Kleine ergernissen

Geytenbeekje

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 07 aug 2024, 12:21
Bertiel schreef: 07 aug 2024, 12:16
MGG schreef: 07 aug 2024, 11:33 Want de bestaande scholen hebben met het eventuele verlies geen bestaansrecht? Als dat zo is, hoe komt het dan dat de school een koers vaart waar een deel van de achterban zich blijkbaar onvoldoende in kan vinden?

Elke vergelijking gaat mank. Het doel van een vergelijking is daarom ook niet om een 100% match te hebben.
die zullen er wel zijn, sowieso gaat de koers de andere kant op.
En de koers kan je door zelf te participeren zelf bepalen.

De school in Ouddorp is origineel opgericht door GK leden.
Echter heeft de HG en de GG altijd invloed gehad in het bestuur waardoor de koers niet is doorgeschoten zoals de GK is doorgeschoten.

En zoals Zeeuw zegt een school zal nooit 100% je denkwijze vertegenwoordigen dat doet ook geen enkele reformatorische school voor 100% van hun kinderen.
De basisschool waar ik mijn kinderen heen heb gestuurd, is dezelfde waar ik ooit op zat. De invulling van het bestuur is 100% afkomstig uit de GG alhier, wat in veel zaken terugkomt. Ik vind de koers te behoudend, maar...de 'volgende' school schiet m.i. veel verder de andere kant door. Ik zie wel veel jonge gezinnen uit onze kerk voor die school kiezen. Ik vind dat jammer. Ik denk dat de basisschool waar mijn kinderen op zitten deze gezinnen aan zich had kunnen binden door niet zo star te zijn.
En zo probeer je je weg te vinden als ouders.
waarin kan een basisschool te star zijn?
merel

Bericht door merel »

Bijbelvertaling, kledingvoorschriften, liedjes, geen Sinterklaas vieren etc.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

toelatingsbeleid
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 07 aug 2024, 20:40
Probeer jij schermtijden in te perken of vind jij dat eigen verantwoordelijkheid?
Ik beperk het.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mister schreef: 07 aug 2024, 12:29 Kan zeker hoor. Waar zit volgens jou het verschil dan in?
Hier is er op het hele eiland geen reformatorisch onderwijs (geweest). Kinderen groeiden op met kinderen in het dorp op dezelfde school. Hier is dus geen mogeiljkheid om reformatorisch onderwijs in een ander dorp te volgen. Bruinisse is de dichtstbijzijnde mogelijkheid.
De scholen op Goeree-Overflakkee kennen een lange geschiedenis van omgaan met verschillen in de achterban. Daar wordt op een integere en transparante manier vorm aangegeven door directies en adviesraden. Juist dat is het mooie op Flakkee. Dit keer is het ook een initiatief waar kerken zich afzijdig van houden. Het is echt een initiatief van individuen uit diverse kerken op het eiland. Dat maakt de situatie best uniek.

Ik ken de situatie van binnenuit. Weglopen omdat zaken je niet bevallen vind ik echt een verkeerde beweging. Ga het gesprek aan, durf over je eigen schaduw te stappen, wees dankbaar voor wat je hebt want er wordt echt gedegen onderwijs gegeven op de scholen. En inderdaad, wat Bertiel zegt, de ene school heeft een 'lichter' profiel dan de ander. Blijf proberen elkaar te vinden in plaats van weglopen.

https://www.eilandennieuws.nl/algemeen/ ... ool-op-g-o
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 07 aug 2024, 21:33
merel schreef: 07 aug 2024, 20:40
Probeer jij schermtijden in te perken of vind jij dat eigen verantwoordelijkheid?
Ik beperk het.
Op welke wijze?
DDD

Bericht door DDD »

Een interessante ontwikkeling. Kennelijk vinden de initiatiefnemers (vrouwen nota bene, dat is ook iets nieuws) dat een VBSO-school een andere richting is dan een VGS-school en dat dit meebrengt dat je recht hebt op leerlingenvervoer. Dat vind ik wel een beetje twijfelachtig, maar is interessant.

Waar ik principieel bezwaar tegen heb, is dat de nieuwe stichting mensen oproept om de verklaring niet naar waarheid in te vullen. Zo'n verklaring is niet bedoeld om 'misschien naar deze school te gaan'. Natuurlijk is zo'n verklaring niet bindend in juridische zin, maar oproepen om zo'n verklaring niet naar waarheid in te vullen omdat je er toch niet aan vast zit, zou dat nu de bedoeling zijn? Ik zou toch verwachten dat de VBSO een stokje zou steken voor zo'n folder.
Bruna

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef: 07 aug 2024, 21:37
Mister schreef: 07 aug 2024, 12:29 Kan zeker hoor. Waar zit volgens jou het verschil dan in?
Hier is er op het hele eiland geen reformatorisch onderwijs (geweest). Kinderen groeiden op met kinderen in het dorp op dezelfde school. Hier is dus geen mogeiljkheid om reformatorisch onderwijs in een ander dorp te volgen. Bruinisse is de dichtstbijzijnde mogelijkheid.
De scholen op Goeree-Overflakkee kennen een lange geschiedenis van omgaan met verschillen in de achterban. Daar wordt op een integere en transparante manier vorm aangegeven door directies en adviesraden. Juist dat is het mooie op Flakkee. Dit keer is het ook een initiatief waar kerken zich afzijdig van houden. Het is echt een initiatief van individuen uit diverse kerken op het eiland. Dat maakt de situatie best uniek.

Ik ken de situatie van binnenuit. Weglopen omdat zaken je niet bevallen vind ik echt een verkeerde beweging. Ga het gesprek aan, durf over je eigen schaduw te stappen, wees dankbaar voor wat je hebt want er wordt echt gedegen onderwijs gegeven op de scholen. En inderdaad, wat Bertiel zegt, de ene school heeft een 'lichter' profiel dan de ander. Blijf proberen elkaar te vinden in plaats van weglopen.

https://www.eilandennieuws.nl/algemeen/ ... ool-op-g-o
Flakkee heeft een traditie met veel rechtse hervormden. Vandaar denk ik ook dat er geen reformatorische scholen zijn.
Zijn de initiatiefnemers import, dus mensen met geen Flakkees bloed?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bobber

Bericht door Bobber »

DDD schreef: 07 aug 2024, 21:59 Een interessante ontwikkeling. Kennelijk vinden de initiatiefnemers (vrouwen nota bene, dat is ook iets nieuws) dat een VBSO-school een andere richting is dan een VGS-school en dat dit meebrengt dat je recht hebt op leerlingenvervoer. Dat vind ik wel een beetje twijfelachtig, maar is interessant.

Waar ik principieel bezwaar tegen heb, is dat de nieuwe stichting mensen oproept om de verklaring niet naar waarheid in te vullen. Zo'n verklaring is niet bedoeld om 'misschien naar deze school te gaan'. Natuurlijk is zo'n verklaring niet bindend in juridische zin, maar oproepen om zo'n verklaring niet naar waarheid in te vullen omdat je er toch niet aan vast zit, zou dat nu de bedoeling zijn? Ik zou toch verwachten dat de VBSO een stokje zou steken voor zo'n folder.
Zo leg je het wel erg eenzijdig uit. Dit staat er: Overigens is een ouderverklaring vrijblijvend. Op de flyer van de stichting staat het als volgt: “Eigenlijk zegt u daarmee: als de school er komt, dan overweeg ik om mijn kind(eren) daar aan te melden.”
DDD

Bericht door DDD »

Ja precies. Daar maak ik dus bezwaar tegen. Wat is er eenzijdig aan mijn uitleg? Een ouderverklaring houdt het volgende in:

https://www.duo.nl/particulier/ouderver ... te%20geven.

Zie ook artikel 74a Wpo.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/ ... Artikel74a

Het zal duidelijk zijn dat de foldertekst hiermee op zeer gespannen voet staat. Ik vind het in de buurt komen van het voorliegen van de overheid en als ik hierover een besluit zou mogen nemen, dan zou ik alle ouderverklaringen afwijzen als onbetrouwbaar.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 07 aug 2024, 22:29 Ja precies. Daar maak ik dus bezwaar tegen. Wat is er eenzijdig aan mijn uitleg?
Jij vindt het een oproep tot liegen. Dat is het op basis van wat hier gedeeld wordt niet. Het is enkel het benoemen van een feit, zodat mensen weten dat zij nergens aan vastzitten.

Welke zin in de folder staat op gespannen voet met de informatie die DUO geeft?
Duo schreef: Met een ouderverklaring geeft u aan belangstelling te hebben voor het initiatief.
Laatst gewijzigd door MGG op 07 aug 2024, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is het wel. Het zet aan tot liegen met een onjuiste voorstelling van zaken. Als je een ouderverklaring tekent, dan zeg je: zoals het er nu voor staat, gaan mijn kinderen naar deze nieuwe school. Dat is iets heel anders dan in deze folder staat en dat is dus aan twee kanten misleidend. Het misleidt de ouders over de strekking van de ouderverklaring en het misleidt de overheid, want de ouderverklaring betekent iets anders dan je zou mogen verwachten.

Het benoemen van een feit zou zijn als er stond: de overheid zal u niet aan uw belofte houden -maar gaat er natuurlijk wel vanuit dat u een oprechte en weloverwogen aanmelding doet. Wat in het citaat staat, is onjuist.
Laatst gewijzigd door DDD op 07 aug 2024, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Tijden veranderen en daarmee wellicht ook accenten op het gebied van godsdienst op hervormde scholen, maar ook van refo-scholen overigens zie je dat niet allen op Goeree-Overflakkee.
Maar tzal wel bijzonder zijn als je uiteindelijk uitkomt bij een stichting dat gelieerd is aan een (O)GGiN aangezien er maar 100 kerkgangers van die kerk op Goeree zijn.
Bobber

Bericht door Bobber »

DDD schreef: 07 aug 2024, 22:38 Dat is het wel. Het zet aan tot liegen met een onjuiste voorstelling van zaken. Als je een ouderverklaring tekent, dan zeg je: zoals het er nu voor staat, gaan mijn kinderen naar deze nieuwe school. Dat is iets heel anders dan in deze folder staat en dat is dus aan twee kanten misleidend. Het misleidt de ouders over de strekking van de ouderverklaring en het misleidt de overheid, want de ouderverklaring betekent iets anders dan je zou mogen verwachten.

Het benoemen van een feit zou zijn als er stond: de overheid zal u niet aan uw belofte houden -maar gaat er natuurlijk wel vanuit dat u een oprechte en weloverwogen aanmelding doet. Wat in het citaat staat, is onjuist.
Dit staat op de website waar je de link van deelt:
Met een ouderverklaring geeft u aan belangstelling te hebben voor het initiatief. De verklaring betekent niet dat u uw kind ook moet inschrijven op deze school. U kunt altijd nog besluiten om uw kind op een andere school aan te melden.

Ik lees daar niets anders in dan wat de stichting schrijft.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 07 aug 2024, 22:38 Dat is het wel. Het zet aan tot liegen met een onjuiste voorstelling van zaken. Als je een ouderverklaring tekent, dan zeg je: zoals het er nu voor staat, gaan mijn kinderen naar deze nieuwe school. Dat is iets heel anders dan in deze folder staat en dat is dus aan twee kanten misleidend. Het misleidt de ouders over de strekking van de ouderverklaring en het misleidt de overheid, want de ouderverklaring betekent iets anders dan je zou mogen verwachten.

Dat zie ik zo snel niet. Het gaat om belangstelling in. Je belooft toch helemaal niks? Als jij vindt van wel, wil je dan zo vriendelijk zijn om het te quote? De genoemde links heb ik bekeken.
Plaats reactie