Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb geen moeite met een preek die soms wat langer duurt. Vind het inderdaad wel bijzonder als het stipt 1,5 uur is. Ds. van Eckeveld zit altijd exact op de 1,5 uur, iets wat ik niet zo goed begrijp. Soms kan het wel 1,75 uur duren, maar trek soms ook gerust een streep bij een uur. Ik ben niet zo van dat schematische.
- Maanenschijn
Grappig dit te lezen. Ik ken de GG vooral uit de tijd dat wij er naar de kerk gingen in mijn jeugd. Dat was bij ds. M.J. Van Gelder. Soms was hij met een uur klaar. Vooral als het warm was (zijn jasje uit), of juist met sneeuw of ijs. Maar het duurde gerust ook bijna 2 uur. Ik kan mij zelfs herinneren dat hij voor het geven van de zegen ons al staande nog zeer bewogen en ernstig toesprak.
Dat strakke anderhalf uur heb ik van hem niet meegekregen. Ik kijk met verwondering en dankbaarheid terug op de preken van toen.
Dat strakke anderhalf uur heb ik van hem niet meegekregen. Ik kijk met verwondering en dankbaarheid terug op de preken van toen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zo zie je maar dat het heel verschillend beleefd wordt. Ik vond het altijd heel prettig dat ds. Silfhout na precies 1,5 uur klaar was. Het gaf wel duidelijkheid en duurde naar je gevoel nooit te lang.Amstelodamense schreef:Ik heb geen moeite met een preek die soms wat langer duurt. Vind het inderdaad wel bijzonder als het stipt 1,5 uur is. Ds. van Eckeveld zit altijd exact op de 1,5 uur, iets wat ik niet zo goed begrijp. Soms kan het wel 1,75 uur duren, maar trek soms ook gerust een streep bij een uur. Ik ben niet zo van dat schematische.
Overigens zal ik me er ook niet zo snel aan storen. Ds. Verschuure doet er vaak iets langer over (5-10 minuten). Ook dat is geen ramp.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Het hangt er ook wel vanaf hoe je de preek 'beleeft'. Als de preek je hart raakt mag die voor je gevoel nog wel een uur doorgaan. Als je een preek hoort die je verdriet doet dan voelt alles te lang.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Johann Gottfried Walther
Dat klopt, maar er is ook verschil in preekwijze, de ene predikant zegt dingen in 45 minuten die ook in 15 minuten gezegd kunnen worden, en anderen houden een kortere preek maar die preek is vol en kent weinig herhaling.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Een mens is ook een mens. Natuurlijk heb je wel eens het gevoel dat de dominee nog door mocht gaan. Maar je bent ook gewoon beperkt in je concentratie- en opslagvermogens. Ik heb wel eens preken van oudvaders gelezen die anderhalf uur preekten (dus alleen de preek al). Kan best dat er mensen zijn die dat volhouden, maar ik haak dan af. Ook vind ik zolang zitten niet prettig. Misschien ben ik niet mystiek genoeg, maar ik hoor liever 6 preken van een half uur dan 2 van een uur.
Who is John Galt? 

Dat is heel herkenbaar. Ik luister in de auto veel preken, maar het prettigst luisteren de preken waar gebed en zang uitgeknipt zijn. Dan is 1 preek met heen- en terugweg uit.John Galt schreef:Een mens is ook een mens. Natuurlijk heb je wel eens het gevoel dat de dominee nog door mocht gaan. Maar je bent ook gewoon beperkt in je concentratie- en opslagvermogens. Ik heb wel eens preken van oudvaders gelezen die anderhalf uur preekten (dus alleen de preek al). Kan best dat er mensen zijn die dat volhouden, maar ik haak dan af. Ook vind ik zolang zitten niet prettig. Misschien ben ik niet mystiek genoeg, maar ik hoor liever 6 preken van een half uur dan 2 van een uur.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik vraag me dan af, wat er van blijft hangen. Autorijden vereist concentratie, een preek beluisteren evenzeer.Forummer schreef: Dat is heel herkenbaar. Ik luister in de auto veel preken, maar het prettigst luisteren de preken waar gebed en zang uitgeknipt zijn. Dan is 1 preek met heen- en terugweg uit.
Veel mannen kunnen geen twee dingen tegelijk

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannen kunnen op de automatische piloot autorijden.Mara schreef:Ik vraag me dan af, wat er van blijft hangen. Autorijden vereist concentratie, een preek beluisteren evenzeer.Forummer schreef: Dat is heel herkenbaar. Ik luister in de auto veel preken, maar het prettigst luisteren de preken waar gebed en zang uitgeknipt zijn. Dan is 1 preek met heen- en terugweg uit.
Veel mannen kunnen geen twee dingen tegelijk.

- Niet meer zo actief -
Forummer zelf durft best toe te geven dat hij een man isJohn Galt schreef:Wie zegt dat Forummer een man is?

- Delftenaar
Voortaan in het blokje met de forumnaam etc. ook het geslacht opnemen?
Dan zijn we van die discussie af.
Nou, dan krijg je weer andere discussies....Delftenaar schreef:Voortaan in het blokje met de forumnaam etc. ook het geslacht opnemen?
Who is John Galt? 

- Delftenaar
Facebook geeft 56 mogelijkheden als antwoord bij de vraag naar iemands geslacht.
Terzijde: geslacht wordt zo verward met de (seksuele) identiteit.

Terzijde: geslacht wordt zo verward met de (seksuele) identiteit.