Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Nee, dat doet Hij niet. Laten we de dingen gewoon Bijbels benoemen. Dat is al mooi genoeg.
Verder betwijfel ik of herders dat in het echie ook doen.
Verder betwijfel ik of herders dat in het echie ook doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
oké; laten we het dan verdrukking; tuchtiging; kastijding noemen
en het 'hoe' aan de Herder overlaten.
bijv.
"Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw woord"
bijv.
Nou Gijs, bijzonder hoor. Ik heb ook een prekenboek van ds Venema.Gijs83 schreef:Onze dominee had gisteren een vrije zondag. 1 van onze medeforummers mocht hem beluisteren.
Wij hadden derhalve 3 leesdiensten:
's-morgens: Psalm 119:49: Gedenk des woords, tot Uw knecht gesproken, op het hetwelk Gij mij hebt doen hopen(leespreek van wijlen Ds.W.C.Lamain). Dit keer zeer goed te volgen preek van Ds.Lamain
's-middags: Openb.3:20a: Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en deur opendoen(leespreek van wijlen Ds.Chr.van Dam)
's-avonds: ging we helemaal naar de andere kant van de Bijbel: Genesis 3:21: En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen en toog ze hun aan.(leespreek van wijlen Ds.E.Venema)(-DIA- had niet gedacht dat het van hem was, jij wellicht wel). Het was bijzondere preek over een bijzondere tekst. Wel aansprekend ook voor de jeugd!
Herkende je stijl niet ? Eenvoudig, lief, gunnend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Heb wel enige moeite met deze beeldspraak. Ik kan niet geloven dat een herder dit uberhaupt zou doen. Als ik de boeken van Philip Keller hierover leest (o.a. hoe een herder psalm 23 ziet (hij is zelf herder geweest en werd later predikant)), gaat deze beeldspraak absoluut niet op.helma schreef:en ik ben blij dat Hij wel pootjes breekt....refo schreef:Ik ben blij dat de echte Herder geen pootjes breekt.
De Bijbel spreekt ook niet in deze beeldspraak, eerder andersom, nl. dat de herder het verlorene (telkens) opzoekt.
Het snoeien van ranken is echter wel legitiem.
Maak dus geen irreële beelden om geestelijke zaken uit te leggen.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
ik had ook al wat genuanceerder gereageerdDa Capo schreef:Heb wel enige moeite met deze beeldspraak. Ik kan niet geloven dat een herder dit uberhaupt zou doen. Als ik de boeken van Philip Keller hierover leest (o.a. hoe een herder psalm 23 ziet (hij is zelf herder geweest en werd later predikant)), gaat deze beeldspraak absoluut niet op.helma schreef:en ik ben blij dat Hij wel pootjes breekt....refo schreef:Ik ben blij dat de echte Herder geen pootjes breekt.
De Bijbel spreekt ook niet in deze beeldspraak, eerder andersom, nl. dat de herder het verlorene (telkens) opzoekt.

helma schreef:oké; laten we het dan verdrukking; tuchtiging; kastijding noemen
bijv.
Het was enkel een voorbeeld hoe de Heere met Zijn kinderen de weg wil of kan gaan.Da Capo schreef:Heb wel enige moeite met deze beeldspraak. Ik kan niet geloven dat een herder dit uberhaupt zou doen. Als ik de boeken van Philip Keller hierover leest (o.a. hoe een herder psalm 23 ziet (hij is zelf herder geweest en werd later predikant)), gaat deze beeldspraak absoluut niet op.helma schreef:en ik ben blij dat Hij wel pootjes breekt....refo schreef:Ik ben blij dat de echte Herder geen pootjes breekt.
Maar er zijn lammetjes die zulk een behandeling moeten ondergaan om ze bij de Heere te doen blijven.
Er is door mij ook niet gesteld dat er altijd pootjes moeten worden gebroken, maar ook zoals jezelf zegt de ranken moeten worden gesnoeid.
De weg die God kiest is geheel toegesneden op het lammetje zelf.
Is dat geen genade als de Heere toepast wat Hij nodig acht?
Souverein, toegespitst op zondaren die Hij van eeuwigheid heeft liefgehad.
Daarom maak ik bezwaar tegen jouw veronderstelling dat dit een irreël beeld zou zijn.
Leer mij de Weg door U bepaald.....
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Dat God zijn kinderen kastijd is voluit Bijbels. Maar om beelden te gebruiken die niet kloppen (een herder breekt niet een pootje van een lammetje omdat 'ie anders wegloopt) gaat mij te ver. Er zijn genoeg andere beelden (ook uit de Schrift) die het kastijden door God uitleggen/illustreren.jvdg schreef:Het was enkel een voorbeeld hoe de Heere met Zijn kinderen de weg wil of kan gaan.Da Capo schreef:Heb wel enige moeite met deze beeldspraak. Ik kan niet geloven dat een herder dit uberhaupt zou doen. Als ik de boeken van Philip Keller hierover leest (o.a. hoe een herder psalm 23 ziet (hij is zelf herder geweest en werd later predikant)), gaat deze beeldspraak absoluut niet op.helma schreef:en ik ben blij dat Hij wel pootjes breekt....refo schreef:Ik ben blij dat de echte Herder geen pootjes breekt.
Maar er zijn lammetjes die zulk een behandeling moeten ondergaan om ze bij de Heere te doen blijven.
Er is door mij ook niet gesteld dat er altijd pootjes moeten worden gebroken, maar ook zoals jezelf zegt de ranken moeten worden gesnoeid.
De weg die God kiest is geheel toegesneden op het lammetje zelf.
Daarom maak ik bezwaar tegen jouw veronderstelling dat dit een irreël beeld zou zijn.
Leer mij de Weg door U bepaald.....
Zeker, het is zelfs een heerlijke wetenschap. Als je je zo mag onderwerpen aan de weg die de Heere met je gaat, dat geeft ware rust.jvdg schreef: Is dat geen genade als de Heere toepast wat Hij nodig acht?
Souverein, toegespitst op zondaren die Hij van eeuwigheid heeft liefgehad.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Vanavond de Bijbellezing:
PSALM 89 vers 39 t/m 46
Lees de tekst maar na.
Het thema luidde:
EEN DIEPE KLACHT
Verdeeld in drie hoofdpunten:
1. Een grote tegenstelling
2. Een diepe teleurstelling
3. Een stille geruststelling
PSALM 89 vers 39 t/m 46
Lees de tekst maar na.
Het thema luidde:
EEN DIEPE KLACHT
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik vond het enigzins moeilijke stof. Het ging ook om de omwenteling in die Psalm 89. Eerst werd heel positief over 'zijn troon' gesproken en vanaf hier heel negatief. Dan kwam omdat de kinderen van God(Israel) zijn wetten hadden verlaten. Een belofte wil in dit geval niet zeggen dat die op onze manier/wijze komt. Het volk werd nl.opstandig. Daar kwam het volgens mij ongeveer op neer.-DIA- schreef:Vanavond de Bijbellezing:
PSALM 89 vers 39 t/m 46
Lees de tekst maar na.
Het thema luidde:
EEN DIEPE KLACHT
Matthew Henry schrijft in de voorrede van deze psalm het volgende:Gijs83 schreef:Ik vond het enigzins moeilijke stof. Het ging ook om de omwenteling in die Psalm 89. Eerst werd heel positief over 'zijn troon' gesproken en vanaf hier heel negatief. Dan kwam omdat de kinderen van God(Israel) zijn wetten hadden verlaten. Een belofte wil in dit geval niet zeggen dat die op onze manier/wijze komt. Het volk werd nl.opstandig. Daar kwam het volgens mij ongeveer op neer.-DIA- schreef:Vanavond de Bijbellezing:
PSALM 89 vers 39 t/m 46
Lees de tekst maar na.
Het thema luidde:
EEN DIEPE KLACHT
Vele psalmen, die beginnen met een klacht en gebed, eindigen met blijdschap en lofzegging
en deze eindigt met klachten en smekingen, want de psalmist verhaalt Gods vroegere gunsten,
en dan verzwaart hij met de beschouwing daarvan het tegenwoordige leed
In het blijde liefelijke deel van de psalm geeft de psalmist de eer aan God, en neemt hij vertroosting v
oor zichzelf en zijn vrienden. Dit doet hij op meer beknopte wijze, melding makende van zijn verbond
(vs. 3-5), maar meer uitvoerig in de volgende verzen, waarin hij:
a. De heerlijkheid en volmaaltheid Gods aanbidt (vs. 8-15)
b. Zich verblijdt in de gelukzaligheid, van hen die in gemeenschap met Hem worden toegelaten. (vs. 16-19)
c. Hij stelt al zijn hoop op Gods verbond met David, als type van Christus (vs. 20-38)
Dan volgt het treurige deel van deze psalm
a. Hierin klaagt hij over de tegenwoordige toestand van de vorst en de koninkljke familie (vs. 39-46)
b. Hij klaagt erover bij God (vs. 47-50)
c. En besluit met een gebed om herstel.
Bij het zingen van deze psalm moeten wij hoge gedachten hebben van God, en een levendig geloof in Zijn verbond
met de Verlosser, en een medegevoel voor het deel van de kerk, dat in beproeving en lijden is.
Ik zou je aanraden de hele verklaring van Matthew Henry erop na te lezen, dan wordt er wel wat meer duidelijk.
Vooral bij de nu behandelde verzen (vanaf vers 47) staan wel goede verhelderende opmerkingen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
's morgens:
Datum: 2010-09-26 Zondag
Tijd: 10:00
"Voorbereiding"
Lezen: Titus 2
Tekst: Titus 2:11-13
Thema: Jezus is het Licht der wereld
Punten:
1. Het Licht is opgegaan. (vers 11)
2. Mijd de duisternis. (vers 12)
3. Verwacht de volle dag. (vers 13)
Psalm Ps. 25:10
Psalm Ps. 80:5,11
Psalm Lofzang van Zacharias: 4,5
Psalm Ps. 68:2
Psalm Ps. 89:7
's middags:
Tijd: 15:30
Lezen: Psalm 29
Tekst: Psalm 29
Thema: David bezingt de machtige werken van de HEERE
Punten:
De oproep om Hem te eren
De macht van Zijn stem
De troost van Zijn zegen
Psalm 29: 1
Psalm 8: 3
Psalm 29: 2-3-4
Psalm 29: 5
Psalm 29: 6
Tijd: 10:00
"Voorbereiding"
Lezen: Titus 2
Tekst: Titus 2:11-13
Thema: Jezus is het Licht der wereld
Punten:
1. Het Licht is opgegaan. (vers 11)
2. Mijd de duisternis. (vers 12)
3. Verwacht de volle dag. (vers 13)
Psalm Ps. 25:10
Psalm Ps. 80:5,11
Psalm Lofzang van Zacharias: 4,5
Psalm Ps. 68:2
Psalm Ps. 89:7
's middags:
Tijd: 15:30
Lezen: Psalm 29
Tekst: Psalm 29
Thema: David bezingt de machtige werken van de HEERE
Punten:
De oproep om Hem te eren
De macht van Zijn stem
De troost van Zijn zegen
Psalm 29: 1
Psalm 8: 3
Psalm 29: 2-3-4
Psalm 29: 5
Psalm 29: 6
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- JolandaOudshoorn
's morgens: Mijn God is rechtvaardig, nav Romeinen 2. Een waarschuwende en bemoedigende preek dat God door Zijn Liefde ok rechtvaardig is.
's avonds: Feest in de woestijn. We hadden de opening van het winterwerk met daarna preekbespreking. Thema van dit seizoen is 1,2,3, vier! Opnieuw een leerzame en bemoedigende preek!
's avonds: Feest in de woestijn. We hadden de opening van het winterwerk met daarna preekbespreking. Thema van dit seizoen is 1,2,3, vier! Opnieuw een leerzame en bemoedigende preek!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
's Morgens: 3e preek uit de Tabernakel-serie over het brandofferaltaar en het wasbekken - over de plaats van zonde in leven van christen.
's MIddags: 2e preek uit serie van 3 leerdiensten over het boek Habakuk. Thema: Gods antwoord op Habakuks klacht.
Mooie, leerzame en evenwichtige preken.
's MIddags: 2e preek uit serie van 3 leerdiensten over het boek Habakuk. Thema: Gods antwoord op Habakuks klacht.
Mooie, leerzame en evenwichtige preken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
´s Morgens; Jesaja 32 en met name; En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.
´s Middags; 1 Samuël 1; de gelofte van Hanna
´s Avonds; Psalm 78 met de catechismus afdeling van week 39; Wat wil God in het vijfde gebod?
Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteldzijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf metbehoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebrekengeduld hebbe , aangezien het Gode belieft, ons door hun hand te regeren.
´s Avonds; Psalm 78 met de catechismus afdeling van week 39; Wat wil God in het vijfde gebod?
Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteldzijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf metbehoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebrekengeduld hebbe , aangezien het Gode belieft, ons door hun hand te regeren.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Sooow hé... hebben jullie 3 x kerk op zondag?Johann schreef:´s Morgens; Jesaja 32 en met name; En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!