
En als je een gezin hebt, houdt het ook in dat je met je kinderen afstanden moet afleggen, voor zondagsschool, catechisatie, vereniging.
En als je op 10 kilometer afstand (of meer) van een kerk woont, is een band opbouwen een stuk moeilijker, hoor ik van veel mensen.
Want normaliter kom je elkaar wel eens tegen door de weeks, dan nooit.
Maar misschien dwalen we nu teveel af naar de emoties die op kunnen komen bij het verplicht verlaten van een kerk, het gaat in dit topic over de oorzaak.
En die ligt voor mij in 95% van de gevallen toch echt in die schuivende panelen.
Want kerken die 40 jaar geleden vol zaten en niet mee gingen doen met allerlei nieuwigheden, zitten nog steeds vol, toch?
En als ik hier in de regio de kerken neem die van alles gingen bedenken (ook in andere kerkgenootschappen) om maar mensen tevreden te stellen, zijn of kwijnend, of weg.