Stichting Heartcry

Gian

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
Gian schreef: God ziet onze oude mens niet, Hij ziet alleen het nieuwe leven wat uit Christus is.
Daarom heeft klagen geen enkele zin. Het oude wordt toch niet beter, en als het voor God weg is, laten wij het dan ook negeren. Ik moet niet bedelen om wat ik al lang heb, ik moet uit geloof leven. Daar is God mee gediend.
Ga dat maar tegen de psalmdichters zeggen! Waarom heeft God al die klachten in Zijn Woord op laten tekenen?!
Dat ligt er nogal aan waar het om gaat.
Laten we onze klacht of schuldbelijdenis voor de Heere neerleggen, en niet fijntjes op forums posten. Dat dient niks. Er is geen christen die van een psalmdichter moet leren dat hij in zichzelf niets is dan zondig. Hij mag zich herkennen in de psalmdichter.
Bovendien leven we in een tijd waarin we de Geest als onderpand mogen hebben, beloften van verzoening vervuld zijn en zeker mogen weten dat niets of niemand ons uit Zijn hand zal rukken.
Waarom zeg je dan eerst: klagen heeft geen zin?! Dat is toch een misleidende boodschap! En ik mis in je laatste zin het geloof.
Klagen op een forum heeft geen zin. Wat is daar misleidend aan?
En waar mis je geloof? Als we het over deze dingen hebben ga ik ervan uit dat we allen door het geloof leven. Anders heb je geen enkele permissie om überhaupt over deze dingen te discuseren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
Gian schreef: Dat ligt er nogal aan waar het om gaat.
Laten we onze klacht of schuldbelijdenis voor de Heere neerleggen, en niet fijntjes op forums posten. Dat dient niks. Er is geen christen die van een psalmdichter moet leren dat hij in zichzelf niets is dan zondig. Hij mag zich herkennen in de psalmdichter.
Bovendien leven we in een tijd waarin we de Geest als onderpand mogen hebben, beloften van verzoening vervuld zijn en zeker mogen weten dat niets of niemand ons uit Zijn hand zal rukken.
Waarom zeg je dan eerst: klagen heeft geen zin?! Dat is toch een misleidende boodschap! En ik mis in je laatste zin het geloof.
En waar mis je geloof? Als we het over deze dingen hebben ga ik ervan uit dat we allen door het geloof leven. Anders heb je geen enkele permissie om überhaupt over deze dingen te discuseren.
Bovendien hebben alleen de gelovigen de Geest als onderpand, dus ik kan de opmerking van Erasmiaan ook niet helemaal plaatsen.
Gian

Bericht door Gian »

henriët schreef:
Gian schreef: God ziet onze oude mens niet, Hij ziet alleen het nieuwe leven wat uit Christus is.
Daarom heeft klagen geen enkele zin. Het oude wordt toch niet beter, en als het voor God weg is, laten wij het dan ook negeren. Ik moet niet bedelen om wat ik al lang heb, ik moet uit geloof leven. Daar is God mee gediend.
Toch lees ik in de bergrede wel iets anders..
Zalig zijn zij die treuren.. lees klagen.. zij zullen vertroost worden.
Het treuren in vs 4 is niet klagen. Het is verdriet hebben of rouwdragen.
Het klagen uit het OT, en de klachten in de psalmen is een klacht die niet echt thuishoort in onze nt-tijd waarin alles vervuld is en we door de Geest moeten leven. Klagen over onze oude mens is zo hopeloos, want dan kan je tot je dood blijven klagen. Het oude is immers door en door slecht, en blijft door en door slecht. We leven door geloof, uit genade en moeten ons daarom richten op het nieuwe. Met die genade is alles van het oude vergeven en weggedaan. Wat zullen we dan nog klagen waar we het oude voor dood moeten houden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Gian, de Psalmen hebben in het NT niet uitgediend. Gaat het in de Psalmen niet vooral om de strijd tussen Gods volk en de vijanden, een strijd die ook in het NT doorgaat?
Zie bijv.:

Rom. 8: 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Vs. 36 is een aanhaling uit Psalm 44. Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest, past dit citaat moeiteloos in in zijn NT overwinningslied, waarin hij uitroept dat niets of niemand hem zal kunnen scheiden van de liefde van Christus!
Gian

Bericht door Gian »

Ja, eens.
Alleen dat is wat anders dan klagen over je verdorvenheid.
En boete doen of zonden belijden is ook iets anders dan klagen over het vlees.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ja, eens.
Alleen dat is wat anders dan klagen over je verdorvenheid.
Ook de NT gelovige past de boetepsalm op de lippen, wanneer hij zijn schuld voor God belijdt. Evenals hij iedere dag de bede 'vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren, en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de Boze', moet bidden.
Hij komt de gestalte van de boetvaardigheid in principe nooit te boven, ook al mag hij roemen in de verlossing in Christus.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 12 sep 2011, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Gian, wat ik een beetje mis in jouw opstelling is datgene wat o.a. staat in Jes. 66:
"Maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft."
Ik begrijp ook wel dat het niet goed is om in onze geestelijke armoede te blijven ronddraaien! Maar daarin komt ook juist de rijkdom van Zijn genade uit.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Ga dat maar tegen de psalmdichters zeggen! Waarom heeft God al die klachten in Zijn Woord op laten tekenen?!
Dat ligt er nogal aan waar het om gaat.
Ja, nu beperk je het tot het forum. Dat was eerder niet uit je woorden op te maken. Ik heb hier overigens niemand in algemene zin zien klagen maar meer als tegenwerping tegen jouw leerstellingen.

En wat ik met geloof bedoel is het volgende. Als jij zegt: "Bovendien leven we in een tijd waarin we de Geest als onderpand mogen hebben, beloften van verzoening vervuld zijn en zeker mogen weten dat niets of niemand ons uit Zijn hand zal rukken." dan is dat zeker waar. Maar Gods kinderen kunnen niet altijd in dit geloof hun weg gaan. Er zijn zo vaak tijden dat gezegd moet worden dat ze ernaar hongeren en dorsten maar dat ze er de hand niet op kunnen leggen. Een gearriveerd christendom leert de Bijbel niet. Wel hoe het moet zijn, als een spiegel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:En wat ik met geloof bedoel is het volgende. Als jij zegt: "Bovendien leven we in een tijd waarin we de Geest als onderpand mogen hebben, beloften van verzoening vervuld zijn en zeker mogen weten dat niets of niemand ons uit Zijn hand zal rukken." dan is dat zeker waar. Maar Gods kinderen kunnen niet altijd in dit geloof hun weg gaan. Er zijn zo vaak tijden dat gezegd moet worden dat ze ernaar hongeren en dorsten maar dat ze er de hand niet op kunnen leggen. Een gearriveerd christendom leert de Bijbel niet. Wel hoe het moet zijn, als een spiegel.
Geloof je ook niet dat wij als reformatorische christenen vaak 'onder de maat' leven? En als we dat moeten belijden, laten we dan maar niet te hard fulmineren tegen degenen die de lat hoger willen leggen, om die uitdrukking maar eens te gebruiken. Dan past ons eerder schaamte.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:En wat ik met geloof bedoel is het volgende. Als jij zegt: "Bovendien leven we in een tijd waarin we de Geest als onderpand mogen hebben, beloften van verzoening vervuld zijn en zeker mogen weten dat niets of niemand ons uit Zijn hand zal rukken." dan is dat zeker waar. Maar Gods kinderen kunnen niet altijd in dit geloof hun weg gaan. Er zijn zo vaak tijden dat gezegd moet worden dat ze ernaar hongeren en dorsten maar dat ze er de hand niet op kunnen leggen. Een gearriveerd christendom leert de Bijbel niet. Wel hoe het moet zijn, als een spiegel.
Geloof je ook niet dat wij als reformatorische christenen vaak 'onder de maat' leven? En als we dat moeten belijden, laten we dan maar niet te hard fulmineren tegen degenen die de lat hoger willen leggen, om die uitdrukking maar eens te gebruiken. Dan past ons eerder schaamte.
Ik probeer niet voor m'n beurt te praten, maar bepaalde onevenwichtigheid kun je volgens mij het beste bestrijden met evenwichtigheid, in plaats met aan de andere kant gaan hangen. Ik denk dat je best een punt hebt als het gaat over "onder de maat leven". Maar ook dan is het nog steeds goed om een Bijbels evenwicht te laten horen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Ik probeer niet voor m'n beurt te praten, maar bepaalde onevenwichtigheid kun je volgens mij het beste bestrijden met evenwichtigheid, in plaats met aan de andere kant gaan hangen. Ik denk dat je best een punt hebt als het gaat over "onder de maat leven". Maar ook dan is het nog steeds goed om een Bijbels evenwicht te laten horen.
Zeker, maar is die evenwichtigheid er dan bij óns, reformatorische christenen, grosso modo? Zo niet, dan moeten we ook niet te hard roepen tegen degenen die wellicht te veel 'aan de andere kant gaan hangen', maar dan is het inderdaad zaak om te zoeken naar een Bijbels evenwicht. Dat probeer ik in deze topic ook te doen.
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: Maar Gods kinderen kunnen niet altijd in dit geloof hun weg gaan.
Waarom niet? Ik twijfel zelden. Zonden brengen mij echt niet meer aan het twijfelen. En laat de Satan dan nog heel af en toe een leugen hebben, het is echt zelden.
Ben ik dan gearriveerd? Allicht, is dat erg?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Maar Gods kinderen kunnen niet altijd in dit geloof hun weg gaan.
Waarom niet? Ik twijfel zelden. Zonden brengen mij echt niet meer aan het twijfelen. En laat de Satan dan nog heel af en toe een leugen hebben, het is echt zelden.
Ben ik dan gearriveerd? Allicht, is dat erg?
Ik heb het niet direct over twijfel. Ook, maar meer over alles wat in het leven van een gelovige om kan gaan, zoals de psalmen het ons tonen. Ik vrees dat je je niet herkent in het leven van David, zoals de psalmen een uitdrukking geven van zijn inwendige mens. Of het leven van Heman, om maar een paar voorbeelden te noemen. En als er dan gepreekt wordt over de bedrukten, de door onweder voortgedrevenen, de ongetroosten, de rokende vlaswieken en de gekrookte rieten, om maar eens wat te noemen, dan voel je je niet aangesproken, denk ik.

Ik vraag me dan ook af wat je moet met al die oproepen om tot Christus te gaan, om dagelijks gerechtvaardigd te worden.
henriët

Bericht door henriët »

Gian schreef:
henriët schreef:
Toch lees ik in de bergrede wel iets anders..
Zalig zijn zij die treuren.. lees klagen.. zij zullen vertroost worden.
Het treuren in vs 4 is niet klagen. Het is verdriet hebben of rouwdragen.
Het klagen uit het OT, en de klachten in de psalmen is een klacht die niet echt thuishoort in onze nt-tijd waarin alles vervuld is en we door de Geest moeten leven. Klagen over onze oude mens is zo hopeloos, want dan kan je tot je dood blijven klagen. Het oude is immers door en door slecht, en blijft door en door slecht. We leven door geloof, uit genade en moeten ons daarom richten op het nieuwe. Met die genade is alles van het oude vergeven en weggedaan. Wat zullen we dan nog klagen waar we het oude voor dood moeten houden?
Het is het treuren over de ellende.
Eigenlijk een boetedoening(zie vers 17) Persoonlijke boetedoening. In de mensen, in het aardse is niets te zien waar men blij mee kan zijn en waaraan men zich kan optrekken. Het is een leedragen.
Ryle leert hierbij dat het verdriet is over de dagelijkse tekortkomingen, het verdriet overstijgt de dagelijkse zonden. Een onverdraaglijke last.
Het is een last die steeds opnieuw voor ogen gesteld wordt.
De nieuwe mens zal steeds de oude mens zien opduiken.
Zie romeinen 7
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.

15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.

17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.

19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.

22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.

26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

Ik ben een lezing aan het luisteren van ds Beeke over heiligmaking en die laat beide aspecten aan de orde komen.
Christus vóór ons in de rechtvaardigmaking
Christus in ons w.b. de heiligmaking.

De wet eerst een stok om mee tot Christus te slaan
daarna een stok om mee te gaan (in de levenswandel)
Plaats reactie