theoloog schreef:Ik vind het jammer dat je me arminiaanse standpunten verwijt. Dan is de discussie gauw over. Insinueren daar kun je je nu eenmaal niet tegen verdedigen.
Daar heb je gelijk in, maar laat ik het dan algemener stellen:
Tegenwoordig worden de aloude arminiaanse dwalingen weer vol verve aangehangen. Wie dat ook moge doen, de kerk heeft dan houvast aan de opgestelde belijdenisgeschriften.
Die belijdenisgeschriften kan je zien als een omtuining rondom de Bijbel, omdat ze erop gebaseerd zijn. Echter: ze zijn niet canoniek.
Het is al vaker hier gezegd: de belijdenisgeschriften mogen hier gerust inhoudelijk bediscussieerd worden, maar wel met beargumenteerd vanuit de Bijbel. Niet vanwege het enkele feit, dat ze 400 jaar oud zijn.
En dat mis ik een beetje in jouw postings.
theoloog schreef:Je hebt de stelling die je in dit stuk poneert ook niet met argumenten onderbouwd. Sterker nog ik heb tot noch toe niemand inhoudelijk horen reageren op het opstellen van een nieuw belijden, wat me toch erg hard nodig lijkt. Een voorbeeld daarvan zijn de Chicago Statements on the Inerrancy of Scripture. Dat lijkt me toch echt een aanvulling op de 3FvE. Zo zou je op alle belangrijke punten opnieuw een belijdenis moeten uitspreken als gemeente. Dat is wat ik bedoel. En helemaal niet het afschaffen van belijdenisgeschriften.
Daarnaast lijken me 2 punten van het allergrootste belang:
- Als de kerk een belijdenis uitspreekt is dat een feilbaar en een beperkt getuigenis van mensen, wat steeds weer onder kritiek van de Schrift hoort te staan. Als je anders spreekt kom je in dezelfde dwaalleer als de RK terecht. Het Sola Scriptura van de Reformatie is blijkbaar nog steeds nodig om herhaald te worden.
- Tegelijkertijd kan een kerk niet zonder een eigen belijdenis. Het alleen maar teruggrijpen op de vorige generatie en haar belijden lijdt altijd en ik zeg het nog eens altijd tot institutionalisering van de kerk. Wij belijden met de kerk van alle eeuwen opnieuw en in eigen woorden dat Jezus de opgestane Heer is ook in 2009. Dat is de reden dat we bij ons in de gemeente ook een persoonlijk getuigenis van mensen vragen. Wat vervolgens aan de Schrift getoetst word.
Klopt. Maar dat gebeurt zeker binnen de gereformeerde gezindte ook. Regelmatig spreekt een kerk of kerkverband zich uit over actuele theologische zaken die zich aandienen. Zelf noem je het voorbeeld van de visie op Israël.
theoloog schreef:Ik ben het met je eens dat het in de HC ook over het werk van de Heilige Geest gaat, maar dan vooral en bijna alleen vanuit de focus van het werk van Christus. Het gaat maar in een vraag over de gaven van de Geest aan de gelovigen. Volgens mij is dat aan het begin van de 20e eeuw juist door God opnieuw op de voorgrond gebracht door de opwekkingen binnen de pinksterbeweging. Daarin was die pinksterbeweging soms eenzijdig, maar dat behoort voor mij zeker tot een belangrijke en bijbelse aanvulling. Paulus schrijft er nl. in bijna iedere brief over. Lijkt me dus nogal belangrijk.
De Heilige Geest zal het werk van Christus verheerlijken en niet zelf op de voorgrond treden. Dat is ook bijbels: Hij zal het uit Christus nemen.
Het grote bezwaar tegen de nadruk op de geestesgaven, is dat de gelovige in het middelpunt komt te staan en niet Christus.
theoloog schreef: Dan is nog de Maranathabeweging met haar nadruk op de spoedige terugkomst van Christus. Ook daar kun je op bijna ieder bladzijde van het NT over lezen. Dat was zelfs de worsteling van de eerste gemeente. Jezus had belooft spoedig terug te komen, maar Hij liet zo lang op zich wachten. Daar en over het wondere werk van God onder Israel in onze dagen lees ik bijna niets in onze belijdenis. Lijkt me ook erg belangrijk.
Dat is ook erg belangrijk, daar heb je gelijk in. De NGB wijst daar in het laatste artikel terecht op, evenals de HC in zondag 19.
theoloog schreef:Mijn schoonzus die met haar hele hart GerGemmer is komt ondergedoken samen met andere vrouwen om te bidden. Zodra ze het wereldkundig maakt komt ze onder censuur. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat bijbelkringen worden verboden of tegengewerkt. Dat is waar ik tegen ageer. En niet tegen de belijdenis op zich.
Dat is echt onzin.
Wel is het zo, dat de bijbelkringen onder ambtelijk toezicht geplaatst worden. Christus heeft Zelf de ambten ingesteld om daarmee zijn gemeente te regeren en te weiden. Maar binnen die notie wordt alle ruimte gegeven voor bijbelkringen, en -verenigingen.
theoloog schreef:Zelfs daarin is als je het navraagt niet iedere katholiek het met je oneens.
Maar het is wel de officiële leer van de roomse kerk.
theoloog schreef:En als ik het goed begrepen heb gaat het in de eucharistie niet om het letterlijk offeren van Christus, maar om het 'naspelen' daarvan.
Dat heb je dan niet goed begrepen. De hostie wordt nog steeds als heilig gezien en deel van het lichaam van Christus. Geef anders even een linkje waaruit het tegendeel blijkt.
theoloog schreef:En nog een laatste opmerking: de RK viert het avondmaal wel met de regelmaat van de Schrift: dagelijks en dikwijls (volgens Luk. 22 en Hand 2).
Ik dacht niet, dat er voorschriften waren voor de frequentie van avondmaalvieringen. Enerzijds is er het argument, dat het Avondmaal in de plaats van het Oud-Testamentische Pasen is; wat dus één keer per jaar gehouden werd. Anderzijds wat jij zegt, dat er in Handelingen 2 (niet Lukas 22 volgens mij) dagelijks het brood gebroken werd. Zoals je weet spreekt de grondtekst over "namen zij tezamen voedsel.