Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

De kolen zijn fris en groen, maar de geiten mekkeren het hardst.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:De kolen zijn fris en groen, maar de geiten mekkeren het hardst.
Wie zijn de kolen ? :haha
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De kolen zijn fris en groen, maar de geiten mekkeren het hardst.
De kolen zijn de Psalmen en de geiten zeuren omdat ze die Psalmen niet meer mooi vinden. Ik zou dus liever de kool sparen dan de geiten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:Gisterenochtend werd er omdat het startzondag was 3 gezangen gezongen als voorzang waaronder 1 weerklanklied en aan het einde van de dienst zongen we nog een lied uit weerklank.
De voorzang, die 3 gezangen zongen we met piano :nonnon het laatste lied aan het einde van de dienst dan wel gewoon met orgel.
Vooral dat laatste weerklanklied was echt een potje, het ging voor geen meter. Beloofd wat als we straks echt weerklank gaan zingen.
Ze willen oa voor de jeugd gezangen gaan zingen om ze wat meer te betrekken en mee te krijgen, nou ik heb eens om me heen gekeken en het grootste gedeelte van de jeugd hield nog steeds zijn kaken stijf op elkaar net als bij het zingen van psalmen!
Tegen de bundel zijn met het argument: door vasthouden aan traditie leegstroom in de kerk stoppen.
Vóór de bundel met het argument: jongeren of anderen bij de kerk betrekken.
Beide zijn geen juiste/eerlijke argumenten.
Door een evenwichtige en duidelijke boodschap hou je mensen bij de kerk en sta je ze af aan de Kerk (Jezus Christus).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Ik weet niet welk Weerklanklied jullie zongen, maar er zitten er bij waarbij je stembanden in de knoop schieten. :D
Noem eens wat voorbeelden? De liederen zijn geselecteerd op zingbaarheid voor een gemeente, dus ik denk dat je last hebt van hypersensitieve stembandknopen (zo, alweer een woord voor de forumlijst) ;)
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

MePaul schreef:
aggieoudje schreef:Gisterenochtend werd er omdat het startzondag was 3 gezangen gezongen als voorzang waaronder 1 weerklanklied en aan het einde van de dienst zongen we nog een lied uit weerklank.
De voorzang, die 3 gezangen zongen we met piano :nonnon het laatste lied aan het einde van de dienst dan wel gewoon met orgel.
Vooral dat laatste weerklanklied was echt een potje, het ging voor geen meter. Beloofd wat als we straks echt weerklank gaan zingen.
Ze willen oa voor de jeugd gezangen gaan zingen om ze wat meer te betrekken en mee te krijgen, nou ik heb eens om me heen gekeken en het grootste gedeelte van de jeugd hield nog steeds zijn kaken stijf op elkaar net als bij het zingen van psalmen!
Tegen de bundel zijn met het argument: door vasthouden aan traditie leegstroom in de kerk stoppen.
Vóór de bundel met het argument: jongeren of anderen bij de kerk betrekken.
Beide zijn geen juiste/eerlijke argumenten.
Door een evenwichtige en duidelijke boodschap hou je mensen bij de kerk en sta je ze af aan de Kerk (Jezus Christus).
Er zijn andere, veel betere argumenten voor de bundel. Als het alleen als doel heeft de jongeren te trekken en te houden is het wel heel arm.
Maar met Weerklank heb ik dat argument nog niet gehoord, maar mijn omgeving is natuurlijk ook beperkt.
MePaul

Bericht door MePaul »

Na invoering van weerklank zijn er veel gastpredikanten die geen weerklank opgeven (ds Mensink, ds Muller, ds Gouda, ds van den Akker, ds Mudde, ds de Lange etcetera).
Is daar al over nagedacht? Bepaalde wijkgemeentes komen daar te laat achter en gaan jaren na de invoering van gezangen gastvoorgangerslijsten maken. Dat om altijd gezangen in de erediensten te hebben.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

MePaul schreef:
Na invoering van weerklank zijn er veel gastpredikanten die geen weerklank opgeven (ds Mensink, ds Muller, ds Gouda, ds van den Akker, ds Mudde, ds de Lange etcetera).
Is daar al over nagedacht? Bepaalde wijkgemeentes komen daar te laat achter en gaan jaren na de invoering van gezangen gastvoorgangerslijsten maken. Dat om altijd gezangen in de erediensten te hebben.
Geen idee of ze daar al over hebben nagedacht.
Zijn wel een paar predikanten bij die wel bij ons preken.
Zag dat ds de Wit zondagmorgen in Groot Ammers ook geen Weerklank liet zingen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Adje

Bericht door Adje »

Je doet wel heel erg negatief over Weerklank @aggieoudje.

Er zijn genoeg psalmen die ook niet zo gemakkelijk zingen en (bijna) nooit gezongen worden.
Dat er verschillend over gebruik van Weerklank gedacht wordt dat kan en mag, maar kom dan wel met eerlijke argumenten.
https://www.rd.nl/muziek/liedbundel-voo ... -1.1397205
Adje

Bericht door Adje »

MePaul schreef: Na invoering van weerklank zijn er veel gastpredikanten die geen weerklank opgeven (ds Mensink, ds Muller, ds Gouda, ds van den Akker, ds Mudde, ds de Lange etcetera).
Dat lijstje kan ik nog wel verder aanvullen maar daar heb ik totaal geen zin in!
Het is toch verder geen probleem? Wij hebben regelmatig gastpredikanten die geen lied uit Weerklank opgeven. Die ruimte hebben de gastpredikanten en niemand binnen onze gemeente maakt hier een probleem van.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Adje schreef:
MePaul schreef: Na invoering van weerklank zijn er veel gastpredikanten die geen weerklank opgeven (ds Mensink, ds Muller, ds Gouda, ds van den Akker, ds Mudde, ds de Lange etcetera).
Dat lijstje kan ik nog wel verder aanvullen maar daar heb ik totaal geen zin in!
Het is toch verder geen probleem? Wij hebben regelmatig gastpredikanten die geen lied uit Weerklank opgeven. Die ruimte hebben de gastpredikanten en niemand binnen onze gemeente maakt hier een probleem van.
Gelukkig maar. Anders gaan we weer richting de toestanden rond de Afscheiding.
Dodo

Bericht door Dodo »

Wij hadden zondag een wat onbekend lied uit Weerklank, en de predikant had op tijd een foto van de bladzijde van WK op de website laten zetten, met het verzoek die vast een keer thuis te oefenen.
De organist deed ook zijn best, en toen ging het prima.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:Wij hadden zondag een wat onbekend lied uit Weerklank, en de predikant had op tijd een foto van de bladzijde van WK op de website laten zetten, met het verzoek die vast een keer thuis te oefenen.
De organist deed ook zijn best, en toen ging het prima.
Welke nummer was dat ?
deschpin

Bericht door deschpin »

Hoe zou het geklonken hebben toen een psalm voor de eerste keer werd gezongen. :OO3

Ik zie dat na verloop van tijd het zingen uit bundels prima verloopt door ervaring en bekendheid met de liederen. Daarnaast kan de organist heel sterk bepalen hoe het zingen verloopt. Als hij de trein wil halen gaat het vaak mis, of je nu uit psalmboek of liedbundel zingt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

aggieoudje schreef:Van mij hoeft het absoluut niet, ik hou van de psalmen! Ik denk dat we daar meer dan genoeg aan hebben. Er zijn prachtige gezangen, maar die hoeven van mij niet in de kerkdienst. Ik zal de gemeente er niet voor verlaten, maar voorstander ben ik niet.
Ik vind het wel mooi hoe je dit zegt. Ben zelf GG-er, kerk regelmatig bij de PKN en vind het dan heerlijk om af en toe een mooi gezang te kunnen zingen. Vind zelf de psalmen ook prachtig, zowel qua melodie als inhoud. Al vind ik hele noten een totale aanfluiting en a-muzikaal.

Ik zou zelf wel voorstander van Weerklank zijn (al zie ik dat nog niet direct ingevoerd worden bij de GG :D ), vooral ook omdat je op sommige momenten in het kerkelijk jaar (vooral kerst en pasen) liturgisch nogal beperkt bent met de psalmen. Het is toch mooi om met kerst "Stille Nacht, Heilige Nacht" te kunnen zingen.
Gesloten