Dankdag 2020
- Delftenaar
Re: Dankdag 2020
De laatste zin is discutabel.
Bij ons in Nederland misschien wel.
Maar kijk eens verder. Tijdens mijn laatste reizen naar de Alpeh ben ik best geschrokken over de terugtrekkende gletsjers erc.
Bij ons in Nederland misschien wel.
Maar kijk eens verder. Tijdens mijn laatste reizen naar de Alpeh ben ik best geschrokken over de terugtrekkende gletsjers erc.
Natuurlijk is dat wel een reden tot zorg over de klimaatverandering.
Maar niet op Dankdag. Dan richten we ons primair op de onderwerpen om voor te danken, zonder gemopper en geklaag.
Je moet uitspraken wel in hun verband lezen.
Maar niet op Dankdag. Dan richten we ons primair op de onderwerpen om voor te danken, zonder gemopper en geklaag.
Je moet uitspraken wel in hun verband lezen.
Ik schrik toch wel van de zo oppervlakkige reacties. Neem me niet kwalijk maar dit noemden we vroeger een 'juichend christendom' of zoals prof. Wisse het wel eens zei een 'jolig christendom'. Ik kan overigens wel begrijpen dat hen die dit nooit gehoord hebben het niet begrijpen. En ik weet ook wel dat onze natuur er nooit onder wil en kan buigen.
Ik wil er beslist geen gewoonte van maken om links naar preken te plaatsen, maar misschien wordt het wel wat duidelijker wat een mens is als we eens aandachtig een eerbiedig zouden luisteren naar wat we vanavond hoorden. Dan is wellicht ook wel te begrijpen waarom ik me niet meer echt thuis voel op dit forum waar ik al sinds het begin een strijd mee heb gehad.
Eenmalig dan nog, dankdag avonddienst:
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Ik wil er beslist geen gewoonte van maken om links naar preken te plaatsen, maar misschien wordt het wel wat duidelijker wat een mens is als we eens aandachtig een eerbiedig zouden luisteren naar wat we vanavond hoorden. Dan is wellicht ook wel te begrijpen waarom ik me niet meer echt thuis voel op dit forum waar ik al sinds het begin een strijd mee heb gehad.
Eenmalig dan nog, dankdag avonddienst:
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Terug naar het Woord-DIA- schreef: ↑Gisteren, 02:31 Ik schrik toch wel van de zo oppervlakkige reacties. Neem me niet kwalijk maar dit noemden we vroeger een 'juichend christendom' of zoals prof. Wisse het wel eens zei een 'jolig christendom'. Ik kan overigens wel begrijpen dat hen die dit nooit gehoord hebben het niet begrijpen. En ik weet ook wel dat onze natuur er nooit onder wil en kan buigen.
Als de Bijbel zegt: “Dankt God in alles”, bedoelt zij dan een oppervlakkige blijdschap, of juist een diep vertrouwen, ook temidden van schuld en verootmoediging? Als vreugde in de Heere een vrucht van de Geest is, is het dan geestelijker als kind van God om die vreugde te wantrouwen, of om op die manier te leren leven. Als levenshouding. Struikelend en duikelend, maar wel met het oog op Hem? Welk gevaar is groter? Het gevaar dat Gods kind té blij wordt, of dat Gods kind gaan denken dat ernst zonder dankbaarheid geestelijker is? Wanneer Gods kind dankt, erkent hij dan niet juist dat alles genade is, en is dat niet zelf een vorm van verootmoediging?
Je zegt: ik weet ook wel dat onze natuur er nooit onder wil en kan buigen.
Bedoel je dat de geheiligde wil? Of het zondige waar Gods kinderen zo'n last van hebben?
Echt dankbaar zijn kan niet zonder zelfkennis. Want om dankbaar te zijn moet je weten dat je geen rechten hebt. Anders is het immers niet meer dan vanzelfsprekend dat God geeft wat ik wil.
Maar toch zijn er wel accentverschillen tussen verootmoediging en dankbaarheid. Die gaan wel samen, als het bijbelse verootmoediging is.
Maar toch zijn er wel accentverschillen tussen verootmoediging en dankbaarheid. Die gaan wel samen, als het bijbelse verootmoediging is.
Terug naar het Woord. Ja, dat kunnen we ook horen in de preek. Ik denk dat de meesten, als ze kunnen luisteren, wel iets zullen opmerken van de grote ernst. Het wil wat zeggen om een gevallen mens te zijn. Als je daarachter komt denk dat je niet meer zomaar verder kunt leven. Jawel dat kan wel, maar dan doen we onze ziel geweld aan. Dat geloof ik vast. Dan moet er iets gebeuren wat niet kan. En dan voel je het misschien ook wel: Gij zijt volmaakt, rechtvaardig. Daar kan een mens niet bij bestaan, dan alleen in Christus. En we horen het ook wel vaak dat Hij de meest verborgen Persoon is. Als ik dan hoor hoe momenteel hierover wordt gesproken kan ik daarin toch niet altijd mee. Het is geheel anders geworden.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ja, dat is moeilijk. Ik begrijp je wel hoor.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 20:06 Terug naar het Woord. Ja, dat kunnen we ook horen in de preek. Ik denk dat de meesten, als ze kunnen luisteren, wel iets zullen opmerken van de grote ernst. Het wil wat zeggen om een gevallen mens te zijn. Als je daarachter komt denk dat je niet meer zomaar verder kunt leven. Jawel dat kan wel, maar dan doen we onze ziel geweld aan. Dat geloof ik vast. Dan moet er iets gebeuren wat niet kan. En dan voel je het misschien ook wel: Gij zijt volmaakt, rechtvaardig. Daar kan een mens niet bij bestaan, dan alleen in Christus. En we horen het ook wel vaak dat Hij de meest verborgen Persoon is. Als ik dan hoor hoe momenteel hierover wordt gesproken kan ik daarin toch niet altijd mee. Het is geheel anders geworden.
Een mens kan buiten Christus niet bestaan.
Maar allereerst ligt dat vooral voor onszelf.
De ander kennen we immers niet?
Waarom lees ik bij de puriteinen of de reformatoren nooit dat Christus de meest verborgen Persoon is?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Omdat puriteinen en reformatoren een andere invalshoek hebben.
Niet: Christus is het meest verborgen.
Wel: Christus is geopenbaard
En om Hem aan te prijzen is er de bediening van het Evangelie.
Mooi boek erover: Geschonken Genade, van John Flavel. Onder andere over de bediening van Evangelie, het werk van de Heilige Geest, het aannemen van Christus.
Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Dan denk ik: Jongens, het is Dánkdag. Zoek dan iets vrolijker Psalmverzen en Bijbelgedeelten uit!
Gelukkig hadden we 's avonds een mooie preek over het offer van Noach en daarbij dus ook over het offer van Christus!
Dan denk ik: Jongens, het is Dánkdag. Zoek dan iets vrolijker Psalmverzen en Bijbelgedeelten uit!
Gelukkig hadden we 's avonds een mooie preek over het offer van Noach en daarbij dus ook over het offer van Christus!
Los van hoe de eerste dienst begon: wat was de tekst die centraal stond?Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 08:51 Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Iemand van wie ik ontroerend lees van zijn teer zieleleven, is Samuel Rutherford.
Nou is een Zich verborgen houdende Christus niet iets om te zoeken, of naar uit te zien. Bepaald niet. Maar op tafel liggen juist wat boekjes van Rutherford, "Weeping Mary" (de wenende Maria bij het graf, 6 preekjes) en zijn boekje: "De slapende Christus".
Waarom wil je dat weten? Om te beoordelen of mijn klacht juist is?Job schreef: ↑Vandaag, 09:05Los van hoe de eerste dienst begon: wat was de tekst die centraal stond?Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 08:51 Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Het wordt hedentendage gepreekt voor de geloofsomhelzing.Adagio schreef: ↑Vandaag, 09:07Iemand van wie ik ontroerend lees van zijn teer zieleleven, is Samuel Rutherford.
Nou is een Zich verborgen houdende Christus niet iets om te zoeken, of naar uit te zien. Bepaald niet. Maar op tafel liggen juist wat boekjes van Rutherford, "Weeping Mary" (de wenende Maria bij het graf, 6 preekjes) en zijn boekje: "De slapende Christus".
Rutherford heeft over de verberging (waar meer over te lezen is) na de geloofsomhelzing.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!