De overgrote meerderheid van de Amerikanen en Canadezen hoeven niet meer dan 15-20 minuten te rijden naar hun kerk. Vooral als beide ouders een keer op een zondag gaan is dat best wel om te doen.Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
In aanvulling op wat Luther zegt: Zou het niet onze 'plicht' moeten zijn als we op vakantie naar het buitenland gaan, om daar de plaatselijke gemeenten te bezoeken? Juist dan krijgt onze belijdenis 'met de kerk van alle plaatsen' vorm.
Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Als het een bijbelgetrouwe prediking is en je de prediking in die vreemde taal kunt volgen: jaJCRyle schreef:In aanvulling op wat Luther zegt: Zou het niet onze 'plicht' moeten zijn als we op vakantie naar het buitenland gaan, om daar de plaatselijke gemeenten te bezoeken? Juist dan krijgt onze belijdenis 'met de kerk van alle plaatsen' vorm.
Anders: beslist neen.
Ik betwijfel dat. Nog niet zo lang geleden hoorde ik iemand zeer enthousiast spreken over een gemeente in het buitenland, dat het zo fijn was om daar te zijn, mensen waren aardig, de liturgie was goed te volgen, je proefde de eenheid en je merkte dat door de werking van de Heilige Geest. Vervolgens sprak ik iemand die de desbetreffende gemeente goed kent en zei: die gemeente is zuiver horizontaal, de opstanding van Christus wordt gezien als een goed verhaal en je kan als je de regels van Jezus volgt zalig worden. .......... Kortom het klinkt goed om naar die plaatselijke gemeenten te gaan, maar of het nu stichtelijk is, daarbij kan je vraagtekens zetten.JCRyle schreef:In aanvulling op wat Luther zegt: Zou het niet onze 'plicht' moeten zijn als we op vakantie naar het buitenland gaan, om daar de plaatselijke gemeenten te bezoeken? Juist dan krijgt onze belijdenis 'met de kerk van alle plaatsen' vorm.
Daarnaast heb ik eens een vooraanstaande hoogleraar horen zeggen dat je beter in Duitsland naar de RKK kon gaan, want de kans op een preek gericht op Christus verlossingswerk is daar aanmerkelijk groter dan in de Evangelisch-Lutherse kerken. (Wel met de kanttekening dat als je een bel hoorde rinkelen, dat je dan weg moest gaan)
Met dat criterium van de bijbelgetrouwheid ben ik het eens; niet met dat je het moet kunnen volgen.eilander schreef:Als het een bijbelgetrouwe prediking is en je de prediking in die vreemde taal kunt volgen: jaJCRyle schreef:In aanvulling op wat Luther zegt: Zou het niet onze 'plicht' moeten zijn als we op vakantie naar het buitenland gaan, om daar de plaatselijke gemeenten te bezoeken? Juist dan krijgt onze belijdenis 'met de kerk van alle plaatsen' vorm.
Natuurlijk is het fijn als je de hoofdlijn kan meebeleven, maar we mogen er ook best wat moeite voor doen.
Bovendien klinkt het mij net iets te individualistisch: als ik er maar wat aan heb. Ik bedoel: naar de kerk gaan om in gemeenschap met anderen God te loven en te prijzen omdat Hij ons samenbrengt en samenroept? De Schriftlezing kun je altijd meelezen in je eigen Bijbel. Dat is het hoogtepunt van de dienst; vervolgens zijn de liederen ook vrijwel altijd mee te zingen.
Ja, misschien ga je dan meer om te geven, dan om te ontvangen. Maar dat lijkt me nu juist in het geheel niet verkeerd, zeker ook niet als je een gezin met kinderen hebt. Dan leren ze opeens dat er buiten de landsgrenzen ook mensen zijn die God dienen en dat Zijn kerk breder is dan de gescheurde hoekjes in Nederland.
@Auto: In de ELK in Duitsland kun je inderdaad in de meeste gevallen beter niet zijn. Bovendien adviseer ik hiermee niet het bijwonen van een RKK-mis.
Laatst gewijzigd door Luther op 21 aug 2018, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oké dat is stellig. Maar aan welke voorwaarden moet de prediking dan voldoen?eilander schreef:Als het een bijbelgetrouwe prediking is en je de prediking in die vreemde taal kunt volgen: jaJCRyle schreef:In aanvulling op wat Luther zegt: Zou het niet onze 'plicht' moeten zijn als we op vakantie naar het buitenland gaan, om daar de plaatselijke gemeenten te bezoeken? Juist dan krijgt onze belijdenis 'met de kerk van alle plaatsen' vorm.
Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Dat is nogal eenvoudig: in lijn met de 3FvE.JCRyle schreef:Oké dat is stellig. Maar aan welke voorwaarden moet de prediking dan voldoen?eilander schreef:Als het een bijbelgetrouwe prediking is en je de prediking in die vreemde taal kunt volgen: jaJCRyle schreef:In aanvulling op wat Luther zegt: Zou het niet onze 'plicht' moeten zijn als we op vakantie naar het buitenland gaan, om daar de plaatselijke gemeenten te bezoeken? Juist dan krijgt onze belijdenis 'met de kerk van alle plaatsen' vorm.
Mijn stellig 'neen' is overigens het antwoord op jouw vraag of het onze plicht is.
Afgelopen meivakantie waren wij op een waddeneiland. Daar was 's morgens een dienst op zondag in een kerk die door anderen was aangeraden. Helaas... Mw. de domina had geen boodschap.
Voor 's middags had ik al een preek geprint om te lezen.
Op hemelvaartsdag stonden we voor de keuze: weer naar de plaatselijke kerk, waar een viering was, of luisteren. Het werd het laatste.
Dat bleek veel moeilijker voor de kinderen. Toen ik las, kon ik de aandacht vasthouden van de kinderen. Maar bij luisteren mis je die interactie.
Daarnaast geeft zelf lezen veel meer het gevoel van 'gezin als kerk in het klein'.
Op hemelvaartsdag stonden we voor de keuze: weer naar de plaatselijke kerk, waar een viering was, of luisteren. Het werd het laatste.
Dat bleek veel moeilijker voor de kinderen. Toen ik las, kon ik de aandacht vasthouden van de kinderen. Maar bij luisteren mis je die interactie.
Daarnaast geeft zelf lezen veel meer het gevoel van 'gezin als kerk in het klein'.
- Niet meer zo actief -
Daarom zei de hoogleraar ook dat als je de bel hoorde dat je dan weg moest zijnLuther schreef: @Auto: In de ELK in Duitsland kun je inderdaad in de meeste gevallen beter niet zijn. Bovendien adviseer ik hiermee niet het bijwonen van een RKK-mis.

Dus op vakantie in Schotland zou jij geen dienst van de Strict Baptists bezoeken?eilander schreef:Dat is nogal eenvoudig: in lijn met de 3FvE.JCRyle schreef:Oké dat is stellig. Maar aan welke voorwaarden moet de prediking dan voldoen?
@Mannetje: dat zou voor mij een reden zijn om niet naar dat Waddeneiland op vakantie te gaan, althans niet inclusief een zondag. Op Texel kan dat wel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Helemaal niet komen dus. Weglopen is onfatsoenlijk. Maar goed, dat is een oude discussie die nogal heftig kan zijn.Auto schreef:Daarom zei de hoogleraar ook dat als je de bel hoorde dat je dan weg moest zijnLuther schreef: @Auto: In de ELK in Duitsland kun je inderdaad in de meeste gevallen beter niet zijn. Bovendien adviseer ik hiermee niet het bijwonen van een RKK-mis.
- Wandelende
- Inactief
Misschien is het soms weleens goed om een dienst in binnen- of buitenland te bezoeken die ver af staat van de eigen beleving.
Zo heb ik eens een Evangelisch-Lutherse dienst meegemaakt van ongeveer 20 minuten, waar een soort catechisatie-achtige leerstuk werd voorgedragen en afsluitend het Onze Vader in een andere taal. Bijzonder leerzaam om eens te zien en mee te maken.
Tegelijkertijd is het goed om te beseffen op welke grond ikzelf en mijn eigen gemeente sta. Dan is het zeker niet verkeerd om eens te spiegelen, andere inzichten te bekijken en verder te kijken dan de 'eigen deur'.
De vakantietijd vind ik daar in het bijzonder geschikt voor. Hoewel ik het dan wel een enkele keer extra dienst probeer te doen en niet als volledige vervanging van...
Zo heb ik eens een Evangelisch-Lutherse dienst meegemaakt van ongeveer 20 minuten, waar een soort catechisatie-achtige leerstuk werd voorgedragen en afsluitend het Onze Vader in een andere taal. Bijzonder leerzaam om eens te zien en mee te maken.
Tegelijkertijd is het goed om te beseffen op welke grond ikzelf en mijn eigen gemeente sta. Dan is het zeker niet verkeerd om eens te spiegelen, andere inzichten te bekijken en verder te kijken dan de 'eigen deur'.
De vakantietijd vind ik daar in het bijzonder geschikt voor. Hoewel ik het dan wel een enkele keer extra dienst probeer te doen en niet als volledige vervanging van...
(~)
- Wandelende
- Inactief
Dank voor de toelichting. Daar kan ik wel in mee komen inderdaad.Mannetje schreef:Afgelopen meivakantie waren wij op een waddeneiland. Daar was 's morgens een dienst op zondag in een kerk die door anderen was aangeraden. Helaas... Mw. de domina had geen boodschap.
Het is ook een andere situatie dan de mijne, daar ik geen rekening hoef te houden met kinderen.
Persoonlijk vind ik luisteren ook prettiger. Dat heeft dan ook mijn eigen voorkeur.
(~)
Met dat de kerk ons was aangeraden hebben we de keuze gemaakt. Mogelijk hadden we hem anders ook gemaakt, maar hadden we er nog wel een gedachte extra aan geweid.Luther schreef:Dus op vakantie in Schotland zou jij geen dienst van de Strict Baptists bezoeken?eilander schreef:Dat is nogal eenvoudig: in lijn met de 3FvE.JCRyle schreef:Oké dat is stellig. Maar aan welke voorwaarden moet de prediking dan voldoen?
@Mannetje: dat zou voor mij een reden zijn om niet naar dat Waddeneiland op vakantie te gaan, althans niet inclusief een zondag. Op Texel kan dat wel.
- Niet meer zo actief -
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Niet bij een leerdienst over de doop misschien. Anders denk ik niet dat de kinderdoop in de prediking zo'n grote rol speelt.Luther schreef:Dus op vakantie in Schotland zou jij geen dienst van de Strict Baptists bezoeken?eilander schreef:Dat is nogal eenvoudig: in lijn met de 3FvE.JCRyle schreef:Oké dat is stellig. Maar aan welke voorwaarden moet de prediking dan voldoen?