Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Geplaatst: 14 dec 2017, 09:20
Dat er een toeleidende weg is ben ik mee eens, maar dan ben je nog niet wedergeboren.
Dat bedoel ik er nu juist niet mee te zeggen. Maar dat je niet op je ellende kennie moet haan zitten wachtenCvdW schreef:Dat er een toeleidende weg is ben ik mee eens, maar dan ben je nog niet wedergeboren.
In de reactie van @JCRyle komt naar voren dat een bevindelijke prediking opkomt uit het Woord. Het is duidelijk dat elke ervaring dient getoetst te worden aan het Woord.CvdW schreef:@Zekerheid:
Overigens vind ik te tegenstelling tussen de toetssteen in het innerlijk enerzijds en het komen tot Christus anderzijds ondeugdelijk. Het doel van deze toets is namelijk om de luisteraar op te binden dat er buiten Christus geen zaligheid is, en dat zij juist daarom Hem moeten gaan zoeken indien zij niets beleefd hebben.
JCRyle heeft er al goed op gereageerd.
@Zekerheid laat zien dat beleving (bevinding) boven het Woord staat. Waar staat dat in de Schrift dat dit de lijn is?
@Samanthi:
“Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden.
U citeert via een link die niet bereikbaar is.
Persoonlijk vind ik dit een gevaarlijke zin. Er zijn dus mensen die ellendekennis (gestalten) kennen, zonder Christus. Waar is dit te lezen in Gods Woord? Hier wordt het losgekoppeld, terwijl het bij elkaar hoort.
De link is nog steeds onbereikbaar. Het gaat hier over "gewoonlijk" (bij toeleidende weg door de wet en zware wettische overtuigingen) en over "sommigen" tot wie Christus komt gelijk een ree, enz.samanthi schreef:Erasmiaan schreef:Drie stukken zijn nodig. Maar pas op om het stuk der ellende zo te bagatelliseren. Christus spreekt de treurenden zalig. En in psalm 51 staat dat een gebroken hart en een verslagen geest God welbehaaglijk zijn. Philpot zegt ergens in zijn preken dat oprecht wenen en treuren over de zonde het op één na beste plekje is.ejvl schreef:Precies. Want dan heb je nog helemaal niks.Zekerheid schreef: Ik denk dat we het eens zijn dat het beleven van de verlorenheid nodig is, maar dat dit enkele feit niet genoeg is tot zaligheid.
En als God in een mensenleven gaat werken begint dat doorgaans met het openleggen van de staat der ellende. Zou het stuk der ellende bij het preken over de toe-eigening des Heils dan ook niet een voorname plaats dienen te krijgen in de prediking?
“Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt..."
http://www.theologienet.nl/documenten/R ... de%20I.pdf(blz. 216)
Je kunt er twee delen van lezen en het is idd evenwichtig, zo ga je niet om zondenkennis vragen en ook zijn er geen struikelblokken om tot Christus te gaan, let wel ik weet dat vele dan zeggen ze wil om de zonden heen, nee, dat nu juist niet, maar voor iemand die Christus nog niet kent, mag je niet de blokkade opwerpen van: je moet eerst het stuk der ellende kennen.Jongere schreef:Volgens mij zegt Erasmiaan precies hetzelfde als Rutherford in dit citaat. Ze gebruiken er alleen een verschillend woord voor. Erasmiaan "doorgaans" en Rutherford "gewoonlijk".
Een mooi citaat overigens. Ik wilde wel dat dit evenwicht vaker doorklonk. Zowel het "gewoonlijk" als de uitzondering laten klinken. Dat trekt heel vaak scheef 1 van beide kanten op...
heb um verbeterdTiberius schreef:Die puntjes in zo’n url werken niet, je moet hem helemaal overnemen. Nu krijg je een 404-pagina,
Wat ik lees in Rutherfords citaat zegt nog net iets meer dan jij er hier uithaalt, waarmee ik het in principe wel eens ben. Rutherford zegt: we mogen geen bekeringswegen normatief maken, of doen alsof de Heere Zijn kinderen maar via één weg leidt.samanthi schreef:Je kunt er twee delen van lezen en het is idd evenwichtig, zo ga je niet om zondenkennis vragen en ook zijn er geen struikelblokken om tot Christus te gaan, let wel ik weet dat vele dan zeggen ze wil om de zonden heen, nee, dat nu juist niet, maar voor iemand die Christus nog niet kent, mag je niet de blokkade opwerpen van: je moet eerst het stuk der ellende kennen.Jongere schreef:Volgens mij zegt Erasmiaan precies hetzelfde als Rutherford in dit citaat. Ze gebruiken er alleen een verschillend woord voor. Erasmiaan "doorgaans" en Rutherford "gewoonlijk".
Een mooi citaat overigens. Ik wilde wel dat dit evenwicht vaker doorklonk. Zowel het "gewoonlijk" als de uitzondering laten klinken. Dat trekt heel vaak scheef 1 van beide kanten op...
Dit klopt niet. Brakel heeft het dan over degenen die in veel bedaardheid en allengskens bekeerd worden. Dát zijn, volgens Brakel doorgaans de bestendigste en vaste christenen. Pas in de volgende subparagraaf heeft hij het over 'de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van de meesten'.Jongere schreef:Brakel heeft ook zo'n passage, waaruit vaak alleen wordt geciteerd dat de Heere sommigen liefelijk trekt tot Christus, als Zacheüs. Daarna schrijft hij echter over de 'gewone weg'. En, opmerkelijk, hij schrijft daarbij dat dat de meest bestendige christenen zijn!
Je hebt gelijk. Echter, nu ik het nalees zie ik niet bijzonder veel verschil tussen deze vierde groep mensen (die "kalm de waarheden zien") en de vijfde groep mensen ("die langzamerhand worden bekeerd met veel wisselingen"). De gewone weg van de bekering is een uitwerking van deze laatste groep mensen. Inhoudelijk lijken ze echter sterk op elkaar (vandaar ook mijn verwisseling), en ik kan niet zo goed zien welk verschil Brakel bedoeld moet hebben tussen deze twee groepen.Posthoorn schreef:Dit klopt niet. Brakel heeft het dan over degenen die in veel bedaardheid en allengskens bekeerd worden. Dát zijn, volgens Brakel doorgaans de bestendigste en vaste christenen. Pas in de volgende subparagraaf heeft hij het over 'de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van de meesten'.Jongere schreef:Brakel heeft ook zo'n passage, waaruit vaak alleen wordt geciteerd dat de Heere sommigen liefelijk trekt tot Christus, als Zacheüs. Daarna schrijft hij echter over de 'gewone weg'. En, opmerkelijk, hij schrijft daarbij dat dat de meest bestendige christenen zijn!
Het gaat mij niet om te zeggen dat bepaalde dingen wel of niet gekend, maar om mensen niet bij Christus vandaan te houden door van alles op te leggen wat eerst beleefd moet worden voor hij naar de Heere Juzus mag gaan.Jongere schreef:Je hebt gelijk. Echter, nu ik het nalees zie ik niet bijzonder veel verschil tussen deze vierde groep mensen (die "kalm de waarheden zien") en de vijfde groep mensen ("die langzamerhand worden bekeerd met veel wisselingen"). De gewone weg van de bekering is een uitwerking van deze laatste groep mensen. Inhoudelijk lijken ze echter sterk op elkaar (vandaar ook mijn verwisseling), en ik kan niet zo goed zien welk verschil Brakel bedoeld moet hebben tussen deze twee groepen.Posthoorn schreef:Dit klopt niet. Brakel heeft het dan over degenen die in veel bedaardheid en allengskens bekeerd worden. Dát zijn, volgens Brakel doorgaans de bestendigste en vaste christenen. Pas in de volgende subparagraaf heeft hij het over 'de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van de meesten'.Jongere schreef:Brakel heeft ook zo'n passage, waaruit vaak alleen wordt geciteerd dat de Heere sommigen liefelijk trekt tot Christus, als Zacheüs. Daarna schrijft hij echter over de 'gewone weg'. En, opmerkelijk, hij schrijft daarbij dat dat de meest bestendige christenen zijn!
Overigens blijft wat ik bedoel wel staan: Brakel schrijft dit (de bestendigheid) niet bij de zgn. "Zacheüs"-bekering, maar bij een bekering waarin alle 'waarheden' hun plek hebben. Daarbij noemt hij ook: "in kalmte zien zij hun zonden en hun ellendige staat buiten Christus". Ik denk dat hij gelijk heeft dat een bekering waarin deze dingen een duidelijke plaats hebben, de meeste 'bestendigheid' geeft.
Ds. Kok zei vroeger dat er maar één toeleidende weg is. Van je huis naar de kerk. Ik denk dat hij daarin gelijk had. De Schrift leert immers geen toeleidende weg, maar roept direct op tot geloof en bekering in de Heere Jezus Christus.CvdW schreef:Dat er een toeleidende weg is ben ik mee eens, maar dan ben je nog niet wedergeboren.
Dan haal je de dingen toch echt door elkaar. Een prediker kan/mag natuurlijk niet oproepen om de toeleidende weg te bewandelen... dat betekent nog niet dat die niet bestaat. Zelfs als het zo snel gaat als bij Paulus, is er nog sprake van een toeleidende weg. Toen hij voor Damascus op de grond viel, was hij echt nog niet in Christus overgegaan.Ditbenik schreef:Ds. Kok zei vroeger dat er maar één toeleidende weg is. Van je huis naar de kerk. Ik denk dat hij daarin gelijk had. De Schrift leert immers geen toeleidende weg, maar roept direct op tot geloof en bekering in de Heere Jezus Christus.CvdW schreef:Dat er een toeleidende weg is ben ik mee eens, maar dan ben je nog niet wedergeboren.