Zijn we klaar met homofilie?

Tiberius
Administrator

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
pierre27 schreef: En over dat boek van Tiberius dat het klinkklare onzin is, ik denk van niet, er zijn gevallen genoeg waar de homofiele gevoelens genezen zijn, in ieder geval zodanig onderdrukt dat het geen rol speelt. Maar de wil om te strijden is net als bij hetero's lang niet altijd aanwezig.
Dan kom je weer op een ander punt: genezing. Om iets te genezen, heb je een ziekte nodig waarvan je te genezen bent.
Allereerst geloof ik niet dat dit een ziekte is.
Het is een afwijking van het gangbare en daarmee zeg ik als homo al heel wat.
Al eerder tipte ik de aversietherapie aan met electroshocks.
Been there, done that.
Ik zal je de verhalen van wat dat met me gedaan heeft, besparen.
Denk niet te gering over het gebrek aan de wil om er tegen te strijden. Ik ken heel veel christenhomo's en ik heb trieste dingen gezien!

Daarom geloof ik ook dat een homo nooit mág trouwen met een vrouw. Dan handelt hij, zoals Paulus dat zegt, contra naturam, tegen zijn natuur in ook al is die nóg zo onnatuurlijk. Dat is als vragen aan een rolstoelgebruiker om te gaan lopen.
Ik geloof absoluut dat God rust kan brengen en dat God je geaardheid niet meer tot last is en dat je genezen wordt van je verlangens. Je geaardheid blijft. Ook je alleen-zijn, maar dat hebben anderen ook.
Ik heb ook niet bedoeld, Denkertje, dat homofilie altijd te genezen is, maar dat het in 50% van de gevallen mogelijk is.

Verder ben ik het met je eens, dat een homo niet mag trouwen (uiteraard met iemand van het andere geslacht!) als "redmiddel" voor zijn homofiele gevoelens. De enige basis voor een huwelijk is wederzijdse liefde en trouw.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef:Tja, denkertje, als jij je als missie aanmeet om homofilie meer geaccepteerd te krijgen in de gereformeerde gezindte
Dat is wat RefoAnders doet. Ik doe dat niet. RA wordt 'een homobelangenvereniging' genoemd. Onterecht. Daar probeert men er juist te zijn voor de achterban. Ik probeer er vooral te zijn voor die jongens en meiden die stuk lopen op de kerk. Daarvoor ben ik ook actief op het Regenboogforum.

Tiberius schreef:Dan kan je toch echt niet zo makkelijk heen om het ethische standpunt van dr. Douma, zoals uitvoerig verwoord in zijn boeken "Homofilie" (1984) en "De tien geboden. Handreiking voor het christelijk leven" (1999).
Zijn uitvoerig gedocumenteerde visie en onderzoek kan je wel als onzin wegzetten, maar dat heeft toch een behoorlijk gezag in de gereformeerde gezindte. Ook in de kerkverbanden zoals in de forumregels genoemd. Zeker door het op één lijn te stellen met het onderzoek van dr. Bovet tast je geloofwaardigheid aan.
Ik zit hier niet zozeer voor mijn eigen geloofwaardigheid. Voor de boekjes van Douma heb ik veel waardering. Hij schrijft echter nergens dat homofilie an sich een zonde is. Wel heeft hij het over het verlangen dat daar uit voortkomt. Maar da's een ander verhaal.
Op een aantal punten ben ik het niet met Douma eens. Zelfs dr. J. Hoek moest in een interview met het RD erkennen dat hij op grond van de 7 plaatsen inde Bijbel waar over homoseksuele handelingen wordt gesproken, geen basis meer vindt om dit te veroordelen.

Overigens vind ik het niet chique van je om mij met je verwijzing naar 'de kerkverbanden zoals in de forumregels genoemd' naar de randen daarvan te trekken. Dat is niet zo en wordt nooit zo.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:Overigens vind ik het niet chique van je om mij met je verwijzing naar 'de kerkverbanden zoals in de forumregels genoemd' naar de randen daarvan te trekken. Dat is niet zo en wordt nooit zo.
Neem me niet kwalijk, dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Punt wat ik bedoelde is, dat in ieder geval in de GerGem het standpunt van Douma vrijwel integraal overgenomen wordt; zie de artikelenserie van ds. G.J. van Aalst in de Saambinder (januari/februari 2008) en de publicatie van dr. R. Seldenrijk ("Als je je anders voelt. Homofiele gerichtheid, homoseksualiteit, transseksualiteit en de christelijke gemeente", Amsterdam 2004).
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Homofilie kun je nooit als zonde bestempelen. Zonde betekent "doel missen". Zonde heeft te maken met het domein van de handelende mens. We noemen iemand die gehandicapt geboren is immers ook niet zondig, ook al voldoet die niet aan de manier waarop God de mens bedoelt heeft. Net zomin kun je homoseksuele geaardheid als zondig bestempelen. Het onttrekt zich aan het domein waar mensen iets kunnen doen.

"Genezings"-percentage van 50 procent lijkt mij een slag in de lucht. Kan me niet voorstellen dat het gebaseerd is solide wetenschappelijk onderzoek (wat overigens nooit de term genezing zou gebruiken). Binnen het Amerikaanse Christendom is zo langzamerhand wel het inzicht doorgedrongen dat "genezing" meestal niet lukt en bovendein zware psychologische schade aanricht. Voorzichtig zijn daarmee.

Dat laat onverlet dat menselijke identiteit, inclusief seksuele identiteit - niet volledig geduid kan worden als de vertaling van een dieper gelegen natuurlijk feit, maar ook cultureel gevormd element heeft en samenhangt met het eigen denken. Identiteit heeft altijd wat vloeiends en velen hebben geen eenduidige homo- of heteroseksuele geaaardheid, maar zitten er ergens tussen in. Dat verklaart wellicht waarom er soms sprake is van een overgang, homo's die hetero worden of hetero's die ontdekken homo te zijn.

Verder vraag ik me af waarom de tekst "man en vrouw schiep Hij hen" een argument kan zijn tegen homoseksuele geaardheid. Het is toch evident dat voortplanting en het voortbestaan van de menselijke soort een zaak is van man en vrouw. Geen enkele homo of lesbo zal daar tegenin gaan. Geen enkele homo of lesbo zou liever een wereld willen waarin het andere geslacht afwezig was. Kortom, ze kunnen volop beamen: man en vrouw schiep hij hen. Het enige is dat hij of zij valt op iemand van het andere geslacht.
denkertje21

Omdat niet iedereen de stukken van ds. Van Aalst kent en ze ook niet digitaal gepubliceerd zijn, geef ik hieronder de link door waarop ze staan, overgetypt uit de Saambinder. Zeker de moeite van het lezen waard.

HIER staan de stukken van ds. G.J. van Aalst inzake homofilie.
denkertje21

Tiberius schreef:Punt wat ik bedoelde is, dat in ieder geval in de GerGem het standpunt van Douma vrijwel integraal overgenomen wordt; zie de artikelenserie van ds. G.J. van Aalst in de Saambinder (januari/februari 2008) en de publicatie van dr. R. Seldenrijk ("Als je je anders voelt. Homofiele gerichtheid, homoseksualiteit, transseksualiteit en de christelijke gemeente", Amsterdam 2004).
Het boek van Seldenrijk is mij zeer lief. Maar hij komt wel tot vele andere conclusies dan wij hier doorgaans. Er gaan ook heel veel vingers naar ons, als brave kerkgangers!
Moni

Bericht door Moni »

Zosinus schreef:We noemen iemand die gehandicapt geboren is immers ook niet zondig, ook al voldoet die niet aan de manier waarop God de mens bedoelt heeft.
Die mensen dragen wel de zichtbare gevolgen van de zonden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

denkertje21 schreef:Omdat niet iedereen de stukken van ds. Van Aalst kent en ze ook niet digitaal gepubliceerd zijn, geef ik hieronder de link door waarop ze staan, overgetypt uit de Saambinder. Zeker de moeite van het lezen waard.

HIER staan de stukken van ds. G.J. van Aalst inzake homofilie.

Mooie artikelen, goed van je die link, vooral het slot is een meenemertje.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik denk dat moeilijke voor jou is Denkertje, dat je onwillekeurig onderwerp van discussie bent, je zit er veel meer met je gevoel in als kennelijk andere posters. Natuurlijk zul je ook hier lotgenoten hebben, maar ik moet nu een klein beetje denken aan een slager die zijn eigen vlees keurt(zwakke vergelijking) maar zo kijk ik nu er een beetje tegen aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
denkertje21

pierre27 schreef:Ik denk dat moeilijke voor jou is Denkertje, dat je onwillekeurig onderwerp van discussie bent, je zit er veel meer met je gevoel in als kennelijk andere posters. Natuurlijk zul je ook hier lotgenoten hebben, maar ik moet nu een klein beetje denken aan een slager die zijn eigen vlees keurt(zwakke vergelijking) maar zo kijk ik nu er een beetje tegen aan.
Dat van die slager klopt niet helemaal, of beter gezegd: helemaal niet.

Ik denk inderdaad dat ik er iets anders in sta dan de meesten hier. Ik zit er midden in, weet hoe het 'voelt', ken de strijd maar ik ken ook de rust én de kracht die de Heere geeft. Vanuit die rust hoef ik niets voor mijzelf te bevechten.

Maar ik zie hoe veel 'lotgenoten' lijden aan het oordeel van kerkmensen. Ik zie hoe jongens en in mindere mate ook meiden de kerk uitsluipen en er nooit meer terug komen. Dat is wat mij raakt. Ik zie hoe moeizaam huwelijken verlopen van homo's die toch maar getrouwd zijn, omdat ze er niet voor uit durfden te komen.

Ik ben actief op het Regenboogforum, net als ruim 750 anderen. Daar zie je allerlei Bijbelvisies, maar daar zie je ook verschillende, vaak schrijnende verhalen. Gelukkig hoor je daar ook getuigenissen van wie de Heere wil zijn voor hen die naar Hem niet vraagden en naar Hem niet zochten.

Ik zie ook refojongeren die wel de vrijmoedigheid hebben om een relatie aan te gaan met iemand van gelijk geslacht. Ik durf er niet meer over te oordelen. Als ik zie hoe een aantal van deze vriendenstellen samen met God en Zijn dienst bezig is, dan denk ik dat veel hetero refostellen daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Maar nogmaals: ieder zij in zijn gemoed ten volle overuigd. 'Zoek eerst het Koninkrijk van God'.
We kunnen het overal over hebben maar is we ons niet het eigendom van Christus weten, is alles ijdelheid. Ook onze rechtzinnige discussies.
joepie

Bericht door joepie »

Nooit gedacht, maar helemaal met je eens denkertje. (in idt geval...)
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ook ik ben het grotendeels met je eens, Denkertje. (Behalve natuurlijk met dat afkeuren over de jongeren die wel een homoseksuele relatie aangaan; maar dat weet je inmiddels wel).

Die schrijnende verhalen waar jij aan refereert verdrieten mij eveneens. Overigens hoor je zulk soort verhalen ook wel van niet-homo jongeren. Ik hecht er daarom heel veel waarde aan, dat er stabiele relaties, netwerken, gevormd worden binnen de kerkelijke gemeente. Netwerken die al jong gevormd worden door o.a. jeugdvereniging, etc. Het mag niet voorkomen dat er mensen, zeker jongeren niet, in de kerkelijke gemeente tussen wal en schip vallen.
denkertje21

Tiberius schreef: Ik hecht er daarom heel veel waarde aan, dat er stabiele relaties, netwerken, gevormd worden binnen de kerkelijke gemeente. Netwerken die al jong gevormd worden door o.a. jeugdvereniging, etc. Het mag niet voorkomen dat er mensen, zeker jongeren niet, in de kerkelijke gemeente tussen wal en schip vallen.
Dát is waar ik zo de nadruk op wil leggen. Goede vriendschappen zijn zo waardevol. En dat zou juist in de gemeente moeten gebeuren. De Heere heeft aan mij mijn 'Jonathan' gegeven: een hetero vriend, getrouwd en een klein kindje. Er is dus geen verleiding, maar wel een hechte vriendschap, vooral ook een geestelijke band.

Daarom is het zo belangrijk dat hetero's openstaan voor goede vriendschappen met homo's in de gemeente. Niet belerend, maar open en luisterend. Niet bang zijn, ze doen niks.
joepie

Bericht door joepie »

Ik denk dat het daar bij veel aan ontbreekt.
Onze zoon heeft geen vriendschappen. Hij viel altijd buiten de boot. Ging niet naar de school waar al de andere jongeren wel heen gingen en dan hoor je er niet bij. Dan sluiten ze je buiten. Ook al ging hij wel naar vereniging en Cath. Je bent een niet GSR leerling dus wij moeten jou niet.
En dat is wat hij nu ook erg mist.
Vrienden. Dus wat doet hij? Op internet naar allerlei gay chatrooms. Om vrienden te krijgen.
Dus iemand nog goede ideeën om hem in chatrooms te krijgen die wel verantwoord zijn?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
denkertje21

joepie schreef:Ik denk dat het daar bij veel aan ontbreekt.
Onze zoon heeft geen vriendschappen. Hij viel altijd buiten de boot. Ging niet naar de school waar al de andere jongeren wel heen gingen en dan hoor je er niet bij. Dan sluiten ze je buiten. Ook al ging hij wel naar vereniging en Cath. Je bent een niet GSR leerling dus wij moeten jou niet.
En dat is wat hij nu ook erg mist.
Vrienden. Dus wat doet hij? Op internet naar allerlei gay chatrooms. Om vrienden te krijgen.
Dus iemand nog goede ideeën om hem in chatrooms te krijgen die wel verantwoord zijn?
Kijk, zo'n verhaal haalt de tranen bij me naar boven. Dít is wat ik zo vaak heb gezien! Ik heb jongens gezien die helemaal de verkeerde kant opgingen omdat ze aan 'onze' kant niet werden opgevangen. Wat een verantwoordelijkheid ligt hier voor ons allemaal. Stop maar met oordelen, ga er eerst maar eens naast zitten!
Joepie, ik heb zelf heel veel gehad aan het Regenboogforum. As zaterdag is er bijvoorbeeld een grote BBQ in Katwijk. Super om daar zo'n 50 jongeren bij elkaar te zien die steun vinden bij elkaar maar het ook gewoon heel leuk hebben.
Niks tuttig, maar zo anders dan alle wereldse homofeesten.
Wat zou het ook goed zijn als meer ouders van homo's elkaar zouden vinden en ook met hun ervaringen bij elkaar terecht zouden kunnen.
Er is overigens wel een praatgroep voor ouders van homofiele kinderen: http://www.praatgroepcaritas.nl
Gesloten