Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat zie je ook in de kerken waar ze lid van zijn .
confessioneel PKN, GKV, NGK Evangelisch.
Die hebben het vaak ook over de wereld om ons heen.
confessioneel PKN, GKV, NGK Evangelisch.
Die hebben het vaak ook over de wereld om ons heen.
-
- Verbannen
Juist. Ik deel deze analyse volledig.Erasmiaan schreef:De ChristenUnie focust vooral op de tweede tafel van de wet (onze verhouding en relatie tot andere mensen). Over de eerste tafel van de wet (hoe we ons zouden moeten verhouden tegenover God) hoor je ze niet of in ieder geval veel minder. Dan "staan ze voor de vrijheid van iedereen" (letterlijk citaat van Segers). Ik vertaal het maar even in "dat is voor achter de voordeur".DDD schreef:Ik vind juist de ChristenUnie een heel geschikte partij om als lid van de Gereformeerde Gemeenten te steunen, maar met de SGP is ook steeds minder mis.
Als er geen alternatief was, zou ik mogelijk wel steunen. Maar er is gewoon een SGP...
Maar goed, het is natuurlijk veel salonfähiger ten opzichte van je contacten buiten de gereformeerde gezindte om de ChristenUnie te steunen. En ten opzichte van je contacten binnen de gereformeerde gezindte is het lekker tegendraads (wat argumenten die ik onlangs hoorde).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wat flauw allemaal weer, vooral die laatste alinea.
En inderdaad heeft niemand iets achter de voordeur van anderen te maken. Ook de SGP niet.
En inderdaad heeft niemand iets achter de voordeur van anderen te maken. Ook de SGP niet.
- J.C. Philpot
En het onderstaande vind je niet flauw?refo schreef:Wat flauw allemaal weer, vooral die laatste alinea.
Of heb je daar het alleenrecht op?refo schreef:Onze gezindte stemt zo:
Welke partijen zijn er tegen abortus? Check. Check.
Welke partij doet het lelijkst over homo's? Check.
Klaar
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat het salonfähig is om Christenunie te stemmen weet ik niet. De CU zelf presenteert zich namelijk ook als de enige sociaal-conservatieve partij. Dat doet de partij in een verkiezingsspotje met het oog op de zwevende kiezer bij wie de naam Christenunie mogelijk afschrikt.
ZekerJ.C. Philpot schreef:En het onderstaande vind je niet flauw?refo schreef:Wat flauw allemaal weer, vooral die laatste alinea.
En inderdaad heeft niemand iets achter de voordeur van anderen te maken. Ook de SGP niet.Of heb je daar het alleenrecht op?refo schreef:Onze gezindte stemt zo:
Klaar
Ik ben al van jongs af lid van een voorganger van de ChristenUnie. Ik denk dat dat niets met tegendraads te maken heeft, maar wel met mijn visie op kerk en maatschappij.
En verder vind ik de opmerkingen van GGotK ook wel niet onderbouwde reacties uitlokken. Alsof iedereen die de ChristenUnie een goede partij vindt uit de GG zou moeten worden verdreven. Zo komt het althans op mij over. Ik hoop niet dat dat zijn bedoeling is, want dat kun je met recht sektarisch noemen.
En verder vind ik de opmerkingen van GGotK ook wel niet onderbouwde reacties uitlokken. Alsof iedereen die de ChristenUnie een goede partij vindt uit de GG zou moeten worden verdreven. Zo komt het althans op mij over. Ik hoop niet dat dat zijn bedoeling is, want dat kun je met recht sektarisch noemen.
Ik hoop dat je eens begrijpt dat jouw manier van posten verre van constructief is.refo schreef:ZekerJ.C. Philpot schreef:En het onderstaande vind je niet flauw?refo schreef:Wat flauw allemaal weer, vooral die laatste alinea.
En inderdaad heeft niemand iets achter de voordeur van anderen te maken. Ook de SGP niet.Of heb je daar het alleenrecht op?refo schreef:Onze gezindte stemt zo:
Klaar
Hopelijk gaan je ogen daar eens voor open...
Ik vraag mij weleens af hoe je in het gewone leven bent.
Soms blijken mensen op social media totaal anders dan in real life, dat zou dus kunnen.
DDD schreef:Ik ben al van jongs af lid van een voorganger van de ChristenUnie. Ik denk dat dat niets met tegendraads te maken heeft, maar wel met mijn visie op kerk en maatschappij.
Eens.
Ik heb persoonlijk niet zoveel met de CU. Ik voel me meer thuis bij een wat politiek rechtser profiel. Maar binnen de GG's die ik ken wordt al jaar en dag niet alleen op de SGP gestemd.
We moeten daar geen halszaak van maken. Het is politiek. Daar kun je verschillend over denken.
In Amerika waren veel conservatieve christenen blij met Trump. In Hongarije met Orbán. Het lijkt met sterk dat je dan als conservatieve christen niet blij met Gert-Jan Segers en de CU zou kunnen zijn. Ik heb zelfs wel eens een lezing bijgewoond van Segers in een GG, georganiseerd door de JV. Was opzich een prima verhaal. Al vind ik SGP net iets beter.

Ik heb slechts een vraag gesteld, en geen opmerkingen geplaatst.DDD schreef:Ik ben al van jongs af lid van een voorganger van de ChristenUnie. Ik denk dat dat niets met tegendraads te maken heeft, maar wel met mijn visie op kerk en maatschappij.
Ds Kersten was de 'grondlegger' van zowel SGP als GG, dus ook alleen al in dat kader lijkt het me legitiem om de vraag te stellen hoe iemand toch tot de overweging komt om op de CU te stemmen/prominent CU lid te worden.
Meen je dit serieus?GGotK schreef:Ik heb slechts een vraag gesteld, en geen opmerkingen geplaatst.DDD schreef:Ik ben al van jongs af lid van een voorganger van de ChristenUnie. Ik denk dat dat niets met tegendraads te maken heeft, maar wel met mijn visie op kerk en maatschappij.
Ds Kersten was de 'grondlegger' van zowel SGP als GG, dus ook alleen al in dat kader lijkt het me legitiem om de vraag te stellen hoe iemand toch tot de overweging komt om op de CU te stemmen/prominent CU lid te worden.
Maak je een politiek partij dan niet te belangrijk? Je stelt het bijna op gelijk niveau als een kerk.
M.i. is dat geen legitieme denkwijze. Het feit dat iemand een oprichter is van een denominatie betekent niet dat je de oprichter daarna altijd moet volgen.
In de Islam gebeurt dat. Daar is Mohammed als oprichter het einde van alle tegenspraak. Ds. Kersten is gelukkig geen Mohammed.
In de Islam gebeurt dat. Daar is Mohammed als oprichter het einde van alle tegenspraak. Ds. Kersten is gelukkig geen Mohammed.
Precies wat ik zeg: dat zijn sektarische gedachten. Ik begrijp oprecht niet hoe je dat 'legitiem' kunt noemen. Ik vind het echt heel raar.
Ds. Kersten heeft goed werk verricht door kerken/kerkachtige gemeenschappen met een redelijk vergelijkbaar profiel te fuseren, al zijn er nog steeds kruisgezinden die het niet zo op de Ledeboeriaanse inslag hebben en dat lijkt wel toe te nemen. Maar de kerkelijke gemeenschap blijft een kerk, die als het goed is een gemeenschap is van alle ware christusgelovigen. En die verschillen over allerlei dingen van mening, en dat is maar goed ook. Als dat niet meer zo is, dan is de kerk geen kerk meer, maar op zijn best een clubje gelijkgezinden en op zijn slechtst een sekte.
Ds. Kersten heeft goed werk verricht door kerken/kerkachtige gemeenschappen met een redelijk vergelijkbaar profiel te fuseren, al zijn er nog steeds kruisgezinden die het niet zo op de Ledeboeriaanse inslag hebben en dat lijkt wel toe te nemen. Maar de kerkelijke gemeenschap blijft een kerk, die als het goed is een gemeenschap is van alle ware christusgelovigen. En die verschillen over allerlei dingen van mening, en dat is maar goed ook. Als dat niet meer zo is, dan is de kerk geen kerk meer, maar op zijn best een clubje gelijkgezinden en op zijn slechtst een sekte.
Raar is dat natuurlijk niet, en al helemaal niet 'heel raar' of 'sektarisch'.DDD schreef:Precies wat ik zeg: dat zijn sektarische gedachten. Ik begrijp oprecht niet hoe je dat 'legitiem' kunt noemen. Ik vind het echt heel raar.
De SGP is nog de enige partij die het gereformeerd belijden als grondslag heeft.
Dan is het niet zo vreemd om de vraag te stellen of je - uitgaande van het gereformeerd belijden - nog wel op een andere partij kunt stemmen.
Overigens begrijp ik ook heel goed de vragen die GGotK gesteld heeft.
O, maar dat was helemaal niet het punt. Dat zou ik dan nog een prima vraag vinden. Het ging mij om de argumentatie die aan de orde was.