Gereformeerde Gemeenten

Mara

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Mijn conclusie is dat het wat genuanceerder ligt dan jij het brengt. Dat in een bepaalde casus een keuze van jou als egoïsme wordt betiteld betekent toch niet dat dit voor alles en iedereen geldt?
Ik ben ook pittig aan de tand gevoeld over mijn vaccinatiestandpunt. Daarmee is de hele wereld echt niet tegen mij.
Maar we keren terug naar de GG. Wellicht is er in Waterlandkerkje wel smalend gelachen om een GG-vader die weigerde een kerk-met-kerstboom te betreden. Dat betekent toch niet dat het nu feitelijk is dat er smalend wordt gelachen om zo'n vader?
Begrijp je mijn nuance?
Ja die begrijp ik zeker.
En wellicht kwam het op je over dat het allerwegen is, maar zo heb ik dat niet bedoeld.
Mara schreef:Ik kende ouders die met de kerst niet naar hun kinderen gingen, omdat deze een kerstboom hadden staan. En daar wilde vader beslist niet onder zitten. Nu wordt daar smalend om gelachen, denk ik.
Nogmaals, ik kende ouders, en die kinderen haalden destijds de kerstboom weg omdat ze niet wilden dat hun vader daarom thuisbleef.
Gezien de reakties die je vaak leest en hoort, denk ik dat daar wel lacherig over gedaan wordt, in bepaalde gevallen.
Ik hoop dat ik het nu beter verwoord heb. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JvW

Bericht door JvW »

John Galt schreef: Als het altijd om half 12 is, prima. Maar de ene keer om 10 uur, de volgende keer om 10:45, dan wee rom half 12, dat vind ik wel "in bochten wringen". Toen wij een jaar of wat geleden als GG vacant waren, hadden we ook op de meest exotische momenten kerkdiensten. In een gezin waar vanwege één van de kinderen veel structuur nodig was, was dat niet te doen. We hebben toen afgesproken: We gaan elke zondag om 10 uur en 5 uur naar de kerk. In onze gemeente, of elders.
Heel herkenbaar, die sterk wisselende tijden zijn echt niet handig met een gezin. Zeker op de feestdagen. De ochtenddienst wijzigt bij ons eigenlijk nooit, maar de middagdienst wordt soms een avonddienst (of een 'onder het eten' dienst).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:Mijn conclusie is dat het wat genuanceerder ligt dan jij het brengt. Dat in een bepaalde casus een keuze van jou als egoïsme wordt betiteld betekent toch niet dat dit voor alles en iedereen geldt?
Ik ben ook pittig aan de tand gevoeld over mijn vaccinatiestandpunt. Daarmee is de hele wereld echt niet tegen mij.
Maar we keren terug naar de GG. Wellicht is er in Waterlandkerkje wel smalend gelachen om een GG-vader die weigerde een kerk-met-kerstboom te betreden. Dat betekent toch niet dat het nu feitelijk is dat er smalend wordt gelachen om zo'n vader?
Begrijp je mijn nuance?
Ja die begrijp ik zeker.
En wellicht kwam het op je over dat het allerwegen is, maar zo heb ik dat niet bedoeld.
Mara schreef:Ik kende ouders die met de kerst niet naar hun kinderen gingen, omdat deze een kerstboom hadden staan. En daar wilde vader beslist niet onder zitten. Nu wordt daar smalend om gelachen, denk ik.
Nogmaals, ik kende ouders, en die kinderen haalden destijds de kerstboom weg omdat ze niet wilden dat hun vader daarom thuisbleef.
Gezien de reakties die je vaak leest en hoort, denk ik dat daar wel lacherig over gedaan wordt, in bepaalde gevallen.
Ik hoop dat ik het nu beter verwoord heb. :sweat
Ja! Dat is zweten hè! ;)
Mara

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Ja! Dat is zweten hè! ;)
Soms komt het echt anders op papier dan in je hoofd zit.
Gisteren hoorde ik nog een deskundige (vlak voor de persco) hij had minister de Jonge bestudeerd.
Het komt aan op details, zelfs het aanspannen van het onderste ooglid, het opensperren van de ogen en het omhoog trekken van het bovenste ooglid.
Dus kun je nagaan, hier moeten we het allemaal zonder dat doen. :OO3
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:Ik merk dat bijvoorbeeld bij het uitleggen van ons vaccinatiestandpunt aan onze seculiere buren. We waren blij verrast met het respect en het 'begrip' wat er was.
Ja, ik kon er vrijmoedig over spreken met mijn buren, mijn seculiere buurvrouw is trouwens een antivaxxer w.b. de corona-inenting.
Terwijl een forumlid hier het egoisme noemt, tot tweemaal toe.
Maar daar kijk ik ook allang niet meer van op.
Lasteren en kwaadspreken mag niet @Mara.

Ik (voor alle duideljikheid) heb het egoistich genoemd om het Z.A vaccin te weigeren omdat het het Z.A vaccin betrof. Uit de hele context, en andere vroegen er ook naar, bleek dat jij in principe niet tegen vaccineren bent maar dat je het Z.A vaccin niet wilde, maar wel, eventueel, een andere. En dat! noem ik, nu voor de derde keer, egoisme.

p.s. En als jouw standpunt anders is dan ik hierboven verwoord, corrigeer me dan. Dan neem ik uiteraard het woord terug.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 14 apr 2021, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Soms heb ik het idee dat we alles maar weg nuanceren, maar dat kan niet zomaar, volgens mij.

Voor mij blijft de hoofdzaak: Breng ik een gelovige met mijn gedrag in gewetensnood. Romeinen 14 is hierin een belangrijk hoofdstuk. Let wel, het gaat mij niet zo zeer om een wettisch vasthouden aan regeltjes, maar een geestelijk verstaan van elkaar, waarbij Romeinen 13, 15, maar zeker ook vers 20 erg belangrijk zijn.

Laat ons dan elkander niet meer oordelen;‭⁵⁹‭ maar oordeelt dit liever,‭⁶⁰‭ namelijk, dat gij‭⁶¹‭ den broeder‭⁶²‭ geen aanstoot‭⁶³‭ of ergernis geeft.‭⁶⁴‭‭

Maar indien uw broeder‭⁷²‭ om der spijze wil‭⁷³‭ bedroefd wordt,‭⁷⁴‭ zo wandelt gij niet meer naar liefde.‭⁷⁵‭ Verderf dien niet‭⁷⁶‭ met uw spijze,‭⁷⁷‭ voor welken Christus gestorven is.‭⁷⁸‭‭

Verbreek‭⁹⁴‭ het werk van God niet‭⁹⁵‭ om der spijze wil.‭⁹⁶‭ Alle dingen zijn wel rein;‭⁹⁷‭ maar het is kwaad den mens,‭⁹⁸‭ die met aanstoot eet.‭⁹⁹‭‭
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Lasteren en kwaadspreken mag niet @Mara.
p.s. En als jouw standpunt anders is dan ik hierboven verwoord, corrigeer me dan. Dan neem ik uiteraard het woord terug.
Ik zal nog eens herhalen wat ik heb gezegd.
Op 2 april:
Tot nu toe weinig positieve reacties gekregen op mijn weigering voor het A.Z. vaccin.
Het varieert van bangerd, tot bozig (want je wordt een potentiële besmettingsbron), enigszins jaloers, tot regelrecht onbegrip.
Ik krijg het gevoel dat het aantal weigeraars weleens kleiner dan zijn dan vooraf gedacht/verwacht.

Op 5 april:
Ik wil me niet laten inenten en heb de uitnodiging voorbij laten gaan, maar wat als dit uiteindelijk wel moet vanwege een gezinslid, en de artsen raden dit ten zeerste aan?
Ik heb geen vrijmoedigheid, als iemand anders dit wel heeft, prima en respect daarvoor.

Natuurlijk ging dat over het A.Z. vaccin, er werd mij geen andere aangeboden!
Ik ben me nog steeds voortdurend aan het inlezen, over de andere vaccins.
Het is geen vastgespijkerd onwrikbaar standpunt. Maar één die zorgvuldig afwegen vereist.

Je zou ook eens kunnen doorvragen i.p.v. hier steeds over te komen vliegen en je snoeiharde postings droppen.

De tijd heeft me ingehaald, ik ben nu opeens in een grote groep weigeraars terecht gekomen.
Al hebben de mensen zo hun eigen redenen daarvoor.
Ik zou graag mijn vaccin hebben afgestaan, maar dat kan helaas niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: Lasteren en kwaadspreken mag niet @Mara.
Ik zal nog eens herhalen wat ik heb gezegd.
Op 2 april:
Tot nu toe weinig positieve reacties gekregen op mijn weigering voor het A.Z. vaccin.
Het varieert van bangerd, tot bozig (want je wordt een potentiële besmettingsbron), enigszins jaloers, tot regelrecht onbegrip.
Ik krijg het gevoel dat het aantal weigeraars weleens kleiner dan zijn dan vooraf gedacht/verwacht.

Op 5 april:
Ik wil me niet laten inenten en heb de uitnodiging voorbij laten gaan, maar wat als dit uiteindelijk wel moet vanwege een gezinslid, en de artsen raden dit ten zeerste aan?
Ik heb geen vrijmoedigheid, als iemand anders dit wel heeft, prima en respect daarvoor.

Natuurlijk ging dat over het A.Z. vaccin, er werd mij geen andere aangeboden!
Ik ben me nog steeds voortdurend aan het inlezen, over de andere vaccins.
Het is geen vastgespijkerd onwrikbaar standpunt. Maar één die zorgvuldig afwegen vereist.

Je zou ook eens kunnen doorvragen i.p.v. hier steeds over te komen vliegen en je snoeiharde postings droppen.

De tijd heeft me ingehaald, ik ben nu opeens in een grote groep weigeraars terecht gekomen.
Al hebben de mensen zo hun eigen redenen daarvoor.
Ik zou graag mijn vaccin hebben afgestaan, maar dat kan helaas niet.
Tja, het komt vooral door de eigen warrigheid @Mara. Nog steeds is niet helemaal duidelijk waarom je op 2 April het Z.A. vaccin afwees?
En uiteraard kun je zeggen, dat gaat je ook niets aan. Dat klopt. Maar z'n forum is vooral om dergelijke gedachtegangen te bediscussiëren.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Wim Anker schreef: Uit de hele context, en andere vroegen er ook naar, bleek dat jij in principe niet tegen vaccineren bent maar dat je het Z.A vaccin niet wilde, maar wel, eventueel, een andere. En dat! noem ik, nu voor de derde keer, egoisme.
.
Kun je eens toelichten wat dit uberhaupt met egoisme te maken heeft. Ik zie daar geen enkel verband.
Er is wel degelijk wat aan de hand met dat vaccin (anders zou men nooit tot een stop overgaan). Daarnaast kan ook de oorsprong van dit vaccin reden zijn om deze over te slaan. Ik zie geen link met egoisme, juist een ander die geen bezwaar heeft kan er nu van profiteren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Soms heb ik het idee dat we alles maar weg nuanceren, maar dat kan niet zomaar, volgens mij.
Ik snap dat weg nuanceren niet zo in het licht van de spits van de tekst over het gedrag wat je moet hanteren om een ander niet te ergeren. Het probleem is toch in deze casus hoe om te gaan met afwijkingen in de vaststaande Traditie, waarbij traditionele opvattingen zodanig in beton zijn gegoten dat deze boven het familieverband gaan.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Tja, het komt vooral door de eigen warrigheid @Mara. Nog steeds is niet helemaal duidelijk waarom je op 2 April het Z.A. vaccin afwees?
En uiteraard kun je zeggen, dat gaat je ook niets aan. Dat klopt. Maar z'n forum is vooral om dergelijke gedachtegangen te bediscussiëren.
Als iemand al komt met termen als egoïsme en nu zelfs laster en kwaadspreken, heb ik daar niet zo'n zin meer in.
Ik stel me altijd open hier en dat maakt me kwetsbaar, daar ben ik me van bewust, maar dat is zoals ik ben.
Maar als jij komt, klap ik volledig dicht.

In die tussentijd heb ik erg fijne gesprekken gevoerd, ook met mensen die er in eerste instantie niet zoveel begrip voor hadden.
Als je in je hele leven nog nooit bent ingeënt en je wordt voor die keuze gesteld, is dat geen eenvoudige beslissing. Althans, voor mij niet.
En dan helpt het niet echt als je zulke grote woorden naar je toe krijgt geslingerd.
Sorry.
Panny

Bericht door Panny »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Als iemand al komt met termen als egoïsme en nu zelfs laster en kwaadspreken, heb ik daar niet zo'n zin meer in.
Ik stel me altijd open hier en dat maakt me kwetsbaar, daar ben ik me van bewust, maar dat is zoals ik ben.
Begrijp ik heel goed!
Er worden hele grote woorden gebruikt die volgens mij niet redelijk zijn.
Ik weet dat dit de stijl van Wim Anker is en hij het waarschijnlijk helemaal niet zo heftig bedoelt (???) maar ik hoop dat hij wel enigszins kan begrijpen hoe zijn stijl van communiceren over kan komen op gesprekspartners.

En wat mij betreft hoef je ook geen verantwoording aan anderen te af te leggen over wat je wel of niet in je lichaam wilt laten spuiten.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Lincoln schreef:
Bezorgd schreef:Ga je nu echt een Kerstboom als voorbeeld geven dat de GG zijn weggegroeid van de zuivere leer?

Wat moeten al die christenen wereldwijd dan wel niet waar zulke randzaken nooit een punt van discussie zijn geweest?
En waarom schrijf je dit opeens zo vanuit het niets?
Ik heb al langer het idee dat Rh1990 een troll is. Constant wordt de knuppel in het hoenderhok gegooid, met het doel een discussie uit te lokken die Refoforum niet waardig is.
Ik reageer zo op de rest, maar deze wil ik echt ontkrachten. Wat een flauwekul. Wil wil gewoon m'n (grote) zorgen uiten en dat zie jij als een discussie ontlokken die niet refoforum waardig is, geeft meer te kennen wie jij bent, alles met de mantel der liefde bedekken.
Als je te scherp of (ouderwetse) principes hebt ben je ineens een troll
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Panny schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Begrijp ik heel goed!
Er worden hele grote woorden gebruikt die volgens mij niet redelijk zijn.
Ik weet dat dit de stijl van Wim Anker is en hij het waarschijnlijk helemaal niet zo heftig bedoelt (???) maar ik hoop dat hij wel enigszins kan begrijpen hoe zijn stijl van communiceren over kan komen op gesprekspartners.

En wat mij betreft hoef je ook geen verantwoording aan anderen te af te leggen over wat je wel of niet in je lichaam wilt laten spuiten.
Zeker. Maar ook hier geldt weer, als je iets wil vertellen, doe het concreet, genuanceerd en zorg dat je tegen een stootje kunt. Ik herinner me het gesprek in 'tale Kanaäns', daar staan voor Mara ook nog wat vragen open. Deelname aan een forum vereist duidelijkheid, concreet zijn en een beetje een gladde rug.
GGotK

Bericht door GGotK »

Diaken van Grol (Beekbergen) nieuwe voorlichter ZGG.

https://www.rd.nl/artikel/923050-van-gr ... -gemeenten
Plaats reactie