Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het in de praktijk loslaten van het gezag van de bijbel bij de CU (bijvoorbeeld met betrekking tot ethische kwesties), word breder geconstateerd. Ik sprak deze week een evangelische collega, die op de SGP gaat stemmen, omdat hij steeds minder herkenning vind bij de CU.
In dat opzicht vind ik het inderdaad niet positief dat er GGers actief zijn in de CU. Dat zegt ook wat over de ontwikkelingen op het grondvlak van de GG.
Ik vind die ontwikkelingen echt verdrietig. In het verleden zaten de SGP en de GPV bijvoorbeeld in heel veel zaken op 1 lijn, en konden heel goed samen optrekken. Gelukkig is dat met de CU op onderdelen nog steeds zo, maar dat word wel steeds minder.
Overigens heb ik 20 jaar geleden een keer CU gestemd. Daarna ben ik overgestapt op de SGP, en daar hoop ik zolang het kan bij te blijven.
In dat opzicht vind ik het inderdaad niet positief dat er GGers actief zijn in de CU. Dat zegt ook wat over de ontwikkelingen op het grondvlak van de GG.
Ik vind die ontwikkelingen echt verdrietig. In het verleden zaten de SGP en de GPV bijvoorbeeld in heel veel zaken op 1 lijn, en konden heel goed samen optrekken. Gelukkig is dat met de CU op onderdelen nog steeds zo, maar dat word wel steeds minder.
Overigens heb ik 20 jaar geleden een keer CU gestemd. Daarna ben ik overgestapt op de SGP, en daar hoop ik zolang het kan bij te blijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Niet van je verwachtJ.C. Philpot schreef:Het in de praktijk loslaten van het gezag van de bijbel bij de CU (bijvoorbeeld met betrekking tot ethische kwesties), word breder geconstateerd. Ik sprak deze week een evangelische collega, die op de SGP gaat stemmen, omdat hij steeds minder herkenning vind bij de CU.

- J.C. Philpot
Niet verder vertellen hoorGeytenbeekje schreef:Niet van je verwachteen destijds OGGiN'er die op de CU stemde ?

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat zegt meer over die persoon dan over het kerkverband.Geytenbeekje schreef:Niet van je verwachtJ.C. Philpot schreef:Het in de praktijk loslaten van het gezag van de bijbel bij de CU (bijvoorbeeld met betrekking tot ethische kwesties), word breder geconstateerd. Ik sprak deze week een evangelische collega, die op de SGP gaat stemmen, omdat hij steeds minder herkenning vind bij de CU.
Overigens heb ik 20 jaar geleden een keer CU gestemd. Daarna ben ik overgestapt op de SGP, en daar hoop ik zolang het kan bij te blijven.een destijds OGGiN'er die op de CU stemde ?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Toen zaten ze dacht ik in ethisch opzicht in dezelfde lijn als SGP dus dan kan dat nog wel.
- J.C. Philpot
Ik denk dat je je zou verbazen als je zou weten wat personen uit de (V)(O)GG(iN)(BV) (helaas) stemmen. Maar verder heb je gelijk natuurlijk.-DIA- schreef:Dat zegt meer over die persoon dan over het kerkverband.
George Whitefield
George Whitefield
-
Precies, ik kan niks zeggen, heb wel eens op SP en 50PLUS gestemd.J.C. Philpot schreef:Ik denk dat je je zou verbazen als je zou weten wat personen uit de (V)(O)GG(iN)(BV) (helaas) stemmen. Maar verder heb je gelijk natuurlijk.-DIA- schreef:Dat zegt meer over die persoon dan over het kerkverband.
Overigens die laatste voor de waterschappen
Weet je hoe een orgel via een scanner klinkt? En ook mee wegen wie het bespeeld.Hendrikus schreef:De vraag was toegesneden op de situatie ter plekke.Mara schreef:Nou nou, in sommige kerkjes staat ook zo'n blikken instrument. Dus daar hoef je niet persé voor in een zaaltje te zijn.Hendrikus schreef:Je kunt het verschil toch wel horen tussen het elektronische pierement in de aula en het kerkorgel of het orgeltje in de trouwzaal?-DIA- schreef: Evenwel hoor ik de de laatste weken weer begrafenissen met orgelspel en zang. Ik vermoed, maar dat is slechts een vermoeden, dat die vanuit de aula bij de begraafplaats worden uitgezonden.
Lieve mensen, we moeten natuurlijk niet de illusie wekken dat de SGP altijd onveranderd is gebleven en nooit water bij de wijn doet. Zie bv dit: https://www.rd.nl/artikel/772652-recons ... en-stemden
Benieuwd wat dominee Bregman dáárvan gevonden zou hebben.
Benieuwd wat dominee Bregman dáárvan gevonden zou hebben.
Who is John Galt? 

- J.C. Philpot
Die illusie zou ik ook zeker niet willen wekken. Als ik kennisneem van de uitingen van SGP burgemeesters (o.a. n.a.v. Nashville, maar ook breder), dan maak ik me zorgen om de koers in de toekomst. Ik ben dan ook helemaal niet verdrietig over het bericht van een SGP burgemeester die zijn SGP-lidmaatschap heeft opgezegd kort geleden - dat is mijns inziens een consequente stap.John Galt schreef:Lieve mensen, we moeten natuurlijk niet de illusie wekken dat de SGP altijd onveranderd is gebleven en nooit water bij de wijn doet.
Ik voel me ook niet thuis bij de wijze van presenteren op moderne media (de laatste maanden in de SGP mail-nieuwsbrieven die ik ontvang, met alle social media uitzendingen). Wat dat betreft mis ik Bas van der Vlies met zijn degelijke en inhoudelijke uitstraling. Maar zolang de bijbelse koers word gehandhaafd vind ik dat secundair.
George Whitefield
George Whitefield
-
Dit is ook het enige normale antwoord dat je kunt geven. Compliment mistig!GGotK schreef:Ik dacht al dat iemand zo'n antwoord zou geven, en dat jij dat bent verbaast me ook weer niet.Mistig schreef:Eigenlijk heel makkelijk.GGotK schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe je lid kan zijn van de GG en prominent lid van de CU?
Lid van de GG wordt je door belijdenis af te leggen.
Lid van de CU wordt je door je aan te melden via de website. Als je actief wordt en het goed doet, wordt je vanzelf prominent lid.
Domme vragen, vragen om domme antwoorden
-
- Verbannen
Oneens. Een partij waarin prominente leden openlijk het homohuwelijk goedkeuren, kan met recht niet meer christelijk genaamd worden!!!Amstelodamense schreef:Dit is ook het enige normale antwoord dat je kunt geven. Compliment mistig!GGotK schreef:Ik dacht al dat iemand zo'n antwoord zou geven, en dat jij dat bent verbaast me ook weer niet.Mistig schreef:Eigenlijk heel makkelijk.GGotK schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe je lid kan zijn van de GG en prominent lid van de CU?
Lid van de GG wordt je door belijdenis af te leggen.
Lid van de CU wordt je door je aan te melden via de website. Als je actief wordt en het goed doet, wordt je vanzelf prominent lid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- J.C. Philpot
Jammer dat het je niet lukt om met meer respect te reageren.Amstelodamense schreef:Dit is ook het enige normale antwoord dat je kunt geven. Compliment mistig!
Een goed gesprekt staat of valt bij het vermogen om allereerst goed te kunnen luisteren, en je proberen in te leven in de ander. Ook al ben je het niet met hem of haar eens.
GGotK bedoelt uiteraard dat de opvattingen die in de GG worden uitgedragen, steeds minder gemeengoed zijn in de CU (bijvoorbeeld over alternatieve relatievormen). Hij vraagt zich af hoe je als GGer, lid kunt zijn van een partij waar dat laatste het geval is.
Een dergelijke vraag is helemaal niet dom. Ik vind die kwalificatie erg naar, en destructief voor een goed gesprek.
George Whitefield
George Whitefield
Zouden we er heel erg ver naast zitten als we de SGP van nu vergelijken met de RPF uit de jaren 80 of het GPV (even het extreme kerkelijke standpunt van het GPV daargelaten)?J.C. Philpot schreef: Ik voel me ook niet thuis bij de wijze van presenteren op moderne media (de laatste maanden in de SGP mail-nieuwsbrieven die ik ontvang, met alle social media uitzendingen). Wat dat betreft mis ik Bas van der Vlies met zijn degelijke en inhoudelijke uitstraling. Maar zolang de bijbelse koers word gehandhaafd vind ik dat secundair.
In het partijprogramma staat nog steeds dat het huwelijk een verbintenis is tussen man en vrouw. Je kan dus als christen prima op de ChristenUnie stemmen. Het is wel een brede partij, dus er zullen inderdaad leden zijn die er anders over denken. Maar dat maakt niet dat de partij niet meer christelijk met drie uitroeptekens genaamd kan worden.Jantje schreef: Oneens. Een partij waarin prominente leden openlijk het homohuwelijk goedkeuren, kan met recht niet meer christelijk genaamd worden!!!