En als je de Engelse taal een beetje machtig bent, hoef je de eerste tien jaar niets meer te kopen.
Dan houd je geld over voor een goede e-reader.

Ieder persoonlijk toch?eilander schreef:Ik herken niets van wat jullie zeggen, helemaal niets. Ik ben dankbaar voor de boeken die mij dichter bij de bedoeling van Gods Woord hebben gebracht, en nóg brengen.refo schreef:Ja. Die boeken zeggen allemaal wat we allemaal al vinden. Meestal leer je er niet zoveel van. Het veroorzaakt ook het verschijnsel dat de bijbel geen nieuwe schatten meer voort kan brengen. Terwijl er behalve oude ook nieuwe schatten moeten worden voortgebracht.Nasrani schreef:Er worden een massa boeken aanbevolen.... Daar zit voor jaren leeswerk in....![]()
Persoonlijk lees ik de laatste tijd minder boeken... ik probeer meer de Bijbel te pakken met daarbij de kanttekeningen, BMU en de Studiebijbel. Ook lees ik in verschillende vertalingen.
Ik ervaar dat als een zegen en het geeft me ook meer rust...
Helemaal geen boeken meer lezen dat niet, meer Bijbel zeg ik ja!
Als je zoveel boeken 'moet' lezen blijft er dan nog tijd voor Gods brief over? En vertrouwelijke omgang met Hem?
En voor 95% van de mensen zijn deze boeken onleesbaar. Zelfs in hertaalde vorm. Op dit forum zal wat betreft het lezen wel de overige 5% vertegenwoordigd zijn.
In het Engels zie ik dat monergisme.com veel digitaal materiaal heeft.Tiberius schreef:Er is veel gratis theologie beschikbaar, zie bijvoorbeeld het hierboven genoemde theologienet.nl.
En als je de Engelse taal een beetje machtig bent, hoef je de eerste tien jaar niets meer te kopen.
Dan houd je geld over voor een goede e-reader.
Je zou voor een eerste oriëntatie het vragenboekje van Hellenbroek kunnen nemen, in feite een soort 'uittreksel' van het eerste deel van de Redelijke Godsdienst. Daar ga je wat sneller doorheen dan door de Redelijke Godsdienst.CvdW schreef:@Ronaldus
Dus de Dogmatiek van Kersten wordt niet aangeraden?
Nee, dat is juist. Neem Redelijke Godsdienst van ds. W. a Brakel.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... ratuurtipsCvdW schreef:@Ronaldus
Dus de Dogmatiek van Kersten wordt niet aangeraden?
Nee, dat is juist. Neem Redelijke Godsdienst van ds. W. a Brakel.
idee: informeer bij de opleiding van HHK aan de VU te Amsterdam welke boeken er bestudeerd worden.
Dat kan natuurlijk via de studiegids opgevraagd worden. Verder kun je via deze link aanbevelingen vinden:
Ja ik heb dogmatiek van ds. Kersten gelezen en ook in mijn boekenkast staan. Redelijke Godsdienst van ds. a Brakel leest ook prettig. Is Schriftuurlijk en bevindelijk. Deze heb ik dus ook gelezen en in mijn boekenkast staan. Ik zou haast zeggen: zoek de verschillen.Erasmiaan schreef:Ik vraag me af of degenen die de dogmatiek van ds. Kersten ontraden, hem zelf wel gelezen hebben. Want het is heus een beknopte, toegankelijke, levende, bevindelijke dogmatiek.
Velen hebben hieruit op CGO onderwijs gekregen. Ook op de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten is het de basis van het vak dogmatiek.
Ik heb hem zelf en vind het fijn om hem te lezen. Naast Louter Genade waarin GGErasmiaan schreef:Ik vraag me af of degenen die de dogmatiek van ds. Kersten ontraden, hem zelf wel gelezen hebben. Want het is heus een beknopte, toegankelijke, levende, bevindelijke dogmatiek.
Velen hebben hieruit op CGO onderwijs gekregen. Ook op de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten is het de basis van het vak dogmatiek.
Ik sluit mij daarbij aan. Deze dogmatiek is geschreven vanuit een sterke gerichtheid op enkele 18e eeuwse predikanten die in hun theologie bepaalde onderscheidingen hebben geïntroduceerd of verdedigd die we in de Schrift niet vinden en soms zelfs haaks staan op de oudere gereformeerde theologie inclusief de kanttekeningen in de SV. Er staan ook beweringen in die historisch onjuist zijn zoals dat de Dordtse Synode geleerd heeft dat er een rechtvaardigmaking is vóór het geloof en dat deze verschilt van de rechtvaardigmaking zoals beschreven in zondag 23. (Zoiets is nooit door Dordt geleerd.) Het lijkt mij niet goed om dan deze theologie als de basis te nemen voor het vak dogmatiek.CvdW schreef:Ja ik heb dogmatiek van ds. Kersten gelezen en ook in mijn boekenkast staan. Redelijke Godsdienst van ds. a Brakel leest ook prettig. Is Schriftuurlijk en bevindelijk. Deze heb ik dus ook gelezen en in mijn boekenkast staan. Ik zou haast zeggen: zoek de verschillen.Erasmiaan schreef:Ik vraag me af of degenen die de dogmatiek van ds. Kersten ontraden, hem zelf wel gelezen hebben. Want het is heus een beknopte, toegankelijke, levende, bevindelijke dogmatiek.
Dus omdat velen op CGO hieruit onderwijs hebben gekregen is het goed.
Jammer dat het de basis is van het vak dogmatiek bij de theologisch school van de GG.
Of Johannes a Marck, van Eigen bodem! Pak ik zelf met regelmaat erbij. Beknopter, too the point, geen lappen tekst over de afwijkingen van anderen.Valcke schreef: Suggestie aan de Theologische School: waarom niet de Institutie van Calvijn plus het theologisch leerboek uit de 17e eeuw (de Synopsis) als basis? Juist dan sta je in de lijn van de oude gereformeerde theologie!?
En ...?Geytenbeekje schreef:In de HHK krigen studenten ook les van vrijzinnige professoren