Kerst en bevinding

FlyingEagle

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb die link nooit gekregen hoor. Daar wacht ik nog steeds op.

Maar ik zou zeggen: beluister eens de preek van ds. Karens, van de morgendienst van 25 december.
Over welke link heb je het nu? Ik stuurde je pas een link met een preek over de plaats van Jezus' geboorte maar die bedoelde je toen niet. Maar die preek bedoel ik nu als het gaat over dit onderwerp
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, maar als je niet met je hart de Heere dient, ben je gelijk de domme mensen die hun verstand niet na gaan. Ook ben je een geweldenaar tegen over de Heere als je niet bekeerd bent, want je vertrapt Hem steeds weer, zonder dat je er berouw over hebt.
Deze woorden lijken me helderder dan een vaag begrip als 'beestenstal'.
Inderdaad. Zeker als je er dan nog bij zegt: je moet ervaren dat je hart een beestenstal is.
Geen idee wat ik dan moet gaan voelen, zullen de meeste mensen zeggen.
Dat begrijpt een klein kind toch?

Ik zat net even te Googlen op deze uitspraak. Maar ik vond het toch wel vaak terug hoor. Wijlen ds. C. Pieneman sprak er al over.
En ik kom het ook tegen op de website van Evangelisatiepost De Lichtboei in Breda en op de website van de Evangelisatie Gereformeerde Gemeenten.

Zouden al die mensen on-Bijbelse uitspraken hebben gedaan?
Ja dat vragen we juist: is die uitspraak Bijbels of niet?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb die link nooit gekregen hoor. Daar wacht ik nog steeds op.

Maar ik zou zeggen: beluister eens de preek van ds. Karens, van de morgendienst van 25 december.
Over welke link heb je het nu? Ik stuurde je pas een link met een preek over de plaats van Jezus' geboorte maar die bedoelde je toen niet. Maar die preek bedoel ik nu als het gaat over dit onderwerp
Aha! Ik dacht dat je die andere bedoelde.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ditbenik schreef:
Ditbenik schreef:Vertel even waar ik "de bevindelijke toepassing van Gods gepredikte woord in ons hart" afkraak dan.
Door te beweren dat de uitspraak dat Christus Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart, om-Bijbels zou zijn. Het staat vanzelf niet letterlijk in Gods Woord, maar binnen de bevindelijk toepassing van Gods Woord aan het hart, is het wel degelijk op Gods Woord gegrond.
Ach, ik heb dus nergens beweerd maar jij maakt het er van. Je geeft je eigen draai er weer aan. Je eigen invulling. Dat is ook een vorm van bevindelijke toepassing. En die blijkt nogal eens onjuist te zijn. Ook nu dus.
Ga je nu beweren dat je nooit hebt gezegd dat die uitspraak on-Bijbels is?

Heb je de link wel gelezen?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Tiberius schreef:Waarom doen jullie trouwens zo negatief over een beestenstal?

Misschien wel omdat er afgoderij mee gepleegd wordt zoals bij de schitterend mooie kerststal hier 80 meter verderop in de straat. En in sommige kerken weer op een andere manier. Als er een grond van gemaakt wordt.
Op Pagina 141 zeg jij dit: "Ik vind de uitdrukking dat Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart onbijbels. Je komt die in de Bijbel niet tegen, zelfs niets wat daar op lijkt."
Het is toch inmiddels helder waar de schoem wringt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:Ja dat vragen we juist: is die uitspraak Bijbels of niet?
Hij was nu meer retorisch. Maar ik heb er genoeg over gezegd.

Ik stop er weer mee voor vandaag.

Meelezen is inderdaad zo'n gek idee nog niet van @Bogerman.
KDD

Bericht door KDD »

Thomas Boston gebruikt de uitsprak ‘open graf’ en dat is meer bijbels volgens mij:
Thomas Boston schreef: Wederbarende genade doet de verloren zoon tot zichzelf komen (Lukas 15:17). Wederbarende genade maakt mensen Van binnen vol ogen", waarbij een ieder zich bewust is van "de plaag zijns harten." Wanneer het verstand zaligmakend verlicht wordt, dan ziet de mens hoe hopeloos verdorven zijn natuur is en welk een vijandschap tegen God en Zijn heilige wet daarin gedurende lange tijd gehuisvest is geweest, zodat zijn ziel zichzelf verfoeit. Geen open graf, geen modderpoel, is in zijn ogen zo verachtelijk en zo walgelijk als hij zelf is: "Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van uzelven hebben" (Ezech. 36:31). Hij is niet slechter dan hij tevoren was, maar de zon schijnt en dus zijn die verontreinigingen te zien die hij niet kon waarnemen, toen er geen "dageraad" in hem was, zoals dat woord gebruikt wordt in Jesaja 8:20.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Ja dat vragen we juist: is die uitspraak Bijbels of niet?
Hij was nu meer retorisch.
Ja dat begrijp ik, maar een retorische vraag is geen antwoord op de vraag of iets wel of niet Bijbels is.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Tiberius schreef:Waarom doen jullie trouwens zo negatief over een beestenstal?

Misschien wel omdat er afgoderij mee gepleegd wordt zoals bij de schitterend mooie kerststal hier 80 meter verderop in de straat. En in sommige kerken weer op een andere manier. Als er een grond van gemaakt wordt.
Op Pagina 141 zeg jij dit: "Ik vind de uitdrukking dat Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart onbijbels. Je komt die in de Bijbel niet tegen, zelfs niets wat daar op lijkt."
Het is toch inmiddels helder waar de schoem wringt?
Blijkbaar niet, gezien de verdere reacties.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Kwestie van de ander wel of niet willen begrijpen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik zit even (vol verbazing) terug te lezen. Nergens wordt in de Bijbel de geboorte van Christus in de mens besproken.
Wel, zoals J.C. Philpot al terecht heeft onderbouwd dat Christus door zijn lijden en sterven Zijn volk Zijn gerechtigheid toerekent, waardoor Christus op grond van dat lijden en sterven in ons woont. Vandaar dat ik persoonlijk een avondje kerk op Goede Vrijdag erg mager vind om dit te gedenken, maar dat terzijde.

Nergens kunnen we teruglezen dat Christus in ons woont door Zijn nederige geboorte. Het is een bijzondere uitwas dat de heilsfeiten worden gekoppeld aan de opwas in de genade van de gelovige, het is een nog bijzonderder uitwas dat de vierdagen van deze heilsfeiten worden gekoppeld aan het geloofsleven.

Waarbij in natuurlijk niets af wil doen van Gods vrijmacht om op de vierdagen van de heilsfeiten de gelovige bijzonder te willen onderwijzen en bevinding van ellende, verlossing of dankbaarheid te schenken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef:Ik zit even (vol verbazing) terug te lezen. Nergens wordt in de Bijbel de geboorte van Christus in de mens besproken.
Wel, zoals J.C. Philpot al terecht heeft onderbouwd dat Christus door zijn lijden en sterven Zijn volk Zijn gerechtigheid toerekent, waardoor Christus op grond van dat lijden en sterven in ons woont. Vandaar dat ik persoonlijk een avondje kerk op Goede Vrijdag erg mager vind om dit te gedenken, maar dat terzijde.
Het lijden en sterven van Christus kan iedere (zon)dag overdacht worden. Het gedenken speciaal op Goede Vrijdag is een menselijke inzetting (zie de postings van Valcke).
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:Herhaling is de moeder van alle wijsheid.
Jaja. Ik denk dat je de reactie van Tiberius helemaal niet gelezen had.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 04 jan 2022, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Maanenschijn »

Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef:Ik zit even (vol verbazing) terug te lezen. Nergens wordt in de Bijbel de geboorte van Christus in de mens besproken.
Het lijden en sterven van Christus kan iedere (zon)dag overdacht worden. Het gedenken speciaal op Goede Vrijdag is een menselijke inzetting (zie de postings van Valcke).
Geheel eens, behalve dat ik het ‘kan’ dan eigenlijk zou willen veranderen in ‘moet’. Ik bedoelde het in verhouding tot de twee vierdagen van resp. Kerst, Pasen en Pinksteren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ditbenik schreef:
Ditbenik schreef:Vertel even waar ik "de bevindelijke toepassing van Gods gepredikte woord in ons hart" afkraak dan.
Door te beweren dat de uitspraak dat Christus Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart, om-Bijbels zou zijn. Het staat vanzelf niet letterlijk in Gods Woord, maar binnen de bevindelijk toepassing van Gods Woord aan het hart, is het wel degelijk op Gods Woord gegrond.
Ach, ik heb dus nergens beweerd maar jij maakt het er van. Je geeft je eigen draai er weer aan. Je eigen invulling. Dat is ook een vorm van bevindelijke toepassing. En die blijkt nogal eens onjuist te zijn. Ook nu dus.
Ga je nu beweren dat je nooit hebt gezegd dat die uitspraak on-Bijbels is?

Heb je de link wel gelezen?
Lees nou eerst eens waar het over gaat voordat je weer niets nieuws begint te roepen. Dit is hoogste vermoeiend. Maar ik zal het nog een keer voor je op een rijtje zetten. Jij beweert dat ik "de bevindelijke toepassing van Gods gepredikte woord in ons hart" afkraak. Ik vraag je waar ik dat dan gedaan heb. Dan geeft je aan dat ik dit doe door te beweren dat de uitspraak dat Christus Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart onbijbels zou zijn. Maar dat zijn twee verschillende dingen en daarom zeg ik dat ik nergens heb beweerd. Ik heb aangegeven dat de term dat Christus Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart niet in de Bijbel voor komt en in die zin on-bijbels is. Het is een uitdrukking die alleen de buiten de Bijbel wordt gebruikt. En dat vaststellen is heel iets anders dan afkraken van andere zaken die je er nu bijhaalt.
Plaats reactie