Glashelder

Mister
Administrator

Re: Glashelder

Bericht door Mister »

Germanicus schreef:Beetje vreemd om jezelf te citeren, maar vooruit. Dit postte ik aan het begin van de avond:
Germanicus schreef:En met die 'velen' bedoel je mij? Wat ik wilde aangeven is dat de sterke nadruk op 'de bevinding' en het 'van God geleerd zijn' zo'n sterke nadruk kan krijgen dat het hetzelfde effect heeft als de goede werken in de Rooms-Katholieke traditie: dat het het zicht op de kruisverdienste van Jezus Christus (en de onschatbare waarde daarvan) belemmert. Als ik de discussie in dit topic een beetje volg, bekruipt me dat gevoel toch wel, eerlijk gezegd. 'Bevinding' lijkt een vorm van antropologie te worden: en maar wroeten in de menselijke geest/ziel. En dat in plaats van: Sursum Corda!
Ik meen in berichten van Memento en Jongere een soortgelijke gedachtengang te bespeuren. Ga ik te ver als ik zeg dat de manier waarop er in dit topic (en waarschijnlijk ook elders in refoland) over bevinding wordt gedacht en gesproken het zicht op Christus' kruisverdienste verduisterd raakt?
Mijns inziens ga je niet te ver door dat te stellen. Ik ben ook wel eens bang dat de bevinding heel sterk gericht is op wat de mens ervaren moet en met daarbij een eventueel voorgeschreven volgorde. (De vraag is dan of bevinding nog wel bevinding is.) Dat kan een krampachtigheid met zich meenemen die het heldere zich op Christus verduistert. Let wel, de oproep tot zelfbeproeving blijft gewoon staan!
Daarom ook mijn eerdere opmerking. De Schrift is het kader. Het gericht zijn op Christus. Hij in het middelpunt. Dat is een veel beter toetsingskader dan de menselijke bevinding.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je moet natuurlijk wel voor ogen houden dat de de ware bevinding door de Heilige Geest is gewerkt! Daar moeten we dus nooit denigrerend over doen.
Wel kan het zijn dat iemand hoogmoedig wordt met zijn bevinding en ten onrechte de bevinding van een ander veroordeelt. Dat is niet goed, maar er moet daardoor geen afwijzing van de bevinding zélf plaatsvinden. Dat is niet goed, want nogmaals, het gaat wel om het werk van de Heilige Geest en niet dat van de mens. Het is meer dan zo maar een 'menselijke ervaring'.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

GJdeBruijn schreef:
Dat bevindelijke taal per definitie tot verduistering van het Evangelie moet leiden (mening Germanicus) is een heel andere discussie. Die mening deel ik niet. Dat geldt hooguit voor het verkeerd inbrengen van de bevinding of voor een onjuiste voorstelling van de bevinding. En daar is hier sprake van, denk ik.
Dat zei ik niet. Ik zei: 'een te sterke nadruk'. Mister stelt terecht dat zelfonderzoek noodzakelijk is en blijft. Ik val je dan ook bij als je stelt dat het mis gaat wanneer er een verkeerde voorstelling van bevinding wordt gemaakt, namelijk wanneer in het spreken over bevinding niet Christus en Zijn werk centraal staan.
Hier beneden is het niet.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Je moet natuurlijk wel voor ogen houden dat de de ware bevinding door de Heilige Geest is gewerkt! Daar moeten we dus nooit denigrerend over doen.
Wel kan het zijn dat iemand hoogmoedig wordt met zijn bevinding en ten onrechte de bevinding van een ander veroordeelt. Dat is niet goed, maar er moet daardoor geen afwijzing van de bevinding zélf plaatsvinden. Dat is niet goed, want nogmaals, het gaat wel om het werk van de Heilige Geest en niet dat van de mens. Het is meer dan zo maar een 'menselijke ervaring'.
Precies, en omdat de ware bevinding werk van de Heilige Geest is zal die bevinding altijd de toets met de Schrift kunnen doorstaan. Dus uitdrukkingen als "vraag het maar aan Gods volk" zou ik willen vervangen door "Lees maar wat Gods Woord er over zegt."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

huisman schreef:Dus uitdrukkingen als "vraag het maar aan Gods volk" zou ik willen vervangen door "Lees maar wat Gods Woord er over zegt."
Als het goed is, is het geen tegenstelling. Dan kan het juist begrip opleveren naar elkaar toe. Immers bepaalt Gods Woord wie wij als Gods volk kunnen herkennen!
learsi

Bericht door learsi »

huisman schreef:Precies, en omdat de ware bevinding werk van de Heilige Geest is zal die bevinding altijd de toets met de Schrift kunnen doorstaan. Dus uitdrukkingen als "vraag het maar aan Gods volk" zou ik willen vervangen door "Lees maar wat Gods Woord er over zegt."
En is wat Gods Woord er over zegt, voor een ieder duidelijk op dat punt? In het werkje van ds. Los is sprake van de vierschaar bevinding. Niet om het daar nu weer over te hebben, maar om aan te geven, dat er grote verschillen in interpretatie op dit gebied verstaan. En wie bepaalt vanuit de Schrift wat de bevinding vanuit de Schrift is(moet zijn). Of kan dat slechts met de belijdenisgeschriften in de hand? Persoonlijke(!) geloofsbevinding kan toch eigenlijk alleen door de persoon zelf naast de Schrift gelegd worden, in afhankelijkheid van de inwendige Leermeester?

Zomaar wat vragen....

h.g. Learsi
Hansie

Bericht door Hansie »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Je moet natuurlijk wel voor ogen houden dat de de ware bevinding door de Heilige Geest is gewerkt! Daar moeten we dus nooit denigrerend over doen.
Precies, en omdat de ware bevinding werk van de Heilige Geest is zal die bevinding altijd de toets met de Schrift kunnen doorstaan. Dus uitdrukkingen als "vraag het maar aan Gods volk" zou ik willen vervangen door "Lees maar wat Gods Woord er over zegt."
Inderdaad, een arglistig hart en de vermomming als engel des lichts is alom aanwezig.@Afgewezen, iemand met bevinding is NOOIT hoogmoedig, iemand met bevinding roemt Hem alleen, nooit zichzelf, in niets.Niemand zoeke het zijne, maar wat des anderen is.(1Cor 10:24)
huisman

Bericht door huisman »

learsi schreef:
huisman schreef:Precies, en omdat de ware bevinding werk van de Heilige Geest is zal die bevinding altijd de toets met de Schrift kunnen doorstaan. Dus uitdrukkingen als "vraag het maar aan Gods volk" zou ik willen vervangen door "Lees maar wat Gods Woord er over zegt."
En is wat Gods Woord er over zegt, voor een ieder duidelijk op dat punt? In het werkje van ds. Los is sprake van de vierschaar bevinding. Niet om het daar nu weer over te hebben, maar om aan te geven, dat er grote verschillen in interpretatie op dit gebied verstaan. En wie bepaalt vanuit de Schrift wat de bevinding vanuit de Schrift is(moet zijn). Of kan dat slechts met de belijdenisgeschriften in de hand? Persoonlijke(!) geloofsbevinding kan toch eigenlijk alleen door de persoon zelf naast de Schrift gelegd worden, in afhankelijkheid van de inwendige Leermeester?

Zomaar wat vragen....

h.g. Learsi
Bijbelse bevinding lees ik b.v. in de Psalmen. Psalm 51 is een Psalm met een taal die voor geen van Gods kinderen vreemd zal zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hansie schreef:Inderdaad, een arglistig hart en de vermomming als engel des lichts is alom aanwezig.@Afgewezen, iemand met bevinding is NOOIT hoogmoedig, iemand met bevinding roemt Hem alleen, nooit zichzelf, in niets.Niemand zoeke het zijne, maar wat des anderen is.(1Cor 10:24)
Zelfs de allerheiligsten onder ons hebben slechts een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid. Zo zal een hoogmoedig christen altijd met zijn hoogmoed strijden, om die onder te krijgen, tot zijn laatste snik.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb lang getwijfeld of ik hier zou reageren... en toch doe ik het.
We kennen allemaal onze Jantjes en Grietjes. Misschien herken je jezelf wel in beide, ik in ieder geval wel. De zekerheid van Jan en soms het niet kunnen stoppen met praten over de prachtige beloftes in Gods Woord, maar ook de twijfel van Grietje, het zwijgen en terugtrekken in de binnenkamer. Ik weet dat ik ook wel eens veroordelend overkom, vooral als je eigen geloofsbevinding in twijfel wordt getrokken door een ander. Hoe snel schiet je dan in een verdedigende en daarom ook veroordelende houding naar een ander toe.
Toch ben ik het eens met verschillende andere posters dat we niet kunnen oordelen over geloofsbevindingen van anderen, immers, Gods Geest gaat met ons allen een eigen weg. Er zijn tijden geweest dat ik, voor mijn gevoel (of anders gezegd, mijn bevinding) zo veroordeeld werd, dat ik ging twijfelen. Want ja, arglistig is je hart, dat juichend christendom dat altijd alles in z'n zak heeft, zomaar aan het Avondmaal gaan. En aan al die bevindelijke kenmerken, daar kon ik niet tippen. En op zulke momenten werd het zo donker, dat ik ging twijfelen aan God en Zijn beloften. Aan alles wat Hij in mijn leven deed. Dat het zo koud en zo leeg werd. Gelukkig, Hij liet zien, en zal dat blijven doen, dat het Zijn werk is. En dan weer het verdriet: Heere, waarom heb ik weer aan U getwijfeld, waarom ging ik af op wat mensen zeiden, in plaats van wat U zegt.
Ik denk dat het ook in mijn karakter en achtergrond zit dat ik nooit deze twijfels te boven kom. Maar ik weet: mijn Verlosser leeft!
Ik hoop dat ik niemand heb gekwetst of veroordeeld, ik wil ook verwijzen naar de prachtige avondbede die Helma heeft gepost. Ik hoop dat ik nooit iemand heb doen twijfelen aan de Woorden van God, maar besef direct dat het moeilijk is om anderen niet te oordelen. Wees voorzichtig met de woorden die je zegt, zodat je niet degene bent die de kleinen ergert! En dat zeg ik ook tegen mijzelf.
Ik besef dat ik mij hierbij heel kwetsbaar heb opgestelt, dat het misschien ook wel een uitlokken is naar oordelen, maar dit moest mij gewoon even van het hart.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

De toon van sommige postings in dit topic is hier beslist niet toegestaan. We betreuren het dat het zo ver is gekomen.
Daarom hebben we een flink aantal postings verwijderd.

Met vriendelijke groet,
namens het moderatorteam,
Tiberius
huisman

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
huisman schreef:Dus uitdrukkingen als "vraag het maar aan Gods volk" zou ik willen vervangen door "Lees maar wat Gods Woord er over zegt."
Als het goed is, is het geen tegenstelling. Dan kan het juist begrip opleveren naar elkaar toe. Immers bepaalt Gods Woord wie wij als Gods volk kunnen herkennen!
En als het wel een tegenstelling is...is het niet goed. Bevinding zal altijd Schriftuurlijke bevinding moeten zijn en dat is het lang niet altijd.

Ik vind in onderstaand artikel een bevinding die je Schriftuurlijk mag noemen.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_585700
Willem

Bericht door Willem »

Jongere schreef:
memento schreef:Het grote gevaar wat ik zie met waarschuwen, is dat er op den duur zoveel gewaarschuwd wordt, dat de kern van de Bijbelse boodschap, Jezus Christus, niet meer gehoord wordt. En waar niet meer over Christus gesproken wordt, komt er eerder een stinkende lucht dan een jaloersmakende geur vrij.
Inderdaad.
Juist had ik het daar vandaag nog met iemand over: dat het gevaar groot is dat we alleen nog maar anti kunnen zijn. We zijn anti drie-verbonden (of twee), anti mensen die Jezus zomaar aannemen, anti verbondsautomatisme, anti evangelischen.
Waar zijn we eigenlijk vóór? Wat is eigenlijk het evangelie, het goede nieuws, dat we te zeggen hebben?
Klopt m.i. helemaal. Overigens is er door Memento al een topic voor in het leven geroepen een aantal weken terug. "Wie is Christus?"
En nu?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
GJdeBruijn schreef:
En als het wel een tegenstelling is...is het niet goed. Bevinding zal altijd Schriftuurlijke bevinding moeten zijn en dat is het lang niet altijd.

Het zijn hier meer uiterlijke bevindingen, die niet verkeerd hoeven te zijn,
maar de geestelijke bevindingen worden hier niet zo aangehaald.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
GJdeBruijn schreef:

Het zijn hier meer uiterlijke bevindingen, die niet verkeerd hoeven te zijn,
maar de geestelijke bevindingen worden hier niet zo aangehaald.
Pardon? je bedoelt dat wat ds de Boer vertelt geen geestelijke bevindingen zijn?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie