Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 28 apr 2021, 16:57
We moeten niet luisteren of de predikant er iets van ervaren heeft maar we moeten luistern voor onze eigen ziel. Dan valt de predikant weg - die is maar een instrument.
En hier staat het:Geytenbeekje schreef:Ja das waar pierre
Als DIA dit leest, lees NGB Artikel 7 maar eens op na.
Ik weet uit ondervinding en van anderen, dat wanneer een predikant bediening van Boven krijgt, dat dit wel eens zo'n beslag kan leggen dat zelfs spotters moeten erkennen dat dit de waarheid is. Nu noem ik een extreem voorbeeld, maar ieder die onder een bevindelijke prediking heeft gezeten zal ooit eens geraakt zijn. Velen leven daar overheen, en de indrukken verdwijnen, naar dat moment wist men dat dit Gods Woord was. Nu moet ik erbij zeggen dat dit meer en meer een zaak is dien steeds minder voorkomt. Ik kan de vraag opwerpen. Hoe komt dat? Werkt de Geest niet meer? Of ligt het misschien aan een prediking die niet deze bevinding werkt? Het zijn vragen. Een feit is dat we het minder horen.Johann Gottfried Walther schreef:Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
Daar gaat het niet om. Het gaat niet over beslag van de prediking.-DIA- schreef:Ik weet uit ondervinding en van anderen, dat wanneer een predikant bediening van Boven krijgt, dat dit wel eens zo'n beslag kan leggen dat zelfs spotters moeten erkennen dat dit de waarheid is. Nu noem ik een extreem voorbeeld, maar ieder die onder een bevindelijke prediking heeft gezeten zal ooit eens geraakt zijn. Velen leven daar overheen, en de indrukken verdwijnen, naar dat moment wist men dat dit Gods Woord was. Nu moet ik erbij zeggen dat dit meer en meer een zaak is dien steeds minder voorkomt. Ik kan de vraag opwerpen. Hoe komt dat? Werkt de Geest niet meer? Of ligt het misschien aan een prediking die niet deze bevinding werkt? Het zijn vragen. Een feit is dat we het minder horen.Johann Gottfried Walther schreef:Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
Misschien zijn hier wel meelezers die dit herkennen.
- Nee natuurlijk niet, dat kunt u mij ook nergens in mond geven.Hoopvol schreef:Daar gaat het niet om. Het gaat niet over beslag van de prediking.-DIA- schreef:Ik weet uit ondervinding en van anderen, dat wanneer een predikant bediening van Boven krijgt, dat dit wel eens zo'n beslag kan leggen dat zelfs spotters moeten erkennen dat dit de waarheid is. Nu noem ik een extreem voorbeeld, maar ieder die onder een bevindelijke prediking heeft gezeten zal ooit eens geraakt zijn. Velen leven daar overheen, en de indrukken verdwijnen, naar dat moment wist men dat dit Gods Woord was. Nu moet ik erbij zeggen dat dit meer en meer een zaak is dien steeds minder voorkomt. Ik kan de vraag opwerpen. Hoe komt dat? Werkt de Geest niet meer? Of ligt het misschien aan een prediking die niet deze bevinding werkt? Het zijn vragen. Een feit is dat we het minder horen.Johann Gottfried Walther schreef:Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
Misschien zijn hier wel meelezers die dit herkennen.
Het gaat om de gave des onderscheids, waarover je het een aantal pagina's geleden over had.
- Mag een dominee een waardeoordeel geven over iemands staat?
- Kan iemand die niet wedergeboren is de gave des onderscheids hebben?
Volgens mij wordt dit aan je gevraagd @DIA.
Ik dacht eigenlijk dat je met 'gave des onderscheids' bedoelde dat iemand kan aanvoelen of een ander wel of geen genade kent, en of de ander zichzelf bedriegt.-DIA- schreef:- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
Ik vroeg het even ter verduidelijking, ik heb namelijk het idee dat er langs elkaar gepraat wordt.-DIA- schreef:- Nee natuurlijk niet, dat kunt u mij ook nergens in mond geven.Hoopvol schreef:Daar gaat het niet om. Het gaat niet over beslag van de prediking.-DIA- schreef:Ik weet uit ondervinding en van anderen, dat wanneer een predikant bediening van Boven krijgt, dat dit wel eens zo'n beslag kan leggen dat zelfs spotters moeten erkennen dat dit de waarheid is. Nu noem ik een extreem voorbeeld, maar ieder die onder een bevindelijke prediking heeft gezeten zal ooit eens geraakt zijn. Velen leven daar overheen, en de indrukken verdwijnen, naar dat moment wist men dat dit Gods Woord was. Nu moet ik erbij zeggen dat dit meer en meer een zaak is dien steeds minder voorkomt. Ik kan de vraag opwerpen. Hoe komt dat? Werkt de Geest niet meer? Of ligt het misschien aan een prediking die niet deze bevinding werkt? Het zijn vragen. Een feit is dat we het minder horen.Johann Gottfried Walther schreef:Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
Misschien zijn hier wel meelezers die dit herkennen.
Het gaat om de gave des onderscheids, waarover je het een aantal pagina's geleden over had.
- Mag een dominee een waardeoordeel geven over iemands staat?
- Kan iemand die niet wedergeboren is de gave des onderscheids hebben?
Volgens mij wordt dit aan je gevraagd @DIA.
Er kunnen vanzelf wel spotters zijn, of anderzijds leesbare brieven. Maar daar ging het niet over.
- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
Ja, als we geen rechte wegen gaan komen we vanzelf op afleidende wegen.eilander schreef:Ik dacht eigenlijk dat je met 'gave des onderscheids' bedoelde dat iemand kan aanvoelen of een ander wel of geen genade kent, en of de ander zichzelf bedriegt.-DIA- schreef:- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
Via een omweg komen we erHoopvol schreef: Ik vroeg het even ter verduidelijking, ik heb namelijk het idee dat er langs elkaar gepraat wordt.
De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
Maar dan snap je misschien wel de reacties van je medeforummers...-DIA- schreef:Via een omweg komen we erHoopvol schreef: Ik vroeg het even ter verduidelijking, ik heb namelijk het idee dat er langs elkaar gepraat wordt.
De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
In de praktijk komt dat op hetzelfde neer.Hoopvol schreef:De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
Inderdaad. Je leidt ver af. Eerst ging het over preken die niet goed waren omdat je dingen niet hoorde. Nu gaat het over preken waar beslag komt te liggen en je wekt ook nog de suggestie dat dit komt omdat de preek bevindelijk is. Dan worden mensen geraakt en de gevoelens verdwijnen weer. Dat is geen bevinding. Dat zijn emoties. En als dat inderdaad is zoals je beschrijft, (de indrukken verdwijnen weer of er wordt overheen geleefd) is het van nul en generlei waarde.-DIA- schreef:Ja, als we geen rechte wegen gaan komen we vanzelf op afleidende wegen.eilander schreef:Ik dacht eigenlijk dat je met 'gave des onderscheids' bedoelde dat iemand kan aanvoelen of een ander wel of geen genade kent, en of de ander zichzelf bedriegt.-DIA- schreef:- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.