Het grote WEERTOPIC

henriët

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door henriët »

woensdag 17 november
Wolkenvelden
Er zijn vandaag vrij veel wolkenvelden met op enkele plaatsen ook zon. Naarmate de dag vordert kan de zon op meer plaatsen tevoorschijn komen. Het blijft droog en het wordt ongeveer 7 graden. De oost- tot noordoostenwind is matig, kracht 3 tot 4. Aan zee vrij krachtig, 5 en in het Waddengebied geleidelijk krachtig, 6 Bft.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

Zacheüs schreef:
Zacheüs schreef:Vanavond heeft m'n oudste dochter haar presentatie pws over.......het weer.
En dan de voorspellingen ervan, ben benieuwd.
Zachea
Weer wat wijzer geworden.
Dochter heeft 2 maanden lang de temperatuurvoorspelling bijgehouden zowel van buienradar als de voorspelling in de krant.
De werkelijke temperatuur heeft ze thuis steeds genoteerd.
Haar hypothese was dat de site buienradar dichter bij de werkelijkheid zou zitten dan de krant omdat deze steeds wordt geupdated.
Van de krant (RD, met als bron meteo consult) had ze wat minder verwachtingen.
Tijdens haar onderzoekje bleek dat de voorspelling 5 dagen vooruit van buienradar gemiddeld 2,5 graad afweek van de werkelijkheid.
De voorspelling 2 dagen vooruit van buienradar zat dichter bij de werkelijkheid.
Het was een verrassing voor haar dat de voorspellingen het RD stabieler waren en dichter bij de werkelijke temperatuur zaten.
Met een verschil van gemiddeld 0,5 graad zat het RD met 2 dagen vooruit dichter bij dan buienradar.
Hoe dit komt heeft ze aan een weerman gevraagd en deze heeft uitgelegd dat meteoconsult 52 berekeningen volgt om het weer te voorspellen en buienradar gebruikt maar 1 computermodel.
Haar conclusie was dus dat het nog niet zo verkeerd was om de krant er op na te slaan als je wilt weten wat voor weer het wordt.
Zachea
Wat wordt verstaan onder 'werkelijke temperatuur'?
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef:
Zacheüs schreef:
Zacheüs schreef:Vanavond heeft m'n oudste dochter haar presentatie pws over.......het weer.
Zachea
Dochter heeft 2 maanden lang de temperatuurvoorspelling bijgehouden zowel van buienradar als de voorspelling in de krant.
Haar hypothese was dat de site buienradar dichter bij de werkelijkheid zou zitten dan de krant omdat deze steeds wordt geupdated.
Tijdens haar onderzoekje bleek dat de voorspelling 5 dagen vooruit van buienradar gemiddeld 2,5 graad afweek van de werkelijkheid.
De voorspelling 2 dagen vooruit van buienradar zat dichter bij de werkelijkheid.
Het was een verrassing voor haar dat de voorspellingen het RD stabieler waren en dichter bij de werkelijke temperatuur zaten.
Met een verschil van gemiddeld 0,5 graad zat het RD met 2 dagen vooruit dichter bij dan buienradar.
Hoe dit komt heeft ze aan een weerman gevraagd en deze heeft uitgelegd dat meteoconsult 52 berekeningen volgt om het weer te voorspellen en buienradar gebruikt maar 1 computermodel.
Haar conclusie was dus dat het nog niet zo verkeerd was om de krant er op na te slaan als je wilt weten wat voor weer het wordt.
Zachea
De temperatuur die ze zelf heeft gemeten nam ik aan?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

henriët schreef:
refo schreef:
Zacheüs schreef:
Zachea
Zachea
Ben ik ook bang voor.
Maar onze thermometer geeft altijd 2 tot 4 graden meer aan dan de weerberichten. Dat komt omdat hij helemaal verkeerd is opgesteld: tegen een schutting, midden tussen de huizen op 2 meter hoogte.
Temperatuur meten luistert heel nauw: in een open gebied in een speciale meethut op 1,5 meter boven de grond.

Het KNMI heeft ongeveer een jaar de officiele temperatuur ook verkeerd te meten. De hut stond te dicht bij bomen. Dat heeft ons de afgelopen jaren een aantal zomerse en tropische dagen teveel opgeleverd. Plus een hittegolf.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja. En de voorspelde temperaturen gelden natuurlijk voor grote regio's. Een voorspelling van zuid-west Nederland zegt niet zoveel, want het maakt dan heel wat graden uit of je bijv. in Vlissingen of in Roosendaal meet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

refo schreef:
henriët schreef:
refo schreef:
Zacheüs schreef: Weer wat wijzer geworden.
Zachea
Ben ik ook bang voor.
Maar onze thermometer geeft altijd 2 tot 4 graden meer aan dan de weerberichten. Dat komt omdat hij helemaal verkeerd is opgesteld: tegen een schutting, midden tussen de huizen op 2 meter hoogte.
Temperatuur meten luistert heel nauw: in een open gebied in een speciale meethut op 1,5 meter boven de grond.

Het KNMI heeft ongeveer een jaar de officiele temperatuur ook verkeerd te meten. De hut stond te dicht bij bomen. Dat heeft ons de afgelopen jaren een aantal zomerse en tropische dagen teveel opgeleverd. Plus een hittegolf.
Dat moet ik even navragen, maar vandaag niet meer........(geen tijd)
Wordt vervolgd.
Zachea
refo

Bericht door refo »

Het heeft geen haast.

Maar, temperatuur is meest niet zo spannend.
Het weer in totaal wel.

Stel, ze geven vandaag voor zondag op:
Bureau 1: zonnig, weinig wind en 12 graden.
Bureau 2: regenachtig, veel wind en 10 graden.

Als het dan op zondag zonnig is met weinig wind en maximaal 10 graden, dan is in mijn beleving 1 meer in de buurt dan 2, hoewel die de temperatuur wel goed had.
In het pw-onderzoekje komt echter 2 als betrouwbaarder uit de verf.
Mara

Bericht door Mara »

Wat ik nooit snap is: eerst regen, later overgaand in buien :heuu:
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Wat ik nooit snap is: eerst regen, later overgaand in buien :heuu:
regen is: regen regen en nog eens regen.
buien is: regen - droog - regen - droog - regen - droog.
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:
Mara schreef:Wat ik nooit snap is: eerst regen, later overgaand in buien :heuu:
regen is: regen regen en nog eens regen.
buien is: regen - droog - regen - droog - regen - droog.
Inderdaad. Bij 'regen' zie je een grijze lucht zover het oog rijkt, en bij buien, kun je lijnen zien in de wolken als ze lang duren, of je ziet ook blauwe lucht.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

refo schreef:Het heeft geen haast.

Het weer in totaal wel.

Als het dan op zondag zonnig is met weinig wind en maximaal 10 graden, dan is in mijn beleving 1 meer in de buurt dan 2, hoewel die de temperatuur wel goed had.
Het totaalplaatje (wind, neerslag erbij) zou inderdaad het spannendst zijn, maar je moet nu eenmaal keuzes maken.
Temperatuur was voor haar het makkelijkst en interessantst.
Ze heeft hiervoor een thermometer op een schaduwplaats gehangen (onder een boom).
De onderzoekstijd viel nu midden in de zomer.
PS: vraag me niet te veel specifieke dingen erover, want het is niet helemaal mijn ding..............
Ik vond het alleen leuk om het even (als beetje trotse moeder, haha) te melden hier. :)
Zachea
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zacheüs schreef:
refo schreef:Het heeft geen haast.

Het weer in totaal wel.

Het totaalplaatje (wind, neerslag erbij) zou inderdaad het spannendst zijn, maar je moet nu eenmaal keuzes maken.
Temperatuur was voor haar het makkelijkst en interessantst.
Ze heeft hiervoor een thermometer op een schaduwplaats gehangen (onder een boom).
De onderzoekstijd viel nu midden in de zomer.
PS: vraag me niet te veel specifieke dingen erover, want het is niet helemaal mijn ding..............
Ik vond het alleen leuk om het even (als beetje trotse moeder, haha) te melden hier. :)
Zachea
Dat zijn wel interessante dingen. Ik heb het weer bijgehouden sinds 1985.
Tmax / Tmin / Neerslag / Gemiddelde wind / Zonuren/bewolkingdichtheid.

Voor de bewolkingsdichtheid heb je een schaal van 1 t/8
1 is onbewolk
8 is geheel bewolkt
daar zit dan nog o.a. tussen: vrijwel onbewolkt, licht bewolkt, half bewolkt, zwaar bewolkt

Nu zit ik aan 6 dichtheden, het KNMI werkt met 8. octa's genaamd.

Er zijn ongeveer 35 officiele weerstations van het KNMI vespreid over het hele land. 2 tot 4 per provincie.
En wat betreft neerslagstations, daarvan zijn er geloof ik meer dan 300, maar neerslag is ook een zeer plaatselijk iets,
en dan wordt met 300 meetstations nog wel een zeldzame bui gemist...

De normale temperatuur voor de tijd van het jaar is de gemiddelde temperatuur van de laatste 30 jaar.
Het veranderd dan ook elke 30 jaar. In 2001 zijn er dus nieuwe 'normalen' gekomen.
De temperatuur die wordt genoteerd is altijd in de schaduw, beschut in een thermometerhut, opgenomen, op anderhalve
meter hoogte.
Vandaar dat je wel eens grondvorst hebt, en dat het op normale waarnemingshoogte niet heeft gevroren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

zaterdag 20 en zondag 21 november 2010
Vrij veel bewolking
Er is vrij veel bewolking en het is nevelig. In het noorden (mot)regent het op enkele plaatsen. Verder komen er vooral in het zuiden enkele opklaringen voor, in de loop van de dag kan ook elders de bewolking gaan breken. De temperatuur loopt op naar een graad of 8. De zwakke wind is nu meest zuidelijk en draait in de loop van de dag naar oost.
Vanavond wordt het weer nevelig en ontstaat er lokaal mist. In de nacht gaat de mist over in lage bewolking. De minimumtemperatuur ligt rond de 3 graden. De windrichting wordt oost tot noordoost en neemt toe tot matig.

Zondag overdag lost op de meeste plaatsen de bewolking steeds verder op en komt de zon er goed bij. Het kwik stijgt naar ongeveer 8 graden. De wind blijft matig, uit het oosten tot noordoosten.
Uitgifte: 20/11/2010 10.15 uur LT
Marnix

Bericht door Marnix »

Weerprimeur meldt al een poosje veel sneeuw en kou aan het eind van de maand. Vandaag zag ik op nu.nl staan dat de kans hierop steeds groter wordt, vanaf donderdagnacht kan het matig vriezen en vanaf vrijdag is er kans op sneeuw, middagtemperatuur komt dat al nauwelijks meer boven het nulpunt uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Weerprimeur meldt al een poosje veel sneeuw en kou aan het eind van de maand. Vandaag zag ik op nu.nl staan dat de kans hierop steeds groter wordt, vanaf donderdagnacht kan het matig vriezen en vanaf vrijdag is er kans op sneeuw, middagtemperatuur komt dat al nauwelijks meer boven het nulpunt uit.
TOP TOP!!
wilde ik eerst bevallen met t zonnetje erbij
nu ook nog met sneeuw :slurp
Gesloten