Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes
Geplaatst: 16 nov 2020, 10:50
Waar maak je dat uit op?bvbeek schreef Dat is dan vast een valse leraar geweest
Waar maak je dat uit op?bvbeek schreef Dat is dan vast een valse leraar geweest
Lees het boekje maar eens van De Brand van Brakelsamanthi schreef:Oké dat klopt, en idd ik doelde op deut. 8Bvbeek schreef: Je haalt hier Deuteronomium 22:8 aan, en als je dan de kanttekeningen erbij pakt lees je dat men vroeger op de daken wandelden:
Tekst:
8 Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een 17leuning maken; opdat gij geen 18bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand vallende, daarvan afviel.
Kantekeningen:
17 Omdat de daken in het Joodse land zo plat waren dat men daarop wandelen kon. Zie Richt. 16:27. 1 Sam. 9:25, 26. 2 Sam. 11:2. Neh. 8:17. Jer. 19:13. Matth. 10:27; 24:17. Mark. 2:4. Hand. 10:9. verwijsteksten
18 Hebr. bloeden.
Paracetamol neem je als je hoofdpijn hebt, de kwaal is dan aanwezig en herkenbaar.
Het middel heet een medicijn, en dat is niet verboden.
Maar goed, jij zegt ergens, je gaat toch niet je huis vast natspuiten, voor het geval dat er brand komt, maar als er in jou straat een huis in brand staat en de brandweer wil he huis natspuiten voor het geval van overslaan?
Het gaat over jou mening, niet over een boekje.bvbeek schreef:Lees het boekje maar eens van De Brand van Brakelsamanthi schreef:Oké dat klopt, en idd ik doelde op deut. 8Bvbeek schreef: Je haalt hier Deuteronomium 22:8 aan, en als je dan de kanttekeningen erbij pakt lees je dat men vroeger op de daken wandelden:
Tekst:
8 Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een 17leuning maken; opdat gij geen 18bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand vallende, daarvan afviel.
Kantekeningen:
17 Omdat de daken in het Joodse land zo plat waren dat men daarop wandelen kon. Zie Richt. 16:27. 1 Sam. 9:25, 26. 2 Sam. 11:2. Neh. 8:17. Jer. 19:13. Matth. 10:27; 24:17. Mark. 2:4. Hand. 10:9. verwijsteksten
18 Hebr. bloeden.
Paracetamol neem je als je hoofdpijn hebt, de kwaal is dan aanwezig en herkenbaar.
Het middel heet een medicijn, en dat is niet verboden.
Maar goed, jij zegt ergens, je gaat toch niet je huis vast natspuiten, voor het geval dat er brand komt, maar als er in jou straat een huis in brand staat en de brandweer wil he huis natspuiten voor het geval van overslaan?
"Zeer bekend geworden is bij deze brand het verhaal van het echtpaar Egbert Klop en Lena van Baalen die aan de Waaldijk woonden. Bij hen werd er door de omstanders zéér op aangedrongen om hun huis te verlaten omdat dit ook dadelijk een prooi van de vlammen dreigde te worden. Maar Egbert, die volgens het gedicht ‘De brand te Brakel’ van Hermen Versteeg al achttien jaren ziek op bed lag, en zijn vrouw Lena gaven hieraan geen gehoor omdat zij hun vast vertrouwen op God hadden gesteld dat die hen beide voor een ramp zou bewaren. Opmerkelijk is dat Lena enkele dagen vóór de brand aan een dorpsgenoot verteld zou hebben dat er iets ging gebeuren in Brakel, al kon zij niet verklaren wat. En inderdaad het huis van Egbert en Lena werd voor het vuur gespaard, de brand ging aan dit huis voorbij. Sterker nog, het huis staat, na enkele verbouwingen te hebben ondergaan nog steeds op dezelfde plaats aan de Waaldijk 103 en wordt nu bewoond door het echtpaar Teunis en Gerry den Tek."
Ik heb je eerste opmerking verkeerd gelezen, excuus.samanthi schreef:Waar maak je dat uit op?bvbeek schreef Dat is dan vast een valse leraar geweest
Prima.bvbeek schreef:Ik heb je eerste opmerking verkeerd gelezen, excuus.samanthi schreef:Waar maak je dat uit op?bvbeek schreef Dat is dan vast een valse leraar geweest
Die deel iksamanthi schreef:Het gaat over jou mening, niet over een boekje.bvbeek schreef:Lees het boekje maar eens van De Brand van Brakelsamanthi schreef:Oké dat klopt, en idd ik doelde op deut. 8Bvbeek schreef: Je haalt hier Deuteronomium 22:8 aan, en als je dan de kanttekeningen erbij pakt lees je dat men vroeger op de daken wandelden:
Tekst:
8 Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een 17leuning maken; opdat gij geen 18bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand vallende, daarvan afviel.
Kantekeningen:
17 Omdat de daken in het Joodse land zo plat waren dat men daarop wandelen kon. Zie Richt. 16:27. 1 Sam. 9:25, 26. 2 Sam. 11:2. Neh. 8:17. Jer. 19:13. Matth. 10:27; 24:17. Mark. 2:4. Hand. 10:9. verwijsteksten
18 Hebr. bloeden.
Paracetamol neem je als je hoofdpijn hebt, de kwaal is dan aanwezig en herkenbaar.
Het middel heet een medicijn, en dat is niet verboden.
Maar goed, jij zegt ergens, je gaat toch niet je huis vast natspuiten, voor het geval dat er brand komt, maar als er in jou straat een huis in brand staat en de brandweer wil he huis natspuiten voor het geval van overslaan?
"Zeer bekend geworden is bij deze brand het verhaal van het echtpaar Egbert Klop en Lena van Baalen die aan de Waaldijk woonden. Bij hen werd er door de omstanders zéér op aangedrongen om hun huis te verlaten omdat dit ook dadelijk een prooi van de vlammen dreigde te worden. Maar Egbert, die volgens het gedicht ‘De brand te Brakel’ van Hermen Versteeg al achttien jaren ziek op bed lag, en zijn vrouw Lena gaven hieraan geen gehoor omdat zij hun vast vertrouwen op God hadden gesteld dat die hen beide voor een ramp zou bewaren. Opmerkelijk is dat Lena enkele dagen vóór de brand aan een dorpsgenoot verteld zou hebben dat er iets ging gebeuren in Brakel, al kon zij niet verklaren wat. En inderdaad het huis van Egbert en Lena werd voor het vuur gespaard, de brand ging aan dit huis voorbij. Sterker nog, het huis staat, na enkele verbouwingen te hebben ondergaan nog steeds op dezelfde plaats aan de Waaldijk 103 en wordt nu bewoond door het echtpaar Teunis en Gerry den Tek."
Zal ik doen!eilander schreef:@bvbeek, let a.u.b. op bij het quoten. Het gaat regelmatig mis!
Deze vrouw kon niet weg omdat haar man verlamd was, is dat niet iets anders dan dat je in een brandende omgeving blijft met gezonde benen?Bvbeek schreef: Die deel ik
Daar heb je gelijk in.samanthi schreef:Deze vrouw kon niet weg omdat haar man verlamd was, is dat niet iets anders dan dat je in een brandende omgeving blijft met gezonde benen?Bvbeek schreef: Die deel ik
De Heere zegt ook, als je in de ene stad vervolgd wordt vlied in de volgende.
Dat is met alles, alles moet ingebed zijn in geloof.bvbeek schreef:Daar heb je gelijk in.samanthi schreef:Deze vrouw kon niet weg omdat haar man verlamd was, is dat niet iets anders dan dat je in een brandende omgeving blijft met gezonde benen?Bvbeek schreef: Die deel ik
De Heere zegt ook, als je in de ene stad vervolgd wordt vlied in de volgende.
Had er nog niet eerder over zo'n vraag nagedacht, en denk dat ik het alleen zou toelaten als ik naast woonde, niet 3 huizen verder.
Maar het is geen verstandswerk maar een geloofswerk.
Het is een menselijke beredenering, dat is het altijd, maar wel op medische gronden.bvbeek schreef: Heftig om te horen dit, en begrijp zeker dat dit een worsteling is geweest. Maar om reactie te geven:
"Dat zou zijn dood betekenen", dit is toch een menselijke beredenering, wie zijn wij om te bepalen of iemand sterft of niet? Is dat niet in Gods hand?
Nee, het niet altijd een beredenering, het gaat om geloofsvertrouwen, wat zegt de bijbel erover?Mara schreef:Het is een menselijke beredenering, dat is het altijd, maar wel op medische gronden.bvbeek schreef: Heftig om te horen dit, en begrijp zeker dat dit een worsteling is geweest. Maar om reactie te geven:
"Dat zou zijn dood betekenen", dit is toch een menselijke beredenering, wie zijn wij om te bepalen of iemand sterft of niet? Is dat niet in Gods hand?
In het verpleeghuis beschermen ze ook de zwaksten, omdat COVID in hun geval echt fataal afloopt.
Wij mogen God toch niet uitdagen? Nogmaals, als je een krachtig persoonlijk geloof hebt, moet je je niets laten aanpraten door de ander. Maar als je dat niet hebt, heb je die grond niet om op te staan.
Bovendien is zoiets altijd makkelijker voor de "buitenstaanders".
Ook vind ik het een verschil of je voor jezelf een beslissing neemt, of voor je minderjarige kind.
M.a.w. is het gegrond op angst, wetticisme, of is het in gehele afhankelijkheid van God willen leven?
Als ditzelfde kind op volwassen leeftijd besluit, ik neem die inenting niet, respecteer ik dat als moeder.
Het gaat om zoveel meer ziektes in Leviticus.bvbeek schreef:Welke wet is er gegeven?Susanna schreef:Op wat voor manier denk jij dan over al die wetten, die de HEERE aan Israel gegeven heeft om de uitbraak van besmettelijke ziektes te voorkomen? De HEERE had door Goddelijk tussenkomst ziektes halt kunnen toeroepen (dat doet Hij óók) maar Hij koos er voor om wetten uit te vaardigen die het volk beschermen zouden en uitbraken van allerlei ziektes zouden voorkomen.bvbeek schreef:Mondkapje wordt ingezet om te voorkomen dat je ziek wordt, of iemand anders ziek maakt. We weten met ons allen dat je niet iemand ziek kan maken, of jezelf ziek kan maken. God is die allen dingen werkt, en dat doet Hij zoals Hij dat wil, en als we gaan denken dat we maar iets kunnen 'voorkomen', dan hebben we het mis. Wij kunnen God niet voor zijn.Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Hoe zie jij dat dan? Gewoon een vraag.
Er is alleen gemeld wat we moeten doen als iemand besmet is met melaatsheid, niet voor gezonde mensen om die in quarantaine te plaatsen.