Oh ik dacht een jonge vrouw hahaDodo schreef:Is Geytenbeekje een vrouw? Ik dacht een (jonge) man, maar waarom weet ik eigenlijk niet.samanthi schreef:Ze bedoelde, denk ik, 3e's, maar goed dat hoor je toch niet als je zingt.Hendrikus schreef:Da's Psalm 7. De berijming van 1968 (waaruit deze is overgenomen) schrijft de godsnaam met twee e's.Geytenbeekje schreef:Nummer 7 is deze ?
Here mijn God, Gij hoedt mijn leven
Valt me wel op dat Here met 1 e wordt geschreven.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Dat kan ook buiten de eredienst, op een zangavond met de verenigingen ofzo, of, in sommige GG-gemeenten (zoals die van mij) op tweede kerstdag, tijdens een zangdienst, zoals dat genoemd wordt.Amstelodamense schreef:Het is toch mooi om met kerst "Stille Nacht, Heilige Nacht" te kunnen zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ja, dat snap iksamanthi schreef:Ze bedoelde, denk ik, 3e's, maar goed dat hoor je toch niet als je zingt.Hendrikus schreef:Da's Psalm 7. De berijming van 1968 (waaruit deze is overgenomen) schrijft de godsnaam met twee e's.Geytenbeekje schreef:Nummer 7 is deze ?
Here mijn God, Gij hoedt mijn leven
Valt me wel op dat Here met 1 e wordt geschreven.

~~Soli Deo Gloria~~
-
Eens, dat kan zeker. Maar ik snap nooit zo goed dat in de eredienst dit soort liederen niet gezongen zouden kunnen worden en buiten de eredienst wel. Komt op mij gekunsteld over. Of het kan en dan altijd of het kan helemaal niet.Jantje schreef:Dat kan ook buiten de eredienst, op een zangavond met de verenigingen ofzo, of, in sommige GG-gemeenten (zoals die van mij) op tweede kerstdag, tijdens een zangdienst, zoals dat genoemd wordt.Amstelodamense schreef:Het is toch mooi om met kerst "Stille Nacht, Heilige Nacht" te kunnen zingen.
Laat ik het zo stellen: waarom kan het buiten de eredienst wel?
-
Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?MePaul schreef:In 90% van de weerklank gemeentes gaat het zonder grote problemen.
Echter het feit dat er gemeentes zijn die de bundel invoeren en later weer alleen psalmen gaan zingen, laat zien dat het een gevoelig onderwerp is.
Neem de singelkerk in Ridderkerk (als positief voorbeeld) die al jaren bezinnen, en niet zomaar een bundel invoeren.
Neem hervormd Nijkerkerveen (als negatief voorbeeld). In deze gemeente was ritmisch zingen al een grote stap. Er was weerstand tegen ritmisch zingen. Van de ene op de andere zondag ritmisch + Weerklank. Dat noem ik geen bezinning.
-
Als er een hoop gemeenteleden niet weten hoe ze dat moeten zingen...Amstelodamense schreef:Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?MePaul schreef:In 90% van de weerklank gemeentes gaat het zonder grote problemen.
Echter het feit dat er gemeentes zijn die de bundel invoeren en later weer alleen psalmen gaan zingen, laat zien dat het een gevoelig onderwerp is.
Neem de singelkerk in Ridderkerk (als positief voorbeeld) die al jaren bezinnen, en niet zomaar een bundel invoeren.
Neem hervormd Nijkerkerveen (als negatief voorbeeld). In deze gemeente was ritmisch zingen al een grote stap. Er was weerstand tegen ritmisch zingen. Van de ene op de andere zondag ritmisch + Weerklank. Dat noem ik geen bezinning.
Eerbied en orde is ook heel belangrijk.
Dan ga je dat toch oefenen? Zo moeilijk is het niet. Een goed psalmboek heeft al cursief en niet-cursief gedrukte lettergrepen, zodat ook mensen die geen noten kunnen lezen duidelijk kunnen zien welke noten lang en welke kort moeten worden gezongen. Een of twee doordeweekse oefenavonden, een goede begeleiding, en dan zul je eens zien hoe soepel dat gaat.Geytenbeekje schreef:Als er een hoop gemeenteleden niet weten hoe ze dat moeten zingen...Amstelodamense schreef: Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?
Waar een wil is, is een weg. Waar onwil is, wordt het wat lastiger.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Tuurlijk, zo moeilijk is het niet. We mogen ons toch wel een beetje inspannen? Wordt ook altijd gezegd bij het onderzoeken van de Bijbel (wat ik geheel beaam), bijv. als tegenwerping voor introductie HSV. Dan moeten we wel consequent zijn, dan geldt dat evenzo voor het zingen van de psalmen. Span je in, oefen thuis voor het zo mooi mogelijk vertolken van onze psalmen.Hendrikus schreef:Dan ga je dat toch oefenen? Zo moeilijk is het niet. Een goed psalmboek heeft al cursief en niet-cursief gedrukte lettergrepen, zodat ook mensen die geen noten kunnen lezen duidelijk kunnen zien welke noten lang en welke kort moeten worden gezongen. Een of twee doordeweekse oefenavonden, een goede begeleiding, en dan zul je eens zien hoe soepel dat gaat.Geytenbeekje schreef:Als er een hoop gemeenteleden niet weten hoe ze dat moeten zingen...Amstelodamense schreef: Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?
-
Niet ritmisch vind ik ook mooi, in onze gemeente zingen we niet langzaam dus zo als het nu is vind ik het prima.Hendrikus schreef:Dan ga je dat toch oefenen? Zo moeilijk is het niet. Een goed psalmboek heeft al cursief en niet-cursief gedrukte lettergrepen, zodat ook mensen die geen noten kunnen lezen duidelijk kunnen zien welke noten lang en welke kort moeten worden gezongen. Een of twee doordeweekse oefenavonden, een goede begeleiding, en dan zul je eens zien hoe soepel dat gaat.Geytenbeekje schreef:Als er een hoop gemeenteleden niet weten hoe ze dat moeten zingen...Amstelodamense schreef: Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?
-
Is ook prima, smaken verschillen. Maar ik heb het nu over mijn eigen persoonlijke voorkeur. Vind psalmen nog mooier uitkomen als ze ritmisch worden gezongen. Zeker als je psalm 23 neemt en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.Geytenbeekje schreef:Niet ritmisch vind ik ook mooi, in onze gemeente zingen we niet langzaam dus zo als het nu is vind ik het prima.Hendrikus schreef:Dan ga je dat toch oefenen? Zo moeilijk is het niet. Een goed psalmboek heeft al cursief en niet-cursief gedrukte lettergrepen, zodat ook mensen die geen noten kunnen lezen duidelijk kunnen zien welke noten lang en welke kort moeten worden gezongen. Een of twee doordeweekse oefenavonden, een goede begeleiding, en dan zul je eens zien hoe soepel dat gaat.Geytenbeekje schreef:Als er een hoop gemeenteleden niet weten hoe ze dat moeten zingen...Amstelodamense schreef: Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?
-
- Verbannen
Er was een poos geleden een andere forummer, die dat ook geweldig vond. Ik zou het terug moeten zoeken, maar die schreef letterlijk wat jij ook schrijft.Amstelodamense schreef:Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?MePaul schreef:In 90% van de weerklank gemeentes gaat het zonder grote problemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Nou, da's mooiJantje schreef:Er was een poos geleden een andere forummer, die dat ook geweldig vond. Ik zou het terug moeten zoeken, maar die schreef letterlijk wat jij ook schrijft.Amstelodamense schreef:Wat zou ik het enorm toejuichen als we bij ons ritmisch zouden gaan zingen. Zoveel mooier en zoveel muzikaler. Het moet toch onze insteek zijn om het maximale te doen om God groot te maken? En niet lui op hele noten?MePaul schreef:In 90% van de weerklank gemeentes gaat het zonder grote problemen.
-
Omdat als je de Psalmen langzaam maar zeker gaat opgeven in de eredienst, ze uiteindelijk nergens meer gezongen worden. En omdat vervolgens daarmee het geestelijk klimaat in een gemeente verarmt. De eredienst mag in dit opzicht best een aparte status hebben: daar komt de gemeente voor Gods aangezicht, komt het Woord aan het woord en zingen we - in verbondenheid met Israël - de Psalmen. Liederen uit Weerklank, Op Toonhoogte etc. kunnen prima op andere momenten in het gemeenteleven en het gezin gezongen worden, graag zelfs.Amstelodamense schreef:Eens, dat kan zeker. Maar ik snap nooit zo goed dat in de eredienst dit soort liederen niet gezongen zouden kunnen worden en buiten de eredienst wel. Komt op mij gekunsteld over. Of het kan en dan altijd of het kan helemaal niet.
Laat ik het zo stellen: waarom kan het buiten de eredienst wel?
Hier beneden is het niet.
Dat is een veel gehoord argument, maar het is een non-argument. Waar ik ook kom, overal waar gezangen worden gezongen, nemen de psalmen nog steeds een belangrijke plaats in binnen de liturgie. Ook in gemeenten die al sinds mensenheugenis gezangen zingen. Als die hellendvlaktheorie wáár was geweest, zouden de psalmen daar allang uit beeld zijn verdwenen. Maar het is dus domweg niet waar.Germanicus schreef: Omdat als je de Psalmen langzaam maar zeker gaat opgeven in de eredienst, ze uiteindelijk nergens meer gezongen worden. En omdat vervolgens daarmee het geestelijk klimaat in een gemeente verarmt. De eredienst mag in dit opzicht best een aparte status hebben: daar komt de gemeente voor Gods aangezicht, komt het Woord aan het woord en zingen we - in verbondenheid met Israël - de Psalmen. Liederen uit Weerklank, Op Toonhoogte etc. kunnen prima op andere momenten in het gemeenteleven en het gezin gezongen worden, graag zelfs.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Ik ben er nog niet zo overtuigd van het feit dat de hellendvlaktheorie in dezen zo’n onzin is. Gemeenten waar jij komt, zullen de (voorlopig) nog weten te bewaren. En dat is mooi. Maar daarnaast zijn er legio gemeenten die compleet zijn losgezongen van de Psalmen en waar ook een Bijbelse prediking op de helling is gegaan.Hendrikus schreef:Dat is een veel gehoord argument, maar het is een non-argument. Waar ik ook kom, overal waar gezangen worden gezongen, nemen de psalmen nog steeds een belangrijke plaats in binnen de liturgie. Ook in gemeenten die al sinds mensenheugenis gezangen zingen. Als die hellendvlaktheorie wáár was geweest, zouden de psalmen daar allang uit beeld zijn verdwenen. Maar het is dus domweg niet waar.Germanicus schreef: Omdat als je de Psalmen langzaam maar zeker gaat opgeven in de eredienst, ze uiteindelijk nergens meer gezongen worden. En omdat vervolgens daarmee het geestelijk klimaat in een gemeente verarmt. De eredienst mag in dit opzicht best een aparte status hebben: daar komt de gemeente voor Gods aangezicht, komt het Woord aan het woord en zingen we - in verbondenheid met Israël - de Psalmen. Liederen uit Weerklank, Op Toonhoogte etc. kunnen prima op andere momenten in het gemeenteleven en het gezin gezongen worden, graag zelfs.
Hier beneden is het niet.