Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb wel het idee dat het breder leeft dan vroeger. Zeker onder de jongvolwassenen en gezinnen. Al kan het inderdaad zo zijn dat er niets verandert.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 03 mei 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zou dat ook streek gebonden kunnen zijn? In mijn kerkelijke omgeving hoor ik dat amper. Wat ik er bespeur is dat het curatorium een warm hart en gebed krijgt.Erskinees schreef:Ik heb wel het idee dat het breder leeft dan vroeger. Zeker onder de jongvolwassenen en gezinnen. Al kan het inderdaad zo zijn dat er niets veranderd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
En ik hoor het in mijn omgeving heel veel. Dus dat zou best kunnen.pierre27 schreef:Zou dat ook streek gebonden kunnen zijn? In mijn kerkelijke omgeving hoor ik dat amper. Wat ik er bespeur is dat het curatorium een warm hart en gebed krijgt.Erskinees schreef:Ik heb wel het idee dat het breder leeft dan vroeger. Zeker onder de jongvolwassenen en gezinnen. Al kan het inderdaad zo zijn dat er niets veranderd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Inderdaad ja. Ik ben benieuwd hoe dat in het Zeeuwse is...Mistig schreef:En ik hoor het in mijn omgeving heel veel. Dus dat zou best kunnen.pierre27 schreef:Zou dat ook streek gebonden kunnen zijn? In mijn kerkelijke omgeving hoor ik dat amper. Wat ik er bespeur is dat het curatorium een warm hart en gebed krijgt.Erskinees schreef:Ik heb wel het idee dat het breder leeft dan vroeger. Zeker onder de jongvolwassenen en gezinnen. Al kan het inderdaad zo zijn dat er niets veranderd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
‘De vraag naar de weg van bekering vind ik niet zo relevant. Een mooi verhaal vertellen is geen kunst. De Heere Jezus wijst erop dat het ware geloof in de vruchten openbaar komt. Laat God maar in het middelpunt staan.’
Mooie, typerende uitspraak van ds. IJsselstein.
Met die uitspraak ben ik het niet eens. Een verklaring van de weg naar bekering is relevant in dat de hoorders kunnen horen of het klopt of niet. Hij heeft wel gelijk dat sommige mensen een mooi verhaal kunnen vertellen, maar 'over' geestelijk zaken vertellen of 'uit' geestelijke zaken vertellen kan wel gemerkt worden.Tiberius schreef:‘De vraag naar de weg van bekering vind ik niet zo relevant. Een mooi verhaal vertellen is geen kunst. De Heere Jezus wijst erop dat het ware geloof in de vruchten openbaar komt. Laat God maar in het middelpunt staan.’
-
In het Zeeuwse ligt het denk ik heel verschillend. Om mij heen hoor ik het ook veel, maar ik kan me voorstellen dat het bij andere gemeenten in Zeeland heel anders ligt.pierre27 schreef:Inderdaad ja. Ik ben benieuwd hoe dat in het Zeeuwse is...Mistig schreef:En ik hoor het in mijn omgeving heel veel. Dus dat zou best kunnen.pierre27 schreef:Zou dat ook streek gebonden kunnen zijn? In mijn kerkelijke omgeving hoor ik dat amper. Wat ik er bespeur is dat het curatorium een warm hart en gebed krijgt.Erskinees schreef:Ik heb wel het idee dat het breder leeft dan vroeger. Zeker onder de jongvolwassenen en gezinnen. Al kan het inderdaad zo zijn dat er niets veranderd.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Onbekeerde hoorders horen niet of het klopt of niet. Bekeerde hoorders luisteren of Christus centraal staat en niet de mens.KDD schreef:Met die uitspraak ben ik het niet eens. Een verklaring van de weg naar bekering is relevant in dat de hoorders kunnen horen of het klopt of niet. Hij heeft wel gelijk dat sommige mensen een mooi verhaal kunnen vertellen, maar 'over' geestelijk zaken vertellen of 'uit' geestelijke zaken vertellen kan wel gemerkt worden.Tiberius schreef:‘De vraag naar de weg van bekering vind ik niet zo relevant. Een mooi verhaal vertellen is geen kunst. De Heere Jezus wijst erop dat het ware geloof in de vruchten openbaar komt. Laat God maar in het middelpunt staan.’
Je mag wel verwachten dat de hoorders in dit geval genade kennen. En als ds. Ijsselstein zegt, een mooi verhaal vertellen (ook waar de naam Christus centraal staat) is geen kunst.CvdW schreef:Onbekeerde hoorders horen niet of het klopt of niet. Bekeerde hoorders luisteren of Christus centraal staat en niet de mens.KDD schreef:Met die uitspraak ben ik het niet eens. Een verklaring van de weg naar bekering is relevant in dat de hoorders kunnen horen of het klopt of niet. Hij heeft wel gelijk dat sommige mensen een mooi verhaal kunnen vertellen, maar 'over' geestelijk zaken vertellen of 'uit' geestelijke zaken vertellen kan wel gemerkt worden.Tiberius schreef:‘De vraag naar de weg van bekering vind ik niet zo relevant. Een mooi verhaal vertellen is geen kunst. De Heere Jezus wijst erop dat het ware geloof in de vruchten openbaar komt. Laat God maar in het middelpunt staan.’
Ik begrijp u (KDD) niet.
Een verklaring van de weg naar bekering lijkt al snel veel op de gangen van Gods volk. Daaraan kun je jezelf als hoorder maar moeilijk toetsen want dat is erg afstandelijk. Toetsen kan ook gebeuren aan de hand van bepaalde kenmerken van Gods kinderen, zolang het opkomt uit Gods Woord. Dan komen er in de prediking dus bepaalde kenmerken terug. Juist daarin kunnen hoorders toetsen of het klopt of niet. Zo'n manier van prediken staat de uitspraak van deze ds. niet in de weg.KDD schreef:Met die uitspraak ben ik het niet eens. Een verklaring van de weg naar bekering is relevant in dat de hoorders kunnen horen of het klopt of niet. Hij heeft wel gelijk dat sommige mensen een mooi verhaal kunnen vertellen, maar 'over' geestelijk zaken vertellen of 'uit' geestelijke zaken vertellen kan wel gemerkt worden.Tiberius schreef:‘De vraag naar de weg van bekering vind ik niet zo relevant. Een mooi verhaal vertellen is geen kunst. De Heere Jezus wijst erop dat het ware geloof in de vruchten openbaar komt. Laat God maar in het middelpunt staan.’
Ik begrijp niet wat u niet begrijptCvdW schreef:Ik begrijp u (KDD) niet.

Ik zeg niet dat een oordeel van de curatorium over iemands verklaring van hun bekering onfeilbaar is maar het is wel, samen met andere zaken, een belangrijk onderdeel in de weg tot het ambt.Erskinees schreef:Een verklaring van de weg naar bekering lijkt al snel veel op de gangen van Gods volk. Daaraan kun je jezelf als hoorder maar moeilijk toetsen want dat is erg afstandelijk. Toetsen kan ook gebeuren aan de hand van bepaalde kenmerken van Gods kinderen, zolang het opkomt uit Gods Woord. Dan komen er in de prediking dus bepaalde kenmerken terug. Juist daarin kunnen hoorders toetsen of het klopt of niet. Zo'n manier van prediken staat de uitspraak van deze ds. niet in de weg.KDD schreef:Met die uitspraak ben ik het niet eens. Een verklaring van de weg naar bekering is relevant in dat de hoorders kunnen horen of het klopt of niet. Hij heeft wel gelijk dat sommige mensen een mooi verhaal kunnen vertellen, maar 'over' geestelijk zaken vertellen of 'uit' geestelijke zaken vertellen kan wel gemerkt worden.Tiberius schreef:‘De vraag naar de weg van bekering vind ik niet zo relevant. Een mooi verhaal vertellen is geen kunst. De Heere Jezus wijst erop dat het ware geloof in de vruchten openbaar komt. Laat God maar in het middelpunt staan.’
Van de GG-ers in mijn omgeving hoor ik ook kritiek op het curatorium.JvW schreef:In het Zeeuwse ligt het denk ik heel verschillend. Om mij heen hoor ik het ook veel, maar ik kan me voorstellen dat het bij andere gemeenten in Zeeland heel anders ligt.pierre27 schreef:Inderdaad ja. Ik ben benieuwd hoe dat in het Zeeuwse is...Mistig schreef:En ik hoor het in mijn omgeving heel veel. Dus dat zou best kunnen.pierre27 schreef: Zou dat ook streek gebonden kunnen zijn? In mijn kerkelijke omgeving hoor ik dat amper. Wat ik er bespeur is dat het curatorium een warm hart en gebed krijgt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Het draait om vrucht dragen, niet om allerlei verhaaltjes en controleren of het plot van de verhaaltjes wel juist is.Erskinees schreef: Een verklaring van de weg naar bekering lijkt al snel veel op de gangen van Gods volk. Daaraan kun je jezelf als hoorder maar moeilijk toetsen want dat is erg afstandelijk. Toetsen kan ook gebeuren aan de hand van bepaalde kenmerken van Gods kinderen, zolang het opkomt uit Gods Woord. Dan komen er in de prediking dus bepaalde kenmerken terug. Juist daarin kunnen hoorders toetsen of het klopt of niet. Zo'n manier van prediken staat de uitspraak van deze ds. niet in de weg.