Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:De kerenraad kwam voor situaties te staan dat men niet wist hoe er mee om te gaan. Door het zingen en orgelspel kan de ernst van de dood werden gecamoufleerd. Daarom moest er paal en perk gesteld worden. Er wordt ook op gewezen als familieleden van alleen overgeblevenen de rouwdienst willen invullen. dan kan de kerkenraad voor zaken komen te staan die ze niet kan verantwoorden. Bijvoorbeeld als ook in een dankwoord tot de gestorvene wordt gesproken.
Wat een armoe als de psalmen weg worden geschoven uit een rouwdienst. Diepe, diepe armoe.
En denken we dat we zo onze dierbaren in de hemel kunnen zingen? De ernst van de dood, de oorzaak van de dood, de zekerheid dat ook wij voor God moeten verschijnen. Dat mag niet weggewuifd worden door zang en muziek.
Let wel, er is niets tegen het zingen. Het is juist zo goed om bij een sterven te kunnen zingen.. Maar dan moet het wel kunnen. Ik weet van mijn opa, toen een kind, een broer van mijn vader vroeg was gestorven. Hij was wonderlijk gesteld, en zei toen het kind gestorven was: Ik weet niet wat het is, maar ik kan wel zingen: Geloofd zij God met diepst ontzag... en er werd gezongen door de tranen heen. Vraag dan niet of dat mooi werd gezongen, maar het gaat dan om de inhoud, ook al kunnen we nauwelijks zingen van ontroering.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:Jawel. Hier op Walcheren wordt er in alle GG's gezongen tijdens een rouwdienst.

Op Zuid-Beveland is dat dan weer niet overal zo.
Ik woon niet in het Zuiden, het ging over het WestenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Valcke

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:
-DIA- schreef:De kerenraad kwam voor situaties te staan dat men niet wist hoe er mee om te gaan. Door het zingen en orgelspel kan de ernst van de dood werden gecamoufleerd. Daarom moest er paal en perk gesteld worden. Er wordt ook op gewezen als familieleden van alleen overgeblevenen de rouwdienst willen invullen. dan kan de kerkenraad voor zaken komen te staan die ze niet kan verantwoorden. Bijvoorbeeld als ook in een dankwoord tot de gestorvene wordt gesproken.
Wat een armoe als de psalmen weg worden geschoven uit een rouwdienst. Diepe, diepe armoe.
En denken we dat we zo onze dierbaren in de hemel kunnen zingen? De ernst van de dood, de oorzaak van de dood, de zekerheid dat ook wij voor God moeten verschijnen. Dat mag niet weggewuifd worden door zang en muziek.
Let wel, er is niets tegen het zingen. Het is juist zo goed om bij een sterven te kunnen zingen.. Maar dan moet het wel kunnen. Ik weet van mijn opa, toen een kind, een broer van mijn vader vroeg was gestorven. Hij was wonderlijk gesteld, en zei toen het kind gestorven was: Ik weet niet wat het is, maar ik kan wel zingen: Geloofd zij God met diepst ontzag... en er werd gezongen door de tranen heen. Vraag dan niet of dat mooi werd gezongen, maar het gaat dan om de inhoud, ook al kunnen we nauwelijks zingen van ontroering.
Is de dood ernstiger dan de Evangelieprediking? Nee toch? We moeten uiteindelijk onder alle omstandigheden psalmen kunnen zingen. Dat wil helemaal niet zeggen dat we daarmee ‘iemand in de hemel zingen’.
Orchidee

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

De dood gecamoufleerd door het zingen van psalmen
Hoe bedenk je zoiets?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:
Hollander schreef:
Is de dood ernstiger dan de Evangelieprediking? Nee toch? We moeten uiteindelijk onder alle omstandigheden psalmen kunnen zingen. Dat wil helemaal niet zeggen dat we daarmee ‘iemand in de hemel zingen’.
Hier wil ik liever niet op ingaan. U weet dat ik niet kan discussiëren en dan wordt het zo onstichtelijk. Verder wel in wezen met u eens. De dood kan soms op zich al een prediking zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Is de dood ernstiger dan de Evangelieprediking? Nee toch? We moeten uiteindelijk onder alle omstandigheden psalmen kunnen zingen. Dat wil helemaal niet zeggen dat we daarmee ‘iemand in de hemel zingen’.
Bij Asaf ging het er zo diep door, dat hij alleen nog maar kon klagen en niet zingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Jawel. Hier op Walcheren wordt er in alle GG's gezongen tijdens een rouwdienst.

Inderdaad. Ik had recent een begrafenis in een GG in het Zeeuwse. Er werd gezongen. Dat is zeker niet altijd gebruikelijk in mijn omgeving. Ook in onze kerk, geen GG, wordt niet of zelden gezongen.

Bij een kennelijk Kind van God was het hier gebruikelijk om bij het graf Ps 68 vers 2 te zingen. Ik hoor er nu weinig meer van dat het gebeurd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef: Is de dood ernstiger dan de Evangelieprediking? Nee toch? We moeten uiteindelijk onder alle omstandigheden psalmen kunnen zingen. Dat wil helemaal niet zeggen dat we daarmee ‘iemand in de hemel zingen’.
Bij Asaf ging het er zo diep door, dat hij alleen nog maar kon klagen en niet zingen.
Ik zeg niet dat een gelovige altijd kán zingen, maar dat hij altijd zou moeten kunnen zingen - namelijk als hij op zijn plaats is.
Hollander

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:Wat een armoe als de psalmen weg worden geschoven uit een rouwdienst. Diepe, diepe armoe.
En denken we dat we zo onze dierbaren in de hemel kunnen zingen? (...)
Sinds wanneer is het zingen van psalmen gelijk aan een zaligspreking? Dat is toch helemaal het doel niet van het zingen van psalmen?
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Bezorgd schreef:Onbegrijpelijk dat zo'n helder bijbels punt , wat je over de hele wereld in kerken ziet, zo makkelijk aan de kant wordt gezet.
Het kan niet anders of dit zijn de gevolgen van feministische invloeden.

Gelukkig ze je in sommige, wat meer evangelisch gekleurde, kringen , als bv Heartcry een omgekeerde beweging, en komt er weer meer aandacht voor de verschillen tussen man en vrouw en de daarbij behorende 'macht op het hoofd'
Klopt, bij mijn schoonmoeder in de RK bisschopskerk zien wij ook veel sluiers.
Is dat een gewone RKK ?
Mooi, in de jaren 50 liepen nog veel katholieken met een hoed op. En in het buitenland zie je nog veel sluiers in RK kerken.
De bisschopskerk in Groningen. Regelmatig gaat de bisschop van Groningen hier ook voor. Ik heb de indruk dat de overdenkingen en rituelen 'behoudender' zijn dan in veel andere RK kerken. Meerdere sluiers. Deze worden voor het merendeel gedragen door mensen uit Afrika en Oost Europa, veel persoonlijk geknield gebed voorafgaand aan de diensten en regelmatig oproepen om niet deel te nemen aan de communie als je de eerste communie niet hebt gedaan en als je hieraan meedoet dit op eerbiedige en juiste wijze te doen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Evenwel hoor ik de de laatste weken weer begrafenissen met orgelspel en zang. Ik vermoed, maar dat is slechts een vermoeden, dat die vanuit de aula bij de begraafplaats worden uitgezonden.
Je kunt het verschil toch wel horen tussen het elektronische pierement in de aula en het kerkorgel of het orgeltje in de trouwzaal?
~~Soli Deo Gloria~~
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Orchidee schreef:

Ik woon niet in het Zuiden, het ging over het WestenAfbeelding
Jantje woont in het Westen van Zeeland, dat zal het zijn....
Maar inderdaad in mijn omgeving, Zuid Beveland, wordt er in de meeste GG gemeenten niet gezongen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Evenwel hoor ik de de laatste weken weer begrafenissen met orgelspel en zang. Ik vermoed, maar dat is slechts een vermoeden, dat die vanuit de aula bij de begraafplaats worden uitgezonden.
Je kunt het verschil toch wel horen tussen het elektronische pierement in de aula en het kerkorgel of het orgeltje in de trouwzaal?
Nou nou, in sommige kerkjes staat ook zo'n blikken instrument. Dus daar hoef je niet persé voor in een zaaltje te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Nou nou, in sommige kerkjes staat ook zo'n blikken instrument. Dus daar hoef je niet persé voor in een zaaltje te zijn.
De vraag was toegesneden op de situatie ter plekke.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef:
De vraag was toegesneden op de situatie ter plekke.
In Rijssen-Noord is er geen blikken instrument hoor. Daar hebben ze een práchtig orgel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie