?HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
De krant van nú, vól verontrustende berichten!
Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!
-
Speciaal voor jou een voorbeeld:Zeeuw schreef:?HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
PVV, BBB, Pieter Omtzicht en JA21.
Stel dit zou een meerderheid vormen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ik geloof niet zozeer dat de staat van buitenaf bepaald wat de kleur van NOS moet zijn.HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
Wel dat het werknemersbestand bij NOS en in heel veel media, voornamelijk bestaat uit progressieve linkse mensen vanuit de Randstad.
Andere geluiden krijgen dan de ruimte niet.
-
Hoe is dat eigenlijk gekomen/ontstaan?Bezorgd schreef:Ik geloof niet zozeer dat de staat van buitenaf bepaald wat de kleur van NOS moet zijn.HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
Wel dat het werknemersbestand bij NOS en in heel veel media, voornamelijk bestaat uit progressieve linkse mensen vanuit de Randstad.
Andere geluiden krijgen dan de ruimte niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ah, dat vind je rechts? Ik lees sowieso niet zo vaak kritische stukken bij de NOS. Dat hoeft m.i. ook niet. Ze moeten vooral objectief nieuws verslaan met gebruik van, als het niet teveel gevraagd is, een stukje goed onderzoeksjournalistiek.HersteldHervormd schreef:Speciaal voor jou een voorbeeld:Zeeuw schreef:?HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
-
VVD, d66 en cda zijn toch rechts?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Je hebt rechts, centrum en links.Bertiel schreef:VVD, d66 en cda zijn toch rechts?
De partijen die je noemt hebben de laatste jaren een ruk van rechts naar het centrum gemaakt. Ik denk dat CDA nog het rechtst is. VVD is absoluut een centrum partij geworden.
En hoe je D66 nog rechts durft te noemen is mij een raadsel. Als er een partij is die het liefst de overheid alles laat bepalen is het D66. Kijk maar naar alle dossiers.
PVV is, het vreemdelingenbeleid uitgezonderd, juist uitermate links georiënteerd. Van BBB is totaal onduidelijk wat de standpunten zijn. Het is aan geen enkel gedachtegoed gelieerd, dus kan alle kanten op zwalken. Ook de grondbeginselen van Omtzigt zijn onbekend. Ik heb de indruk dat dat meer een persoonlijke visie betreft. Alleen JA21 zou je rechts kunnen noemen.HersteldHervormd schreef:Speciaal voor jou een voorbeeld:Zeeuw schreef:?HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
In ons deel van de wereld is dat een breed gedragen standpunt. Wij zijn het die afwijken.huisman schreef:
De NOS geeft in haar berichtgeving aan dat zij abortus een universeel recht vinden. Dat is toch al een kleuring en een innemen van een standpunt? Kun je je voorstellen wat voor ophef er zou zijn als ze een tegengesteld standpunt over abortus in zouden nemen?
De NOS heeft nog nooit monopolie op het nieuws gehad, maar dat terzijde. De NOS brengt in mijn ogen het nieuws vrij objectief.Ik vind daar ook niets mis mee zeker nu de NOS allang geen monopoly meer heeft op het nieuws. Verbazend vind ik wel dat er nog mensen zijn zoals jij die denken dat de NOS staat voor neutrale berichtgeving. Dat was decennia geleden al een achterhaalde opvatting.
Je hoeft helemaal niet te denken dat de omroep door de staat gestuurd wordt. De meeste mensen in Nederland zijn progressief. Sommigen van die mensen zitten in de regering en voeren daar een progressief beleid. Andere progressieve mensen zitten bij de media en schrijven daar vanuit hun persoonlijke overtuiging nieuwsberichten met een progressieve ondertoon. Daar is niks mis mee. Daar heb je als conservatieve minderheid gewoon mee te dealen.HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
De kans dat je dus overwegend rechtse mensen tegen gaat komen in de media is dus gewoon klein, omdat dit slechts een klein gedeelte van Nederland betreft.
Een culturele omslag zie ik niet snel gebeuren.
Het is inderdaad zorgwekkend dat mensen die de uitslag van verkiezingen blijven betwijfelen wellicht verkozen worden op machtsposities. De democratie wordt namelijk ondermijnd door deze figuren en dat is in algemene zin zorgwekkend. Niet mis dus met hetgeen betreffende journalist heeft opgetekend.MGG schreef:Nog een voorbeeldje van iets wat ik niet neutraal vind. (Ik zal hierna stoppen, want anders blijf ik met grote regelmaat artikelen plaatsen).
https://nos.nl/artikel/2450829-arizona- ... ig-geweest
'De website 538 bracht in kaart waar in het land deze kandidaten verkiesbaar zijn. De uitkomst voorspelde weinig goeds. Zo'n 60 procent van de Amerikaanse kiezers ziet volgende week minimaal één election denier op het stembiljet; een kandidaat die de uitslag van 2020 is blijven ontkennen.'
Zo'n persoonlijke mening van de journalist voegt in mijn ogen niks toe en is zeker niet neutraal. Overigens deel ik de mening wel, maar ik vind dat meningen van een journalist niet thuishoren in een artikel op de NOS.
Je maakt een denkfout. Het is niet de NOS die afwijkt van opinio communis, maar wij zijn het die afwijken.Bezorgd schreef:
Als je NOS berichtgeving als neutraal ziet, ben je in dat opzicht ziende blind. Volg naast artikelen over abortus alleen de artikelen maar over gender en Israël. Dan wordt het overduidelijk.
-
D66 heeft zich altijd sociaal liberaal genoemd, dus ik zou absoluut niet weten hoe ik dat links moet vinden.HersteldHervormd schreef:Je hebt rechts, centrum en links.Bertiel schreef:VVD, d66 en cda zijn toch rechts?
De partijen die je noemt hebben de laatste jaren een ruk van rechts naar het centrum gemaakt. Ik denk dat CDA nog het rechtst is. VVD is absoluut een centrum partij geworden.
En hoe je D66 nog rechts durft te noemen is mij een raadsel. Als er een partij is die het liefst de overheid alles laat bepalen is het D66. Kijk maar naar alle dossiers.
En de EU en klimaat etc, zijn net zo goed stokpaardjes van de "rechtse" partijen als "links".
Echt links is enkel nog de SP (en dan met name grote overheid en sociaal vangnet).
Als ik niet christen was zou ik zeker SP stemmen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Nee dat klopt hoor, ik denk ook niet echt dat het een staatsomroep is, maar ik bedoel aan te geven dat ze dermate kritisch zijn op conservatief en eigenlijk precies dezelfde opvattingen hebben als VVD + D66. Het lijkt vormelijk op een staatsomroep.Herman schreef:Je hoeft helemaal niet te denken dat de omroep door de staat gestuurd wordt. De meeste mensen in Nederland zijn progressief. Sommigen van die mensen zitten in de regering en voeren daar een progressief beleid. Andere progressieve mensen zitten bij de media en schrijven daar vanuit hun persoonlijke overtuiging nieuwsberichten met een progressieve ondertoon. Daar is niks mis mee. Daar heb je als conservatieve minderheid gewoon mee te dealen.HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
De kans dat je dus overwegend rechtse mensen tegen gaat komen in de media is dus gewoon klein, omdat dit slechts een klein gedeelte van Nederland betreft.
Een culturele omslag zie ik niet snel gebeuren.
HersteldHervormd schreef:Speciaal voor jou een voorbeeld:Zeeuw schreef:?HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af, als in Nederland rechts aan de macht komt, of dan de NOS ook ineens rechts gaat kleuren? Er staan zelden kritische stukken in over VVD en D66. En als er wat staat word het gebagatelliseerd. Het lijkt een beetje op een staatsomroep.
En dit lees ik op de dag nadat ik (een deel van) het betoog van Omtzigt tegen (soort van) privatisering van het pensioenstelsel aanhoorde. Privatisering waar vooral VVD zich hard voor maakt. Nu lijkt Omtzigt op veel andere punten vrij rechts inderdaad.
VVD is mogelijk vrij progressief op ethische punten -al is het daar ook vooral voor kleinere overheid-, maar links en rechts gaat daar niet perse over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."