Antwoord van mij aan Wilhelm
W : Hoewel ik je in bepaald opzicht begrijp, ben ik zo bang dat er in jou stellingname een doorvloeien is naar zaken in de mens, ipv het afwijzen naar gronden , de Enige Grond buiten de mens. In jouw stellige uitleg kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat juist het benadrukken van het beleven van Gods recht, de wet weer met het Evangelie vermengd wordt. Hierdoor werp je mensen op zich zelf , juist mensen die zo tobben over hun staat vanwege de gang die ze zelf hebben meegemaakt. Zielen die niets anders doen kunnen dan hun vertoruwen op Christus te stellen , die mogen geloven dat Hij hen heeft vrijgesproken van schuld en straf. Die mogen geloven dat nu Jezus hun gerechtigheid is, maar die als ze opzichzelf zien zo in de donkerheid terecht komen omdat ze niet kunnen spreken van een weg die alsware met de koorden der veroordeling om de hals langs de hel is gegaan.
Die zo menigmaal heen en weer geschud worden , als er zware en diepe woorden gesproken worden over de afbrekende en afsnijdende weg die men in hun eigen leven niet zo sterk herkent.
DWW : Ik werp de mensen niet op zichzelf, ik confronteer ze slechts, met name nu Memento, met de scherpte van het Woord. Dat sommigen dat tot op een bepaald niet kunnen waarderen, noch minder kunnen verdragen, heb ik toch geen boodschap aan? Zolang een ziel (nog) niet aan een einde met alles is gebracht, is hij nog nimmer geestelijk aan de voeten gekomen van de vader van die verloren zoon. Wat zei toen die vader? "Weest blijde met mij, want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden." Begrijp je, Wilhelm. Ook hier werd hetzelfde
beeld door Christus geschilderd, dat achter de vloekdood, Gal. 2:19, pas het Leven in Hem ligt, Rom. 7:4-6. Na die vloekdood, werd die zoon pas zijn oude vuile kleed afgenomen en werd hem een nieuw Kleed aangedaan, en kreeg hij een ring om zijn vinger, ter verzegeling. Nu pas, was die zoon hersteld met het Beeld van zijn vader, van het moment dat hij vertrok naar de wereld (= de zondeval). Door die bedreven zonden is hij tenslotte bij de varkens geeindigd, en was het beeld van zijn lieve vader verloren. Dit is toch geen inlegkunde, Wilhelm. Toen hij opstond om naar zijn vader te gaan, had hij een ontwaakte ziel, eigenlijk hetzelfde beeld van toen die hardslapende Jona gewekt werd uit zijn slaap, maar toen had hij het leven (uit Christus) nog niet...!! Daartoe moest die zoon eerst in het stof c.q. met Jona overboord.
W : O ja, ze weten dat ze als een dode vertreden lagen op het veld badend in hun geboorte bloed, ze weten van een eertijds dat ze zich met de zwijnen wendtelden in de zonden , ze weten dat er een spreken Gods in hun leven gekomen is dat ze niet meer verder konden en verder mochten , ja zelfs dat ze door genade niet meer verder wilden. Maar het ging zo gepaard met de liefelijke indrukken van een Jezus die sprak tot hun dorstige ziel van verlossing en verzoening. Ze weten van de barmhartigheid Gods die hen geopenbaard werd in Christus toen men voor zichzelf in hun eigengerechtigheden niet meer zalig konden worden. Men stond beschaamd vanwege de gewillige zondaarsliefde die hen aangeboden werd om niet , terwijl ze met niets anders bezig waren dan zelfwerkzaamheden om zo voor God te kunnen bestaan. En wat een wonder , als er dan geloofd en getuigd mag worden van Gods genade die nu ook voor hen persoonlijk waar is geworden.
DWW : De eerste voorbijgang is de bewuste rechtvaardigmaking, en de tweede voorbijgang is de verzegeling des geloofs.
Ik heb hier onlangs juist iets over geschreven, lees onder :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... eloofs.pdf
Velen hebben dit helaas verdraaid tot hun eeuwige verderf.....
W : Maar met Spurgeon, lees dat ook maar eens in zijn boek, en vele anderen van Gods kinderen , worden ze zo heen en weer geworpen als er rechtvaardigingsdrijvers komen, die hun bevragen op hun bevindingen wat aan gaat de diepte van het kennen van Gods recht. O en wat een zakken in de golven en een in zichzelf blikken of ze nu wel genoeg overtuigd waren van hun zonden , en of ze nu Gods toorn wel genoeg gekend en ervaren hebben. Of ze wel genoeg tranen geschreid hebben vanwege hun zonden , want dat kennen ze zo niet. Jawel hun hart en hun ziel was bedroeft, maar dat was aan de buitenkant niet te op te merken , voor anderen menigmaal niet te zien. En hun eerst letterlijke tranen vloeiden toen ze mochten zien op de algenoegzaamheid van Zijn offer, en op Zijn liefde die hen persoonlijk geopenbaard was.
DWW : Er bestaat een duidelijk onderscheid tussen een heenwijzing naar Christus, én de zaligmakende openbaring van Christus. Een heenwijzing is het beeld van de koopman welke die schone Parel had gevonden, maar echter eerst alles nog moest verkopen om deze Parel te verkrijgen. Het beeld van Jona. De openbaring van Christus is, wanneer hij door een weg van Recht, Jes. 1:27, die Parel uit vrije genade heeft mogen kopen. "O alle gij dorstigen, komt tot wateren, komt koopt, wijn en melk, zonder geld en zonder prijs." (Jona in aanbidding in de buik van die door God beschikte Vis.)
W : Het ging dan eigenlijk gelijk op. Een boetvaardigheid dat het nu voor hen persoonlijk als onwaardige, waar geworden was, onverdiend, en tegelijk het ervaren van de oneindige vergevende liefde van Christus zelf. Als Hij spreekt : Ik ben de Heere die alles doet. Niets heeft Hij van ons nodig, geen bevinding van zondigheid, geen ervaring van Gods toorn, als dat zo zou zijn zou de mens toch nog wat mee moeten brengen tot zaligheid, maar nu is Hij het alleen . Jezus alleen en anders geen ! Dat dat gepaard gaat met het uitdrijven door de wet tot Christus staat vast , anders zou er niemand de toevlucht nemen en de zoom van Zijn kleed aanraken, maar in welke weg en door welke diepte ook , daar is de Heere zo eeuwig vrij in. De Heilige Geest werkt hierin zo op verscheidene wijze. En ook Spurgeon, Kohlbrugge , Bunyan etc hebben dat altijd zo benadrukt. Ik meen dat het Spurgeon is die zelf idd een diepe en zeer duidelijke weg der bekering heeft gekend, maar tegelijkertijd getuigd dat de meesten op een meer geleidelijkere manier tot bekering komen.
DWW : De dood in Adam, en het leven in Christus. Maar het moet wel toegepast worden, Wilhelm. Weet je, hoe...? Lees daartoe ook eens Lev. 14. Het beeld van de reiniging van de melaatse. Het ene vogeltje moest dood worden gedrukt, het bloed werd opgevangen, en met water vermengt, het bloed der verzoening en de Geest van Christus der vrijheid,
werd gestreken aan het andere vogeltje, dat daarna in vrijheid mocht wegvliegen. Lees de gelijkenissen nu eens een keer in dit licht. Bergijp je nu mischien ook wat beter, wat Paulus in Rom. 7:4-6 schreef...
W : En natuurlijk moeten en mogen we wet en Evangelie niet vermengen , maar ik ben zo bang, DWW , dat jij dit juist wel aan het doen bent. Je werpt de mensen op zichzelf terug, je stelt ijkpunten die onze vaderen zo niet geleerd hebben.
Want hoe ga jij dan om met de pastorale toon in de DL wanner er in Hfst 3/4 parg 15 als een soort van conclusie gesproken wordt : Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. Dan moet onze hand op de mond, en laten we deze houding maar volgen , in ootmoedigheid, zonder in geestelijke zelfverheffing te staan boven een ieder die het anders geleerd heeft, als dat het in ons leven is gegaan.
DWW : Vermengen van Wet & Evangelie is dit, namelijk zeggen dat een zondaar alrede is levend gemaakt, terwijl hij de geestelijke kruis- en vloekdood met Christus nog niet heeft leren sterven. Maak zelf de toepassing, door uit hetgeen ik telkens schrijf, te beoordelen of ik Wet & Evangelie vermeng, of dat jij dit misschien wellicht ontwetend én onbedoeld doet.