De reden die wordt aangevoerd, is het feit dat er altijd mensen zijn die 's morgens niet kunnen (kinderoppas bijv. of het werken in de zorg, etc.). Hoe zou jij op die mensen reageren?Johann Gottfried Walther schreef:Hoor er wel vaker van dat er in twee diensten Heilig Avondmaal wordt gehouden vind het altijd wat apart. Ook geeft het een bepaalde splitsing dat moet je niet willen denk ik. Zie geen redenen om het te verdelen over twee diensten. Of de nabetrachting komt in het gedrang of je krijgt tweemaal een korte preek.
Heilig Avondmaal
Re: Heilig Avondmaal
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
Vaak gaat het 's avonds maar om 1 tafel en wordt het formulier verder niet gelezen. Dus, de avondpreek hoeft echt niet korter te zijn.Luther schreef:De reden die wordt aangevoerd, is het feit dat er altijd mensen zijn die 's morgens niet kunnen (kinderoppas bijv. of het werken in de zorg, etc.). Hoe zou jij op die mensen reageren?Johann Gottfried Walther schreef:Hoor er wel vaker van dat er in twee diensten Heilig Avondmaal wordt gehouden vind het altijd wat apart. Ook geeft het een bepaalde splitsing dat moet je niet willen denk ik. Zie geen redenen om het te verdelen over twee diensten. Of de nabetrachting komt in het gedrang of je krijgt tweemaal een korte preek.
Ik vind het wel een mooi gebaar naar die mensen toe. En ik denk ook aan een organist etc. Zij krijgen nu ook een mogelijkheid om deel te nemen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bij ons is er 's middags ook voortzetting en nabetrachting.
Ook om bovengenoemde redenen.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Ook om bovengenoemde redenen.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Juist, jij snapt 'm.JolandaOudshoorn schreef: Vaak gaat het 's avonds maar om 1 tafel en wordt het formulier verder niet gelezen. Dus, de avondpreek hoeft echt niet korter te zijn.
Ik vind het wel een mooi gebaar naar die mensen toe. En ik denk ook aan een organist etc. Zij krijgen nu ook een mogelijkheid om deel te nemen.

~~Soli Deo Gloria~~
- Johann Gottfried Walther
Daar had ik niet direct aan gedacht en ook nooit eerder gehoord.Luther schreef:De reden die wordt aangevoerd, is het feit dat er altijd mensen zijn die 's morgens niet kunnen (kinderoppas bijv. of het werken in de zorg, etc.). Hoe zou jij op die mensen reageren?Johann Gottfried Walther schreef:Hoor er wel vaker van dat er in twee diensten Heilig Avondmaal wordt gehouden vind het altijd wat apart. Ook geeft het een bepaalde splitsing dat moet je niet willen denk ik. Zie geen redenen om het te verdelen over twee diensten. Of de nabetrachting komt in het gedrang of je krijgt tweemaal een korte preek.
Bij ons wisselt de organist met een andere organist wanneer deze wil deelnemen aan het Heilig Avondmaal.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik dacht dat dat normaal was. Ik ken het niet anders dan in beide diensten. Zijn er ook kerken waar het alleen 's morgens is? Wat is daar de reden van?Mara schreef:Ik hoorde van iemand dat in diens kerk aanstaande zondag het H.A. zowel in de morgendienst als wel in de avonddienst wordt gehouden.
Komt dit vaker voor?
Ik had het eerlijk nooit gehoord.merel schreef:Ik dacht dat dat normaal was. Ik ken het niet anders dan in beide diensten. Zijn er ook kerken waar het alleen 's morgens is? Wat is daar de reden van?Mara schreef:Ik hoorde van iemand dat in diens kerk aanstaande zondag het H.A. zowel in de morgendienst als wel in de avonddienst wordt gehouden.
Komt dit vaker voor?
Normaal is bij alle kerken die ik ken: De week vooraf Voorbereidingspreek.
De volgende zondagmorgen bediening H.A.
's Avonds nabetrachting op het H.A.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik ook niet.-DIA- schreef:Ik had het eerlijk nooit gehoord.merel schreef:Ik dacht dat dat normaal was. Ik ken het niet anders dan in beide diensten. Zijn er ook kerken waar het alleen 's morgens is? Wat is daar de reden van?Mara schreef:Ik hoorde van iemand dat in diens kerk aanstaande zondag het H.A. zowel in de morgendienst als wel in de avonddienst wordt gehouden.
Komt dit vaker voor?
Normaal is bij alle kerken die ik ken: De week vooraf Voorbereidingspreek.
De volgende zondagmorgen bediening H.A.
's Avonds nabetrachting op het H.A.
En eerlijk gezegd begrijp ik het niet.
Want dan is er toch geen plaats voor nabetrachting meer?
In genoemde kerk (uit mijn voorbeeld) is trouwens ook geen voorbereiding.
Het wordt afgedaan met : je moet altijd bereid zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- JolandaOudshoorn
Ik ook niet.Mara schreef: 's Avonds nabetrachting op het H.A.
In genoemde kerk (uit mijn voorbeeld) is trouwens ook geen voorbereiding.
Het wordt afgedaan met : je moet altijd bereid zijn.[/quote]
Motivatie is beschreven. Evenals de manier waarop. Jouw genoemde kerk is niet de norm voor de andere kerken waarbij het plaats vind.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dat laatste is niet aan de orde. Het is één tafel, zowel s morgens als 's middags, die opgedeeld is in enkele tafels. De avonddienst begint met de laatste HA-tafel, daarna gewoon de nabetrachtingspreek. De morgendienst eindigt ook niet met het lezen van het slot van het HA-formulier; dat gebeurt na de laatste tafel in de avonddienst.Mara schreef:Ik ook niet.
Hoewel het je misschien verbaast: ik ben er ook geen voorstander van.
Maar wat zou jij zeggen tegen die mensen die s morgens bijvoorbeeld moeten oppassen voor de kinderen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik weet niet of ik dit zo kan/mag en wil zeggen, maar, in kerken waarbij dit gebeurd wordt het H.A. meestal wel zo'n 6 a 7 keer per jaar bediend. Is het dan heel erg om dat een keer te missen i.v.m. werk of oppas?
Nee, dit klopt niet in het geval dat ik beschrijf niet. Bij ons is het vier keer per jaar. En jouw redenering gebruik je ook niet t.a.v. de doop.Curatorium schreef:Ik weet niet of ik dit zo kan/mag en wil zeggen, maar, in kerken waarbij dit gebeurd wordt het H.A. meestal wel zo'n 6 a 7 keer per jaar bediend. Is het dan heel erg om dat een keer te missen i.v.m. werk of oppas?
Wat was de lijn onder het Oude Testament, als iemand het Pascha mistte omdat hij onrein was of op reis?Luther schreef:Dat laatste is niet aan de orde. Het is één tafel, zowel s morgens als 's middags, die opgedeeld is in enkele tafels. De avonddienst begint met de laatste HA-tafel, daarna gewoon de nabetrachtingspreek. De morgendienst eindigt ook niet met het lezen van het slot van het HA-formulier; dat gebeurt na de laatste tafel in de avonddienst.Mara schreef:Ik ook niet.
Maar wat zou jij zeggen tegen die mensen die s morgens bijvoorbeeld moeten oppassen voor de kinderen?
Het mocht dan de volgende maand gevierd worden.
Nu wordt het Heilig Avondmaal zeker niet overal maandelijks gehouden, maar toch wel met enige regelmaat.
Ik denk dus dat de lijn is: bij leven en gezondheid de volgende keer.
In deze zin moeten we het Heilig Avondmaal ook niet overschatten. De Heere is niet aan de middelen gebonden. Zeker, Hij is de grote Gastheer in het Avondmaal, maar Hij weet ook wie wettig verhinderd is. En Hij is bij machte om hen thuis of waar dan ook te bezoeken.
- Niet meer zo actief -
In dit opzicht mag je doop en Avondmaal niet verwisselen, aangezien de doop eenmalig is.Luther schreef:Nee, dit klopt niet in het geval dat ik beschrijf niet. Bij ons is het vier keer per jaar. En jouw redenering gebruik je ook niet t.a.v. de doop.Curatorium schreef:Ik weet niet of ik dit zo kan/mag en wil zeggen, maar, in kerken waarbij dit gebeurd wordt het H.A. meestal wel zo'n 6 a 7 keer per jaar bediend. Is het dan heel erg om dat een keer te missen i.v.m. werk of oppas?
- Niet meer zo actief -
Ik kom kennelijk uit een ander kerkelijk milieu, waar het H.A. anders wordt beleefd.Luther schreef:Dat laatste is niet aan de orde. Het is één tafel, zowel s morgens als 's middags, die opgedeeld is in enkele tafels. De avonddienst begint met de laatste HA-tafel, daarna gewoon de nabetrachtingspreek. De morgendienst eindigt ook niet met het lezen van het slot van het HA-formulier; dat gebeurt na de laatste tafel in de avonddienst.Mara schreef:Ik ook niet.
Grote kerk vol, maar vaak 1 tafel en soms een 2e met een enkele beschroomde ziel.
Er lag beslag tijdens zo'n dienst.
Het maakte als kind op mij zoveel indruk kennelijk, dat ik het nog steeds niet anders kan zien.
Hoe anders is het nu?
Ik kan er geen vinger opleggen, zo bedoel ik het niet, maar persoonlijk denk ik, dat er in het algemeen gesproken! wel eens te gemakkelijk over wordt gedacht.
Als je moet oppassen of je bent ziek, zijn dat wettige redenen.
Sommige gemeenten vieren het H.A. in een verpleeghuis.
Ik heb er een tante zitten, maar het mensje heeft geen vrijmoedigheid daaraan deel te nemen.
In het reformatorisch verpleeghuis heb ik het nog niet gezien.
Uit een antwoord van ds. van Dooijeweert:
Het komt voor dat we twee keer achter elkaar het Avondmaal in onze gemeente missen omdat we in Peru zijn. We hebben wel eens mogen ervaren dat je dan op afstand toch ook 'deelnemer' kunt zijn. Met heel je hart er bij betrokken... en erdoor gesticht en gesterkt in het geloof.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon