Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Enkel is heel iets anders dan voor het merendeel en verder verbaas ik mij erover dat er nog gemeenten zijn waar überhaupt preken van dominee Kersten worden voorgelezen. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die daar iets van begrijpen.
Wat heb jij toch tegen de preken van ds. Kersten? :quoi
Die zijn moeilijk voor te lezen en moeilijk te volgen. Dat is toch geen nieuw inzicht?
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom de preken van ds. G.H. Kersten te moeilijk zouden zijn. Die zijn toch duidelijk en goed te volgen (ervan uitgaande dat de ouderling goed leest)? De preken van Van der Groe vind ik bijv. veel lastiger te volgen, met name door de zinslengte en -opbouw.
Maar wellicht maakt het verschil waar je mee opgegroeid bent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

windorgel schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom de preken van ds. G.H. Kersten te moeilijk zouden zijn. Die zijn toch duidelijk en goed te volgen (ervan uitgaande dat de ouderling goed leest)? De preken van Van der Groe vind ik bijv. veel lastiger te volgen, met name door de zinslengte en -opbouw.
Maar wellicht maakt het verschil waar je mee opgegroeid bent.
Dat maakt een groot verschil. Ik ben opgegroeid met de 'oudvaders' en vele preken gehoord/gelezen van Van der Groe, Van der Kemp, Smytegelt, Vermeer, Beukelman, etc. Dan zijn de preken van ds. Kersten echt niet moeilijk.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Enkel is heel iets anders dan voor het merendeel en verder verbaas ik mij erover dat er nog gemeenten zijn waar überhaupt preken van dominee Kersten worden voorgelezen. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die daar iets van begrijpen.
Wat de stijl betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar voor de inhoud zou het toch jammer zijn als deze preken niet meer gelezen worden. Ook de preken van JW Kersten zijn heel onderwijzend, zeker uit het boekje: de wijnstok en de ranken. Die zou ik iedereen aanraden.
Ja maar die zijn veel eenvoudiger te begrijpen. Die zou ik zelf ook rustig voorlezen. Ik had het over G.H. Kersten.
Ik ben een groot liefhebber van de preken van ds. GH Kersten. Maar ik geef toe, je moet je inspannen om ze te volgen.
Die van zijn zoon zijn inderdaad eenvoudiger. Maar in de genoemde bundel ligt een manier van geestelijk onderwijs geven, die ik zo vaak niet hoor. Het plaatsmakende werk voor Christus werkt hij ontzettend helder uit. Lees alleen de preek over: Simon, Simon de satan heeft ulieden zeer begeerd enz. Ik denk dat deze separatie op heel wat plekken echt niet meer gepruimd wordt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Marion schreef: Ik ben een groot liefhebber van de preken van ds. GH Kersten. Maar ik geef toe, je moet je inspannen om ze te volgen.
Die van zijn zoon zijn inderdaad eenvoudiger. Maar in de genoemde bundel ligt een manier van geestelijk onderwijs geven, die ik zo vaak niet hoor. Het plaatsmakende werk voor Christus werkt hij ontzettend helder uit. Lees alleen de preek over: Simon, Simon de satan heeft ulieden zeer begeerd enz. Ik denk dat deze separatie op heel wat plekken echt niet meer gepruimd wordt.
Ik ben nu bezig in de Nachtgezichten van ds. Smits. En ook in de CGK zal deze scherpe prediking vrijwel niet meer gehoord worden.
GGotK schreef:Er wordt hier in iedere discussie wel door de 1 of de ander (welke ligging dan ook) een oudvader erbij gehaald om het gelijk of ongelijk te bewijzen. Dus oudvaders worden door velen, welke ligging dan ook, als een soort ijkpunt gezien of iets 'goed' of 'niet goed' is.
Ja dat lijkt wel zo he? Wonderlijk is dat. Maar predikanten grijpen zelf ook geregeld terug op de oude geschriften.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Marion schreef:
DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Enkel is heel iets anders dan voor het merendeel en verder verbaas ik mij erover dat er nog gemeenten zijn waar überhaupt preken van dominee Kersten worden voorgelezen. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die daar iets van begrijpen.
Wat de stijl betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar voor de inhoud zou het toch jammer zijn als deze preken niet meer gelezen worden. Ook de preken van JW Kersten zijn heel onderwijzend, zeker uit het boekje: de wijnstok en de ranken. Die zou ik iedereen aanraden.
Ja maar die zijn veel eenvoudiger te begrijpen. Die zou ik zelf ook rustig voorlezen. Ik had het over G.H. Kersten.
Ik ben een groot liefhebber van de preken van ds. GH Kersten. Maar ik geef toe, je moet je inspannen om ze te volgen.
Die van zijn zoon zijn inderdaad eenvoudiger. Maar in de genoemde bundel ligt een manier van geestelijk onderwijs geven, die ik zo vaak niet hoor. Het plaatsmakende werk voor Christus werkt hij ontzettend helder uit. Lees alleen de preek over: Simon, Simon de satan heeft ulieden zeer begeerd enz. Ik denk dat deze separatie op heel wat plekken echt niet meer gepruimd wordt.
Waarom zo'n grove uitdrukking?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Marion schreef:
Ik ben een groot liefhebber van de preken van ds. GH Kersten. Maar ik geef toe, je moet je inspannen om ze te volgen.
Die van zijn zoon zijn inderdaad eenvoudiger. Maar in de genoemde bundel ligt een manier van geestelijk onderwijs geven, die ik zo vaak niet hoor. Het plaatsmakende werk voor Christus werkt hij ontzettend helder uit. Lees alleen de preek over: Simon, Simon de satan heeft ulieden zeer begeerd enz. Ik denk dat deze separatie op heel wat plekken echt niet meer gepruimd wordt.
Waarom zo'n grove uitdrukking?
Als we "niet meer zo gepuimd wordt" nu eens vertalen met "niet meer zo gewenst is"? Dan is het toch iets duidelijker en netter gezegd? Overigens geldt dit al sinds de val in het Paradijs. Mensen willen niet (toen niet en nu niet) ontdekt worden maar verstoppen zich.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Dodo schreef:[quote="Marion

Ik ben een groot liefhebber van de preken van ds. GH Kersten. Maar ik geef toe, je moet je inspannen om ze te volgen.
Die van zijn zoon zijn inderdaad eenvoudiger. Maar in de genoemde bundel ligt een manier van geestelijk onderwijs geven, die ik zo vaak niet hoor. Het plaatsmakende werk voor Christus werkt hij ontzettend helder uit. Lees alleen de preek over: Simon, Simon de satan heeft ulieden zeer begeerd enz. Ik denk dat deze separatie op heel wat plekken echt niet meer gepruimd wordt.
Waarom zo'n grove uitdrukking?[/quote] SORRY DEZE IS VAN DODO, IK SNAP HET QUOTEN NIET HELEMAAL

Wat is daar grof aan? Sorry, maar ik kan je niet volgen. Als tegemoetkoming mag je GEPRUIMD vervangen door VERDRAGEN. Zo beter?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Marion schreef:
Wat is daar grof aan? Sorry, maar ik kan je niet volgen. Als tegemoetkoming mag je GEPRUIMD vervangen door VERDRAGEN. Zo beter?
Dan hebben we hetzelfde. Alleen de reden "ten aanval" valt weg....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Marion schreef:
Wat is daar grof aan? Sorry, maar ik kan je niet volgen. Als tegemoetkoming mag je GEPRUIMD vervangen door VERDRAGEN. Zo beter?
Kennelijk snap je het wel.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GJdeBruijn »

Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik begrijp Marion heel goed. Niet alleen de preken van ds. G.H. Kersten zijn voor sommigen 'niet te pruimen'. Ook hedendaagse predikanten krijgen er flink van langs...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...
-
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Brbndr »

Mannetje schreef:
GJdeBruijn schreef:Ik pruim ook geen separatie. Ik hoop dat iedereen daar last van heeft.
Als ik heel eerlijk ben: als mensen zo graag een scherpe prediking horen, dan vraag ik mij af of de scherpte henzelf wel raakt...
Dat is zo - want de vijandschap daar tegen zit in een ieder van ons. We willen niet niets worden ... ook niet na ontvangen genade
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

De prediking is de dienst der verzoening. Daar past een uitdrukking als 'niet te pruimen' niet bij. Er zijn allerlei andere manieren om te zeggen dat mensen een bepaalde prediking niet wensen.
Plaats reactie