Dorsvloer vol confetti

Ander

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:Rommel of niet, het houdt ons in ieder geval een spiegel voor. ;)
Luther schreef:Hoewel er wellicht karikaturale elementen in het boek zitten (ik heb een deel gelezen), is de beschrijving van bijvoorbeeld de zondag zeer herkenbaar. (Nog even los van het feit of je dat positief of negatief duidt). Ik zie dit soort boeken steeds weer als een spiegel: hebben we in onze kring allerlei ballast gecreeërd, waardoor jongeren afhaken? Zou toch kunnen. En daarom hoop ik dat het boek als spiegel functioneert, ook als niet alles ons zint.
Daarom hoop ik dat er een betrokken, warme en zelfkritische recensie in de Saambinder zal verschijnen. Niet om het boek allemaal voor zoete koek te slikken, maar omdat er altijd een signaal vanuit gaat. Zo'n boek ontstaat niet zomaar, hoe rabiaat wij het ook misschien vinden.
Zo was het ja, wellicht komt er nu wel een recensie in de Saambinder. :hum
Auto

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Tiberius schreef:Rommel of niet, het houdt ons in ieder geval een spiegel voor. ;)
Luther schreef:Hoewel er wellicht karikaturale elementen in het boek zitten (ik heb een deel gelezen), is de beschrijving van bijvoorbeeld de zondag zeer herkenbaar. (Nog even los van het feit of je dat positief of negatief duidt). Ik zie dit soort boeken steeds weer als een spiegel: hebben we in onze kring allerlei ballast gecreeërd, waardoor jongeren afhaken? Zou toch kunnen. En daarom hoop ik dat het boek als spiegel functioneert, ook als niet alles ons zint.
Daarom hoop ik dat er een betrokken, warme en zelfkritische recensie in de Saambinder zal verschijnen. Niet om het boek allemaal voor zoete koek te slikken, maar omdat er altijd een signaal vanuit gaat. Zo'n boek ontstaat niet zomaar, hoe rabiaat wij het ook misschien vinden.
Zo was het ja, wellicht komt er nu wel een recensie in de Saambinder. :hum
Tsss, van dit boek wil je het wel en niet van het andere boek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tjonge, nu is ons 88 pagina's lang door de strot gewrongen om zulk soort boeken als spiegel te zien, dan denken we het eindelijk te begrijpen en nu is het weer niet goed. :banghead
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Tjonge, nu is ons 88 pagina's lang door de strot gewrongen om zulk soort boeken als spiegel te zien, dan denken we het eindelijk te begrijpen en nu is het weer niet goed. :banghead
had Blaauwendraad dus tóch gelijk :haha
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Tjonge, nu is ons 88 pagina's lang door de strot gewrongen om zulk soort boeken als spiegel te zien, dan denken we het eindelijk te begrijpen en nu is het weer niet goed. :banghead
Niet snel van begrip heet dat...
Maar zelfs al zou je dat 1098 pagina's lang proberen, kan het tevergeefs zijn...
Joannah

Bericht door Joannah »

Zuil vol spiegels.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
vlinder

Bericht door vlinder »

Zita schreef:en hier is Kunststof, van Radio 1, met het interview met Rachel Visscher. http://www.radio1.nl/contents/25010-zwa ... l-visscher
Bij minuut 35-36 doet ze uitspraken over het Heilig Avondmaal waarvan je denkt: vreselijk!
Reformatorische christenen worden echt in een hoek gezet.
Seks zou verwrongen zijn, internetfilters zijn belachelijk, iedere christen heeft een tv stiekem, iedereen trouwt en krijg vanzelfsprekend kinderen daarna, veel dubbele moraal. :oO :oO
Wat erg dat ze dit als voorbeeld heeft gezien...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Auto

Bericht door Auto »

vlinder schreef:
Zita schreef:en hier is Kunststof, van Radio 1, met het interview met Rachel Visscher. http://www.radio1.nl/contents/25010-zwa ... l-visscher
Bij minuut 35-36 doet ze uitspraken over het Heilig Avondmaal waarvan je denkt: vreselijk!
Seks zou verwrongen zijn, internetfilters zijn belachelijk, iedere christen heeft een tv stiekem, iedereen trouwt en krijg vanzelfsprekend kinderen daarna, veel dubbele moraal. :oO :oO
Dat heeft ze niet als voorbeeld gezien, dat zijn de verhalen die zij van haar ouders heeft doorgekregen. Vandaar ook die verknipte beelden.
vlinder

Bericht door vlinder »

Nu mag je niet meer doorleren en studeren...dat is te ambitieus en dat wil God niet.... :bobo
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:
vlinder schreef:
Dat heeft ze niet als voorbeeld gezien, dat zijn de verhalen die zij van haar ouders heeft doorgekregen. Vandaar ook die verknipte beelden.
En behoorlijk gefrustreerd ook, lijkt me.
Willem

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:
:humhihi
De spiegel die ons voorgehouden wordt is niet een spiegel die ons toont hoe de buitenwereld tegen ons aankijkt. Die spiegel die ons in dit boek wordt voorgehouden is de uitwerking van wat Jeremia schrijft: "De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben?" Het boek spiegelt ons eigen goddeloze hart zonder de weerhoudende genade.

Overigs wil ik wel een kanttekening plaatsen bij suggestie die hier wordt opgeworpen dat wij als christenen blijkbaar een karikaturaal beeld richting de buitenwereld hebben en dat het boek ons daar pijnlijk duidelijk op attendeert. Hoewel deze typering zeker de aandacht verdient is de allereerste - en belangrijkste - reden van het verwrongen en negatieve beeld wat uit het boek spreekt toch de haat van de goddeloze tegen alles wat - al is het ook maar in de verste verte - christelijk is of er zelfs maar op lijkt. Met andere woorden, al zou de beschreven groep in het boek volmaakt leven conform de Bijbel dan zou het boek waarschijnlijk nog veel meer haat en leugens bevatten.........

Niet de naamchristenen of de werelburger met wat godsdienst wordt vervolgd en belasterd maar de echte christen die de vruchten van het geloof in de dadelijkheid uit genade mag beoefenen wordt vervolgd...... Hoe meer Jezus zichtbaar is in een christen hoe groter de haat....
Derhalve is het m.i. zinloos om te bekijken of en hoe de wereld ons ziet. Laten we ons maar afvragen hoe God ons ziet. Met de notie uit Johannes: "Gedenk des woords, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren"
refo

Bericht door refo »

Zo kun je je ook rijk rekenen.
Maar dat gaat niet werken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Zo kun je je ook rijk rekenen.
Maar dat gaat niet werken.
Want...?
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:De spiegel die ons voorgehouden wordt is niet een spiegel die ons toont hoe de buitenwereld tegen ons aankijkt. Die spiegel die ons in dit boek wordt voorgehouden is de uitwerking van wat Jeremia schrijft: "De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben?" Het boek spiegelt ons eigen goddeloze hart zonder de weerhoudende genade.
Je bedoelt: als we verstoken zijn van weerhoudende genade schrijven we ook zulke boeken?
Overigs wil ik wel een kanttekening plaatsen bij suggestie die hier wordt opgeworpen dat wij als christenen blijkbaar een karikaturaal beeld richting de buitenwereld hebben en dat het boek ons daar pijnlijk duidelijk op attendeert. Hoewel deze typering zeker de aandacht verdient is de allereerste - en belangrijkste - reden van het verwrongen en negatieve beeld wat uit het boek spreekt toch de haat van de goddeloze tegen alles wat - al is het ook maar in de verste verte - christelijk is of er zelfs maar op lijkt. Met andere woorden, al zou de beschreven groep in het boek volmaakt leven conform de Bijbel dan zou het boek waarschijnlijk nog veel meer haat en leugens bevatten.........
Dus hoe meer haat en leugens, hoe beter de groep leeft.
Niet de naamchristenen of de werelburger met wat godsdienst wordt vervolgd en belasterd maar de echte christen die de vruchten van het geloof in de dadelijkheid uit genade mag beoefenen wordt vervolgd...... Hoe meer Jezus zichtbaar is in een christen hoe groter de haat....
Derhalve is het m.i. zinloos om te bekijken of en hoe de wereld ons ziet. Laten we ons maar afvragen hoe God ons ziet. Met de notie uit Johannes: "Gedenk des woords, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren"
Daarom is dat spiegel-verhaal een onzinverhaal, zoals door meerderen hier beaamd wordt. Door dit op te werpen spaar je weer waar het werkelijk omgaat: je eigen hart. 't Is een veilige manier van iets niet te dichtbij laten komen, dunkt me. Laten we in plaats van zulke spiegels de spiegel van Gods Woord bestuderen, neem dan bijv. psalm 14.
Auto

Bericht door Auto »

Ander schreef:Daarom is dat spiegel-verhaal een onzinverhaal, zoals door meerderen hier beaamd wordt. Door dit op te werpen spaar je weer waar het werkelijk omgaat: je eigen hart. 't Is een veilige manier van iets niet te dichtbij laten komen, dunkt me. Laten we in plaats van zulke spiegels de spiegel van Gods Woord bestuderen, neem dan bijv. psalm 14.
....... volgens mij spreek jij jezelf nu enorm tegen.
Plaats reactie