Welke muziek beluister je nu?

ejvl

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
eilander schreef:Over zijn enthousiasme kun je toch moeilijk discussie hebben, vind ik.
Jij vindt dat, ja. Maar ik vind dat dus niet.
Dat is geen mening maar een feit.
Je kunt van mening verschillen of je het mooi vind of niet maar niet of hij wel of niet enthousiast is is z'n orgelspel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
eilander schreef:Over zijn enthousiasme kun je toch moeilijk discussie hebben, vind ik.
Maar ik vroeg ook niet naar een specificering over zijn enthousiasme, mijn vraag was wat @ejvl zo aansprekend vind. Volgens mij een hele legitieme vraag, toch?
Aan wat voor voorwaarde moet een organist volgens jouw voldoen om het predicaat enthousiast te krijgen?

Ik zit namelijk met hetzelfde verwonderde gevoel als eilander.
Hollander

Bericht door Hollander »

ejvl schreef:Onder andere zijn zeer breed repertoire. Hij speelt bijvoorbeeld een trio-sonata van Bach zeer goed (ook beaamd door critici, bach-cd uit Vollenhove bijvoorbeeld) maar ook festmusikk van Mons Takle bijvoorbeeld, lolbroekerij. Frans romantisch, Duitse Barok, Hollandse koraalkunst, enzovoorts en dat allemaal op een hoog niveau.
Z'n samenzang cd's vanuit Kampen vind ik bijvoorbeeld ook erg mooi (ben zelf ook bij 2 opnames geweest).

En inderdaad, over z'n enthousiasme en gedrevenheid hoeft geen discussie te zijn. Hij speelt niet strak als een robot en gaat in z'n enthousiasme wel eens uit de bocht, desondanks een zeer kundige organist.

Daarom luister ik erg graag naar hem. :)
Dank voor je heldere uitleg. :)
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:
Maar ik vroeg ook niet naar een specificering over zijn enthousiasme, mijn vraag was wat @ejvl zo aansprekend vind. Volgens mij een hele legitieme vraag, toch?
Aan wat voor voorwaarde moet een organist volgens jouw voldoen om het predicaat enthousiast te krijgen?

Ik zit namelijk met hetzelfde verwonderde gevoel als eilander.
Mag ik niet vragen naar wat een ander "aansprekend" vind aan een organist en zijn muziek? Die vraag heeft @ejvl overigens gedetailleerd beantwoord, dus hij begreep blijkbaar mijn oprechte interesse wel...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hollander schreef:Mag ik niet vragen naar wat een ander "aansprekend" vind aan een organist en zijn muziek? Die vraag heeft @ejvl overigens gedetailleerd beantwoord, dus hij begreep blijkbaar mijn oprechte interesse wel...
Natuurlijk mag je dat vragen.

En ik stel een wedervraag. Waaraan moeten we het enthousiasme van een organist afmeten?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Terechte vraag.

Volgens mij is het een mening om iemand enthousiast te vinden. Ik vind dat namelijk helemaal niet zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:Mag ik niet vragen naar wat een ander "aansprekend" vind aan een organist en zijn muziek? Die vraag heeft @ejvl overigens gedetailleerd beantwoord, dus hij begreep blijkbaar mijn oprechte interesse wel...

En ik stel een wedervraag. Waaraan moeten we het enthousiasme van een organist afmeten?
Nogmaals, ik ging niet in op het enthousiasme, maar op wat @ejvl aansprekend vind. Enthousiasme is, zoals @ejvl ook zei, een mening en geen feit. Wat de één als enthousiast betiteld, hoeft de ander niet op dezelfde wijze af te kunnen meten. Dat heeft alles met karakter, gevoel, emotie, interesse, context, te maken. Blijkbaar levert mijn eerste post "verwondering" op, dat komt op mij negatief over. Maar dat is wellicht een verkeerde duiding van mijn kant.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Herman schreef:

Nogmaals, ik ging niet in op het enthousiasme, maar op wat @ejvl aansprekend vind. Enthousiasme is, zoals @ejvl ook zei, een mening en geen feit. Wat de één als enthousiast betiteld, hoeft de ander niet op dezelfde wijze af te kunnen meten. Dat heeft alles met karakter, gevoel, emotie, interesse, context, te maken. Blijkbaar levert mijn eerste post "verwondering" op, dat komt op mij negatief over. Maar dat is wellicht een verkeerde duiding van mijn kant.
Enthousiasme is een gemoedstoestand waarbij men zich levendig en uitgelaten gedraagt en een grote geestdrift en motivatie voor iets of iemand vertoont (wiki). Dat is ongeacht je de genoemde 5 factoren dus altijd zichtbaar. Dus iemand is wel of niet enthousiast en dat hangt niet af van iemands beoordelingsvermogen.
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Enthousiasme is een gemoedstoestand waarbij men zich levendig en uitgelaten gedraagt en een grote geestdrift en motivatie voor iets of iemand vertoont (wiki). Dat is ongeacht je de genoemde 5 factoren dus altijd zichtbaar. Dus iemand is wel of niet enthousiast en dat hangt niet af van iemands beoordelingsvermogen.
Tjonge, wat een wijsheid. :)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Vragen waarom iemand een bepaalde organist aanbeveelt...
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De Kleine Matthäus Passion, live uit de Hooglandse kerk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton

Bericht door newton »

Herzlich lieb hab ich dich, o Herr, BuxWV 41 · Dieterich Buxtehude
https://www.youtube.com/watch?v=mX3vNrBcGhA
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

ter voorbereiding op de dienst:

Es ist vollbracht !
O Trost für die gekränkten Seelen !
Die Trauernacht
läßt nun die letzte Stunde zählen.
Der Held aus Juda siegt mit Macht
und schliesst den Kampf.
Es ist vollbracht !

Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren dem Höchsten zu Ehren.
Erzähle der Welt und dem Himmel die Not: Dein Jesus ist tot !
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:De Kleine Matthäus Passion, live uit de Hooglandse kerk.
https://www.youtube.com/watch?v=b7Ou11y ... e=youtu.be
Plaats reactie