Ok. Ik begrijp de vergelijking.WimA schreef:Neehoor. De conclusie is dat een ingewikkelder schrift - zoals in de muziek noten versus klavarskribo - vaak afdoende voordelen heeft om te handhaven boven een eenvoudiger schrift. Men merkt dat vakmensen in deze dan ook met verve het ingewikkeldere schrift verdedigen. En de argumenten zijn legitiem. Met opmerkingen als: Men moet vanuit de tonen redeneren en niet vanuit het instrument. Dezelfde! mensen redeneren echter - als het niet hun eigen vakgebied betreft - precies andersom. Dat geef ik aan en dat vind ik frappant.
Ik vind het gekunsteld en zou aan dit soort "vergelijkingen" niet al te grote conclusies willen verbinden.
Inderdaad redeneer ik precies andersom als het om de SV en HSV gaat, dan dat ik bij het notenschrift doe. Waarom? Omdat dat niet om een "vakgebied" gaat. De Bijbel is nu juist bij uitstek bedoeld voor alle doelgroepen. Misschien als je me vraagt wat iemand uit het vakgebied (een theoloog) beter kan gebruiken, verwijs ik naar iets moeilijkers: de grondtalen. De vergelijking tussen notenschrift en klavarskribo moet hier niet zijn SV-HSV, maar grondtaal-vertaling.
De HSV is eenvoudiger, ja. Maar het gaat niet puur om een simpele discussie of we moeilijker of makkelijker willen lezen, waarbij moeilijker allerlei andere voordelen heeft. De HSV heeft willen proberen weer aan te sluiten bij de doeltaal: hedendaags Nederlands. Voor mensen die vertrouwd zijn met een doeltaal uit de 17e eeuw, voelt dit als een grote concessie. Maar zulke mensen zijn er niet zo veel in Nederland.