Gereformeerde Gemeenten

Mister
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mister »

vriend-en-metgezel schreef:
pierre27 schreef: Ik kan het momenteel niet lezen maar staat er echt in het RD ds Hans IJsselstein? Dat vind ik best opmerkelijk.
Kan ik me ook niet voorstellen inderdaad. Zou een traditiebreuk zijn voor het RD die door een groot deel van de lezers niet wordt gewaardeerd. Vermoedelijk gaat het niet om het RD maar om het ND? Heeft iemand een link naar het interview?
In het artikel in het RDM van vandaag staat gewoon ds. J. IJsselstein. In de biografie staat tussen haakjes eenmaal zijn voornaam genoemd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:
pierre27 schreef: Ik kan het momenteel niet lezen maar staat er echt in het RD ds Hans IJsselstein? Dat vind ik best opmerkelijk.
Kan ik me ook niet voorstellen inderdaad. Zou een traditiebreuk zijn voor het RD die door een groot deel van de lezers niet wordt gewaardeerd. Vermoedelijk gaat het niet om het RD maar om het ND? Heeft iemand een link naar het interview?
In het artikel in het RDM van vandaag staat gewoon ds. J. IJsselstein. In de biografie staat tussen haakjes eenmaal zijn voornaam genoemd.
Helder, dank voor de info. Aangepast bericht!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 01 mei 2021, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Mister schreef:
Een hele geruststelling. Dan doen wij dat hier ook zo, zou ik zeggen.
(tenzij je subtiel wilt laten doorschemeren dat je vroeger met ‘de voormalige’ Hans in de zandbak hebt gespeeld).
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als jullie dan zo principieel hierin zijn, zal ik ieder bericht waarin jullie een oudvader met een voornaam noem, bijde mods melden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Waarom vinden de mensen die dit een probleem vinden, dit een probleem? Bv Ernst Kuipers of Diederik Gommers worden toch ook steeds met hun voornaam genoemd. Evenals Mark Rutte. Of doet het RD dit nooit? (Ik lees deze krant zeer sporadisch, dus weet het zelf niet)
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 01 mei 2021, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bertiel schreef:Als jullie dan zo principieel hierin zijn, zal ik ieder bericht waarin jullie een oudvader met een voornaam noem, bijde mods melden
Graag! En voortaan ook ap. van Tarsen ipv Paulus!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tjonge. Ophef over een voornaam.
In het RD wordt steeds vaker de voornaam van een predikant genoemd.
Niets vreemds aan.
Deze ontwikkeling is al jaren gaande , alleen lopen we in onze kring soms nog wat achter.
Hoewel het in de politiek al helemaal geen issue meer is.

Maar in het RD stond gewoon Hans IJsselstein. Ook op de voorpagina. ( dus niet alleen in katern)
Zo heet deze beste man ook.

Overigens zijn er steeds meer predikanten , ook binnen de GG, die zichzelf voorstellen, of hun mail ondertekenen, met hun voornaam.
Je ziet deze ontwikkeling al 10-15 jaar door heel de samenleving heen. Vroeger noemde een meester of juf zichzelf niet eens met hun voornaam naar de ouders toe. Tijden veranderen.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 01 mei 2021, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het zou wat zijn als ze hem Hans noemden, terwijl hij eigenlijk Piet heette.
Maar het is nergens voor nodig om de traditie te doorbreken en predikanten uit de GG met hun voornaam aan te gaan duiden. Nieuwlichterij.
- Niet meer zo actief -
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Het zou wat zijn als ze hem Hans noemden, terwijl hij eigenlijk Piet heette.
Maar het is nergens voor nodig om de traditie te doorbreken en predikanten uit de GG met hun voornaam aan te gaan duiden. Nieuwlichterij.
Dit is cynisch bedoeld toch? Mag ik hopen?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik was gewoon oprecht benieuwd en verbaasd. En verder blijf ik dat apart vinden. Mag dat? De voorkant van het magazine spreekt overigens over psychiater Hans IJsselstein en niet ds. Hans IJsselstein. Dit kreeg ik net van hem door...:)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Lees jij geen RD dan?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:Ik was gewoon oprecht benieuwd en verbaasd. En verder blijf ik dat apart vinden. Mag dat? De voorkant van het magazine spreekt overigens over psychiater Hans IJsselstein en niet ds. Hans IJsselstein. Dit kreeg ik net van hem door...:)
vind je dat een psychiater dan wel met de voornaam mag worden beschreven?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Ik was gewoon oprecht benieuwd en verbaasd. En verder blijf ik dat apart vinden. Mag dat? De voorkant van het magazine spreekt overigens over psychiater Hans IJsselstein en niet ds. Hans IJsselstein. Dit kreeg ik net van hem door...:)
Ja hoor, dat vind ik geen probleem, is voor mij geen ambt en geen trendbreuk. Daar doelde ik op. Verder maken jullie het nu groter dan het is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zeeuw schreef:
Ik neem maar zo aan dat e.e.a. in overleg met ds. IJsselstein zelf is gegaan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Lees jij geen RD dan?
Nee, niet standaard, soms krijg ik een artikel doorgestuurd of lees hem bij pa of vrienden. Op school liggen ook wel eens exemplaren.
Plaats reactie