Dus niet in eigen land en omgeving actief met evangelisatie?Marinus schreef:Zover ik weet, ondersteunen zij in ieder geval het werk van Mbuma-Zending. Dit zendingswerk gaat uit van de Free Presbyterian Church of Scotland en wordt gesteund door de Nederlandse stichting Mbuma. Het zendingswerk centreert zich met name in Zimbabwe (Mbuma) en legt zich toe op zowel geestelijke toerusting als medische ondersteuning in dit gebied. Er zijn daarvoor zendingsposten, scholen, een kindertehuis, een ziekenhuis en een middelbare school opgezet. Daarnaast bedrijft men zending in Kenia.Mister schreef:In navolging van Simon haal ik de vraag maar even naar boven.Simon schreef:Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
..Terug naar de GgiN, doet deze inzichzelfgekeerde afsplitsing eigenlijk aan evangelisatie?
Ik hoorde laatst van niet...
In hoeverre doet de GGiN actief aan zendingswerk, evangelisatiebijeenkomsten etc.?
De Nederlandse stichting Mbuma wordt naast de GGiN ook ondersteund door de OGGiN en de HHK.
Vraag over GGiN
-
Re: Vraag over GGiN
Het wordt me al helderder. Maar waarom worden prekenboeken uit vervlogen tijden dan wel aanbevolen?Anker schreef:Ik heb wel een antwoord op die vraag gekregen.WimA schreef:Dit is idd de vraag die openstaat.Anker schreef:Wat zijn redenen voor predikanten om geen toestemming te geven om preken digitaal te verspreiden of op er een geluidsdrager van te maken? De prekenwebmensen hebben daar vast wel een antwoord op.
Er zijn predikanten die tegen het WWW zijn.
Er zijn predikanten die hun preken niet op het www willen hebben omdat andere predikanten het ook niet doen.
Er is een predikant die van mening is dat de preek een woord op zijn tijd is en daarom niet geschikt voor verspreiding.
Er zijn predikanten die helemaal tegen prekenweb zijn. De suggestie wordt gedaan dat die predikanten bang zijn dat preken van linkse predikanten door hun gemeenteleden te beluisteren zijn.
Een vaag antwoord eigenlijk, ook niet echt feitelijk.
Ik zou graag een antwoord op deze vraag hebben. Waarom is er in de GGiN besloten om preken niet te verspreiden. Dit is al een oud standpunt. Ik denk dat de reden is dat een preek inderdaad gezien wordt als een woord op zijn tijd en daarom niet geschikt is voor verspreiding.
Prekenboeken zijn overdenkingen die geschikt (gemaakt) zijn om te lezen in de leesdiensten. Juist in de GGiN is daar veel behoefte aan, omdat niet iedere gemeente een predikant heeft. Datzelfde geldt voor de GG en de OGG. Ook in de HHK komen leesdiensten regelmatig voor. Dus er is een noodzaak om te beschikken over goede prekenboeken, de noodzaak om te beschikken over preekCD's of digitale preken op het internet is er niet.Mister schreef:Het wordt me al helderder. Maar waarom worden prekenboeken uit vervlogen tijden dan wel aanbevolen?Anker schreef:Ik heb wel een antwoord op die vraag gekregen.WimA schreef:Dit is idd de vraag die openstaat.Anker schreef:Wat zijn redenen voor predikanten om geen toestemming te geven om preken digitaal te verspreiden of op er een geluidsdrager van te maken? De prekenwebmensen hebben daar vast wel een antwoord op.
Er zijn predikanten die tegen het WWW zijn.
Er zijn predikanten die hun preken niet op het www willen hebben omdat andere predikanten het ook niet doen.
Er is een predikant die van mening is dat de preek een woord op zijn tijd is en daarom niet geschikt voor verspreiding.
Er zijn predikanten die helemaal tegen prekenweb zijn. De suggestie wordt gedaan dat die predikanten bang zijn dat preken van linkse predikanten door hun gemeenteleden te beluisteren zijn.
Een vaag antwoord eigenlijk, ook niet echt feitelijk.
Ik zou graag een antwoord op deze vraag hebben. Waarom is er in de GGiN besloten om preken niet te verspreiden. Dit is al een oud standpunt. Ik denk dat de reden is dat een preek inderdaad gezien wordt als een woord op zijn tijd en daarom niet geschikt is voor verspreiding.
Prekenboeken uit actuele tijden worden ook warm aanbevolen. De reden is m.i. dat het "een Woord op zijn tijd" niet zozeer geld voor "geschreven preken". Die preken zijn immers geschreven om op verschillende tijden en verschillende plaatsen en gelegenheden gelezen te worden.Mister schreef:Het wordt me al helderder. Maar waarom worden prekenboeken uit vervlogen tijden dan wel aanbevolen?Anker schreef: Ik zou graag een antwoord op deze vraag hebben. Waarom is er in de GGiN besloten om preken niet te verspreiden. Dit is al een oud standpunt. Ik denk dat de reden is dat een preek inderdaad gezien wordt als een woord op zijn tijd en daarom niet geschikt is voor verspreiding.
Voor zover ik vanuit mijn eigen gemeente spreek zijn hierin m.i. geen - vanuit de gemeente - georganiseerde activiteiten in de zin van folderen in winkelcentra of iets dergelijks. Wel zijn er - wederom plaatselijk gesproken - volgens mij diverse samenwerkingsverbanden met andere gemeenten. Maar suggestie's en/of info hierover hoe e.e.a. georganiseerd kan worden zie ik graag tegemoet! Mischien hier eens een ander topic voor openen?GJdeBruijn schreef:Dus niet in eigen land en omgeving actief met evangelisatie?Marinus schreef:Zover ik weet, ondersteunen zij in ieder geval het werk van Mbuma-Zending. Dit zendingswerk gaat uit van de Free Presbyterian Church of Scotland en wordt gesteund door de Nederlandse stichting Mbuma. Het zendingswerk centreert zich met name in Zimbabwe (Mbuma) en legt zich toe op zowel geestelijke toerusting als medische ondersteuning in dit gebied. Er zijn daarvoor zendingsposten, scholen, een kindertehuis, een ziekenhuis en een middelbare school opgezet. Daarnaast bedrijft men zending in Kenia.Mister schreef:In navolging van Simon haal ik de vraag maar even naar boven.Simon schreef:Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
..Terug naar de GgiN, doet deze inzichzelfgekeerde afsplitsing eigenlijk aan evangelisatie?
In hoeverre doet de GGiN actief aan zendingswerk, evangelisatiebijeenkomsten etc.?
De Nederlandse stichting Mbuma wordt naast de GGiN ook ondersteund door de OGGiN en de HHK.
Je noemde zelf al het folderen in de wijk/winkelcentrum. Het hebben van een inloophuis of evangelisatiepost. Het met een evangelisatiecommissie aanwezig zijn bij evenementen/feesten/vieringen etc. Alles wat kunt organiseren als gemeente om de boodschap van Gods redding door te geven aan de medemens.WimA schreef:Voor zover ik vanuit mijn eigen gemeente spreek zijn hierin m.i. geen - vanuit de gemeente - georganiseerde activiteiten in de zin van folderen in winkelcentra of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke activiteiten men uberhaupt zou kunnen organiseren die passend zouden zijn.
-
Suggestie 1: Samenwerken met evangelisten GGWimA schreef:Maar suggestie's en/of info hierover hoe e.e.a. georganiseerd kan worden zie ik graag tegemoet! Mischien hier eens een ander topic voor openen?
Suggestie 2: Werkwijze overnemen van evangelisten GG
Suggestie 3 en 4: als boven maar dan HHK
Suggestie 5 en 6: als boven maar dan CGK
Suggestie 7 en 8: als boven maar dan ....
enz.
Volgorde willekeurig

Ik had al een beetje het vermoeden dat onderstaande vraag:GJdeBruijn schreef:Suggestie 1: Samenwerken met evangelisten GGWimA schreef:Maar suggestie's en/of info hierover hoe e.e.a. georganiseerd kan worden zie ik graag tegemoet! Mischien hier eens een ander topic voor openen?
enz.
Volgorde willekeurig
geen oprechte interesse bevatte maar meer als achtergrond en opmaat fungeerde om A. Te melden hoe goed men zelf is en B. Anderen - in casu de GGiN een kwaad gerucht bezorgen. Toch jammer.GJdeBruijn schreef:Dus niet in eigen land en omgeving actief met evangelisatie?
Dat lijkt me toch niet juiste evangelisatiehouding.
-
Wat jij vermoedt is nog geen feit, laat staan dat je er op door kunt redeneren.WimA schreef:Ik had al een beetje het vermoeden dat onderstaande vraag
-
Het lijkt me toch echt een oprechte vraag, aangezien de Heere Jezus ons toch geboden heeft om het Woord te verspreiden en mensen te vissen. Dus niet alleen de arme mensen indirect via Mbuma of Bonisa of wat dan ook. Wat is er mis mee om een vraag over deze taak te stellen mbt een kerkgenootschap?WimA schreef:Ik had al een beetje het vermoeden dat onderstaande vraag:GJdeBruijn schreef:Suggestie 1: Samenwerken met evangelisten GGWimA schreef:Maar suggestie's en/of info hierover hoe e.e.a. georganiseerd kan worden zie ik graag tegemoet! Mischien hier eens een ander topic voor openen?
enz.
Volgorde willekeurig
geen oprechte interesse bevatte maar meer als achtergrond en opmaat fungeerde om A. Te melden hoe goed men zelf is en B. Anderen - in casu de GGiN een kwaad gerucht bezorgen. Toch jammer.GJdeBruijn schreef:Dus niet in eigen land en omgeving actief met evangelisatie?
Dat lijkt me toch niet juiste evangelisatiehouding.
Deze zaken hebben veel meer het karakter van liefdadigheid en hulp aan armen, dan evangelisatie.Marinus schreef:Zover ik weet, ondersteunen zij in ieder geval het werk van Mbuma-Zending. Dit zendingswerk gaat uit van de Free Presbyterian Church of Scotland en wordt gesteund door de Nederlandse stichting Mbuma. Het zendingswerk centreert zich met name in Zimbabwe (Mbuma) en legt zich toe op zowel geestelijke toerusting als medische ondersteuning in dit gebied. Er zijn daarvoor zendingsposten, scholen, een kindertehuis, een ziekenhuis en een middelbare school opgezet. Daarnaast bedrijft men zending in Kenia.Mister schreef:In navolging van Simon haal ik de vraag maar even naar boven.Simon schreef:Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
Joden en moslims geven ook aan liefdadigheidsprojekten.
Kan ik er van uit gaan dat een kerkelijke gemeente die alleen groeit door geboorte-aanwas GEEN evangelisatie beoefend om deze gemeente te laten groeien?
Dat was eigenlijk mijn vraag.
Of te wel, waarom in Zimbabwe gaan evangeliseren, wanneer er in godloos Nederland meer te evangeliseren valt?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ja hoor, de vraag mag zeker gesteld worden wat mij betreft. Maar je moet m.i. niet alleen kijken naar wat een kerkverband doet en organiseert. Volgens mij - zoals eerder door mij opgemerkt - evangeliseren kerkverbanden niet, maar wordt dit door individuele personen gedaan.Curatorium schreef: Het lijkt me toch echt een oprechte vraag, aangezien de Heere Jezus ons toch geboden heeft om het Woord te verspreiden en mensen te vissen. Dus niet alleen de arme mensen indirect via Mbuma of Bonisa of wat dan ook. Wat is er mis mee om een vraag over deze taak te stellen mbt een kerkgenootschap?
En hoe kunnen we meten hoeveel buurmannen/buurvrouwen/buurkinderen er verteld wordt over het Woord, op wat voor manier dan ook? Volgens mij is dát namelijk inderdaad een opdracht, ik weet niet of een kerkverband zo'n opdracht ook heeft.
-
Hoe verklaar jij dan dat een kerkgenootschap dus wel een opdracht voor zending heeft?eilander schreef:Ja hoor, de vraag mag zeker gesteld worden wat mij betreft. Maar je moet m.i. niet alleen kijken naar wat een kerkverband doet en organiseert. Volgens mij - zoals eerder door mij opgemerkt - evangeliseren kerkverbanden niet, maar wordt dit door individuele personen gedaan.Curatorium schreef: Het lijkt me toch echt een oprechte vraag, aangezien de Heere Jezus ons toch geboden heeft om het Woord te verspreiden en mensen te vissen. Dus niet alleen de arme mensen indirect via Mbuma of Bonisa of wat dan ook. Wat is er mis mee om een vraag over deze taak te stellen mbt een kerkgenootschap?
En hoe kunnen we meten hoeveel buurmannen/buurvrouwen/buurkinderen er verteld wordt over het Woord, op wat voor manier dan ook? Volgens mij is dát namelijk inderdaad een opdracht, ik weet niet of een kerkverband zo'n opdracht ook heeft.
Waaraan ontleen jij die opdracht? Ik zei juist: "ik weet niet of een kerkverband zo'n opdracht ook heeft."Curatorium schreef:Hoe verklaar jij dan dat een kerkgenootschap dus wel een opdracht voor zending heeft?eilander schreef:Ja hoor, de vraag mag zeker gesteld worden wat mij betreft. Maar je moet m.i. niet alleen kijken naar wat een kerkverband doet en organiseert. Volgens mij - zoals eerder door mij opgemerkt - evangeliseren kerkverbanden niet, maar wordt dit door individuele personen gedaan.Curatorium schreef: Het lijkt me toch echt een oprechte vraag, aangezien de Heere Jezus ons toch geboden heeft om het Woord te verspreiden en mensen te vissen. Dus niet alleen de arme mensen indirect via Mbuma of Bonisa of wat dan ook. Wat is er mis mee om een vraag over deze taak te stellen mbt een kerkgenootschap?
't Wordt echt een GGiN topic. CD's, Evangelisatie. Maar goed, dat was ook het doel van deze topic.