De mogelijkheid van een harde scheuring.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dat weet niemand. De vraag is, hoe ga je om met kerken die zich niet wensen te houden aan de gemaakte afspraken rondom het ambt? Voor eruit zetten is weinig draagvlak. Tolereren? De 'overtreders' willen elkaar juist vasthouden en in gesprek blijven, hopende dat de verhouding op dit punt een keer in hun voordeel uitvalt, dan is gelegaliseerd wat nu min of meer getolereerd wordt. Degenen die juist vast willen houden aan de afspraken willen nu een heldere lijn trekken omdat dit on-Bijbels is en het de weg opent naar veel meer on-Bijbelse zaken.
Als dit niet aangenomen wordt kan het zijn dat sommigen zich losmaken van de CGK, een harde scheuring dus. En dat zullen niet de 'overtreders' zijn.
Maar @HHR, het scheuren zou dan moeten gebeuren door de rechterflank. Want de progressieve zijde wil niet bewegen. Zie jij het gebeuren dat de rechterzijde actief scheurt? Ds. Bezemer zei er gisteren iets over, over overboord gaan. Ik kon dat niet goed verstaan.
Er staan al gemeenten met de deurkruk in de hand .
Rechts houdt het niet meer.
En begrijpelijk.
Het is zeer heftig alles.HHR schreef: ↑27 mar 2025, 14:44Er staan al gemeenten met de deurkruk in de hand .
Rechts houdt het niet meer.
En begrijpelijk.
Ook dat zie ik niet heel erg. Alles loopt vast. Ook deze synode. Dus dan zou ik het bijzonder vinden dat er bij wijze van spreken morgen wel gemeenten uitstappen, terwijl vandaag de synode de lijn van een breuk niet kiest, maar ook niet (collectief) met een beter plan komt.
-
een ondoorbreekbare impasse dus, en niemand weet hoe verder.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ook wel breder.
Aangrijpend. Ook het muziek wat door de livestream na afloop gespeeld werd: Nader mijn God tot U.
Maar hoe verenigd zijn de BhP- en daaraan verwantte gemeenten nog? De enkele BhP-gemeenten die ik vanuit mijn omgeving Randstad een beetje gade sla, hebben ook allang niet meer het karakter zoals hoe die gemeenten voorheen bekend stonden. Met name zo onder twintigers, dertigers, veertigers en de leeftijden daaronder, daarbij zie ik best zorgelijke (vind ik) ontwikkelingen op het gebied van levensstijl i.c.m. een zeker verbondsautomatisme.
Ja, en een op het oog verslagen ds. Schenau op de rug in beeld; hij bleef zitten en raapte traag zijn spullen bij elkaar. Wat heeft die man, ongeacht hoe je zijn standpunten ziet, waardig geprobeerd alles eruit te halen wat er (naar zijn mening) in zat. Ik heb altijd een zwak voor die man.
Ik ook! Precies wat ik dacht. Hij lijdt echt aan de kerk.Job schreef:Ja, en een op het oog verslagen ds. Schenau op de rug in beeld; hij bleef zitten en raapte traag zijn spullen bij elkaar. Wat heeft die man, ongeacht hoe je zijn standpunten ziet, waardig geprobeerd alles eruit te halen wat er (naar zijn mening) in zat. Ik heb altijd een zwak voor die man.
Tegenstelling met een onkiese uitspraak die ik al op Twitter voorbij zag komen. Echt zo verdrietig.
-
bij de beesten af inderdaad, bah bah bah. Ik snap wel dat en masse kansels voor hem gesloten worden die vroeger open waren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!