eilander schreef:JCRyle schreef:eilander schreef:Ik stel dat het Woord hét middel is, ja. Kun jij op grond van Gods Woord iets anders verdedigen?
Ja. Geest, gebed, schepping e.d. sla je gemakshalve over. Het Woord is een middel. Een belangrijk, zo niet het belangrijkste middel. Maar het is een middel. De Heere werkt niet alleen door Zijn Woord. Ook door Zijn Geest bijv. Hij spreekt ook tot ons door de schepping.
Deels eens. Maar absoluut oneens als je dit als motivatie gebruikt om dan de prediking over te slaan. Of een niet-verstaanbare preek te gaan bijwonen.
Er staat niet in de Bijbel dat het geloof gewerkt wordt door de schepping. Zie psalm 19. Kun je jouw mening daarover motiveren?
Dit was mijn motivatie niet. Ik ging alleen in op een eenzijdigheid. Ik citeer enkele woorden:
Vraag: Heeft God nu niet enige boeken gegeven, waaruit men Hem moeten leren kennen?
Antwoord: Ja, drie boeken. 1e het boek der Natuur; 2e, het boek der Consciëntie; 3e, het boek der Schriftuur.
Vraag: Wat verstaat gij door het boek der natuur?
Antwoord: De ganse natuur, heel het geschapene, In al de schepselen wil God hebben, dat wij leren zullen. Dat is Hem welbehaaglijk, dat men Hem leert kennen in Zijn Voorzienigheid, zowel in 't minst, als in 't meest, Job 12:17-19: "Vraag toch de beesten, de vissen der zee, de vogelen des hemels, elkeen zal het u leren, dat de hand des Heeren dit doet". Jesaja 40:26: "Heft uw ogen omhoog, en ziet, wie deze dingen geschapen heeft, die in getal hun heir voortbrengt".
Vraag: Wat leren wij uit dat boek der natuur van God kennen?
Antwoord: 1e, dat Hij daar de Maker van is. Elk schepseltje zegt: "Ik ben van mijzelve niet, ik heb een maker". Gij kunt geen huis of gebouw zien, of het heeft een maker; zo ook al wat gij ziet, heeft een maker. Die Maker is God. 2e, leren wij Zijn eigenschappen kennen, die uitblinken als een parel aan een kroon: Zijn grote kracht, Zijn eeuwigheid, volmaaktheid, Zijn wijsheid, die dit al heeft voorgebracht, En Zijn eeuwigheid, hoedat Hij geweest is, eer dat de bergen waren, Spr. 8:25. 3e, als wij iets goeds in het schepsel zien, dat wij dan bij opklimming leren zien, hoeveel meer dat er dan in de Schepper moet zijn; hoeveel meer grootheid en schoonheid! 4e, men moet de schepselen nemen als voorbeelden van geestelijke zaken. B.v. gij ziet, als de donkerheid weg gaat, dat er dan licht komt. Dan ziet gij in een voorbeeld ho het gaat met het kind van God: na duisterheid komt bij hem ook licht in de ziel. Zo ook als wij opstaan uit de slaap, dan zien wij, hoe wij ook moeten opstaan uit de slaap der zonde. De Zaligmaker gebruikte de schepselen tot zulke voorbeelden van geestelijke zaken. Hij nam een gelijkenis van een vrouw, die een weinig zuurdeeg had, en verbergde het onder drie maten meels, totdat het gehele deeg doorzuurd was. Als wij ook zo done, zo zullen wij niets vinden, zelfs in 't huiselijke of lichamelijke, of wij zullen daardoor opklimmen tot God, en iets geestelijks vinden. Als wij al onze lichamelijke dingen zo geestelijk zadegen, dan zouden wij ons zelf zeer dienstig zijn.
Deze vragen en antwoorden zijn van ds. B. Smijtegelt (Maandagse Catechisatiën). Hij benoemt dus de Schepping nadrukkelijk als een boek - je zou ook kunnen zeggen: 'een middel' - waardoor de rechte kennis van God verkregen wordt. Hij noemt hier Joh. 17:3 bij het recht kennen van God. Het boek van de Natuur, de Schepping, is dus een middel waardoor wij God beter/dieper kunnen leren kennen.
Ik heb zeker niet de indruk willen wekken dat men zonder het Woord ook zalig kan worden. Ik reageerde op een eenzijdigheid, aangezien alleen het Woord als hét middel werd genoemd. Je kennende, Eilander, zal je ook het gebed nadrukkelijk aan het Woord willen verbinden. Een veel gehoorde uitdrukking is namelijk dat we de "genademiddelen" moeten waarnemen/gebruiken. En ik denk dat je hierin geen onderscheid moet willen maken. Dan krijg je namelijk het gevaar dat de één het gebed uitkiest, de ander het woord enz. Nee, de genademiddelen moeten we zien als een totaalpakket; het één kan niet zonder het ander. Daarom noemde ik ook o.a. de Geest. Het is Bijbels om te spreken dat de Heere werkt door Zijn Woord én Geest. Refo liet al terecht zien dat de Vader, de Zoon/het Woord en de Geest bij elkaar horen. Ze zijn niet te scheiden, al zijn ze onderscheiden in hun uitwerking. Zo zou ik ook de middelen die de Heere gegeven heeft willen zien; als een totaalpakket. Het Woord én de Geest én het gebed én de Schepping én het geweten. In het gebruik van dit 'pakket' kan men tot de zaligheid komen.
Ik haalde Refo zojuist instemmend aan. Waar ik hem niet kan volgen is dat hij het gebed niet als een middel ziet. Het gebed heeft de Heere gegeven als middel om tot Hem te komen. Om Hem te loven, te prijzen, te erkennen, te benodigen, te smeken, te belijden, etc.; oftewel het gebed is het middel om gemeenschap te oefenen met God.