Aha...ook Riessens gergem toch?Johann schreef:JaMooie zeeuwse gewoonte
Johann schreef:Dat zou ik niet weten of de Rijssense GG ook 3 keer heeft, blijkbaar wel?
Ik dacht dat het over het algemeen alleen nog (maar) in Zeeland was!
Wel sinds mensenheugenis...refo schreef:Maar alzo is het van den beginne niet geweest.
Dat is helaas een feit. De praktijk is dat de middagdiensten maar matig (zacht uitgedrukt) worden bezocht. Je ziet ook meteen al verschil als er in de middagdienst een predikant voorgaat. Toch vind ik niet dat je de leediensten (waaronder zoveel zegen is verkregen) mag verachten. Ook deze diensten zijn openbare onderlinge samenkomsten die we niet mogen nalaten.Mara schreef:In de praktijk zie je toch dat mensen kiezen tussen de 2 diensten en niet alle 3 gaan.
Dat gebeurt ook als er een predikant is voor 2 kerken, mensen lopen dan toch vaak de dominee achterna, in het gebouw waar dan de leesdienst is, is het half leeg.
-DIA- schreef:Johann schreef:Dat zou ik niet weten of de Rijssense GG ook 3 keer heeft, blijkbaar wel?
Het is hier vanouds drie keer dienst:
9:30
14:30
19:30
De eerste dienst is een vrije stof
tweede dienst ook maar dan een leesdienst
derde dienst is de onmisbare leerdienst met prediking uit de Heidelberger Catechismus
Opmerking: In nog jonge Gereformeerde Gemeente van Rijssen-West geen derde diesnt
Deze is ook afgeschaft in de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente Bevervoorde
en of het nog in gebruik is bij de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland weet ik niet,
maar er zijn vast wel Rijssenaren die dit weten.
De middagdienst was in eerste instantie bedoeld voor mensen die 's morgens niet naar de
kerk konden, ouders die voor kinderen moeten zorgen etc.
Typfoutje, sorry! Het was trouwens tot in de jaren '80/'90 altijd 19:00 uur.Gijs83 schreef:-DIA- schreef:Johann schreef:Dat zou ik niet weten of de Rijssense GG ook 3 keer heeft, blijkbaar wel?
Het is hier vanouds drie keer dienst:
9:30
14:30
19:30
De eerste dienst is een vrije stof
tweede dienst ook maar dan een leesdienst
derde dienst is de onmisbare leerdienst met prediking uit de Heidelberger Catechismus
Opmerking: In nog jonge Gereformeerde Gemeente van Rijssen-West geen derde diesnt
Deze is ook afgeschaft in de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente Bevervoorde
en of het nog in gebruik is bij de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland weet ik niet,
maar er zijn vast wel Rijssenaren die dit weten.
De middagdienst was in eerste instantie bedoeld voor mensen die 's morgens niet naar de
kerk konden, ouders die voor kinderen moeten zorgen etc.
De avonddienst begint overigens niet om 19.30 uur maar om 18.30 uur. De Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland heef 2 diensten: 9.30 en 18.30 uur. De GGN(BiV) 3x: 8.45, 14.00 en 19.00 uur. Hoe de 3e dienst(de leesdienst) precies is ontstaan weet ik niet. Het is volgens mij m.n. bedoeld voor ouders met jonge kinderen, waarvan 1 van de ouders dan 2x naar kerk kan gaan, we hebben nl. geen creche. Een ieder is natuurlijk welkom.
Nee ,dank zij bibliotheken en internet, WIkipedia etc etc, weten we nu dat, toen christenen nog leefden volgens wat de Heilige Geest de apostelen had ingegeven op te schrijven en te verkondigen, dat toch anders was, dan hoe wij nu leven volgens de leerdoctrines, door mensen opgetekend(hoe goed bedoeld ook), daarom zal ik altijd meer waarde hechten aan een preek uit de Schrift dan aan een leerdienst.-DIA- schreef:Wel sinds mensenheugenis...refo schreef:Maar alzo is het van den beginne niet geweest.
Is die derde dienst niet ontstaan opdat ook de boeren, die door het melken van de koeien, de avonddiensten niet konden bijwonen?Gijs83 schreef:De avonddienst begint overigens niet om 19.30 uur maar om 18.30 uur. De Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland heef 2 diensten: 9.30 en 18.30 uur. De GGN(BiV) 3x: 8.45, 14.00 en 19.00 uur. Hoe de 3e dienst(de leesdienst) precies is ontstaan weet ik niet. Het is volgens mij m.n. bedoeld voor ouders met jonge kinderen, waarvan 1 van de ouders dan 2x naar kerk kan gaan, we hebben nl. geen creche. Een ieder is natuurlijk welkom.