Het punt is; ons geweten kan niet de norm zijn sinds de zondeval. Alleen Gods Woord! Ons geweten is ook aangetast door te zonde. En omdat Poetin zijn geweten kennelijk wat erg duister lijkt te zijn, kon hij deze oorlog beginnen. En als ons geweten de norm is en dat geweten zegt huwelijk tussen mensen met hetzelfde geslacht is een eigen keus of een gevolg van iets waar mensen niets aan kunnen doen of zelfs een bepaald recht van ultiem geluk... zal het anders met bepaalde vragen omgaan als wanneer Gods Woord de norm is.
Waar ligt je grens?
- Lilian1975
Re: Waar ligt je grens?
Jij maak net zoals veel anderen de denkfout dat de Bijbel los verkrijgbaar is zonder interpretatie. De Bijbel laat zich over heel veel dingen niet uit, maar mensen ontlenen normen op basis van interpretatie. Zo ook jij met jouw opvattingen over bijwonen van crematie en homohuwelijk.Lilian1975 schreef: ↑01 apr 2025, 20:39
Het punt is; ons geweten kan niet de norm zijn sinds de zondeval. Alleen Gods Woord! Ons geweten is ook aangetast door te zonde. En omdat Poetin zijn geweten kennelijk wat erg duister lijkt te zijn, kon hij deze oorlog beginnen. En als ons geweten de norm is en dat geweten zegt huwelijk tussen mensen met hetzelfde geslacht is een eigen keus of een gevolg van iets waar mensen niets aan kunnen doen of zelfs een bepaald recht van ultiem geluk... zal het anders met bepaalde vragen omgaan als wanneer Gods Woord de norm is.
- Lilian1975
Het beroerde is dat interpretatie niet betekent dat je dingen volgens de norm van de zondige mens moet lezen. Over huwelijk en Scheppingsorde is de Schrift duidelijk. Als je letterlijk, historische en in samenhang met de rest lees en interpreteert. Interpretaties die uitgaan van de normen van de mens zijn gevaarlijk! Net als dingen afhankelijk maken van onze tijd en cultuur! En komen daardoor tot heel andere conclusies.Ambtenaar schreef: ↑01 apr 2025, 23:15Jij maak net zoals veel anderen de denkfout dat de Bijbel los verkrijgbaar is zonder interpretatie. De Bijbel laat zich over heel veel dingen niet uit, maar mensen ontlenen normen op basis van interpretatie. Zo ook jij met jouw opvattingen over bijwonen van crematie en homohuwelijk.Lilian1975 schreef: ↑01 apr 2025, 20:39
Daarnaast is de Bijbel, zie eerdere bijdragen, ook duidelijk over het bijwonen of toelaten, ook al zeg je er iets van maar laat het verder daarbij.... zie bijvoorbeeld Hofni en Pinehas en Eli..... . Als ik mijn eigen norm/gevoel en mischien wel mijn eigen interpretatie dat als je er maar zelf niet aan mee doet..zou volgen. Dan zou ik Eli heel goed begrijpen en heb de neiging net zo te handelen, om de lieve vrede te bewaren. Om mensen niet afkerig te maken of houden van het christelijk geloof... En is het voor mijn begrip misschien ook wel een heel zware straf voor Eli. Eli een dienstknecht! Alleen God dacht en denkt daar anders over! God denkt anders over de zonde dan wij. Zie hoe Hij Zijn lieve Zoon het oordeel over de zonde toerekende! En waarom dat de enige weg tot verzoening is! Als je de Schrift nauwkeurig leest met behulp van Gods Geest, zie je dat ook. En erken je dat ook. En dàt zijn de kaders waar binnen een antwoord gezocht wordt door mij persoonlijk met bijvoorbeeld deze vraagstukken. Wat soms best lastig is, inderdaad.