Jongere schreef:Zita schreef:wij hadden zondagavond deze preek over Johannes 8:
http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=217. De meningen in de gemeente waren zeer uiteenlopend, van 'eindelijk eens klare taal van de kansel, hier kan niemand zich onschuldig voelen', tot 'wat een genante vertoning, de eerste helft van de preek, en wat was eigenlijk de boodschap?'. Ben wel benieuwd wat jullie vinden...
Voor wie zich stoort aan de gemeentezang: we zingen net twee weken ritmisch, dus we moeten het nog leren...
Ik vind het wel een mooie preek. Door de inleiding brengt hij het verhaal inderdaad wel erg dichtbij. Al moet je ook zeggen, dat zelfs al zou die vrouw een "gewone" overspelige zijn, zonder enig verhaal er achter - ook dan zijn Jezus' woorden van kracht. Wat vond je er zelf van?
ik had er wel wat moeite mee. Allereerst was het verhaal wel heel erg sensationeel, terwijl de geschiedenis in de Bijbel juist heel nuchter en zonder details wordt verteld. Een opmerking als: 'hun houding liet aan de verbeelding weinig over' of iets dergelijks lijkt mij niet heel gepast, omdat je je dan meteen gaat afvragen wat die houding was, wat nou niet bepaald een heilige gedachte is onder een preek.
Verder vond ik het wat moeilijk dat de bedoeling van het verhaal lijkt te zijn dat het overspel begrijpelijk wordt. Ik geloof heus wel dat achter iedere zonde een verhaal zit. Maar als wij tot Christus komen met die zonden, worden ze niet vergeven omdat de zonden begrijpelijk zijn, maar omdat Gods genade zoveel groter is dan onze zonden. De dominee zei in zijn verhaal dat ze geen vrouw was die bezeten was van wellusten. Maakt niet uit. Al was ze bezeten van wellusten en had ze iedere dag een andere man, als ze daarmee tot Christus kwam en haar zonden zou laten, dan waren ze vergeven. Of wij de zonden kunnen begrijpen doet er niet toe. Voor God is iedere zonde onbegrijpelijk, omdat iedere zonde strijdt met Zijn heiligheid.
Het kan ook zijn dat de dominee als bedoeling had om zondaren waar wij het liefst met een boogje omheen zouden lopen wat meer aanvaardbaar te maken. Door zijn verhaal zou je je wellicht kunnen identificeren met de overspelige vrouw. Dat is een goed streven, want wij zijn allen zondaren, en staan geen van allen onschuldig tegenover het zevende gebod. Zijn verhaal is echter zo bizar, dat het mij gewoonweg niet lukt om mij te identificeren met die vrouw. Een wat minder extreem verhaal had de vrouw wellicht wat dichterbij gebracht.
En tenslotte vond ik de boodschap in de preek wat mager. Ik had graag wat meer de uitnodiging tot ALLE zondaren gehoord om met hun zonden tot Christus te gaan, hun zonden te betreuren en ze voortaan te laten.