Wat is hypercalvinisme?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
Dus jouw God bied genade aan, smeekt je om je te bekeren, maar kan je niet bekeren omdat jij het niet wil aannemen? Mijn God is almachtig en doet al Zijn welbehagen. God bied niet aan, Hij werkt het in ons, door de middelen van genade, zoals Zijn Woord en de prediking en versterkt het door de sacramenten.
Bert dit is niet fair !
Zo sluit je de verantwoordelijkheid uit !!
Wij zijn van God afgeweken , wij hebben voor de vorst der duisternis gekozen, wij wilden onze eigen weg bewandelen en wij stellen onze eigen eer boven Gods eer.

Al deze zaken sluiten de verantwoordelijkheid niet uit !!
In het Paradijs konden we kiezen, dat we dat verzondigd hebben wil nog niet zeggen dat een oproep tot bekering en geloof van God vandaan niet gemeend is.

Maar nu het grote wonder dat God, onwillende mensen die geen gehoor geven aan Zijn oproep tot bekering, Zelf gaat ingrijpen in een mensenleven zodat de Heilige Geest intrek neemt in het hart van een zondaar, de wil vernieuwd wordt en dat er dan een geschonken geloof in zondaars harten gewerkt wordt !!

Het een sluit het ander niet uit

Deze zaken worden ook uitgelegd als een uitwendige en een inwendige roeping !!
.
We gaan niet verloren omdat we niet konden maar omdat we niet wilden !!!!
Waar zeg ik ooit dat de mens niet verantwoordelijk is?
Als je zegd dat ik niet geloof dat iedereen voor zichzelf verantwoord is, dan begrijp je me niet goed. Als wij niet bekeerd worden, is het nooit God's schuld, het is alles eigen schuld. God heeft ons goed geschapen, wij zijn zelf van Hem afgeweken en Satan nagelopen. Het is niet God's schuld dat wij ons niet willen bekeren.

God's beloften worden vervult in de uitverkoren, maar dat is geen Evangelie brengen. Lees de DL hoofdstuk 1 over de uitverkiezing en je ziet dat de verkiezing pas in artikel 5 aan bod komt. Eerst komt het Evangelie. De uitverkiezing is in zekere zin alleen een troost voor dengenen die al in Christus zijn.
Voor de rest ben ik het goed met je eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Ik denk dat jij Berts laaste posting niet goed begrepen hebt (zie mijn reactie).
Afgewezen,

Ik zit hier met een dubbel gevoel. Enerzijds zie ik de beschrijving van Bert over prediking, zending en evangelisatie.

Anderzijds een ontkennen van het aanbod terwijl dat juist de inhoud van de Prediking, zending en evangelisatie is.

Daarmee meende ik Bert verkeerd begrepen te hebben, mede ook door zijn beroep als dezelfde bronnen als ik hanteer.

Ik ben met je eens dat dwalingen bestreden moeten worden. Maar ik probeer te onderscheiden wat een hoofdzaak is en wat bijzaak.
Op basis van een begrip is dat niet vast te stellen, Wel op basis van de invulling van het begrip.
Op de klank afgaande vind ik het ontbreken van aanbod van genade in de prediking een ernstige dwaling.

Maar als dit wordt ingevuld wordt op deze wijze :
Maar hierin is de grote troost, ook in het zendingswerk, dat we niet maar met een aanbod aankomen, dat niemand aanneemt. Nee, het Evangelie komt met God's beloften. En God heeft belooft, dat een iegelijk, die in Christus gelooft, zalig zal worden. Hij werkt dat in ieders hart, tot welke Hij naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt.
.. dan denk ik. Daar is niks mis mee.
Een aanbod zonder mogelijkheid: Inderdaad dat is te weinig.
De belofte van het Evangelie moet er bij. En de belofte dat God erin meekomt door Zijn Geest!
Maar dit geheel wordt aan een ieder gepredikt (zending, evangelisatie) en in zijn geheel is dus het aanbod van genade.

Zo las ik het. En dan concludeer is dat de praxis voluit reformatorisch is maar de renedatie erna toe niet deugt.

Bedankt in ieder geval voor de scherpzinnigheid. In deze zaken kunnen we niet voorzichtig genoeg zijn! We dwalen snel ter rechter of ter linkerzijde. Elkaar daarin waarschuwen is zeer belangrijk!
(Ik ga nu de post van Bert lezen die zojuist binnen komt)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Dus jouw God bied genade aan, smeekt je om je te bekeren, maar kan je niet bekeren omdat jij het niet wil aannemen?
Dat is de redenering die de remonstranten ook gebruiken. Alleen verbinden zij er de consequentie aan: dus we kunnen het. Jij zegt: wij kunnen niets aannemen, dus biedt God niets aan. Maar de Bijbel leert anders. God is echt niet zo onder de indruk van onze redeneringen en geeft ons in Zijn wijsheid ‘ongerijmdheden’ te geloven.
Laat ik je eens een heel duidelijk bijbels voorbeeld noemen van Gods ‘onmacht’: God had beloofd het volk Israël in Kanaän te brengen. Maar wat gebeurt? Het meerderdeel van het volk komt er niet in, OMDAT zij niet geloven (zie Hebr. 4:1-6).
God belooft het… en Hij doet het niet? Was Hij dan niet machtig dat geloof in al die mensen te werken? Hier moeten we halt houden. Wie zijn wij om zulke vragen te stellen?
Bert Mulder schreef:Mijn God is almachtig en doet al Zijn welbehagen. God bied niet aan, Hij werkt het in ons, door de middelen van genade, zoals Zijn Woord en de prediking en versterkt het door de sacramenten.
Zegt Christus niet (in Joh. 6): “Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel. Want het Brood Gods is Hij, Die uit de hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft”? Christus wordt dus voor alle hoorders beschikbaar gesteld. Alleen… het merendeel wijst Hem af.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik begrijp trouwens, Bert, dat jij de theologische inzichten deelt van dr. Hoeksema. Die lijken in een bepaald opzicht op de opvattingen van dr. Steenblok, maar 't is net weer een beetje anders.
Klavier

Bericht door Klavier »

Dús... is er geen aanbod?
Een dode zondaar wordt opgeroepen tot bekering en geloof. Kan een zondaar zich dan wél bekeren en geloven?
Nee, wij kunnen ons zelf niet bekeren, en willen het ook niet. God werkt het in ons. Hij maakt ons willend en kunnend.[/quote]

Bert, maak jij onderscheid tussen aanbieding van Evangelie en aanbieding van Genade?

En: Het is toch Gods Geest die willend en kunnend maakt!?
Als dat onderdeel is van het Evangelie dan biedt God toch genade aan? Hij belooft in het Evangelie dat Hij het vermogen aan te kunnen nemen Zelf schenkt onder de bediening van Zijn Woord door middel van de prediking.
Kan de Heere datgene niet aanbieden dat Hij Zelf doet aannemen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier, zit daar dan totaal geen keuze meer in? Als God je verandert en in je werkt ga je automatisch geloven, zo niet, dan ga je nooit geloven? Ik ontken absoluut niet dat Gods werk in ons noodzakelijk is omdat we ons anders nooit bekeren, maar ik geloof ook dat op het moment dat God in mensen werkt, ze voor keuzes komen te staan en ook zelf actief moeten worden... en dat kunnen.... Hoe zou de oproep tot bekering anders aan mensen gedaan kunnen worden? Het zou nutteloos zijn. Maar we mogen mensen daartoe oproepen omdat God bekering van hen vraagt.... en het ook mogelijk maakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
schaap

Bericht door schaap »

Het lijkt erop dat we robotten zijn....
Klavier

Bericht door Klavier »

schaap schreef:Het lijkt erop dat we robotten zijn....
Maar dat is het niet! Zo is de mens ook niet geschapen. De mens heeft een vrije wil gekregen om God te dienen.
Deze heeft de mens verspeeld door als God te willen zijn.
Die hoogmoed is als vloek aan de mens blijven kleven.
(kijk maar eens naar jezelf en om je heen, wie wil er niet meer, beter, en hoger zijn dan een ander. Wie wil er niet eigen baas zijn, Geen God, Geen meester).

Het is juist zo'n wonder dat mensen die inderdaad niet kunnen en niet willen geloven de belofte krijgen dat ze het wel kunnen en willen als ze zich onder het Woord en bediening van de Heilige Geest stellen. God belooft te werken waar Zijn Woord geopend wordt. De Heilige Geest werkt dan ook in het hart van de zondaar. De Heilige Geest vernieuwt de wil.
Dan wil de zondaar niets anders dan geloven! Die keuze wordt dan zonder twijfel gemaakt! Niet dat de zondaar dit zo ervaart. Hij wil enkel niets anders dan Christus en zegt enkel: Geef mij Jezus of ik sterf. Achteraf komt de verwondering en dankbaarheid dat God hem daar zelf heeft gebracht. God alleen de eer!

De Heere wil dat Hij vrijwillig gediend wordt. Net zoals de mens in het paradijs de mogelijkheid had om de Heere uit vrije wil te dienen.
Juist omdat de Heere geen robotten heeft geschapen maar mensen die vanuit liefde, vrijwillig Hem zouden dienen.

Het Evangelie maakt mogelijk hier weer terug te komen! Terug te komen in de staat waar de mens met God leeft van aangezicht tot Aangezicht. Directe omgang met God! Dit alles uit vrije wil.

De zondeval was een blijk van hoogmoed van de mens. De mens die in staat werd gesteld God vrijwillig te dienen. De mens, alle mensen, zowel Adam als Eva die als God wilde zijn.
Zie de parallel: De mens, nee alle mensen, die genade aangeboden krijgen in het evangelie en deze afwijzen door niet te geloven zijn te hoogmoedig om het met genade te doen en geven daarmee blijk van hun gevallen staat.

Leerzame kost:
http://www.theologienet.nl/documenten/A ... xander.pdf
Zie o.a. bladzijde 12, punt 6.

Excuus voor de lange posting maar ik ben niet in staat om het duidelijk te maken zonder het hele verband weer te geven.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:Ik begrijp trouwens, Bert, dat jij de theologische inzichten deelt van dr. Hoeksema. Die lijken in een bepaald opzicht op de opvattingen van dr. Steenblok, maar 't is net weer een beetje anders.
Ja, inderdaad. Ik ben een lid van de Protestant Reformed Church, en zodoende. Ik ben opgegroeid in de GerGem in Nederland (Steenblok kerken). Onze leer ivm het aanbod komt veel overeen met de leer van Dr. Steenblok. Toch is het wel anders. Vooral door onze verbondsbeschouwing, dat God Zijn verbond heeft opgericht met gelovigen en hun zaad, en normaal zijn genade werkt in het hart van onze kinderen terwijl ze nog jong zijn. Dit is natuurlijk niet hoofd voor hoofd. Maar zoals de dominee (en ook de apostelen) de gemeente aanspreken als geliefden in onze Heere Jesus Christus, hoewel er altijd het ongelovige element in de kerk is, zo zien we onze kinderen dan ook als wedergeboren, in plaats van de GerGem positie dat onze kinderen nog geen nieuw leven deelachtig zijn, en behandelt moeten als ongelovigen.

Lees dit boekje maar eens:

De Gelovigen en hun zaad, door Ds. H. Hoeksema:

http://www.prca.org/books/Believers'%20 ... mplete.htm

Klavier: Bert, maak jij onderscheid tussen aanbieding van Evangelie en aanbieding van Genade?
Dat is een andere manier van zeggen dat er geen genade is voor iedereen in de prediking van het Evangelie. De genade is alleen voor de uitverkorenen. Alleen de uitverkorenen krijgen de inwendige, zaligmakende roeping van het Evangelie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Klavier schreef: Bert, maak jij onderscheid tussen aanbieding van Evangelie en aanbieding van Genade?
Bert Mulder schreef: Dat is een andere manier van zeggen dat er geen genade is voor iedereen in de prediking van het Evangelie.
Als je onderscheid maakt wel ja, dat zeg ik inderdaad.
Maar dat is nog geen antwoord op de vraag.
Bert Mulder schreef: De genade is alleen voor de uitverkorenen.
Eens.
Bert Mulder schreef:Alleen de uitverkorenen krijgen de inwendige, zaligmakende roeping van het Evangelie.
Eens.

Mag ik het even aanvullen vanuit mijn visie?
De uitwendige roeping komt tot alle mensen en die luidt:
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Matt 11:28.

In vers 7 lezen we dat het gericht is aan 'de scharen'
In vers 21 de verantwoordelijkheid voor de scharen.
De Weg geweten en niet bewandeld! God tot een leugenaar maken.
Uitwendige roeping: De scharen.
Inwendige roeping: De uitverkorenen die door Gods Geest tot Christus komen en daarmee gewillig gehoor geven aan de oproep van de Zaligmaker. Door de weg van schuld en het nodig hebben van de Borg (vermoeid van zonden, belast onder de schuld) en zodoende niets anders kunnen dan tot Hem vluchten die volkomen aan Gods Recht heeft voldaan.

Vergelijk met de geschiedenis met de koperen slang. Die heeft een gelijke strekking.
Zie allen op de slang: Uitwendige roeping
Geen gehoor geven: Sterven; Eigen schuld!
Wel opzien naar de slang: Leven; Zonder voorwaarde. Alleen zien (geloven!)
Het onderscheid tussen 'allen opgeroepen om te zien' en 'degenen die gehoor geven'. Beide staan volledig overeind. Gelijktijdig. Naast elkaar.

Hoe lees jij deze Schriftgedeelten vanuit jouw standpunt, Bert?
Bert Mulder
Contacteer:

Klavier schreef:
Klavier schreef: Bert, maak jij onderscheid tussen aanbieding van Evangelie en aanbieding van Genade?
Bert Mulder schreef: Dat is een andere manier van zeggen dat er geen genade is voor iedereen in de prediking van het Evangelie.
Als je onderscheid maakt wel ja, dat zeg ik inderdaad.
Maar dat is nog geen antwoord op de vraag.
Bert Mulder schreef: De genade is alleen voor de uitverkorenen.
Eens.
Bert Mulder schreef:Alleen de uitverkorenen krijgen de inwendige, zaligmakende roeping van het Evangelie.
Eens.

Mag ik het even aanvullen vanuit mijn visie?
De uitwendige roeping komt tot alle mensen en die luidt:
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Matt 11:28.

In vers 7 lezen we dat het gericht is aan 'de scharen'
In vers 21 de verantwoordelijkheid voor de scharen.
De Weg geweten en niet bewandeld! God tot een leugenaar maken.
Uitwendige roeping: De scharen.
Inwendige roeping: De uitverkorenen die door Gods Geest tot Christus komen en daarmee gewillig gehoor geven aan de oproep van de Zaligmaker. Door de weg van schuld en het nodig hebben van de Borg (vermoeid van zonden, belast onder de schuld) en zodoende niets anders kunnen dan tot Hem vluchten die volkomen aan Gods Recht heeft voldaan.

Vergelijk met de geschiedenis met de koperen slang. Die heeft een gelijke strekking.
Zie allen op de slang: Uitwendige roeping
Geen gehoor geven: Sterven; Eigen schuld!
Wel opzien naar de slang: Leven; Zonder voorwaarde. Alleen zien (geloven!)
Het onderscheid tussen 'allen opgeroepen om te zien' en 'degenen die gehoor geven'. Beide staan volledig overeind. Gelijktijdig. Naast elkaar.

Hoe lees jij deze Schriftgedeelten vanuit jouw standpunt, Bert?
Helemaal mee eens.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef: Helemaal mee eens.
Bert, lees eens terug. Je spreekt jezelf tegen.
De uitwendige roeping bevat een genade aanbod: "en Ik zal u rust geven." Ik (Christus) ZAL! Hij kan niet liegen! Wat Hij zegt blijft vast en onverbroken.
Weet je zeker dat je het er mee eens bent?
Dit is het aanbod van genade aan alle toehoorders!
refo

Bericht door refo »

Er zijn toch wel beloften gedaan door God die niet in vervulling gingen? Was Israel in Egypte geen land, vloeiende van melk en honing beloofd? Vrijwel niemand kwam er.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

refo schreef:Er zijn toch wel beloften gedaan door God die niet in vervulling gingen? Was Israel in Egypte geen land, vloeiende van melk en honing beloofd? Vrijwel niemand kwam er.
Dat kwam door hun ongehoorzaamheid. God doet wat hij beloofd zelf na 2000 jaar.
Plaats reactie