Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Marnix

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Tja, maar is dat altijd ?
Ik lees ook andere psalmen van Gods kinderen.
Zoals je in psalm 42 kan lezen is dat niet altijd. Voor alles is een tijd. Mijn punt is dat de moeite met "feest" wel een gevoelsargument is vanuit onze huidige cultuur, waarin velen moeite hebben met "feesten". We zijn zo serieus geworden dat daar geen ruimte voor lijkt te zijn. Toch had een jood daar bijvoorbeeld totaal geen moeite mee. In de Bijbel lees je over allerlei feesten die ook bij het geloof hoorden. Dat er ook verkeerde vormen van feest bestaan is niets nieuws, dat was toen ook zo. Maar daardoor kreeg men geen wrang gevoel bij het woord "feest" en dat lijkt me hier ook niet nodig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Teun

Bericht door Teun »

Gisterenochtend een indrukwekkende dienst over Spreuken 30:27 "De sprinkhanen hebben geen koning; nochtans gaan zij allen uit, zich verdelende in hopen."

De predikant heeft bij ons een prekenserie over de vier kleine diertjes uit Spreuken 30 gehouden.
Deze preek veel nadruk op de eenheid van de sprinkhanen. Ondanks dat zij een koning moeten missen zijn zij een eenheid. Wat een lessen hierin voor ons.
Predikant noemde de eenheid tussen kerk, gezin en school cruciaal. Hier gaat het vaak mis, we zijn geen eenheid. Wat bij de één wel kan, kan bij de ander niet. Wat de ene op manier A uitlegt doet de ander op manier B.
Mijns inziens had de dominee daar wel een punt. Alleen hier op het forum al zoveel verschillende meningen, zoveel verschillen. Kan verwarrend werken op buitenstaanders maar ook op christenen zelf. Dit merk ik al bij mezelf. Ben al jaren een zeer actief meelezer op het forum en kan zeggen dat naast het vele dat ik leer het ook zeer betreur dat wij geen eenheid (kunnen of willen) zijn.
Als je kijk naar de vroege christenen in de eerste en tweede eeuw: zij straalden zoveel eenheid uit, er waren wel verschillen maar die overheersten meestal niet. Hierin lag denk ik ook de kracht van hen en de zwakheid van ons.
refo

Bericht door refo »

"De sprinkhanen hebben geen koning; nochtans gaan zij allen uit, zich verdelende in hopen."

Eenheid?
Lourens

Bericht door Lourens »

Door onverwachte omstandigheden op het werk kon ik geen diensten bezoeken gisteren.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Teun

Bericht door Teun »

refo schreef:"De sprinkhanen hebben geen koning; nochtans gaan zij allen uit, zich verdelende in hopen."

Eenheid?
Beste refo,

Klinkt inderdaad niet logisch. Kanttekeningen maken duidelijk wat we onder 'zich verdelende' moeten verstaan. Dat maakt het denk ik wat duidelijker:

76) zich verdelende
Dat is, gelijk in slagorde te velde trekkende, opdat zij, hunne benden en kracht bijeenhoudende, te vreeslijker zijn zouden en van hunne weide niet afgedreven worden. Anders: tezamen vergaderd, of ineen verzameld; of zij gaan alle schietende, uit, of alle [gelijk] een pijl, of alles doorsnijdende; dat is vermalende, afetende
.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Lourens schreef:Door onverwachte omstandigheden op het werk kon ik geen diensten bezoeken gisteren.
Dan moet je op vrij avondje of dag maar een keer wat gaan luisteren of iets goeds lezen...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Gijs83 schreef:De avonddienst begint overigens niet om 19.30 uur maar om 18.30 uur. De Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland heef 2 diensten: 9.30 en 18.30 uur. De GGN(BiV) 3x: 8.45, 14.00 en 19.00 uur. Hoe de 3e dienst(de leesdienst) precies is ontstaan weet ik niet. Het is volgens mij m.n. bedoeld voor ouders met jonge kinderen, waarvan 1 van de ouders dan 2x naar kerk kan gaan, we hebben nl. geen creche. Een ieder is natuurlijk welkom.
Is die derde dienst niet ontstaan opdat ook de boeren, die door het melken van de koeien, de avonddiensten niet konden bijwonen?
Misschien, maar je ziet in boerenstreken dat ze juist 's-middags(bv.Terwolde en Kampen) of juist 's-avonds kerk hebben(veel Veluwse gemeenten) en niet om 16.30 uur of 17.00 uur. Wat ik trouwens ook geen fijne tijden, dat is onder etenstijd, maar ja anderen zijn het weer gewend...
Je hoeft je zondags toch al helemaal niet zo strak aan "etenstijden" te houden toch :quoi
Waar denk je aan :hum
Ik hecht er wel aan om op redelijk normaal tijdstippen wat te eten. Ik heb in vakanties wel eens diensten om 16.30 of 17.00 bijgwoond. Nou dan rammelt je maag aan het eind van de dienst wel...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Genesis 28:10-12: het begin van het stukje van Jakob te Bethel(voorbereiding HA)
's-middags: Habakuk 2:3b: zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisse3lijk komen, Hij zal niet achterblijven(leespreek van wijlen Ds.H.A.Minderman)
's-avonds: Zondag 6 H.C. over de Middelaar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik houd het maar op de posting van Jolanda, het opgaan met de feesthoudende menigte.
Ook al drukken de lasten en moeiten nog zo zwaar.
Maar ik durf hen die door de lasten gebogen niet opgaan, niet te veroordelen.
Hoe zou ik dat ook kunnen?
De Heere, immers, ziet de moeite en het verdriet, en weet wat Zijn schepselen lijden; is Hijzelf niet in en aan alle smarten bekend?
Mara

Bericht door Mara »

Opgaan in de feestende menigte, als je doordrongen bent van schuld en zonde ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Opgaan in de feestende menigte, als je doordrongen bent van schuld en zonde ?
Als je geen zondaar was zou het niet nodig zijn.
Je moet die schuld en zonde niet begatelliseren, maar ook niet te veel koesteren.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

's morgens romeinen 11 (bekering van Israël - Israëlzondag)
's avonds HC over de doop
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

Mara schreef:Opgaan in de feestende menigte, als je doordrongen bent van schuld en zonde ?
Juist dan, want onder die feesthoudende menigte kan d.m.v. de prediking, geleidt door de Heilige Geest laten zien dat dit besef van schuld en zonden kan leiden tot eeuwige Liefde tot Hem in Zijn vergevende gestalte.
Ik ben niet gekomen voor rechtvaardigen (in zichzelf), maar voor hen die schuldig zijn aan al Zijn geboden.
De goddeloze gerechtvaardigd door Zijn bloed......
En ook al hebben wij daar geen deel aan, juist voor die onwaardigen heeft Hij Zijn leven gegeven.
Zoekt, bidt, klopt en houdt aan, gewisselijk Hij hoort hen die menen dat Hij hen niet hoort.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Het evangelie en je eigen geloof houden als het goed is niet op bij het doordrongen zijn van eigen schuld en zonde. Als je slechts daar vol van bent heb je nog een klein geloof. En zoals jvdg terecht zegt, daar moeten we niet over oordelen. We moeten die mensen liefdevol op Christus wijzen. En wie Hem kent kan gebukt gaan onder de zonden en ellende maar tegelijkertijd zich verblijden in Hem. Wie veel is vergeven zal ook veel liefde en dankbaarheid betonen. Want beste Mara, het evangelie is toch juist dat Hij onze zonden op zich nam, onze last draagt, onze schuld vergeeft en weg doet?

En dan kunnen we soms verdriet hebben van de zonde en om allerlei redenen nietin een feeststemming zijn.... maar toch ons in Hem verblijden. En als mensen dat niet kunnen mogen we hen troosten met dat evangelie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Paar jaar geleden was ik bij de begrafenis van een jonge vriend. Hij werd al jong ziek, verouderde snel.
Maar ondanks zijn ziekte lag er een jaloersmakende glans op zijn gezicht.
Hij werd begraven met de tekst: Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
Ik heb het hele gedeelte gelezen, thuis, (Hebr 4)
Er staat dus niet wat wij kunnen feesten, nee, hier is strijd, tegen de zonde, tegen onszelf.
We mogen vrijmoedig tot de troon der genade gaan,, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen.
Het stuk begint met: LAAT ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
Nogmaals: geen feest !
Laten we trachten onszelf niet te bedriegen voor die nimmereindigende eeuwigheid !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie