Gereformeerde Gemeenten

KDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

We moeten niet luisteren of de predikant er iets van ervaren heeft maar we moeten luistern voor onze eigen ziel. Dan valt de predikant weg - die is maar een instrument.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ja das waar pierre
Als DIA dit leest, lees NGB Artikel 7 maar eens op na.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ja das waar pierre
Als DIA dit leest, lees NGB Artikel 7 maar eens op na.
En hier staat het:
Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
Ik weet uit ondervinding en van anderen, dat wanneer een predikant bediening van Boven krijgt, dat dit wel eens zo'n beslag kan leggen dat zelfs spotters moeten erkennen dat dit de waarheid is. Nu noem ik een extreem voorbeeld, maar ieder die onder een bevindelijke prediking heeft gezeten zal ooit eens geraakt zijn. Velen leven daar overheen, en de indrukken verdwijnen, naar dat moment wist men dat dit Gods Woord was. Nu moet ik erbij zeggen dat dit meer en meer een zaak is dien steeds minder voorkomt. Ik kan de vraag opwerpen. Hoe komt dat? Werkt de Geest niet meer? Of ligt het misschien aan een prediking die niet deze bevinding werkt? Het zijn vragen. Een feit is dat we het minder horen.
Misschien zijn hier wel meelezers die dit herkennen.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maar DIA, iemand kan ongelovige zijn maar wel de gave des onderscheids hebben, meent u?
Ik weet uit ondervinding en van anderen, dat wanneer een predikant bediening van Boven krijgt, dat dit wel eens zo'n beslag kan leggen dat zelfs spotters moeten erkennen dat dit de waarheid is. Nu noem ik een extreem voorbeeld, maar ieder die onder een bevindelijke prediking heeft gezeten zal ooit eens geraakt zijn. Velen leven daar overheen, en de indrukken verdwijnen, naar dat moment wist men dat dit Gods Woord was. Nu moet ik erbij zeggen dat dit meer en meer een zaak is dien steeds minder voorkomt. Ik kan de vraag opwerpen. Hoe komt dat? Werkt de Geest niet meer? Of ligt het misschien aan een prediking die niet deze bevinding werkt? Het zijn vragen. Een feit is dat we het minder horen.
Daar gaat het niet om. Het gaat niet over beslag van de prediking.
Het gaat om de gave des onderscheids, waarover je het een aantal pagina's geleden over had.
- Mag een dominee een waardeoordeel geven over iemands staat?
- Kan iemand die niet wedergeboren is de gave des onderscheids hebben?

Volgens mij wordt dit aan je gevraagd @DIA.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:
Het gaat om de gave des onderscheids, waarover je het een aantal pagina's geleden over had.

- Nee natuurlijk niet, dat kunt u mij ook nergens in mond geven.
Er kunnen vanzelf wel spotters zijn, of anderzijds leesbare brieven. Maar daar ging het niet over.
- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
Ik dacht eigenlijk dat je met 'gave des onderscheids' bedoelde dat iemand kan aanvoelen of een ander wel of geen genade kent, en of de ander zichzelf bedriegt.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:

- Nee natuurlijk niet, dat kunt u mij ook nergens in mond geven.
Er kunnen vanzelf wel spotters zijn, of anderzijds leesbare brieven. Maar daar ging het niet over.
- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
Ik vroeg het even ter verduidelijking, ik heb namelijk het idee dat er langs elkaar gepraat wordt.
De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:- Ja, dat kan. Ik weet dat van nabij. Een preek kan zoveel beslag leggen dat zelfs een grote spotter moet zeggen, al zal hij dat misschien niet hardop zeggen: Dit is Gods Woord. Maar hij kan dat even later weer naast zich neerleggen.
Ik dacht eigenlijk dat je met 'gave des onderscheids' bedoelde dat iemand kan aanvoelen of een ander wel of geen genade kent, en of de ander zichzelf bedriegt.
Ja, als we geen rechte wegen gaan komen we vanzelf op afleidende wegen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: Ik vroeg het even ter verduidelijking, ik heb namelijk het idee dat er langs elkaar gepraat wordt.
De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
Via een omweg komen we er :)
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef: Ik vroeg het even ter verduidelijking, ik heb namelijk het idee dat er langs elkaar gepraat wordt.
Via een omweg komen we er :)
Maar dan snap je misschien wel de reacties van je medeforummers...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hoopvol schreef:De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
In de praktijk komt dat op hetzelfde neer.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ja, als we geen rechte wegen gaan komen we vanzelf op afleidende wegen.
Inderdaad. Je leidt ver af. Eerst ging het over preken die niet goed waren omdat je dingen niet hoorde. Nu gaat het over preken waar beslag komt te liggen en je wekt ook nog de suggestie dat dit komt omdat de preek bevindelijk is. Dan worden mensen geraakt en de gevoelens verdwijnen weer. Dat is geen bevinding. Dat zijn emoties. En als dat inderdaad is zoals je beschrijft, (de indrukken verdwijnen weer of er wordt overheen geleefd) is het van nul en generlei waarde.
Waar het mij om gaat is dat je er vanuit gaat dat die preken Gods Woord zijn en de preken waar je dit niet merkt zijn dat niet. Dat is geen kwestie van de gave van onderscheid maar een kwestie van gevoel. Dan moeten we met elkaar heel voorzichtig worden en oppassen dat we niet terecht komen bij waar Paulus voor waarschuwt in 2 Timotheüs 4:3 "Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4. Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels."
CvdW

Bericht door CvdW »

We zien dus dat het belangrijk is om begrippen uit te leggen. Het is niet vanzelfsprekend dat we hetzelfde bedoelen. Dat heeft volgens mij niets te maken met rechte wegen, maar met goed communiceren.
Plaats reactie