Ik ben blij dat de SGP het begrip 'theocratie' heeft ingeruild voor 'Bijbels genormeerde politiek'.
En wat is het verschil? Theocratie is volgens mij niets anders dan een regering van mensen die hun politiek "Bijbels genormeerd" willen laten zijn, onder biddend opzicht van de leiding van Gods Geest.
Tenslotte: net als jij houd ik ook niet van getuigenispolitiek. Mijn inziens is dat een even verwrongen constructie als 'getuigenisprogrammeren', waarbij je alleen maar computerprogrammeur bent om aan je collega's het Evangelie te verkondigen. Nogmaals: er ligt in de politiek gewoon een taak die gedaan moet worden. Als je de kans krijgt om daarbij over je innerlijke motieven en over de goedheid van God te spreken: grijp die kans met beide handen. Mogelijkerwijs krijg je die kans als politicus ook vaker dan als programmeur. Maar er bestaat geen principiëel onderscheid.
Hierin kan ik het van harte met je eens zijn.
Natuurlijk levert deelname aan het parlement, laat staan aan de regerering, morele dilemma's op. Maar politieke functies zijn daarin niet wezenlijk anders dan niet-politieke. Iedereen die verantwoordelijkheid draagt, kan voor keuzes komen te staan die onmogelijk zijn. Op het hoogste niveau zijn deze keuzes hooguit het scherpst en het zichtbaarst. Het liefst zouden we sommige keuzes niet maken, maar iemand moet het doen. En als het dan toch moet, dan draag ik graag mijn steentje bij om ervoor te zorgen dat dat iemand is die bij zijn keuzes zich wil laten leiden door de Bijbel. Ook al weet ik dat die persoon fouten zal maken, vuile handen zal krijgen en de Bijbel op sommige punten anders zal lezen dan ikzelf. Het alternatief is namelijk dat dat gebeurt door iemand die helemaal geen rekening houdt met God.
Dat is een pragmatische houding. Daar is niets op tegen. Ware het niet, dat Gods geboden bóven ons pragmatische inzicht moeten staan.
Alleen, 2 noties wil ik hierbij aantekenen, naar aanleiding van 2 voorbeelden:
1. Is kiezen op een christelijke partij pragmatisch? Als je op de SGP stemt, stem je op een partij die altijd maar vanaf de zijlijn zal blijven roepen, en nooit in een regering zal komen. En als je op een partij als CU stemt, komt het wel in de regering, maar zien we weinigs van hun christelijk standpunt terug. En als je CDA stemt, herken je weinig meer van wat je "Bijbels genormeerde politiek" noemde.
2. Met jouw redenering van pragmatisme, kan je als christelijke verpleegkundige ook in een abortus-ziekenhuis gaan werken. Waarmee ik slechts wil zeggen, dat je pragmatische keus niet tegen Gods geboden in mag gaan. We moeten niet, zoals een Jacob, doen alsof we Ezau zijn, om zo een zegen af te troggelen. En als we wel duidelijk Staatkundig Gereformeerde Politiek wensen te bedrijven (zoals de SGP vroeger, en voor een deel nu nog steeds), dus zonder opoffering van principes, dan sta je slechts aan de zijlijn, en kan en mag je niet meedoen. Want het volk, de stemmers, zitten niet te wachten op het goede wat je hen te bieden hebt.
Je punt 3a. ontken ik, aangezien ik je premissen 1 en 2 niet deel. Je punt 3b. zegt eigenlijk dat het niet mogelijk is om een land te regeren zonder bewust te zondigen. Als dat waar is, kun je ook geen bedrijf runnen of een gezin groot brengen zonder bewust te zondigen. Dat je soms moet kiezen uit twee kwaden, en daarbij naar beste inzicht de verkeerde keuze kunt maken, zal ik niet ontkennen. Maar dat is iets anders.
Waar mensen zijn, worden fouten gemaakt. Alleen, een fout maken is wat anders dan bewust een afgewogen keuze maken (dat is ook het verschil tussen een bedrijf of gezin runnen), die ingaat tegen Gods geboden. En mijn stelling is, dat in de huidige politieke situatie van Nederland, een christen niet kan mee-regeren zónder zulke keuzes te maken. Wie beweerd dat dit wel kan, mag mij uitleggen hoe (en neem dan maar als voorbeeld: SGP in de regering, en de abortus-wetgeving).
Erasmiaan schreef:Maar wie hoort het? Een aantal kamerleden? En de eigen achterban in het RD en ND (maar die wisten het al). En derest van de bevolking een verkrachte versie (waarin het negatieve aspect centraal staat, ipv het schone van Gods geboden) via hun krant of TV, die hen eerder tot afkeer van God aanzet, dan tot liefde tot Hem.
Dit doet toch niets af aan de plicht? En dit is natuurlijk ook een karikatuur.
1. Waarop baseer je dat dit een plicht is? Zie ook het argument van David J
2. Je kan dit een karikatuur noemen, maar bewijs het tegendeel maar eens. Noem maar wat voorbeelden van niet-christelijke kranten, waarin door het SGP-handelen de volle raad Gods, dus wet én evangelie, goed in het licht gekomen is.