De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
God moet begonnen zijn in je leven...
vanuit dit perspectief heb ik nog een boek wat ik zou willen aanraden in deze discussie..
'De godvruchtige avondmaalganger' van P Immens. 10 e verhandeling....
vanuit dit perspectief heb ik nog een boek wat ik zou willen aanraden in deze discussie..
'De godvruchtige avondmaalganger' van P Immens. 10 e verhandeling....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Het is voor iedereen heel erg duidelijk wie wel en niet aan het HA mag. Maar als het persoonlijk wordt, dan kan dat opeens geheel anders gaan liggen.Avi schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Het kan zijn dat iemand een onjuist beeld heeft van wie wel en niet aan het Avondmaal mag.raka schreef:Als iemand in zijn geweten het niet in het licht/reine kan brengen om te kunnen aangaan, dan moet je daar vanaf blijven. Dwangmatige HA gang is uit den boze.Johann Gottfried Walther schreef:Oude Paden,
Lees bijv. Ds. Appelius maar eens.
En klopt het of niet, ik hoorde of las een keer dat men vroeger huisbezoek kreeg juist als men niet aan het Heilig Avondmaal kwam en dat men dan kwam vragen naar de redenen?
Daaromis helder onderwijs nodig. Vanaf de preekstoel of in een persoonlijk gesprek.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Well, broeder, voer dan vanuit de Schrift de andere kant van de zaak aan. Want het is geenszins mijn bedoeling eenzijdig te zijn.Oude Paden schreef:Je praat langs me heen! Je belicht 1 kant van de zaak en dat is: de plicht (Ik ervaar het haast als dwang)van ieder om deel te nemen aan het Avondmaal. Je laat de andere zaken ongemoeid. Dat heb ik gezegd.memento schreef:Well broeder, noem ons vanuit de Schrift een betere weg...Oude Paden schreef:Ik ben het niet inhoudelijk oneens met memento als het op de letter aankomt. Het heeft echter twee kanten. Je kunt een waarheid zo uit zijn verband halen dat er een scheef beeld ontstaat van het geheel.Johann Gottfried Walther schreef:Oude Paden,
Lees bijv. Ds. Appelius maar eens.
En klopt het of niet, ik hoorde of las een keer dat men vroeger huisbezoek kreeg juist als men niet aan het Heilig Avondmaal kwam en dat men dan kwam vragen naar de redenen?
Memento brengt het m.i. eenzijdig.
Misschien zijn er anderen die er ook zo over denken en het beter kunnen verwoorden.
Ik heb niet de indruk dat je ingaat op mijn postings
Noch ontken ik, dat het in het begin van het geloofsleven moeilijk kan zijn wanneer aan te gaan. Maar ik mag aannemen dat niet een beginnend gelovige, die nog nooit is aangeweest, tot ouderling gekozen is.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Je doet pas belijdenis bij ons, wanneer je tot geloof bent gekomen. Wanneer iemand afblijft krijgt hij/zij op huisbezoek de vraag: Waarom zagen we jou niet.
Er kunnen redenen zijn waarom iemand denkt dat hij/zij niet aan mag gaan. In een persoonlijk gesprek kan daar pastoraalop ingehaakt worden toch?
Als je het hebt over 'blijvend' afblijven is er meer aan de hand.
Wat denk je van man en vrouw die bezig zijn met een scheiding en allebei aanvoelen: we kunnen niet aan de Tafel zitten samen.
Het ligt allemaal niet zo simpel als jullie voorstellen.
Er kunnen redenen zijn waarom iemand denkt dat hij/zij niet aan mag gaan. In een persoonlijk gesprek kan daar pastoraalop ingehaakt worden toch?
Als je het hebt over 'blijvend' afblijven is er meer aan de hand.
Wat denk je van man en vrouw die bezig zijn met een scheiding en allebei aanvoelen: we kunnen niet aan de Tafel zitten samen.
Het ligt allemaal niet zo simpel als jullie voorstellen.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
men leze als immens hierover maar eens op na.. 10 e verhandeling..Oude Paden schreef:Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Hebben zwakken in het geloof een excuus (hun zwakheid) om af te blijven van het Heilig Avondmaal?Oude Paden schreef:Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
memento,
Arme Thomas.................... Het was een foute keus een dicipel van Jezus te zijn!
Arme Thomas.................... Het was een foute keus een dicipel van Jezus te zijn!
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
nee des te meer is juist het H Avondmaal voor hen, zodat ze versterkt kunnen en mogen worden...Mister schreef:Hebben zwakken in het geloof een excuus (hun zwakheid) om af te blijven van het Heilig Avondmaal?Oude Paden schreef:Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Dat zegt hier niemandMister schreef:Hebben zwakken in het geloof een excuus (hun zwakheid) om af te blijven van het Heilig Avondmaal?Oude Paden schreef:Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Maar ik denk dat de "nodiging van Memento" hen niet stimuleerd aan te gaan!henriët schreef:nee des te meer is juist het H Avondmaal voor hen, zodat ze versterkt kunnen en mogen worden...Mister schreef:Hebben zwakken in het geloof een excuus (hun zwakheid) om af te blijven van het Heilig Avondmaal?Oude Paden schreef:Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Ik las het in de posting van OP, maar ik hoop het fout te hebben.Avi schreef:Dat zegt hier niemandMister schreef:Hebben zwakken in het geloof een excuus (hun zwakheid) om af te blijven van het Heilig Avondmaal?Oude Paden schreef:Werkelijk, ik zou het niet weten Gajus!Gajus schreef:Oude Paden,
We zijn wel een beetje zweverig bezig. Wanneer zou jij, als je wel een kind van God mag zijn , (blijvend) wegblijven van het avondmaal? Misschien kunnen we iets concreter worden.
Ik denk dat je hiervan alleen uit ondervinding kan spreken.
En dat is nu net wat ik op Memento's posting tegen heb! Hieruit spreekt maar 1 kant en dat is plicht en eis! Volledig mee eens. Maar............. hoe om te gaan met de zwakken in het geloof (Memento schud baby's volledig door elkaar alsof het volwassenen zijn)
Blijkbaar ligt er een verschil in visie over de "beruchte standen"
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
ik begrijp hier niet precies wat je bedoeld??Oude Paden schreef:
Maar ik denk dat de "nodiging van Memento" hen niet stimuleerd aan te gaan!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
U moet komen!henriët schreef:ik begrijp hier niet precies wat je bedoeld??Oude Paden schreef:
Maar ik denk dat de "nodiging van Memento" hen niet stimuleerd aan te gaan!
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Dat is maar de helft van wat ik zeg. Ik zeg: U moet komen, WANT Christus wil dat u komt, en Hij wijst u deze weg als de beste aan, opdat Hij u in dit door Hem aangewezen middel u al wat u ontbreekt mildelijk geven moge.Oude Paden schreef:U moet komen!henriët schreef:ik begrijp hier niet precies wat je bedoeld??Oude Paden schreef:
Maar ik denk dat de "nodiging van Memento" hen niet stimuleerd aan te gaan!
Vertel ons dan, hoe het wél moet. Want je hebt tot nu toe alleen nog maar verteld hoe het niet moet.Oude Paden schreef:Maar ik denk dat de "nodiging van Memento" hen niet stimuleerd aan te gaan!
Onderwijs ons, vanuit de Schrift, hoe wij met zulke mensen moeten omgaan...